Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر می‌رسد که هفتمین دور از مذاکرات وین، مرحله پایانی مذاکرات هسته‌ای باشد و اخباری که از مذاکرات شنیده می‌شود حاکی از این است که توافق هسته‌ای در دسترس و قریب‌الوقوع است. اما قیمت دلار همچنان در محدوده معینی باقی مانده و وارد کانال قیمتی کمتر از ۲۶ هزار تومان نمی‌شود. چرا؟

چه عواملی بر قیمت دلار اثر می‌گذارد؟

بسیاری معتقدند قیمت تعادلی دلار حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است و حتی در صورت رسیدن به توافق، قیمت دلار در همین محدوده باقی می‌ماند و کاهش بیشتر قیمت، یا اتفاق نمی‌افتد و یا مقطعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عده معتقدند قیمت این ارز پیش از اینکه وابسته به نتیجه مذاکرات باشد، تحت تاثیر روندهای کلی اقتصاد ایران است. مذاکرات و توافق هسته‌ای می‌تواند قیمت دلار را در کوتاه‌مدت کاهش دهد اما روندهای کلی اقتصاد ایران به سمت افزایش قیمت حرکت می‌کند. به همین علت یک عده معتقدند قیمت در همین محدوده باقی می‌ماند.

اما در مقابل عده دیگری معتقدند بازار ارز هنوز سیگنال نهایی مذاکرات هسته‌ای را نگرفته و همین که خبر قطعی توافق مخابره شود قیمت این ارز سقوط می‌کند و ممکن است به ۲۰ هزار تومان و یا حتی کمتر از آن هم برسد.

چون هم دلارهای خانگی وارد بازار می‌شود، هم افزایش فروش نفت و آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران در کشورهای دیگر، تزریق ارز به اقتصاد را افزایش می‌دهد و دلار ارزان می‌شود. این گروه معتقدند که سهم اخبار سیاسی در تعیین قیمت دلار بیشتر از عوامل اقتصادی است.

اما کدام‌یک از این دو سناریو به واقعیت نزدیک‌تر است و کدام عامل بر کاهش یا افزایش قیمت دلار بیشتر اثر می‌گذارد؛ اخبار سیاسی مذاکرات و یا فاکتورهای اقتصادی؟

ریزش ۵۰ درصدی یا افت ۷ درصدی؟

قیمت دلار پس از مذاکرات هسته‌ای ۱۴۰۰ را می‌توان با قیمت دلار در دو بزنگاه تاریخی دیگر مقایسه کرد؛ یکی تیرماه سال ۶۷ و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و دیگری تیرماه سال ۹۴ و انعقاد توافق برجام.

در تیرماه ۶۷ و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و اتمام جنگ، قیمت دلار یک شبه در بازار ایران ۵۰ درصد افت کرد. بسیاری منتظرند که قیمت دلار پس از توافق وین هم افت مشابهی را تجربه کند و اگرچه انتظار ریزش ۵۰ درصدی قیمت دلار را ندارند اما منتظرند قیمت دلار ۵ تا ۶ هزار تومان بریزد.

اما امضای توافق برجام در تیر ۹۴ نشان داد دیگر از ریزش شدید قیمت دلار خبری نیست. در روز ۲۴ تیر ماه سال ۹۴ یعنی یک روز بعد از برجام، قیمت طلا ۰٫۹ و قیمت دلار ۰٫۷ درصد افت کرد. یعنی بازار ارز دچار ریزش شدید نشد.

نقش کاهش انتظارات تورمی

اما موافقان کاهش قیمت دلار معتقدند که با امضای توافقنامه جدید، انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند. مردم دلارهای خانگی خود را به بازار عرضه می‌کنند و قیمت دلار حداقل به ۲۰ هزار تومان می‌رسد. چون دولت و بانک مرکزی به منابع ارزی جدید دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین

به‌دلیل تغییر انتظارات تورمی و هیجانی که در بازار به وجود می‌آید تقاضا برای ارز کم می‌شود، فشار از روی قیمت دلار برداشته می‌‌شود، بنگاه‌ها و موسسات مالی ارز‌‌های خود را به بازار عرضه می‌کنند و دلار ارزان می‌شود.

قیمت دلار چقدر می‌ریزد؟

اما کارشناسان اقتصادی چندان با این سناریو موافق نیستند. چون آنها معتقدند که روندهای کلی اقتصاد ایران به سمت افزایش تورم و افزایش قیمت ارز است.

مذاکرات هسته‌ای می‌تواند مانع افزایش قیمت بیشتر دلار شود. حتی می‌تواند در کوتاه‌مدت قیمت دلار را کاهش دهد. اما اولا قیمت دلار احتمالا به زیر ۲۳ هزار تومان نمی‌رسد. ثانیا اگر برسد، موقتی است.

دلیل این کارشناسان چیست؟ فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: حجم نقدینگی و خلق پول در اقتصاد ما بالاست. بدنه دولت بزرگ است و تمام منابع ارزی دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود. در نتیجه ما هرچقدر که منابع ارزی داشته باشیم، صرف هزینه‌های دولت می‌شود.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: احتمالا دولت سعی می‌کند با ارزپاشی یا شوک‌های ناشی از تصمیمات سیاسی نرخ ارز را در یک مقطع کوتاه سرکوب کند اما روند اقتصاد ایران به گونه‌ای است که قیمت ارز یک روند آهسته و پیوسته افزایشی دارد.

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، قیمت دلار را ۲۳ هزار تومان اعلام کرده است. به همین دلیل کارشناسان اقتصادی می‌‌گویند قیمت دلار نمی‌تواند به زیر ۲۳ هزار تومان برسد. چون باعث ضرر دولت می‌شود. به عبارتی دولت به‌عنوان بزرگترین دارنده ذخایر ارزی کشور، مانع افت بیشتر قیمت دلار می‌شود و اجازه نمی‌دهد قیمت دلار به ۲۳ هزار تومان برسد.

کف قیمت دلار چقدر است؟

پیش‌بینی کارشناسان از قیمت دلار پس از مذاکرات در همین محدوده کنونی است. یعنی محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی می‌گوید: قیمت دلار تحت تاثیر مذاکرات روند نزولی پیدا می‌کند اما نمی‌توان به کاهش چشمگیر قیمت دلار امید داشت. احتمالا متوسط قیمت دلار در سال جاری ۲۶ هزار تومان باشد. چون شرایط اقتصادی کشور و عملکرد شش ماهه دولت هم نشان می‌دهد که نمی‌توان امید چندانی به کاهش بیشتر قیمت دلار داشت.

علی رئوفی، کارشناس اقتصادی هم می‌گوید: آنالیز آماری نشان می‌دهد ۱۵ درصد ممکن است قیمت دلار به زیر ۲۴ هزار تومان برسد. یعنی اگر توافق شود دلار نهایتا ۲۴ هزار تومان می‌شود و اگر توافق نشود، قیمت دلار به ۳۲ هزار تومن می‌رسد. اما به گفته این کارشناس، قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی هم می‌گوید: اگر توافقی حاصل شود، شاهد کاهش ناپایدار و مقطعی قیمت دلار خواهیم بود. اما اگر توافق انجام نشود، دلار روند قبلی خود را ادامه می‌دهد. محبی تاکید می‌کند: در صورت توافق قیمت دلار در حوالی ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان باقی می‌ماند.

این در حالی است که چندی پیش نشریه اکونومیست در تحلیلی نوشته بود که ایران و آمریکا در سال ۲۰۲۲ به توافق جدیدی دست پیدا می‌کنند و قیمت دلار در ایران تا ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان هم می‌رسد. تحلیلی که از نگاه خیلی از کارشناسان بعید است به واقعیت نزدیک باشد./ تجارت نیوز

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار ارز قیمت دلار مذاکرات وین توافق نهایی برجام مذاکرات هسته ای قیمت دلار ۲۶ هزار تومان ۲۳ هزار تومان اقتصاد ایران قیمت دلار قیمت دلار افزایش قیمت اگر توافق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۵۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فرهاد رمضان معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نزول سنگین قیمت طلا و ارز

قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش‌های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می‌شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک‌شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله‌گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می‌کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز، رشد تقاضا را می‌توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می‌رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به‌راحتی از کریدور ششم دست نمی‌کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش‌های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست‌هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت‌های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می‌گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع‌رسانی و همچنین سیاستگذاری‌هایی که از دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله‌ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت‌های صادرات‌محور بودند، قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و تاثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر دوطرفه است، مزایده‌های هفتگی‌ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می‌شود می‌تواند به میزان بسیار موثری جلوی التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت‌های بالاتر از این نمی‌تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت‌ها خود را با نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ می‌کند لذا پیش‌بینی می‌شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228972 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • کف قیمت نفت در ۸۰ دلار محکم شد
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند