Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@00:25:03 GMT

امیرعبداللهیان عازم وین می‌شود یا خیر؟

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۲۸۹۸

مخالفین توافق دست به کار شده‌اند! متن توافق نهایی از رویترز آخرین گره مذاکرات

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد: ماراتن مذاکرات وین بعد از ماه‌ها رو به پایان است. با این حال هنوز به صورت قطعی نمی‌توان گفت توافق شکل می‌گیرد. در حقیقت پرونده برجام در دور راهی مرگ و احیا قرار دارد. 

دور هشتم مذاکرات سیزدهمین روز خود را سپری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر خبرها هم از پشت درهای بسته مذاکرات به توافق می رسد. با این حال ایران و آمریکا توپ تصمیم‌گیری نهایی را به زمین یکدیگر می‌اندازند. 

همزمان با مذاکرات وین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه به منظور شرکت در این دور از کنفرانس امنیتی مونیخ راهی آلمان شده و با مقامات برخی کشورهای اروپایی عضو برجام رایزنی داشته است. برخی احتمال دادند که در این سفر امیرعبداللهیان و  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده باهم دیداری داشته باشند که چنینی اتفاقی رخ نداده است. با این حال امیرعبداللهیان و جوزف بورل، مسیول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. امیرعبداللهیان هم در این سفر بارها اشاره کرده است که دولت ابراهیم رییسی به دنبال توافق خوب و فوری است. 

در شرایطی که همه راه‌ها تا احتمالاً به توافق ختم می‎شود ، باید منتظر سفر امیرعبداللهیان به وین بعد از سفر آلمان بود؟ لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت در این خصوص گفته است که حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران در حال حاضر یک بازیگر اصلی در پرونده هسته‌ای ایران نیست. با این حال روند مذاکرات وین تعیین کننده این است که توافقی شکل خواهد گرفت یا خیر.

مخالفین توافق دست به کار شده‌اند!

رد دود سفید از دودکش هتل کوبورگ کم کم نمایان شده است که مخالفین برجام در تهران و واشنگتن دست به کار شده‌اند. در واشنگتن یک گروه ۲۰۰ نفری از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا با هشدار علیه یک توافق هسته‌ای دیگر با ایران تصریح کردند که بدون تایید کنگره، هرگونه توافق با ایران به همان سرنوشت توافق ۲۰۱۵ دولت باراک اوباما دچار خواهد شد که در دولت دونالد ترامپ لغو شد. 

از سوی دیگر در تهران بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به ابراهیم رییسی، رییس جمهوری درباره مذاکرات وین بیانیه داده اند که شرایط را برای تیم مذاکره‌کننده ایران کمی سخت خواهد کرد. در این بیانیه آمده است که همه تحریم ها به بهانه تروریسم، هسته ای و موشکی  باید لغو شود. همچنین آمریکا تضمین دهد که ازبرجام خارج نمی شوند، ازمکانیسم ماشه استفاده نخواهندکرد و تمام تحریم‌ها به بهانه های هسته ای، تروریسم، موشکی، حقوق بشر از جمله تحریم‌های آیسا،کاتسا و U-Turn را لغو می‌کنند. 

انجام شروط بیانیه مجلس شورای اسلامی در واقع در کوتاه مدت برای دولت جو بایدن غیرممکن خواهد بود. از سوی دیگر دولت بایدن تا به امروز فقط قبول به لغو و تعلیق تحریم‌های مغایر با برجام را پذیرفته است. اجرای چنین شروطی کار را برای رسیدن به توافق برای تیم مذاکره‌کننده ایران سخت خواهد کرد. 

متن توافق نهایی از رویترز

در حالی که مذاکرات وین در سکوت خبری انجام می‌شود، خبرگزاری رویترز چند روز پیش ادعا کرد که به بخش‌هایی از متن توافق نهایی برای بازگشت به برجام که بیش از ۲۰ صفحه است، دست پیدا کرده است. 

این گزارش بلافاصله توسط رسانه نورنیوز، سایت وابسته به شورای امنیت تکذیب شد و  سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه هم این‌گونه خبرسازی‌ها را خطرناک خوانده و تاکید کرد که متن توافق نهایی بسیار متفاوت خواهد بود. 

متن پیش‌نویس این توافق ۲۰ صفحه‌ای به گام‌های تدریجی اشاره دارد که با تایید طرف‌های این توافق، گام اول آن شامل تعلیق غنی‌سازی بالای ۵ درصد توسط ایران است. در متن این پیش‌نویس همچنین به موضوعاتی نظیر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی و آزادی زندانیان غربی در ایران (تبادل زندانیان میان ایران با اروپا و امریکا) اشاره شده است. به ادعای رویترز، پس از اجرای گام‌های مقدماتی، مرحله اصلی برداشتن تحریم‌ها آغاز خواهد شد. درباره مدت زمان اجرای این اقدامات هنوز توافقی نشده است.

آخرین گره مذاکرات

براساس اظهارات مقامات و خبرهایی که از وین مخابره می‌شود، گویا موضوع تضمین آمریکا به ایران به گره اصلی مذاکرات وین تبدیل شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با فایننشال تایمز اعلام کرده بود که ایران به طرف‌های غربی پیشنهاد داده که پارلمان‌های آنها و کنگره ایالات متحده آمریکا در قالب بیانیه‌های سیاسی، تعهد خود به اجرای برجام را به تصویر بکشند. بسیاری این پیشنهاد را غیر ممکن مطرح کردند و همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه امریکایی درباره پیشنهاد وزیر خارجه ایران برای صدور بیانیه سیاسی در حمایت از اجرای برجام از سوی کنگره آمریکا نوشته است: «مخالفت کنگره آمریکا با ایران ریشه‌دار است لذا طبیعتا آنها خود را به نشنیدن پیشنهاد وزیر خارجه ایران می‌زنند.»

تهران از ابتدای آغاز مذاکرات برای احیای برجام بر لزوم دریافت تضمینی برای عدم خروج مجدد آمریکا از توافق تاکید کرده بود. حال به نظر می‌رسد دولت جو بایدن توانایی دادن چنین تضمینی را ندارد. مقامات آمریکا می‌گویند که با توجه به دشواری الزام دولت‌های آینده، نمی‌توان چنین تضمینی داد.

برهمین اساس شرایط مذاکرات وین لحظات حساسی را طی می‌کند. باید دید که آیا امیرعبداللهیان بعد از مونیخ به وین می‎رود یا خیر؟

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد ایالات متحده آمریکا توافق حسین امیرعبداللهیان مذاکرات وین احیای برجام هتل کوبورگ اخبار مرتبط مذاکره مستقیم با آمریکا ممکن است / به مذاکرات خوشبین هستیم امیرعبداللهیان: دنبال توافق خوب هستیم نه یک توافق محدود دور از کوبورگ؛ مقدمات لازم برای احیای برجام؟ ادامه رایزنی‌ها در وین با محور رفع تحریم‌ها امیدواریم چین به حمایت از موضع ایران در وین ادامه دهد شمارش معکوس احیای برجام ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال والکس نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها شاهین در آغاز اسفند چند؟ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) امیرعبداللهیان عازم وین می‌شود یا خیر؟ اجرای طرح صیانت بدون سر و صدا؟ قیمت خودروهای چانگان + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) زمان پرداخت سود سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت اعلام شد ارزان ترین مدل سمند صفر چند؟ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) سهمیه بنزین در کیش از امروز تغییر کرد سرمایه گذاری آمریکا و امارات برای مقاوم سازی کشاورزی موبایل های جدید شیائومی چند؟ (جدول) خرید مسکن با وام به صرفه است؟ با ۳۱۲ میلیون برلیانس بخرید + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) ریزش بیت کوین ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت دلار برای ۲ اسفند / نوسان دلار در کانال ۲۵ هزار تومان رییسی: بودجه ۱۴۰۱ می‌تواند به رفع مشکلات کشور کمک کند قیمت کوییک صفر ارزان شد + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) تاکید رییسی بر گسترش روابط همه جانبه با کشورهای آسیای میانه تفاوت ۷۰ میلیونی مدل های مختلف بسترن + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) قیمت خودروهای اس دبلیو ام + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) خون و خون ریزی در دیدار یونایتد- لیدز! + عکس بلیت متروی کرج ۱۵۰۰ تومان شد پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای ۸ میلیون ارزان شد + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) فیله ماهی کیلویی چند؟ (جدول) ارزان ترین مدل بنز بیش از ۶ میلیارد قیمت دارد + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه ۷۰ دلار تعیین شد قیمت رانا پلاس در نمایندگی چقدر ارزان تر است؟ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) روند افزایشی فوتی های کرونا تا دو هفته آتی افزایش گزارش گران فروشی و کم فروشی برنج در بازار دیگنیتی دانگ فنگ چند؟ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) قیمت هتل های ۵ ستاره هند در نوروز ۱۴۰۱ + جدول شرکت نفت مکلف به ارائه گزارش هزینه کرد به مجلس شد افزایش ماهانه قیمت نان رکورد ۷ ساله خود را شکست تقویت انواع مو با این نوع ماسک! قیمت خودروهای لوکسژن + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) نظر رهبری درباره منابع صندوق توسعه ملی درباره خواص پیاز بیشتر بدانید! ۳درصد از درآمدهای نفتی به تمام استان ها اختصاص می یابد چرا گاهی هنگام ایستادن سرگیجه داریم؟ خطرات لکتین برای دستگاه گوارش چیست؟ مدیرعامل جدید شرکت هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران(TIT) منصوب شد قیمت دنا صفر در سراشیبی سقوط + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) ​رایزنی باقری با مورا ارزان ترین موبایل اپل چند؟ (جدول) ارسلان کشتی گیر تیم ملی صربستان: از بردن عبدولی خوشحال نشدم پارابن چیست و چرا سرطان زا است؟ ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی تمدید شد رسیدگی قضایی به هرز رفت منابع استقلال و پرسپولیس/ تعیین بلوک های مدیریتی سهام دو باشگاه در سال آینده رفع استرس با این ترفند! استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس گشایش نماد می شوند گران ترین خودروی چری چند؟ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) تست کرونای ملکه انگلستان مثبت شد بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا توافق حسین امیرعبداللهیان مذاکرات وین احیای برجام هتل کوبورگ حسین امیرعبداللهیان متن توافق نهایی جدول قیمت کامل ۱ اسفند ۱۴۰۰ مذاکرات وین احیای برجام خارجه ایران وزیر خارجه تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۲۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول

ارقام پیشنهادی فروشنده‌های دنا و تارا نسبت به روز گذشته پنج میلیون تقلیل پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، روند کاهش قیمت خودرو که از ابتدای اردیبهشت کلید خورده، امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت به با شیب ملایمی ادامه پیدا کرد و دنا پلاس اتوماتیک آپشنال به‌عنوان یکی از گران‌ترین سواری‌های داخلی پنج میلیون کمتر از دیروز فروخته می‌شود.

قیمت دنا پلاس آپشنال در بازار آزاد امروز یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان است و مدل‌های دیگری مثل دنا پلاس شش‌دنده، سورن پلاس بنزینی و مدل‌های مختلف تارا با همین میزان کاهش قیمت روانه بازار شده‌اند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نیز با افت قیمت دو میلیونی پا به بازار گذاشته و همین میزان کاهش قیمت در ارقام پیشنهادی فروشنده‌های ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته، ۲۰۷ با موتور TU۳ و سورن پلاس دوگانه‌سوز به‌چشم می‌خورد. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF۷ مدل ۱۴۰۳

۸۲۰ میلیون تومان

۸۱۸ میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF۷ مدل ۱۴۰۲

۶۳۵ میلیون تومان

۶۳۰ میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده‌ ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۹۶۰ میلیون تومان

۹۵۵ میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان

پارس سال XU۷p مدل ۱۴۰۲

۶۶۵ میلیون تومان

۶۶۵ میلیون تومان

۲۰۷ با موتور TU۳ مدل ۱۴۰۳

۶۷۵ میلیون تومان

۶۷۳ میلیون تومان

۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۸۰۵ میلیون تومان

۸۰۳ میلیون تومان

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۸۰ میلیون

یک میلیارد و ۸۰ میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۶۵۰ میلیون تومان

۶۵۰ میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۶۹۰ میلیون تومان

۶۹۰ میلیون تومان

تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۲

۸۱۵ میلیون تومان

۸۱۰ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳

۹۷۵ میلیون تومان

۹۷۰ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۴ مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲

۶۶۰ میلیون تومان

۶۵۸ میلیون تومان

منبع:فرارو

دیگر خبرها

  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود