Web Analytics Made Easy - Statcounter

قبل از هرچیز می بایست ماهیت نام گذاری این روز را واکاوی نمود. اردو؛ زبان اقلیت کوچکی (کمتر از 7 درصد) از مهاجرین مسلمان هندی و اساساً زبانی بیگانه برای اکثریت مردم کشور پاکستان در زمان استقلال بوده است. این اقلیت مهاجر پس از به قبضه درآوردن ساختار قدرت، زبان ها و فرهنگ های تشکیل دهندۀ کشور نو تأسیس پاکستان را نادیده گرفت، بطوریکه تا سال 1956 هیچکدام از زبان های اکثریت و حتی زبان بنگالی در پاکستان شرقی که اساساً غیرمتصل به جغرافیای پاکستان است را به رسمیت نمی شناخت و برای آنان مقررات سخت گیرانه ای وضع کرده بود، در نتیجه خشم مردم بنگال را برانگیخت و نهایتاً به استقلال کشور بنگلادش انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یونسکو در سال 1999 به پاس مبارزات دانشجویان بنگلادش 21 فوریه را روز جهانی زبان مادری نامگذاری کرد.



حال آنکه رابطه‌ی زبان اردو با مردم بنگلادش اصولا هیچگونه شباهت و سنخیتی با ایران و اقوامش ندارد. زبان پارسی نه تنها برای اقوام ایرانی بیگانه نیست بلکه زبان تاریخ، تمدن و هویت مشترک همه ایرانیان است و بلحاظ ساختاری و طبقه بندیِ زبان شناسی نیز پارسی با تمامی زبان های اقوام ایرانی هم ریشه و هم خانواده است.

نگاهی به تاریخ ایران بسادگی نشان می دهد؛ پارسی نه تنها زبانی تحمیلی بر مردم ایران نبوده بلکه انتخابی ترجیحی در تمامی دوره های تاریخی برای تعامل و ارتباط دولت ها و مردم بوده است. بررسی اسناد تاریخی نشان می دهد حتی در برهه‌ای که ایران بصورت ایالتی اداره می شده، علیرغم آنکه قانون مشروطیت به ایالت ها اختیارات تام اعطا کرده بود، زبان نوشتاری، آموزشی و مکاتبات داخلی ایالت ها و همچنین ارتباط آنها با حکومت مرکزی به زبان پارسی بوده است. ارتباط اقوام ایرانی با زبان پارسی بگونه ای عمیق است که حتی خاستگاه این زبان محل ابهام است و حتی برای نخستین بار قهرمانی صفاری از دیار سیستان و بلوچستان برای اعتلای زبان پارسی قیام می کند.



 پس از اسلام 600 سال اعراب بر ایران حکومت کردند و بیش از 1000 سال سلسله های مختلف تُرک از جمله سلجوقی، تیموری، غزنوی، صفوی، افشاری، قاجار و... حکمرانی کردند اما همواره زبان دیوانی، اداری و آموزشی ایران زبان پارسی بوده و این حاکمان و سلاطین نه تنها به از بین بردن و یا تضعیف زبان پارسی نیندیشیده اند بلکه بیشترین رشد و بالندگی زبان پارسی در دوره حاکمیت تُرک ها بر ایران صورت گرفته و گنجینه غنی ادبیات پارسی عمدتاً محصول این دوره است. بگونه ای که فردوسی، شاهنامه را در دربار محمود غرنوی به نگارش درآورد. نظام الملک وزیر سلجوقی، سیاست نامه را در دربار سلطان ملکشاه نوشت و خیام نیز در همین دوره زیست و شاهکار تقویم خورشیدی را پدید آورد، مولانا نیز کتاب مثنوی معنوی؛ قرآن پارسی را در هنگامۀ حاکمیت تُرکان سلجوقی سروده است.

در تمامی این دوره ها، ادبیات اقوام ایرانی و سخنوران آن وجود داشته و زبان های مادری آنان سینه به سینه حفظ و صیانت شده است، اما بدیهی است زبان فارسی، تاریخ و هویت مشترک و به عبارت دقیق تر، آئینه ی تمام نمای زبان های ایرانی است که بلحاظ بن مایه و ریشه نیز با جملگی زبان های اقوام ایرانی منجمله بلوچی، کردی، آذری، گیلکی، لری و عربی خوزستانی درهم آمیخته و توانسته یکپارچگی، ارتباط و تعامل و همبستگی را در ایران متکثر برقرار سازد.


بطورکلی اقوام ایرانی در طول همه دوره های تاریخی در حفظ و صیانت از زبان ها و فرهنگ های خود آزاد بوده اند، حکومت پهلوی حمایت گسترده ای از فرهنگ های ایرانی نمود بطوریکه آداب و رسوم فولکوریک، رقص ها، موسیقی و آئین های اقوام ایرانی برای نخستین بار در برنامه های تلویزیونی و رسمی مورد استفاده قرار گرفت. بررسی ها نشان می دهد در شرایط فعلی نیز، نه تنها ممنوعیتی برای زبان های اقوام در ایران وجود ندارد، بلکه ارائه دوره های آموزشی حتی بصورت رسمی در مدارس و دانشگاه ها، فیلم و تولیدات رسانه ای و همچنین چاپ و نشر مکتوبات (کتاب، مجلات، روزنامه و..) روند افزایشی دارد.

نکته مهم در خصوص نام گذاری روز جهانی زبان مادری از سوی یونسکو اینست که این رویداد اصولاً یک اقدام فرهنگی محسوب می شود، همانگونه که سازمان یونسکو نیز هدف از ایجاد این رویداد را «ترویج و حفاظت از زبان ها» اعلام نموده است و بطور کلی با سفسطه بافی های سیاسی و نژادپرستانه تجزیه طلبان مغایرت دارد.

منبع: تقریب

کلیدواژه: زبان مادری اقوام ایرانی زبان پارسی دوره ها زبان ها نه تنها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۲۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفت: پیونگ یانگ در واکنش به استفاده واشنگتن از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه علیه کره شمالی، گزینه‌های سختگیرانه و قاطعی برای حفاظت از حاکمیت و امنیت خود خواهد داشت.

وزارت خارجه کره شمالی افزود: واشنگتن همواره از حقوق بشر برای اقدامات تحریک‌آمیز سیاسی و توطئه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گزارش سالانه خود درباره حقوق بشر در کشور‌های مختلف را منتشر کرد و در آن کره شمالی را به «نقض گسترده حقوق بشر» متهم کرد.

در این گزارش ادعا شده است که گزارش‌های معتبری درباره «کشتار‌های غیرقانونی و خودسرانه از جمله قتل‌های فراقانونی، ناپدیدسازی قهری، شکنجه یا مجازات یا رفتار وحشیانه و غیرانسانی و تحقیرآمیز توسط مقام‌های دولتی» کره شمالی وجود دارد.

این گزارش در حالی منتشر شده که تنش‌ها میان آمریکا و متحدانش با کره شمالی در اوج قرار دارد و پیونگ یانگ به تازگی از تحریم‌های آمریکا انتقاد کرده است.

خبرگزاری مرکزی کره بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی که نامش را منتشر نکرد، نوشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیرویی برای افزایش تدریجی توان ملی ما بوده است.

وی تاکید کرد: کره شمالی در برابر تهدید‌های خصمانه و فشار‌های تحریمی آمریکا از حق حاکمیت و منافع امنیتی خود دفاع می‌کند و اقدامات قوی‌تری به منظور تقویت توان فنی و نظامی خود اتخاذ خواهد کرد.

این مقام اظهار کرد: ما به تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم و توان و قدرت بالایی برای ایستادن در مقابل هر گونه تحریم شدیدی داریم.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • شعر و ادب پارسی دومین زبان جهان اسلام است
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند