Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-06@20:56:04 GMT

خطر عدول از حرف قطعی رهبری درباره مذاکرات

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۲۳۸۸

خطر عدول از حرف قطعی رهبری درباره مذاکرات

در مرحله پیچیده‌ای هستیم که توافق کردن بدون توجه به شروط و عدم توافق هردو مضر محسوب می‌شود. اگر توافقی صورت نگیرد زندگی مردمی که دوباره به مذاکرات گره زده شده است دچار آسیب می‌شود و اگر توافقی صورت بگیرد که شروط رهبری در آن لحاظ نشده باشد بار دیگر همان فاجعه‌ای که ترامپ با خروج از برجام نافرجام کرد، تکرار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشگاه امیرکبیر؛ «در قضایای برجام در سال‌های ۹۴ و ۹۵ ایراد و اعتراض بنده این بود که نکاتی باید در برجام رعایت می‌شد تا مشکلات بعدی پیش نیاید و در تذکرات هم مکرر آنها را گفتم اما بعضی از آن نکات مورد توجه قرار نگرفت و مشکلات بعدی که همه مشاهده می‌کنند پیش آمد.» این فراز از سخنان روز گذشته رهبر‌انقلاب بیش از آن‌که مایه عذاب باشد، مایه درس گرفتن است. وضع امروز ما ناشی از تخطی از شروط رهبری در مذاکرات منتهی به برجام بود.  اخبار امروز حاکی از این است که مذاکرات وین وارد مرحله سرنوشت ساز خود شده است و باز هم آمریکایی‌ها با پالس‌های منفی درحال مشتنج کردن فضا هستند تا از طرفی عرصه را بر ایران تنگ کرده که از شروط خود کوتاه بیاید و از طرفی بار دیگر کمپانی‌های دنیا را دچار شک در همکاری اقتصادی با ایران کنند.

 

 

در این شرایط توافق فقط در صورتی امکان تحقق باید داشته باشد که همه تحریم‌های برجامی و پسابرجامی لغو، راستی‌آزمایی‌ها انجام و اخذ تضمین‌های حقوقی و فنی محقق شود. مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات وین تاکید کرده‌اند که به دنبال حصول توافقی هستند که از دو ویژگی پایدار و قابل اتکا بودن برخوردار باشد. اما رفتار متناقض طرف‌های غربی مبتنی بر وقت کشی برای اهرم‌سازی از عنصر زمان در کنار اعمال فشار رسانه‌ای، این شبهه را ایجاد کرده است که اصول و دستورالعمل‌های مذاکراتی ایران را در این مدت دچار تغییر شده است.

 

 

اینکه رهبر انقلاب در این مقطع تاریخی تاکید بر عبرت گرفتن از گذشته می‌کنند خود اخطاری بزرگ است به تیم مذاکره کننده. در مرحله پیچیده‌ای هستیم که توافق کردن بدون توجه به شروط و عدم توافق هردو مضر محسوب می‌شود. اگر توافقی صورت نگیرد زندگی مردمی که دوباره به مذاکرات گره زده شده است دچار آسیب می‌شود و اگر توافقی صورت بگیرد که شروط رهبری در آن لحاظ نشده باشد بار دیگر همان فاجعه‌ای که ترامپ با خروج از برجام نافرجام کرد، تکرار می‌شود، حال بگذریم که چرا با آن همه تاکید بر عبرت از دولت قبل، مجددا جامعه معطل خروجی مذاکرات وین است.

 

 

بسیج دانشگاه امیرکبیر

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است. 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادداشت دانشجویی مذاکرات هسته ای مذاکرات وین دیپلماسی اگر توافقی صورت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۲۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنیه: خواهان توافقی برای تضمین خروج اشغالگران از غزه هستیم

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد که این جنبش خواهان توافقی است که پایان جنگ و تجاوزات رژیم صهیونیستی را تضمین کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که این جنبش خواهان دستیابی به یک توافق جامع است که به تجاوزگری پایان دهد و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از نوار غزه را تضمین و یک توافق جدی برای مبادله اسیران محقق کند.

هنیه افزود: ما هیئت خود را با مواضع مثبت با تکیه بر این نکته با اهمیت که اولویت ما توقف جنگ علیه مردم است و یک موضع اساسی است، به قاهره فرستادیم.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس  ادامه داد: مفهوم توافق چیست اگر آتش بس اولین نتیجه آن نباشد.

هنیه در ادامه گفت که جهان گروگان یک حکومت افراطی شده است و سران آن می خواهند برای ادامه تجاوزات و گسترش دایره درگیری‌ها، توجیهات دائمی اختراع کند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اظهار داشت، آمریکا که به تجاوزات اشغالگران سرپوش گذاشته است، باید به جای تهیه سلاح های مخرب و نابودکننده به اشغالگران جلوی آن‌ها را بگیرد.

در سایه حواشی متعدد مربوط به مذاکرات قاهره درباره توافق آتش بس در غزه، رسانه‌های عبری گزارش دادند که حماس اصرار دارد که پایان جنگ در توافقنامه به شکل مکتوب نوشته شود و تنها به تضمین‌ها قانع نیست.

یک منبع مصری آگاه درباره دور جدید مذاکرات که در قاهره برای بحث درباره تبادل اسرا و پایان تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برگزار شد اعلام کرد که اکنون توپ در زمین اسرائیل است و حماس خواستار شفاف سازی برخی بندهای ذکر شده در پیشنهاد توافق می‌باشد که اخیراً به این جنبش تحویل داده شد.

حمد عبدالهادی، نماینده جنبش حماس در لبنان اعلام کرد: نرمش حماس در مذاکرات غیرمستقیم درباره آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا هرگز به‌معنای عقب‌نشینی این جنبش از چهار شرط اصلی خود که قبلاً اعلام کرده بود نیست؛ یعنی توقف کامل جنگ، خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازگشت آوارگان غزه به مناطق خود و بازسازی این منطقه و ارسال کمک‌های مستمر و کافی به آن.

منابع عبری: حماس تاکید دارد پایان جنگ در توافق نوشته شودمقاومت: حماس توافقی را که شامل آتش‌بس دائمی نباشد، نمی‌پذیرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش نتانیاهو: به شروط حماس برای آتش‌بس
  • هنیه: خواهان توافقی برای تضمین خروج اشغالگران از غزه هستیم
  • مقاومت: حماس توافقی را که شامل آتش‌بس دائمی نباشد، نمی‌پذیرد
  • حماس بدون توقف جنگ هیچ توافقی را نمی‌پذیرد
  • حماس:اسرائیل دربرابر شروط حماس عقب نشسته/منتظرتضمین آتش‌بس هستیم
  • آخرین اخبار از مذاکرات قاهره درباره آتش‌بس در غزه و تبادل اسیران
  • گوترش: حماس و اسرائیل را به دستیابی به توافق دعوت می‌کنم
  • آخرین اخبار از مذاکرات قاهره درباره آتش‌بس غزه و تبادل اسیران
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!