Web Analytics Made Easy - Statcounter

وضع قوانین محدود کننده و سختگیرانه علیه شرکت های بزرگ فناوری از مهمترین تدابیر کشورهای غربی برای محافظت از کاربران فضای مجازی به خصوص کودکان است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ امروزه با گسترش فزاینده آسیب ها و جرائم در فضای مجازی، ضرورت مدیریت فضای مجازی به اصل و قاعده اساسی برای حکمرانی در دنیا تبدیل شده است و در این راستا کشورهای مختلف دنیا سعی می کنند با تدوین قوانین و مقرارت سختگیرانه، فضای مجازی را مدیریت کرده و از کاربران این فضا به خصوص کودکان و نوجوانان محافظت نمایند که از جمله این کشورها می توان به آمریکا و انگلیس اشاره کرد که هر دوی این کشورها، قانون ایمنی از کاربران فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| شبکه ملی اطلاعات ؛ راهکار مقابله با اخبار جعلی و شایعات در فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| واکاوی دلایل نشر محتوای خشونت آمیز در فضای مجازی/ راهکار کشورهای دنیا برای پیشگیری چیست؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|«جنگ با فضیلت»؛ دیپلماسی دیجیتال آمریکا در بازی‌های ویدیویی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| مقابله با جرائم سایبری؛ اولویت اساسی چرخه سیاست‌گذاری در اتحادیه اروپا

** قانون ایمنی آنلاین انگلیس

لایحه ایمنی انگلیس از قوانینی است که برای حفاظت از کاربران فضای مجازی در مقابل محتوای مخرب شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، توییتر و غیره طراحی شده است. پیش بینی می شود لایحه ایمنی آنلاین در چند ماه آینده به پارلمان انگلیس ارائه شود. در حال حاضر این لایحه شامل مقرراتی است که محتوای هرزنگاری، خرید و فروش مواد مخدر و اسلحه، ترویج خودکشی، قاچاق انسان و دیگر جرایم غیرقانونی را در بر می گیرد.

طبق این قانون افرادی که تهدیدهای آنلاین ارسال می کنند، مجازاتی تا 5 سال برای آنها در نظر گرفته شده است.همچنین دولت انگلیس در حال بررسی افزودن جرائمی مانند ارسال تصاویر مستهجن، ترول کردن مبتلایان به بیماری صرع، ردیابی تبلیغات کلاهبردارانه، ایجاد مسئولیت کیفری برای مدیران ارشد شرکت های فناوری به این قانون است.

مطابق این قانون نحوه واکنش شرکت های بزرگ فناوری به محتوای مخرب در پلتفرم ها دگرگون می شود و از آنها خواسته می شود نسبت به محتوای مخرب در پلتفرم هایشان پاسخگو باشند و آنها را ملزم می کند از قرار گرفتن کاربران در مقابل چنین محتوای مجرمانه ای جلوگیری کنند. نقض این قانون جریمه ای سنگین تا 10 درصد درآمد سالانه شرکت ها یا مسدود شدن پلتفرم در کشور را در پی خواهد داشت. همچنین پیوستن به گروه های وسیعی که در فضای دیجیتال نقدهای منفی می نویسند و محتوای تهدیدهای جعلی بمب گذاری نیز از دیگر جرائمی هستند که به این قانون افزوده شده است.

** قانون حفاظت از کودکان و نوجوانان در آمریکا

یکی دیگر از قوانینی که برای مدیریت فضای مجازی و ساماندهی آن و با هدف حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته است، لایحه ایمنی آنلاین کودکان در ایالات متحده آمریکا است که این لایحه در حقیقت جدیدترین تلاش قانونگذاران آمریکایی برای محدود کردن قدرت شرکت های بزرگ اینترنتی است.

لایحه مذکور پلتفرم های آنلاین را ملزم می کند از ترویج رفتارهای مخرب از جمله خودکشی، آسیب به خود، اختلالات غذا خوردن و قلدری اجتناب کنند. همچنین ابزارهایی در اختیار والدین کودکان زیر 16 سال قرار می گیرد تا از آنها محافظت شود از جمله توانایی اصلاح توصیه محتوا براساس الگوریتم ها، ممنوع کردن نوع خاصی از محتوا، جلوگیری از دسترسی طرف های ثالث به داده های افراد زیر سن قانونی و محدود کردن مدت زمانی که کودکان صرف فضای مجازی می کنند.

این لایحه علاوه بر شرکت های فناوری بزرگ شامل هر سرویس آنلاینی می شود که کاربران کمتر از 16 سال از آن استفاده می کنند. بازی های ویدئویی و سرویس های پخش محتوا نمونه هایی از چنین سرویس هایی هستند.

شایان ذکر است این لایحه با همکاری بلومنتال و مارشا بلک برن سناتور جمهوریخواه تنسی پس از آن نوشته شد که فرانسیس هوگن افشاگر فیس بوک اسناد داخلی را فاش کرد که نشان می داد اینستاگرام برای سلامت ذهنی نوجوانان خطرناک است و در پی این رویداد آدام موسری مدیر اینستاگرام برای شهادت به کنگره احضار شد.

نکته پایانی

نکته پایانی اینکه کشورهای مختلف دنیا با توجه به ضرورت حفاظت کاربران به خصوص کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، تدابیر و چاره های مختلفی اندیشیده اند که از مهمترین این تدابیر، وضع قوانین و مقرارت محدود کننده و سختگیرانه علیه شرکت های بزرگ فناوری و شبکه های اجتماعی منتسب به این شرکت ها است که پیشنهاد اعمال این محدودیت ها با روش های مختلف توسط دولت ها، به طور مرتب در حال افزایش است؛ که نمونه های متعدد آن را به وفور می توان در کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، هند، فرانسه و سایر کشور مشاهده نمود.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی فضای مجازی کاربران فضای مجازی کودکان و نوجوانان تهدید یا فرصت فضای مجازی شرکت های بزرگ شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۵۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ جهت عضویت در کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان در پیام رسان بله کافیست عدد ۱۷۱ را به شماره ۱۰۰۰۵۸۸۲ پیامک کنید.

نشانی کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان در سایر پیام رسان‌های داخلی به شرح زیر است:

splus.ir/Tv_Golestan
eitaa.com/Tv_Golestan
https://rubika.ir/Tv_Golestan
https://ble.ir/Tv_Golestan
http://Golestan.irib.ir
@Tv_Golestan

دیگر خبرها

  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فروش یا ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی