Web Analytics Made Easy - Statcounter

رفع بیکاری؛ این پدیدۀ مخرب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از دغدغه‌های اساسی برنامه ریزان به ویژه در کردستان است برهمین اساس موضوع ایجاد اشتغال بیشتر و بهره وری کامل و مناسب از نیروی انسانی باید از اهداف راهبردی توسعۀ این استان درنظر گرفته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، داستان بیکاری و نداشتن شغل در استان کردستان سال‌ها است مردم این خطه از کشور را آزار می‌دهد، هر چند مسئولان و مدیران در دولت‌های مختلف وعده‌های متعددی در راستای رفع این مشکل مطرح کرده‌اند ولی همچنان کردستان دارای نرخ بیکاری بالایی نسبت به میانگین کشوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌اکنون معضل بزرگ کردستان، بیکاری است و بسیاری از ناهنجاری‎های‎ موجود دراین استان، ریشه در این پدیده دارند به طوری که آمار بیکاری در استان ما به نسبت استان های دیگر بالا و این موضوع نگران کننده است.

در گفتگو با تعدادی از جوانان تحصیل کرده اما بیکار و جویای کار متوجه این امر شدیم که بسیاری از جوانان ما  بخاطر نداشتن کار و یک شغل مناسب نسبت به زندگی کاملا بی انگیزه شده اند چرا که کار برای آنها یا به سختی پیدا می شود یا اصلا پیدا نمی شود.

دیر ازدواج کردن، افسردگی، اعتیاد، عدم مسوولیت پذیری از مشکلات و کمبودهای دیگری هستند که اگر مسوولین مربوطه نسبت به رفع این معضل به موقع اقدامی نکنند دیر یا زود جوانان را از نفس می‌اندازد.

بیکاری و نبود منبع اقتصادی

امیر محمودی یکی از جوانان تحصل کرده جویای کار در گفتگو با خبرنگار کردتودی، می گوید: با وجود بیکاری و نبود منبع اقتصادی جوانان کردستانی با سرگردانی روزافزون نمی دانند به کجا برای یافتن شغل مراجعه کنند زیرا نه صنعتی در استان وجود دارد و نه بخش خصوصی آنقدر قوی است که جوابگوی مشکلات عمده استان باشد.

 محمودی افزود: با وجود نرخ بسیار بالا و سرسام آور بیکاری در کردستان، این استان دارای منابع غنی آب، خاک، معدن، گردشگری،کشاورزی و باغداری و از بسیاری از ظرفیت های دیگر برخوردار است اما نبود کار و سرمایه نفس گیر است و برنامه خاص و منسجمی برای اشتغالزایی در استان وجود ندارد.

جلال احمدی از دیگر جوانان  کردستانی جویای کار عنوان داشت: استان کردستان یکی از استان ها با بیشترین میزان بیکاری در سطح کشور است و بیشتر جوانان با تحصیلات عالی جویای کار هستند.

احمدی گفت: استخدام در ادارات و ارگان های دولتی بسیار سخت شده بنابراین باید بخش خصوصی برای اشتغال جوانان تحصیل کرده بیکار تلاش نماید و انتظار داریم مسئولان و متولیان امر در راستای اشتغال زایی تمام تلاش خود را به کار گیرند.

وی ادامه می دهد: با احداث کارخانه و مراکز صنعتی، در نظر گرفتن تسهیلات برای اشتغال زایی،  ایجاد کلینک های مشاوره کارآفرینی و همچنین امکان پیاده سازی و حمایت از ایده های جدید و به روز می تواند مشکل اشتغال در استان را حل نماید.

 

 

آمار دقیقی از تعداد بیکاران کردستان وجود ندارد

محسن فتحی نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار کُردتودی، گفت: اشتغال و معیشت خانوار مهم‌ترین مساله ما در کشور و استان کردستان است.

وی اظهار کرد: همه ما از ظرفیت‌های استان شناخت داریم حتی بقال سرکوچه می‌داند کجا باید سرمایه‌گذاری شود اما چرا نتوانسته‌ایم بایدها و کارهایی که باید انجام شود را عملیاتی کنیم سوالی است که باید پاسخ داده شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی افزود: آمارها نسیت به بیکاران استان  واقعی نیست، اداره کار یک آماری ارائه می‌کند و سایر دستگاهها  آمار دیگری اعلام می‌کنند و تا اطلاعات درست و واقعی نداشته باشیم تصمیم‌گیری درستی اتخاذ نمی‌شود و همین امر منجر به این امر شده که متاسفانه استان کردستان جزو یکی از استان‌های رتبه‌دار به لحاظ بیکاری در کشور باشد.

وی یادآور شد: بانک‌ها هم متاسفانه وظیفه واقعی خود را در استان انجام نداده‌اند و خیلی از سرمایه‌گذاران را در پروسه‌های اداری گیر انداخته و پشیمان کرده‌اند.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در استان مغفول مانده است و جای سوال دارد که در حوزه‌ آی‌تی به عنوان یکی از پیشران‌های استان چه میزان اشتغالزایی را به خود اختصاص داده است.

 

و اما ...

استان کردستان  از آن دست استان هایی است که علی رغم اینکه دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی برای اشتغال بوده و از این نظر در سطح کشور بی‌نظیر است؛ ولی با این وجود بیکاری جوانان به عنوان یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه اصلی مردم و جوانان این استان است، پس بدون شک تلاش برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و توسعه عدالت اقتصادی در استان کردستان یکی از مطالبات اصلی و جدی مردم این خطه به شمار می‌رود و به همین دلیل نیاز است که مدیران و مسئولان استانی و کشوری با نگاهی جدید، زمینه را برای رفع محرومیت‌های متعدد که معضل بیکاری یکی از آنها است را در این استان فراهم کرده و تلاش کنند تا کردستان نیز در شاخص‌های مختلف توسعه از جمله ایجاد فرصت‌های جدید شغلی به میانگین کشوری برسد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: استان کردستان برای اشتغال جویای کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۵۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

ایسنا/زنجان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان گفت: استان زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل رتبه اول کشوری را دارد.

علی اسماعیلی امروز (سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) در نشست خبری به مناسبت روز معلم با اشاره به اینکه بیش از ۱۴ هزار همکار در حوزه تعلیم و تربیت آموزش‌وپرورش استان زنجان فعال هستند، اظهار کرد: در سال‌تحصیلی جاری بیش از ۲۲۷ هزار دانش‌آموز از پیش‌دبستانی تا پایه دوازدهم در استان زنجان مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه وقتی به معلمان به عنوان یک گروه مرجع نگاه شود به جایگاه تعلیم و تربیت نیز احترام گذاشته می‌شود، افزود: معلمان مسئولیت خطیر و سنگین انسان‌سازی را برعهده دارند و دانش‌آموزان به مثابه امانت در نزد آنان هستند.

او با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۱۸ کلاس درس را اداره نوسازی در استان تحویل داده است که آمار بی‌سابقه‌ای طی سالیان متمادی است، ادامه داد: برخی مدارس قدیمی و نیازمند به تخریب و بازسازی در استان وجود دارد که این موضوع دلایل خاص خود را دارد، درحالی‌که در سال‌های گذشته اعتبارات خوبی برای تخریب مدارس نامناسب و بازسازی و بهینه‌سازی فضای آنها اختصاص یافت اما در عمل این اعتبارات محقق نشد.

اسماعیلی با اشاره به جذب ۱۴۰ نفر در رشته‌های فنی و حرفه‌ای برای سال‌جاری، ابراز کرد: با قانون رتبه‌بندی تعداد مقاضیان برای ورود به آموزش‌وپرورش از دستگاه‌های دیگر افزایش یافته است. در این راستا ۱۰۰ نفر تقاضای خود را در این زمینه ثبت کرده‌اند که البته بر اساس مدرک تحصیلی و جدول شغلی موارد بررسی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هم اکنون مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر در استان وجود ندارد، تاکید کرد: هیچ مدرسه‌ای را به حال خود رها نکرده‌ایم و ۸ ملک شهری برای مولدسازی در قالب تهاتر و فروش و ‌... معرفی شده و منتظر ابلاغ از طرف تهران هستیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان با بیان اینکه تعداد ورودی و خروجی نیروهای آموزش‌وپرورش به طور مدوام در حال تغییر است، افزود: امسال ردیف اختصاص داده برای استان زنجان مطابق خروج و بازنشستگی و احصای نیاز ۱۴۰۰ نفر است که از این تعداد اصولا ۷۶ درصد ردیف‌ها پر می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در اوایل سال ورود مدارس شبانه‌روزی ۷۰ درصدی شهری و ۳۰ درصد روستایی بود، تصریح کرد: اینجا مسئله عدالت آموزشی مطرح است، امسال در نظر داریم ۶۰ درصد دانش‌آموزان مدارس نمونه دولتی شبانه‌روزی از قشر روستایی باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و ۷ کشور خارجی
  • سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده
  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • عملیاتی شدن ۱۲۳ درصدی تعهد اشتغال استان کرمان در سال گذشته
  • رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
  • بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • آموزش‌های مهارتی راهکار رفع بیکاری است
  • جوانان و نوجوانان اندیشه شهید مطهری را چراغ راه خود قرار دهند