Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمیه رفیعی شامگاه یکشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس خلیج گرگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خلیج گرگان باید همزمان با سه کانال چپاقلی لایروبی شود  که در کنار آن نیاز جدی به افتتاح تصفیه خانه در بالادست است.

وی تصریح کرد: تصفیه خانه شهرهایی مانند بندرترکمن و گیشان باید ارتقا یابد چون در حال حاضر در بهترین حالت ۶۰ درصد فاضلاب آنها پس از تصفیه وارد خلیج می شود که به یقین باید ۱۰۰ درصد تصفیه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 متاسفانه در بالادست برخی شهرها مانند گلوگاه، فاضلاب خام وارد خلیج می شود که باعث زیاد شدن مواد آلی خلیج شده که به مرگ تالاب منجر خواهد شد.

رفیعی گفت: به تصفیه خانه‌ها و صنایع قرار گرفته در بالا دست خلیج باید بیشتر توجه شده تا فشار کمتری به اکوسیستم خلیج وارد شود و از طرف دیگر باید حوزه آبریز بالادست خلیج حقابه تالاب را بدهد که متاسفانه به آن پرداخته نشده است.
وی بیان کرد: با توجه به‌ اینکه خلیج گرگان حدود ۸۰ درصد وامدار چرخه و فرود آب از دریاست نیازمند اقدام سریع در تبادل آبی دریا برای احیای آن هستیم.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: خلیج گرگان به یقین نیاز به مدیریت درست برای توجه جدی دارد زیرا بودجه فقط یک بخش از اقدامات احیا خلیج گرگان بوده و در کنار آن حتما همت و تلاش همه دستگاه‌های استان گلستان برای حساس سازی مسئولان کشوری در نجات خلیج مهم است.

وی با بیان اینکه وابستگی اقتصادی و اجتماعی مردم به خلیج گرگان بسیار زیاد است، گفت: رسانه‌ها به دلیل انعکاس حرف مردم نقش ۱۰۰ درصدی در احیای خلیج گرگان دارند و در کنار آنها مردم و ذی نفعان منطقه دلسوزترین افراد برای احیای محیط زیست منطقه هستند.

نمایشگاه عکس خلیج گرگان با ارائه ۴۰۰ اثر از عقیل مهقانی با موضوع «فرصت‌ها و تهدیدهای خلیج گرگان با شعار «زیست آگاهانه» به دلیل تداوم شیوع ویروس کرونا با رعایت نکات بهداشتی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی دایر شده است است و آثار ارایه شده در آن حاصل بیش از ۱۵ سال عکاسی مستمر عقیل مهقانی فعال رسانه ای و مستندساز گلستانی از خلیج گرگان و محیط زیست استان است.

این نمایشگاه در محیطی به وسعت ۶۰۰ متر مربع و به صورت کانسپتچوال آرت ( هنر مفهومی)، در سه بخش فرصت ها، تهدیدها و زیست آگاهانه برگزار شد.

خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

 ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت مردم محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهم دارد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

بر اساس داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۳۰ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال های اخیر خشک شده است.

برچسب‌ها گرگان خلیج گرگان سمیه رفیعی گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گرگان خلیج گرگان سمیه رفیعی گرگان خلیج گرگان سمیه رفیعی گلستان خلیج گرگان تصفیه خانه دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۳۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود

ایسنا/هرمزگان معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور ‌با اشاره به تصفیه‌خانه در حال احداث بشاگرد گفت: با توجه به اهمیت پروژه و بهره‌مندی جمعیت زیادی از مردم بشاگرد از اجرای این طرح در تلاش هستیم تا اوایل تیرماه آبگیری این تصفیه‌خانه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان؛ ذوالفقار مهدی‌زاده امروز (نهم اردیبهشت ماه ) در ‌بازدید از تصفیه‌خانه در حال احداث بشاگرد که مدیر عامل آبفای هرمزگان و فرماندار بشاگرد حضور داشتند، اظهار داشت: با توجه به اهمیت پروژه و بهره‌مندی جمعیت زیادی از مردم بشاگرد از اجرای این طرح در تلاش هستیم تا اوایل تیرماه آبگیری این تصفیه خانه انجام شود.

وی میزان ظرفیت این تصفیه‌خانه را ۱۷۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: پیشرفت این پروژه از لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است و طی دو سال گذشته با تامین منابع مالی، تکمیل این پروژه سرعت گرفته است و تلاش می‌کنیم اعتبارات مورد نیاز این پروژه را تخصیص دهیم.

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور ادامه داد: بخشی از اعتبارات این پروژه نیز از محل مولدسازی با تلاش استاندار انجام خواهد شد که انتظار داریم با پیگیری‌ها این مهم به سرانجام برسد.

 در این بازدید همچنین عبدالحمید حمزه‌پور، پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه بشاگرد را ۴۶ درصد عنوان کرد که ارزش فعلی آن ۴۰۰ میلیار تومان است.

وی با قدردنی از نگاه بلند و حمایت‌های وزیر نیرو، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب و استاندار هرمزگان ادامه داد: در حال حاضر از طریق نصب پکیج اضطراری، ۳۰ لیتر بر ثانیه آب تولید و برای تامین آب یک شهر ۹ روستا پمپاژ می‌شود.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعطای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بیماران خاص و صعب العلاج
  • چند خبر از کشفیات پلیس
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • بازدید علمی دانش آموزان از تصفیه خانه آب ارومیه
  • دستگیری کارچاق کن سابقه دار در گرگان
  • تصفیه‌خانه دوم آب شرب اردبیل ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است