Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، علی علیزاده در دیدار با نائب رییس اتاق تبریز اظهار کرد: طبق فرمان رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، مشکل صدور ویزا برای مسافران ایرانی که از طریق هوایی به این کشور سفر کنند، حل خواهد شد.

علی علیزاده با بیان اینکه طی دو هفته آینده از تهران به باکو پروازی مستقیم انجام خواهد شد، گفت: امیدواریم شاهد برقراری پرواز تبریز - باکو نیز باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور در باکو

وی با اشاره به سفر استاندار آذربایجان شرقی در معیت وزیر راه و شهرسازی به جمهوری آذربایجان و ابراز خوشحالی از انجام آن سفر گفت: حدود ۱۰ روز قبل از نوروز و در تاریخ‌های ۱۰ و ۱۱ مارس (۱۹ و ۲۰ اسفند)، جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور در باکو برگزار خواهد شد.

سفیر جمهوری آذربایجان در تهران ادامه داد: قبل از برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی، مقرر شده تا حدود ۱۵ نفر از صنعتگران و صاحبان صنایع از ایران به جمهوری آذربایجان و همچنین ۱۵ نفر از صنعتگران و صاحبان صنایع از جمهوری آذربایجان به ایران برای آشنایی با توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در طرف مقابل، سفر کنند که از صاحبان صنایع استان برای حضور در هیات، دعوت به عمل می آوریم.

علیزاده با اشاره به برنامه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارس در جمهوری آذربایجان در مناطق آزاد شده در جنگ سال گذشته قره‌باغ گفت: برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی برای مناطق آزاد شده در جنگ سال گذشته قره باغ، در نظر گرفته شده است که از جمله آن می توان به احداث شهر هوشمند، احداث نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید مشترک قطعات یدکی خودرو و تولید خودروهای سنگین، احداث پل‌های جدید میان مناطق آزاد شده و ایران که در استان آذربایجان شرقی قرار خواهد گرفت، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارس و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آغدام اشاره داشت.

وی ادامه داد: خود دولت جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در این مناطق انجام خواهد داد و برای مثال برای سال جاری، ۲ میلیارد دلار در این خصوص اختصاص داده شده است.

استقبال از سرمایه گذاری و مشارکت شرکت های ایرانی

سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفت: دولت جمهوری آذربایجان از سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های ایرانی در این مناطق استقبال می‌کند و به آن علاقه‌مند است.

وی افزود: در زمان جنگ سال گذشته قره باغ، در پاکستان به عنوان سفیر فعالیت می کردم ولی اخبار را پیگیری نموده و از حمایت دولت و ملت ایران بسیار خوشحال بودم.

علیزاده ادامه داد: مشکلات مربوط به ترانزیت کالا از مبدا ایران و از مسیر جمهوری آذربایجان به مقصد روسیه، به دلیل محدودیت روسیه در پذیرش تریلی‌های ورودی بود که با مذاکرات انجام شده، این مشکل نیز رفع شده است.

طی مراحل انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و آذربایجان

وی گفت: مراحل انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در حال طی شدن است که با امضای آن مطمئناً حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

منبع: الف

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۴۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان

کارشناسان مسائل اقتصادی با اشاره به اهمیت و جایگاه چابهار معتقدند که این بندر یکی از گزینه‌های خیلی خوب برای ترانزیت و مبادلات تجاری افغانستان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در پی سفر هفته گذشته «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان به استان سیستان و بلوچستان ایران با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت ایران و افغانستان؛ «سیدمحمد حسین کاظمی» استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی با اشاره بر اهمیت و جایگاه چابهار، این بندر را یکی از گزینه‌های خیلی خوب برای ترانزیت و مبادلات تجاری افغانستان عنوان کرد.

وی به آوا گفته است که ایران و افغانستان برای گسترش روابط اقتصادی دو طرف باید برنامه‌های شفاف و تسهیل کننده را در دستور کار داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی مصرفی بودن اقتصاد افغانستان، نزدیکی مرزهای دو کشور همسایه و حضور حدود پنج میلیون مهاجر افغانستانی در ایران را از دلایل مهم منافع گسترش روابط میان این دو کشور عنوان کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، استفاده از بندر چابهار، بازرگانان افغانستان را از اتکا به بنادر پاکستان که هر از چند گاهی برای آنها با مشکل مواجه می‌شود تا حدود بسیاری بی‌نیاز می‌کند و تجار‌ افغان می‌توانند محصولات خود را از طریق بندر چابهار به کشورهای هند، چین و ترکیه صادر کنند.

‌صادرات یک میلیون تن کالای معدنی از بندر چابهاربندر چابهار دروازه تجارت افغانستان با منطقه و جهانبندر چابهار؛ دروازه تجارت هند و افغانستان

وی اظهار داشت: طالبان با فراهم‌ساختن بستر امنیت می‌تواند از طریق زیرساخت‌های اقتصادی از جمله ایجاد راه‌های مواصلاتی و آگاه‌سازی سرمایه گذاران خارجی، جلب سرمایه‌گذاری کند.

کاظمی با اشاره بر این که ایران و افغانستان می‌توانند در زمینه واردات و صادرات تسهیلات گمرکی و یا کاهش تعرفه‌های گمرکی را در نظر بگیرند، افزود: جمهوری اسلامی ایران با کاهش تعرفه گمرکی برای محصولات زراعتی افغانستان می‌تواند تردد در مسیر چابهار توسط تجار افغانستان را افزایش بدهد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده
  • پیامدهای میان مدت پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی
  • ازسرگیری تجارت ایران و سریلانکا/ پیشنهاد برقراری تجارت ترجیحی
  • فصل جدید تجارت با همسایه غربی
  • تلاش باکو برای جذب سرمایه خارجی
  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • کشف بیش از ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز