Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@10:46:07 GMT

استخوانی در گلوی معیشت مردم

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۵۴۹۵

استخوانی در گلوی معیشت مردم

بیشترین خسارتی که در کلیه بخش ها  اعم از سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی  در تمام سالهای گذشته به کشور وارد شده ناشی از تصمیمات غلطی بوده که توسط دولتمردان و دیگر مسئولان رده بالای کشور اتخاذ شده است.

یکی از این تصمیمات اشتباه و بسیار ویرانگر که  تا هم اکنون نیز مصائب آن گریبانگیر کشور ومردم است  همانا ارز 4200 تومانی می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در دولت پیشین و در بزنگاه تشدید تحریم ها و افزایش قیمت ارز و با  توجیه  تامین ارز ارزان برای واردات اقلام اساسی  مصوب شد که ارز 4200 تومانی برای واردات در نظر گرفته شود .

این تصمیم از همان ابتدا هم با مخالفت بسیاری از کارشناسان مواجه شد اما متاسفانه مانند بسیاری موضوعات دیگر گوش شنوایی در دولت برای شنیدن وجود نداشت.

قرار بر این بود که با واگذاری ارز 4200 تومانی به واردکنندگان بویژه در اقلام اساسی جلو تورم و گرانی وحشتناک در این اقلام گرفته شود اما آنچه در عمل اتفاق افتاد این بود که بخش عمده وارد کنندگان ، ارز ارزان را دریافت اما کالاها را با قیمت ارز آزاد و چه بسا بسیار فراتر از آن در کشور به فروش رساندند.

نتیجه تخصیص این ارز به طور خلاصه شامل موارد ذیل می باشد :

1- حجم عظیمی از ذخایر ارزی کشور آن هم در بحرانی ترین شرایط ناشی از تحریم ها عملا حیف و میل شده و سود کلان و باور نکردنی آن به جیب یک عده غارتگر بیت المال و زالو صفت ریخته شد .

2- تخصیص این ارز عملا هیچ  کمکی به کاهش قیمت اقلامی که بدانها اختصاص یافته بود نکرد و در تمام این سالها شاهد افزایش همیشگی و افسار گسیخته قیمتها بودیم.

3- بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی وابسته به مواد اولیه و نهاده های تولید بویژه در نهاده های دامی به دلیل ایجاد کمبود مصنوعی و گرانی کمرشکن از جانب واردکنندگان و دلالانی که این ارز را دریافت کرده بودند  عملا ورشکسته شده و با این عمل مستقیما امنیت غذایی 80 میلیون ایرانی به خطر افتاده و بازیچه  دست این افراد سودجو و رانت خوار قرار گرفت .

به هر حال این ارز 4200 تومانی مانند استخوان در گلو است که نه می توان آن را به یک باره حذف کرد و نه می توان با توجه به نتایج فاجعه بار به ادامه آن رضایت داد.

این ارز در کاهش قیمت ها هیچ تاثیر مثبتی نداشته اما در صورتی که همین امروز حذف گردد باز همان رانت خواران از خدا بی خبر به بهانه حذف آن به یکباره شوک قیمتی و تورمی وحشتناکی را به مردم تحمیل می کنند .

در واقع این سنگی است که دولت جناب آقای روحانی به چاه انداخته که صد عاقل هم نمی توانند آن را بیرون آورند .

البته در مجموع و با توجه به کلیات موضوع این گونه به نظر می رسد که چاره ای جز حذف این ارز به شدت فسادزا وجود ندارد اما در اجرا بایستی تمهیداتی اندیشیده شود که حداقل خسارت و فشار معیشتی و تورمی به مردم وارد شود چون هم اکنون نیز کمر مردم به اندازه کافی زیر فشار گرانی های تمام نشدنی که لحظه ای به روزشده و افزایش می یابند  کاملا خم شده است .

 

 

 

منبع: الف

کلیدواژه: ارز 4200 تومانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۵۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود رفاه و معیشت مشاغل کارگری راه‌ موثر مقابله با قاچاق است

هرمزگان-جام جم انلاین-امام جمعه اهل سنت بندرعباس در دیدار مجتبی معین وزیری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، معاونان و نمایندگان تشکل‌های صنفی و بازنشستگی تامین اجتماعی که در دفتر امام جمعه اهل سنت برگزار شد، بر توجه به همه بخش‌های فعال جامعه تاکید کرد و گفت: نباید شرایطی رقم بخورد که تعدادی از گروه‌های شغلی، خود را برتر بدانند و توجهات را به سوی خود معطوف کنند و مشکلات بخش‌های دیگری از شاغلین جامعه شنیده نشوند.
شیخ یوسف جمالی یک مشکل مهم در حوزه کار را مشارکت عنوان کرد و افزود: متاسفانه ما بجای فرهنگ مشارکت بعضا ضد آن عمل می کنیم به عنوان مثال این ضد فرهنگ ادبیات خود را هم تولید کرده مثل اینکه "اگر شریک خوب بود خدا شریک داشت" که این صحبت اشتباه سنگینی است.     وی در این خصوص به روایت " انا ثالث الشریکین اشاره کرد و گفت: با استناد به این روایت، می‌بینیم خدایی که صاحب گنجینه‌های زمین است خود را نفر سوم یک شراکت اقتصادی خطاب می‌کند.امام جمعه اهل سنت بندرعباس ادامه داد: همین اشکال باعث شده تا عمر کسب‌ و کارها در جامعه کوتاه و نهایتا چند دهه دوام داشته باشد.  
شیخ جمالی با اشاره به وضع رفاه کارگران، افزایش سطح کیفی معیشت مشاغل کارگری را از بهترین روش‌های مقابله با مشاغل کاذب دانست و ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر، دریا که همه کرم و نعمت و فرصت است توجه کمتری بخاطر قاچاق به مشاغل پایدار آن شده است و عدم بهره گیری از این ظرفیت باعث شده تا مشاغل کاذب و ترک تحصیل شکل گرفته و ضربه مهلکی به جامعه محلی وارد سازد.به گفته وی، یکی از عوامل شکل گیری قاچاق، کم توجهی به مشاغل پایدار دریایی است.   اتفاقات خوبی در حوزه اشتغال رقم خورده استدر این دیدار همچنین مجتبی معین وزیری مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در حوزه اشتغال که هم دغدغه مردم و هم دغدغه مسئولان است اتفاق خوبی که رقم خورده این است که بیشترین کاهش نرخ بیکاری در کشور را داشتیم و استان هرمزگان با ۳.۹ درصد وضعیت خوبی را به خود اختصاص داده است.وی افزود: با توجه به فعالیت هایی که در حوزه صنایع و مشاغل خرد و خانگی در استان راه افتاده است، در سال گذشته حدود ۵۴ هزار شغل ثبت شده با کدملی اتفاق افتاد که طبق تعهدات کشوری ۳۰ هزار شغل بوده که ما در این شاخه رتبه یک کشوری را کسب کردیم.  
مجتبی معین وزیری گفت: در طرح طبقه بندی و یکسان سازی حقوق در کارگاه های بالای ۵۰ نفر کارگر ، در کشور ۵۵ درصد مشمول این طرح می شوند که در استان هرمزگان ۶۶ درصد کارگران شامل این طرح شده اند همچنین در حوزه رسیدگی هیئت حل اختلاف بین کارگری و کارفرمایی مدت زمان رسیدگی به شکایات کارگری و کارفرمایی در کل کشور ۳۷ روز و در استان هرمزگان ۱۲ روز است ، که ما در این حوزه هم رتبه یک کشوری را کسب کرده ایم ، خوشبختانه با توجه به تلاش همکاران در بحث بازرسی کار و ایمنی کارگران و همچنین در کاهش خطرات جسمی و فوتی ها هم در سال گذشته رتبه یک کشوری را کسب کرده ایم.   مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان همچنین به اقدامات انجام شده در زمینه مسکن کارگری اشاره کرد و گفت: علاوه بر کوشش دولت در حوزه مسکن کارگری که به صورت ملی انجام می شود ما به صورت استانی، زمین هایی که به عنوان مسکن کارگری در طرح جدید در شهر بندرعباس قرار دارد به صنایع تخصیص داده شده و تعاونی آنها در حال راه اندازی است و کارگران صنایع و کارگران مشغول به کار در صنایع می توانند عضو این تعاونی ها بشوند.

دیگر خبرها

  • رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»
  • تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود
  • جهش تولید با رفع دغدغه معیشت کارگران محقق می‌شود
  • ادعای علیرضابیگی از مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد
  • بهبود رفاه و معیشت مشاغل کارگری راه‌ موثر مقابله با قاچاق است
  • مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟
  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند