Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@13:41:55 GMT

گام مهم محققان در جهت درمان نابینایی

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۵۶۷۰

گام مهم محققان در جهت درمان نابینایی

توسعه روش‌های درمانی برای درمان "نابینایی ژنتیکی" بسیار چالش برانگیز است چرا که این نوع نابینایی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما اخیرا دانشمندان کالج ترینیتی دوبلین انگلیس یک ژن خاص را شناسایی کرده‌اند که بررسی آن می‌تواند به محققان در توسعه روشی جدید برای درمان چنین مواردی کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، دانشمندان کالج ترینیتی دوبلین اخیرا خبر داده‌‎اند که یک ژن خاص به نام "SARM۱" یک محرک کلیدی در ایجاد آسیب به بینایی محسوب می‌شود و می‌تواند در نهایت به اختلال در بینایی و گاهی اوقات نابینایی منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان طی این مطالعه نشان دادند که حذف این ژن می‌تواند از بینایی افراد پس از آسیب محافظت ‌کند.

این بدان معناست درمان‌هایی که طی آنها محققان سرکوب فعالیت SARM۱ را مورد هدف قرار می‌دهند، ممکن است گزینه‌ موثر جدیدی برای درمان مجموعه‌ای از بیماری‌های چشمی باشند که تاثیر مخربی بر کیفیت زندگی افراد گذاشته‌اند و برای بسیاری از آنها در حال حاضر هیچ گزینه درمانی نیز در دسترس نیست.

"لارا فینگان"(Laura Finnegan) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ژن SARM۱، در پاسخ به آسیب به ایجاد فرآیندی کمک می‌کند که به تخریب سلول‌های تخصصی و آکسون‌های آنها در چشم، منجر می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد اساسا به این معنی است که عصب بینایی دیگر نمی‌تواند سیگنال‌هایی را از چشم به مغز برساند. اختلال بینایی و نابینایی بر کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تاثیر گذاشته است و همین موضوع یکی از انگیزه‌های اصلی ما برای درک بهتر علل ژنتیکی و به طور بالقوه توسعه درمان‌های تغییر دهنده زندگی است.

"جین فارار"(Jane Farrar) از دیگر محققان این مطالعه گفت: ما در این مطالعه همچنین دریافتیم که عملکرد سیگنال‌های چشم حتی چهار ماه پس از حذف SARM۱ همچنان صحیح بودند. یافته‎‌های این مطالعه نشان دهنده گام مهمی است و امید ما به درمان طیف وسیعی از بیماری‌های مربوط به عصب بینایی مانند نوروپاتی ارثی عصب بینایی لبر(LHON) را افزایش می‌دهد.

نوروپاتی ارثی عصب بینایی لبر(LHON) بیماری ارثی با ضعف بینایی چشم‌ها و فقدان دید مرکزی می‌باشد. علت اولیه فقدان دید، جهش در دی ان ای میتوکندریایی است. اگرچه تأثیر فاکتورهای ژنتیکی یا اپی ژنتیکی ثانویه ناشناخته‌ای نیز در نوروپاتی آن دیده می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نابينايي بینایی عصب بینایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۵۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس

گروهی از دختران جوان در کانادا که در این مطالعه تحقیقاتی شرکت کرده‌اند، از تاثیر مخرب شبکه‌های اجتماعی در زندگی‌شان گفته‌اند از جمله اینکه استفاده از شبکه‌های اجتماعی توانایی آنان در ایجاد روابط را کاهش داده، خواب آنان را مختل کرده و همچنین سبب شده که حتی به خودکشی بیاندیشند.

در این مطالعه ۶۶ دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه «یورک» تورنتو به دو گروه تقسیم شدند. دسترسی گروه اول به مدت یک هفته به فیس‌بوک، تیک‌تاک، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی قطع شد و گروه دیگر طبق روال معمول به این شبکه‌ها دسترسی داشتند.

پیش از آغاز مطالعه نیز با شرکت‌کنندگان هر دو گروه مصاحبه و سوالاتی مانند میزان تمرکز، اعتماد به نفس و نگرش نسبت به ظاهر فیزیکی از آنها پرسیده شد. مثلا اینکه چقدر از اندام خود راضی هستند؟ آیا دوست دارند مانند مدل‌های مجلات به نظر برسند؟ چقدر در روز شکل ظاهری بدن خود را با اینفولئنسر‌های شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌کنند؟ نسبت به فرم بدن خود شرم دارند؟

به گفته «جنیفر میلز»، استاد روانشناسی که این پژوهش را سرپرستی می‌کرد، پاسخ‌ها شوکه کننده بود و از اثرات مخرب بزرگی خبر می‌داد که اغلب در تحقیقات روانشناسی نادیده گرفته می‌شوند.

حتی پس از اصلاحات آماری که تنوع طبیعی در نحوه تفکر افراد در مورد شکل بدن‌شان را در نظر گرفته بود، بین دو گروه مطالعه شده، تفاوت آشکاری وجود داشت. بدین ترتیب که اعتماد به نفس و نگرش نسبت به خود در گروهی که در یک هفته از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکرده بودند به میزان قابل توجهی بهتر بود.

میلز که بیش از دو دهه است در مورد نقش هدفمند رسانه‌های اجتماعی بر زنان و به خصوص تاثیر آن بر اختلالات زنان تحقیق کرده است، می‌گوید: این موضوعات پیش از فراگیر شدن اینترنت تا امروز که استفاده از شبکه‌های اجتماعی به طور چشمگیری اجتناب‌ناپذیر شده، وجود داشته است. البته در آن زمان، فقط می‌توانستید تعداد محدودی از دقایق یا ساعات خود را صرف خواندن مجلات مد و زیبایی کنید و این مجلات دست کم فقط یک بار در هفته منتشر می‌شدند، اما حالا هر لحظه در معرض خواندن و دیدن مطالب از این دست هستید.

این استاد روانشناسی همچنین معتقد است، پرهیز از مراجعه به شبکه‌های اجتماعی به تنهایی عاملِ تغییر در ارزش‌های روانشناختی در بین زنان جوان نخواهد شد بلکه پیامد‌های آن، منجر به تغییرات در سبک زندگی فرد می‌شود.

به گزارش دویچه وله، عدم استفاده از چنین شبکه‌هایی افراد را به ملاقات بیشتر حضوری با دوستان، خواب با کیفیت و بودن در هوای تازه و ورزش نیز سوق می‌دهد؛ فعالیت‌هایی که به اثبات برای سلامت جسم و روان نقش بسیار مهم و سودمندی ایفا می‌کنند.

هدف نهایی از این مطالعه این است که آگاهی مردم نسبت به خطرات ناشی از استفاده کنترل‌نشده از شبکه‌های اجتماعی افزایش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • اگر با صورت آرایش‌کرده ورزش کنیم چه خواهد شد؟
  • آمادگی جسمانی با سلامت روان بهتر در جوانان مرتبط است
  • جانمایی محل جدید آراد کوه در جاده تهران-قم در دست مطالعه است
  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها
  • رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است
  • اعتماد‌ به‌ نفس بیشتر با استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی
  • تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!