Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت: در چنین شرایطی در یکی‌، دو روز اخیر گفت‌وگوهای دیپلماتیک پیرامون لغو تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ علاوه‌ بر وین، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نیز ادامه یافت و به‌نظر می‌رسد برگزاری این کنفرانس زیر سایه مذاکرات هسته‌ای قرار گرفته ‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این، گفت‌وگوهای هسته‌ای میان طرف‌های حاضر در وین همچنان به‌صورت مستمر و فشرده در جریان است و هیأت‌ها در قالب‌های مختلف به بحث و بررسی برای رفع اختلاف‌های باقیمانده ادامه می‌دهند. برهمین اساس هم بود که رئیس تیم ‌مذاکره‌کننده کشورمان در روزهای اخیر طی نشست‌های دوجانبه‌ای با میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین، انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و وانگ کوان، نماینده چین به بحث و تبادل‌نظر پیرامون اختلاف‌های باقیمانده در مذاکرات پرداخت؛ گفت‌وگوهایی که ناظران معتقدند احتمالا آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و درصورت تصمیم‌گیری طرف آمریکایی، دستیابی به توافق کاملا در دسترس است.

پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات نزدیک است

از سوی دیگر دیدارهای دوجانبه و چندجانبه هیأت‌های حاضر در وین با محوریت لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز ادامه دارد و اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه با مورا، نماینده اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که با هدف بررسی پیشرفت‌های به‌دست‌آمده انجام شد. اولیانوف در توییتی با اشاره به رایزنی دوطرف درباره موضوع‌های باقیمانده‌ای که باید به‌منظور نهایی کردن توافق وین حل و فصل شود، تصریح کرد: «هنوز زمان مناسبی برای استراحت نیست.»

وی همچنین با دلگرم‌کننده خواندن حضور اعضای تیم‌های مذاکره‌کننده همه طرف‌های برجام در وین با وجود برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، نوشت: «ما به اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات برجام نزدیک هستیم.»

تشریح خطوط قرمز ایران در مونیخ

ادامه گفت‌وگوها در وین در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد رایزنی‌های برجامی به مهم‌ترین محور پنجاه‌وهشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ هم تبدیل شده‌ و فرصت مناسبی به‌وجود آمده تا مقام‌های سیاسی کشورهای حاضر در این کنفرانس و به‌ویژه دولت‌های حاضر در گفت‌وگوهای وین به تشریح مواضع خود پیرامون احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بپردازند.
در چنین شرایطی وزیر امورخارجه کشورمان در روزهای اخیر و در حاشیه این کنفرانس و همچنین در سخنرانی خود، به تشریح کامل روند گفت‌وگوها و همچنین مواضع اصولی ایران پرداخت و تأکید کرد درصورت اراده طرف‌های مقابل، «توافق مثبت» کاملا در دسترس است.

در این میان اما حسین‌ امیرعبداللهیان با تشریح خطوط قرمز جمهوری‌اسلامی در زمینه گفت‌وگوهای هسته‌ای، بر این نکته تأکید کرد که خطوط قرمز ایران در وین به هیچ‌وجه نادیده گرفته نخواهد شد و اگر انتخاب نهایی میان «عدم‌توافق» و «گذر کردن از منافع مردم ایران» باشد، انتخاب قطعی تهران احترام به منافع ملی خواهد بود؛ موضعی که نشان داد اکنون زمان اتخاذ تصمیم‌های سخت در واشنگتن فرارسیده‌است و دیگر نمی‌توان با بازی «ضرب‌الاجل» و «مقصرنمایی ایران»، توپ مذاکرات را به زمین جمهوری‌اسلامی ایران انداخت.

غربی‌ها، مسئول شکست احتمالی مذاکرات

برهمین اساس هم بود که وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه این کنفرانس در گفت‌وگو با کریستین امانپور، مجری سی.ان‌.ان، آمریکا و غرب را مسئول هرگونه شکست احتمالی مذاکرات وین دانست و گفت که جمهوری‌اسلامی با خوش‌بینی و با جدیت برای رسیدن به توافق خوب در وین تلاش می‌کند.

امیرعبداللهیان خوش‌بینی خود نسبت به روند مذاکرات در وین را هم به این دلیل می‌داند که دولت ایران برای دستیابی به توافق خوب در این گفت‌وگوها اراده جدی دارد؛ «رئیس‌جمهور تأکید دارد و علاقه‌مند است که به یک توافق خوب و فوری دست پیدا کنیم.» وی همچنین با اشاره به تلاش‌های دوره‌های گذشته برای حصول یک توافق خوب، تصریح کرد که درچنین لحظات و شرایط حساسی اگر آمریکا و طرف‌های غربی واقع‌گرایانه برخورد نکنند، «حتما مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.»

وزیر امورخارجه کشورمان در جریان برگزاری این کنفرانس به نکته مهم دیگری هم اشاره کرده ‌است؛ اینکه در شرایط کنونی تیم مذاکره‌کننده ایران در وین با بازی‌های دوگانه غربی‌ها بر سر «متن» و «زمان» روبه‌رو هستند و این درحالی‌است که جمهوری‌اسلامی آمادگی رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دارد؛ به شرط اینکه طرف مقابل آماده اتخاذ تصمیم‌های سیاسی موردنیاز باشد.

پاسخ ایران به درخواست‌های آمریکا

امیرعبداللهیان در دیدار با جوزف بورل، رئیس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نیز بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های سیاسی لازم ازسوی طرف‌های غربی تأکید کرد و گفت که زمان نشان دادن اراده کافی برای رسیدن به توافق در کمترین زمان فرارسیده‌است.

وی همچنین ضمن قدردانی از نقش بورل و انریکه مورا به‌عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، بر اراده ایران برای «یک پایان همراه با توافق خوب» برای گفت‌وگوها در وین تأکید و مواضع تهران را تبیین‌ کرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری‌اسلامی همه ابتکارها و پیشنهادهای ممکن را ارائه کرده‌است، بر این نکته تأکید کرد که اگر ابتکارهای ایران نبود، تا این حد به توافق نزدیک نبودیم، اما طرف مقابل باید بداند تهران خطوط قرمز خود را نادیده نخواهد گرفت.

موضع ایران در قبال گفت‌وگوی مستقیم برجامی با آمریکا، از دیگر محورهایی بود که وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به تشریح آن پرداخت و تأکید کرد آمریکایی‌ها طی هفته‌های اخیر، به‌صورت متناوب و از طریق واسطه‌های مختلف، از ایران درخواست مذاکره مستقیم کرده‌اند.

امیرعبداللهیان در جریان سخنرانی در این اجلاس در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه «گاردین»، به جواب ایران به درخواست‌های طرف آمریکایی هم اشاره کرد: «در پاسخ به واسطه‌ها، اعلام کردیم چشم‌انداز چنین گفت‌وگویی برای ما چندان روشن نیست و اگر قرار نیست دستاوردی داشته باشیم، چه نیازی به مذاکره مستقیم وجود دارد.»

وی بر این نکته هم تأکید کرد که  اگر طرف آمریکایی یک ابتکار عمده، ازجمله برداشتن برخی از تحریم‌ها را انجام دهد، آنگاه می‌توان گفت که نیت آمریکایی‌ها واقعی است: «اگر بایدن حسن‌نیت دارد، ۱۰میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران نزد بانک‌های خارجی را آزاد کند. ما از او درخواست وام یا پول آنها را نداریم، بلکه می‌خواهیم دارایی‌های خود ما را به‌عنوان حسن‌نیت آزاد کند.»


بیانیه ۲۵۰نماینده درباره مذاکرات وین 

۲۵۰نماینده مجلس در بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، تأکید کردند با خط قرمز قراردادن منافع ملت ایران، بدون دریافت تضمین‌های لازم، متعهد به هیچ توافقی با «بدعهدان» نشوید.

به‌گزارش ایرنا، در متن این بیانیه که در ۶بند تنظیم شده‌است و در نشست علنی دیروز خطاب به سیدابراهیم رئیسی قرائت شد، آمده‌ است: «دولت ظالم و تروریست آمریکا و نیز دنباله‌روان ضعیف و ذلیل آمریکا، یعنی ۳کشور اروپایی در طول ۸سال گذشته نشان دادند به هیچ تعهدی پایبند نبوده و از هر وسیله ممکن، جهت ضربه وارد کردن به منافع ملت ایران استفاده و حتی برخلاف تمام قوانین دنیا دارو را نیز علیه ملت ایران تحریم کردند و براین اساس باید از تجربیات سابق درس عبرت بگیریم و با خط قرمز قرار دادن منافع ملت ایران بدون اخذ تضامین لازم متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نگردیم.»

در بند دیگر این بیانیه تأکید شده‌است که «دولت تروریست آمریکا و سایر کشورهای عهدشکن غربی باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی‌شوند» و «رژیم آمریکا و سایر کشورهای طرف برجام باید تعهد دهند که از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند کرد.» همچنین «رژیم آمریکا و ۳کشور اروپایی باید به ملت ایران تعهد دهند تحریم‌ها علیه ملت ایران به بهانه‌های واهی هسته‌ای، تروریسم، موشکی و حقوق بشر را لغو کنند؛ ازجمله باید تحریم‌های «کاتسا»، «کاتسا یوترن» و «آیسا» حذف شوند.»

در ادامه این بیانیه با تأکید بر اینکه «در مقام اجرا باید ابتدا آمریکا و سایر بدعهدان برجام به تعهدهای خود در قبال تحریم‌ها عمل کنند و بعد از راستی‌آزمایی ایران سراغ انجام تعهدهای خود رفته و آن را انجام دهند»، تصریح شده ‌است: «مطابق ماده۷ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است انجام تعهدهای طرف غربی در لغو تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌های نفتی، بانکی و بازگشت پول صادرات به‌صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس گزارش دهد و درصورت تأیید و تصویب، مجلس می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای اقدام کند.»

۶ شرط مجلس برای توافق در وین | مجلس برای مذاکره کنندگان شرط گذاشت

کد خبر 658667 برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه مذاکرات وین هسته‌ای - مذاکرات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا خبر ویژه مذاکرات وین هسته ای مذاکرات وزیر امورخارجه کشورمان کنفرانس امنیتی مونیخ شکست احتمالی مذاکرات جمهوری اسلامی مذاکره کننده گفت وگوهای ملت ایران خطوط قرمز توافق خوب گفت وگوها تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۵۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیب احتمالی بایرن مونیخ برای بازی با آینتراخت فرانکفورت

بایرن مونیخ فردا می‌تواند خیال خود از بابت سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را راحت کند

طرفداری | پیش از جدال حساس مقابل رئال مادرید در روز سه‌شنبه، بایرن مونیخ در یک دیدار دشوار باید به مصاف آینتراخت فرانکفورت برود.

دو تیم فردا از ساعت 17:00 به وقت تهران در چارچوب بازی‌های هفته 31 فصل 24-2023 بوندسلیگا در مونیخ، استادیوم آلیانتس آرنا به مصاف هم می‌روند. بایرن مونیخ با 66 امتیاز و کسب سه پیروزی و دو شکست در پنج دیدار اخیر خود در بوندسلیگا، در رده دوم قرار دارد. آینتراخت فرانکفورت نیز با دو شکست، دو تساوی و تنها یک پیروزی در پنج دیدار اخیر خود در بوندسلیگا، با 45 امتیاز در رده ششم قرار گرفته است. دنیل اشلاگر قضاوت این بازی را بر عهده دارد. ترکیب احتمالی بایرن مونیخ برای این دیدار به شرح زیر است:

بایرن مونیخ (1-3-2-4): نویر | کیمیش، دلیخت، دایر، دیویس | پاولوویچ، گورتسکا | مولر، موسیالا، تل | کین  

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • ترکیب احتمالی بایرن مونیخ برای بازی با آینتراخت فرانکفورت
  • ترکیب احتمالی چلسی برای بازی با استون ویلا
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه