Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل میراث فرهنگی گفت: اقتصاد گردشگری زمانی می‌تواند رشدش پایدار باشد که مبتنی بر مدار گردشگری علمی و آموزش گردشگری و گردشگری آموزشی باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، علیرضا ایزدی در چهارمین همایش گردشگری محور توسعه پایدار اصفهان، اظهار داشت: سالهاست در حوزه میراث فرهنگی و مشخصا گردشگری در کشور در حال فعالیت هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر امروز در یک فضای علمی و آموزشی بخواهیم بررسی کنیم باید ببینیم چه میزان از برنامه‌های تعیین شده اجرا شده و در چه مرحله‌ای قرار دارد. در سند ابلاغی و چشم انداز 1404 مقام معظم رهبری، سهمی از گردشگری دنیا و گردشگری کشور و سپس استان با برشی خاص اختصاص یافته است.

وی افزود: ما در گردشگری در افق 1404 به دنبال 20 میلیون نفر گردشگر هستیم، که با توجه به وسعت و ظرفیت‌های اصفهان 6 درصد از آن به استان اصفهان اختصاص دارد اما در با توجه به این سند چه میزان از آن تا به امروز محقق شده است؟ در طول سالهای فعالیت و در کودکی هنگامی که از ما سوال می‌پرسیدند که علم بهتر است یا ثروت همگی یک جمله کلیشه‌ای داشتیم که می‌گفتیم اگر علم باشد ثروت را هم به همراه خواهد داشت. اما آیا علم ثروت به همراه می‌آورد؟ همچنین این دعوا و نزاع را نیز در میان علم و تجربه نیز شاهدیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان آنکه  سطح فرهنگی جامعه به سمتی رفته است که تشخیص میان بهتر بودن علم و ثروت سخت شده است، بیان کرد: در جامعه همه چیز همچون فرهنگ علمی، فرهنگ سیاسی و جامعه ما دستخوش تغییرات شده است. متأسفانه در موضوع نزاع میان علم و تجربه شاهدیم که این دعوا به طور کامل به صنعت گردشگری وارد شده.

وی ادامه داد: از سال 1309 تا به کنون یعنی قریب به 90 سال میزبانان گردشگران خارجی بوده‌ایم. در این 90 سال آیا با توجه به افق 1404 آن 20 میلیون نفر و سهم 6 درصدی استان اصفهان نزدیک شده‌ایم؟ این بدان معناست که 90 سال است برای چنین چشم اندازی در تکاپو هستیم. کسانی همچون ناصرخسرو و مارکوپلو از ایران و زیبایی آن و سفر و گردشگری و سایر حوزه‌های گردشگری صحبت کرده اند اما جایگاه علم بر تحقق این ماجرا کجا بوده؟ آیا نگاه پیشینیان ما نسبت به این مقوله نگاه علمی است؟ یا علم گردشگری مشکل اصلی ما است.

ایزدی با بیان آنکه ماحصل دعوای علم و تجربه که به آن معنا می‌بخشد، عمل است، خاطر نشان کرد: میان یک عالم و یک انسان مجرب تهی از عمل تفاوتی وجود ندارد. اکنون حدود 25 سال است که دانشگاه های معتبر کشور دانشجویان رشته گردشگری فارغ التحصیل می‌شوند، آیا این جامعه متخصص علمی تربیت یافته چه میزان در شکل گیری گردشگری علمی تأثیرگذار بودند؟ ما چقدر توانستیم در مسیر رسیدن به سندی که به دنبال 20 میلیون نفر گردشگر است حرکت کنیم؟

وی تصریح کرد: عمل به دعوای علم و تجربه مفهوم می بخشد که براساس یک نیت تشکیل شده، زمانی که می‌خواهیم نماز بخوانیم بایست نیت کنیم و آغازی‌ترین کلام ما برای ارتباط با خداوند نیت است، اما آنچه که در آموزه‌های دینی به نیت معنا، مفهوم و تضمین عقلانی برای موفقیت و مقبولیت می‌دهد اخلاص است و در حوزه گردشگری همه این سلسله مراتب قابل تناسب است که متأسفانه این زنجیره ما معیوب بوده است.

همیشه به موجب آنکه سخت فکر می‌کنیم برای نشدن آماده‌ایم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با طرح این سوال که آیا کسی تاکنون چگونگی شکل گیری شهر در اصفهان فکر کرده است؟ اظهار داشت: در جشنواره‌های خارجی که همیشه حرفی برای گفتن دارند شاهدیم که ایده، نقش مهمی در آنها بازی می‌کند، یعنی اصلی‌ترین عنصر شکل گیری نمایشگاههای بین المللی براساس یک ایده است. ذات ما ایرانی‌ها به خاطر فرهنگ مردسالاری در گذشته سخت فکر کردن است و دوست داریم سخت فکر کنیم، تفکری تفکر است که بتواند به بهترین شکل ممکن فکر کند اینکه ما سخت فکر کنیم و تصور کنیم راه رسیدن به هدف سخت ترین راه است منطقی نیست.

وی افزود: همیشه برای نه گفتن و نمی‌شودها آماده‌ایم. اگر به دنبال گردشگری به معنای عام کلام هستیم خیلی سال پیش در پاریس همایشی بود که پیرمردی راجع به هتلینگ توضیح می‌داد و جمعیت زیادی در آنجا حضور داشت، آن پیرمرد قریب به 70 سال از عمر خود را در عرصه گردشگری و هتلداری سپری کرده بود، پیرامون رمز موفقیت خود که تنها بین ابتدا و انتهای آن یک مایل فاصله داشت به کلمه "لبخند" اشاره کرد.

ایزدی با بیان آنکه داستان ما باید برمبنای آنکه چه هستیم و چه می‌خواهیم باشد شکل گیرد، افزود: آیا ما می‌توانیم بخندیم و لبخند را به گردشگران در بدو ورود یا هنگامی که به هتل‌ها و رستوران‌های ما وارد می‌شوند هدیه کنیم؟ هنگامی که از ما یک سوال ساده می‌پرسند می‌توانیم لبخند را به آنها هدیه کنیم؟ این موضوع بسیار ساده است اما برای ما انجام سختی دارد.

ما در ایجاد خلاقیت و رسیدن به آن دچار مشکل هستیم

 وی ادامه داد: به نظر می‌آید ما در ایجاد خلاقیت و رسیدن به ایده دچار مشکل هستیم، امروز دنیا برای آنکه گردشگری خود را به موفقیت برساند به سادگی داستان می‌سازد و خلق داستان می‌کند به این دلیل که جامعه بشری امروز تشنه داستان است. اصفهان چگونه ساخته شده؟ پل خواجو و سی و سه پل هیچ گاه پل نیستند و سازه آبی هستند که برای بنای شهری به نام اصفهان بنا شده‌اند و اتفاقاتی که باید در نگاه شهرسازی آن زمان توضیح داد که ازمعماری برای رفاه انسان بهره گرفته شده است که در خود زیبایی هم دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: برای آنکه گردشگری را در کشور بر یک چارچوب قوی پایه ریزی کنیم در طول قریب به این 30 سال فعالیتم به 4 عنصر همبستگی، پیوستگی، عشق و شایستگی رسیده‌ام. اگر همبستگی داشته باشیم باید عنصری که همه با آن خو داریم یعنی پیوستگی وجود داشته باشد.

وی افزود: 90 سال است که به آهستگی در مسیر توسعه گردشگری در حرکتیم اما گاهی آنچنان این حرکت آرام و کند می‌شود که گویی متوقف شده وگاهی آن را فراموش می‌کنیم. ما ایرانی‌ها داستان‌های زندگی‌مان را فراموش کرده‌ایم و برای رسیدن به موفق نیازمند حفظ اصالت داستانهای فرهنگی‌مان هستیم.

تشریح موارد تفویض شده مربوط به دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگریسهم 57 درصدی معرفی مقاصد سفر از پست‌های گردشگری کاربران ایرانی اینستاگرامظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل برای میزبانی از رویداد پایتخت گردشگری اکو آماده می‌شود

از تعریف ابتدایی‌ترین داستان‌ها برای جلب جامعه هدف گردشگری جا مانده‌ایم

ایزدی با بیان آنکه ابتدایی ترین سوال ما این است که آیا اصفهان به معنای واقعی شایستگی در قرار گرفتن در بالاترین سطح توریسم را دارد؟ آیا به این مرحله رسیدیم که شایستگی جذب 20 میلیون نفر گردشگر را داریم یا خیر؟ عنوان کرد: در مقوله گردشگری علمی و آموزشی نیز هدفگذاری صورت گرفته در جامعه کاملا اشتباه است. ما ابتدایی ترین قصه‌ برای جذب بیشتر در اذهان عمومی جامعه هدف را انجام نداده‌ایم.

وی گفت: هنگامی که می‌خواهیم اصفهان را معرفی کنیم نباید از معضلات کم آبی و آلودگی بگوییم و باید در مورد ویژگی‌های حیاتبخش آن بگوییم. لایه‌های زیرین اصفهان یک لایه نمک است و آب را به واسطه سی و سه پل و خواجو و مادی‌ها، داخل دشت اصفهان می‌دادند که آب به آن نمک نفوذ کند و محفوظ شود و بالانیاید و باعث شکل‌گیری شوره زار و به دنبال آن بیابان زایی نشود، اما امروز از سال 1357 تا سال 1397 حدود120 هزار میلیارد متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی گرفتیم و آبی به آن وارد نکردیم که به دنبال شاهد اتفاقات تلخ این روزها هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان آنکه در حوزه گردشگری علمی راهی جز اقتصاد گردشگری نداریم، بیان کرد: کشور ما امروز هرچند در حوزه صنعتی و کشاورزی پیشرفت کند چاره‌ای جز اقتصاد گردشگری ندارد که بایست برای آن عالمانه گام برداریم در غیراین صورت آینده نیز چون سال 1307 تا به اکنون سپری می‌شود که باید از خود بپرسیم که برای توسعه طی این سالها چه کاری انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد:  اقتصاد گردشگری زمانی می‌تواند رشدش پایدار باشد که مبتنی بر مدار گردشگری علمی و آموزش گردشگری و گردشگری آموزشی باشد و اینهاست که می‌تواند جامعه را به حقانیت اینکه گردشگری مانع بازدارنده و ضد فرهنگ نیست اقناع کند.

ایزدی گفت: خیلی از جامعه ما بر این باور هستند که همچنان گردشگری تهدیدی برای فرهنگ جامعه است. اما ما که به دنبال نگرش برای رسیدن به سند 1404 مبتنی بر مفاهیم واقع بینانه علمی هستیم باید بدانیم که عناصر شکل دهنده موفقیت ما و تضمین آن بدون شک علم است که باید دوام دهنده صنعت گردشگری باشد. صنعت گردشگری عناصر و پایه و اساسی دارد که گردشگری علمی تنها عنصر تداوم بخش آن است.

انتهای پیام/163/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی اقتصاد گردشگری گردشگری علمی علم و تجربه میلیون نفر شکل گیری سخت فکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۲۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اس آمار سپرده‌های بانکی مردم اصفهان در بانک‌ها را بیش از ۴۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: که با در نظر گرفتن سرمایه‌هایی مانند زمین، طلا و دلار میزان سرمایه‌های حبس شده به رقمی بسیار بیشتر از بودجه حدود ۵ هزار همتی کشور می‌رسد که برای توسعه قابل استفاده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی خضری پیش از ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در آئین معارفه مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان اصفهان اظهار کرد: به این نشست مهم باید خاص‌تر نگاه کرد زیرا تکریم و معارفه ابعاد و آثار مهمی دارد، نخست تشکر و تقدیر از مدیری که مدتی تصدی مسئولیتی را برعهده داشته و خدماتی را ارائه کرده است همچنین معرفی مدیر جدیدی که در سنگر جدید اراده خدمت دارد.

وی بر این اساس برگزاری آئین تکریم و معارفه را مبتنی بر اخلاق ایرانی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: از دیگر ابعاد این مراسم هشدار به همه ما است که فرصت‌ها زود می‌گذرد و باید جوابگوی اقدامات خود باشیم، خدمت در نظام جمهوری اسلامی که با این همه مجاهدت سر کار آمده، بسیار دشوار است و امروز نیز همه جبهه کفر در پی شکست آن هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان عملیات اخیر و غرورآفرین وعده صادق را دستاورد جدی گرفتن کار از سوی افرادی دانست که معادلات جهانی را به هم زد و ایران را در چشم دوست و دشمن عزیز کرد و گفت: در اوج تحریم و کارشکنی مطلق توانستیم کاری کنیم که با همه تجهیزاتشان نتوانستند در برابر آن مقاومت کنند، امروز در حوزه اقتصادی فرهنگی اجتماعی نیز باید اینگونه کار کنیم بنابراین یکی از درس‌های این جلسه آن است که در هر وظیفه‌ای که بر عهده داریم، کار را جدی بگیریم، گاهی در مقام نقد گاهی خوب کار می‌کنیم اما در مسیولیت‌ها جدیت لازم را نداریم.

خضری با اشاره به نقش جدی اقتصاد و دارایی در سیاست‌گذاری‌های دولت ادامه داد: این نهاد یکی از ارکان تصمیم‌گیر در حوزه بانک‌ها، بیمه‌ها، خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ به شمار می‌آید همچنین مولدسازی از موارد مغفولی بود که جدی گرفته شد البته نقدهایی از باب سیاست گذاری به آن وارد است.

وی یکی از وظایف مهم اقتصاد و دارایی را نظارت مالی عنوان کرد و یادآور شد: در استان‌ها این وظیفه پررنگ‌تر از بخش اول است و ادارات امور اقتصاد و دارایی در حوزه نظارت‌های مالی در کنار نظارت‌های بیرونی به عنوان چشمان آئین دولت مشغول نظارت بر هزینه‌کردها هستند و با وجود همه محدودیت‌ها، شاهد تلاش شبانه‌روزی و دلسوزانه هستیم‌.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان یکی از نقدهای استانی را بر نظام بودجه‌ریزی کشور وارد دانست و گفت: این موضوع را به عنوان پیام اصفهان با وزیر مطرح کنید که عدالت در نظام بودجه‌ریزی وجود ندارد همچنین نقش استان‌ها و دستگاه‌ها در اقتصاد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در توزیع بودجه استانی نیز عدالت وجود ندارد.

خضری خاطر نشان کرد: یک کارمند در استان اصفهان حداقل ۲۰ میلیون تومان کمتر از کارمند مشابه در همان دستگاه دریافت می‌کند و در تمام دستگاه‌های استان اصفهان این تفاوت بین دستگاهی درباره حقوق و مزایای زیرمجموعه وزارتخانه‌ها در استان‌های مختلف دیده می‌شود که قابل تحمل نیست و بی‌انگیزگی کارکنان را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: درست است که باید محرومیت‌ها نیز مدنظر قرار گیرد اما آنچه مغفول واقع شده توجه به نقش استان‌ها در اقتصاد کشور است، اصفهان پس از تهران در رتبه دوم تأمین درآمدهای مالیاتی قرار دارد اما در توزیع اعتبارات از رتبه هفتم برخوردار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان سهم راه‌های استان و در کشور را ۷ درصد برشمرد و گفت: این مشکل را بخاطر ادامه نقش ملی اصفهان در اقتصاد کشور در وزارتخانه مطرح کنید، پیشنهاد دیگر ما به مدیران ارشد برای افزایش کارآمدی نظام حکمرانی و رضایتمندی مردم با همین بودجه، امکانات و سازوکارهای کنونی تمرکززدایی و اعطای اختیارات به استان‌ها است.

خضری با استناد به آمار بانک مرکزی اعلام کرد: آمار سپرده‌های بانکی مردم اصفهان در بانک‌ها در دی‌ماه سال گذشته بیش از ۴۳۵ هزار میلیارد تومان بود که با در نظر گرفتن سرمایه‌هایی مانند زمین، طلا و دلار میزان سرمایه‌های حبس شده به رقمی بسیار بیشتر از بودجه حدود ۵ هزار همتی کشور می‌رسد که برای توسعه، اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام و حتی اجرای ایده‌های جدید قابل استفاده خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات مالی بخش گردشگری و بازسازی خانه‌های تاریخی گفت: با استفاده از ۱۰ درصد سرمایه بی‌استفاده استان در صورت اجرای روش‌های جدید تأمین مالی ۴۰ هزار میلیارد تومان به دنبال دارد به همین دلیل از وزارت اقتصاد درخواست داریم که پیشتاز رفع آفت تمرکز در تهران باشد تا شاهد افزایش کارآمدی باشیم.

کد خبر 747809

دیگر خبرها

  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد