Web Analytics Made Easy - Statcounter

شریفی یزدی با اشاره به اینکه ازدواج های ناآگاهانه اصلی‌ترین علت افزایش طلاق است، گفت: آمار طلاق در لرستان نزدیک به ۲۸ درصد است و به ازای هر سه ازدواج یک طلاق در استان رخ می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شریفی یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام‌گرفته مهم‌ترین دلایل طلاق در کشور ما بسیار روشن است؛ یکی از آنها عوامل اقتصادی است، ناتوانی زوجین برای تأمین معاش خانواده یکی از دلایل اصلی طلاق در شرایط فعلی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دلیل دوم را می‌توان به ازدواج‌های ناآگاهانه نسبت داد که از مسائل بسیار مهم است، افزود: در زمینهٔ طلاق چهار مقوله مهم داریم که یک مورد به همسرگزینی نامناسب، دیگری به نقص دانش و مهارت ارتباطی وزندگی همسران، سوم به عملکرد نامناسب زن و شوهر و همین‌طور عوامل اقتصادی می‌توان اشاره کرد؛ در دسته‌ اول خیلی از ازدواج‌های ما ناآگاهانه انجام می‌شود و افراد بلوغ کافی را برای ازدواج به دست نیاورده اند و دچار مشکلات و اختلالات روحی، روانی، شخصیتی و اخلاقی هستند؛ تا حدودی عدم واقع‌گرایی از دلایل دیگر طلاق است، یعنی ما ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه می‌کنیم و همیشه فکر می‌کنیم یک‌چیزی را در زندگی کم داریم.

 کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: نکته دیگری که در نقص دانش و مهارت اهمیت دارد، بحث توقعات است، متأسفانه ما مهارت‌های ده‌گانه زندگی را به شکل مناسبی به همسران، زوجین و جوانان یاد نداده‌ایم که از آن‌ها بخواهیم به‌عنوان یک همسر آن‌ها را انجام دهند مثلاً مسئولیت‌پذیری همسران، عدم شناخت از وظایف و نقش همسری، کار نامناسب، نداشتن تعادل بین نقش در خانواده و نقش کاری و …می‌توان نام برد.

وی از دیگر موارد مهم طلاق را مسئله اعتیاد دانست و تصریح کرد: اعتیاد نقش بسیار مهمی در طلاق دارد و بخش بزرگی از طلاق‌های ما ناشی از اعتیاد است و دیگری دخالت نابه جای اطرافیان است؛ دخالت نابه جای اطرافیان یکی از عوامل مهم در بحث طلاق است؛ همه این عوامل باعث می‌شود که ازدواج‌ها در کشور ما به طلاق منتج می‌شود.

شریفی یزدی درزمینهٔ راهکارهای لازم برای پیشگیری از طلاق، گفت: اولین راهکار این است که یک معیشت مناسب را برای خانواده ایرانی فراهم کنیم، در بُعد مهارتی ما باید مهارت‌های همسرداری را در دوره کودکی، نوجوانی و جوانی به افراد آموزش دهیم و همین‌طور وقتی این افراد زیر بار مسئولیت ازدواج می‌روند تا مدت‌ها تحت رصد یک متخصص و روانشناس باشند تا اگر مشکلی بین آن‌ها وجود آمد، آن را حل کنند.

‌ کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: در راستای موضع و پدیده اعتیاد در ابتدا باید تمام درگاه‌های ورودی را ببندیم، یعنی اگر کسی اعتیاد دارد امکان ازدواج برای وی فراهم نباشد و در صورتی بعد از ازدواج این مشکل ایجاد شد در ابتدا به سمت رهایی شخص از این بیماری باشیم و در گزینه‌های بعد به فکر طلاق بیفتیم.

وی افزود: درزمینهٔ خانواده‌ها لازم است که خانواده‌ها را آموزش دهیم تا تفاوت بین دلسوزی و راهنمایی را با دخالت کردن تشخیص و تفکیک دهند تا بتوانیم به یک نتیجه مطلوب برسیم.

شریفی یزدی بیان کرد: سرانه طلاق در کشور یکسان نیست و در برخی مناطق بالا و در برخی مناطق کمتر است؛ در مناطق روستایی و شهرهای کوچک ما میزان طلاق کمتر و در برخی کلان‌شهرها شهرهای دیگر میزان طلاق بیشتر است؛ طبق آخرین آمار سال ۹۸ نزدیک به ۵۳۰ هزار ازدواج داشتیم که این میزان ازدواج در برخی مناطق کم‌وزیاد شده است از این میزان ازدواج در سال ۹۸، نزدیک به ۱۷۵ هزار مورد طلاق داشتیم یعنی از هر ۳ و خورده‌ای ازدواج یک مورد به طلاق ختم می‌شود.

‌ کارشناس مسائل اجتماعی گفت: مسئله طلاق در استان‌ها کاملاً با مشکلات آن استان‌ها مرتبط است به‌طوری‌که در سال ۹۸ در استان‌های ایلام، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد به نسبت جمعیت آمار بالای طلاق را داشتیم و همین آمار در برخی استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان و به‌صورت مشخص منطقه‌ای بلوچستان، بسیار کمتر بوده است.

وی بیان کرد: آمار طلاق در مناطق شهری از مناطق روستایی بسیار بیشتر بوده و در کلان‌شهرها بیشتر از شهرهای کوچک‌تر است و نشان‌دهنده این است که افراد امکان طلاق بیشتری دارند و نظارت اجتماعی طلاق را به‌عنوان یک پدیده مذموم نمی‌بینند و افراد مجبور به ماندن در روابط نامناسب نیستند؛ در مناطقی که مشکلات بیشتری ازجمله بیکاری و تورم داریم، معضلات طلاق نیز بیشتر بوده است.

شریفی یزدی گفت: بالاترین آمار طلاق ثبت‌شده را در سال ۹۸ در استان‌های تهران داشتیم که آماری بیش از ۳۲ هزار طلاق داشته‌اند؛ بیشترین آمار طلاق را به نسبت جمعیت در استان ایلام شاهد بودیم که در این استان میزان اقدام به خودکشی نیز در بازه زمانی بسیار بالا بوده است.

کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: به لحاظ بافت جمعیتی نزدیک به هم در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد شرایط نسبی شبیه به هم دارند و آمار طلاق بالاست؛ آمار طلاق لرستان نزدیک به ۲۸ درصد است درحالی‌که همین آمار در استانی مانند البرز ۴۶ درصد می‌باشد و یا به عبارتی نزدیک به نیمی از ازدواج‌ها در استان البرز به طلاق منجر می‌شود.

وی افزود: آمار طلاق در لرستان نسبت دیگر استان‌هایی چون سمنان با ۳۵ درصد، قم ۴۰ درصد، اصفهان با ۳۷ درصد، خراسان رضوی با ۳۹، درصد قزوین با ۳۷ درصد به نسبت بالا نیست ولی به‌صورت کلی این آمار نیز بالا و نگران‌کننده است؛ درواقع ۲۸ درصد یعنی تقریباً به ازای هر سه ازدواج یک طلاق در استان رخ می‌دهد.

شریفی یزدی گفت: بالاترین میزان طلاق در ایران مربوط به استان تهران و البرز است، بعد از آنها استان‌های اصفهان با ۳۷ درصد خراسان رضوی با ۳۹ درصد قزوین با ۳۷ درصد در رده‌های بعد قرار دارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل اجتماعی استان ها شریفی یزدی ۳۷ درصد آمار طلاق ازدواج ها سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۵۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان

ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است.   به گزارش تسنیم، از تعداد فوت های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، ۵۵/۶ درصد مرد و۴۴/۴ درصد زن بوده‌اند.   در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.   همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.   بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت شده، ۵/۶ درصد افزایش داشته است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاهش سرقت در اردبیل
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • آمار مرگ و میر در سال گذشته
  • چرا آمار سرقت‌ها در استان کرمان زیاد است
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آخرین آمار تصادفات منجر به فوت در سال گذشته
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور