Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان همدان-شراره نیک سیرمسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  گفت:  غربالگری در تشخیص به موقع و درمان سرطان نقش موثری دارد که این غربالگری در مراکز خدمات جامع سلامت سطح استان با حضور کارشناسان و افراد متخصص به صورت رایگان انجام می‌شود.

طبق شیوه نامه ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی غربالگری سرطان پستان برای بانوان ۳۰ تا ۴۰ سال هر ۲ سال یکبار و بانوان بالای ۴۰ سال به بالا هر سال یک نوبت انجام می‌شود که مراکز بهداشت برای حضور بانوان فراخوان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: سرطان پستان با ۲۵ درصد ابتلا شایع‌ترین نوع سرطان در بین بانوان است که البته معمولا این بیماری در رده سنی ۵۰ تا ۵۴ سال مشاهده می‌شود.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در استان همدان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۵.۳ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که این رقم در سال‌های گذشته ۲۳.۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر بود و به طور معمول سالانه بیش از ۲۹۰ مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در استان همدان ثبت می‌شود.

به گفته نیک سیر،  براساس آخرین آمار طی یک سال گذشته ۸۴ بیمار مبتلا به سرطان پستان در این استان جان خود را از دست دادند.

 چهار شیوه برای شناسایی افراد مبتلا به سرطان پستان شامل «معاینه، ماموگرافی، سونوگرافی و نمونه برداری» وجود دارد که بهترین شیوه تشخیص این بیماری در مراحل اولیه ماموگرافی یا همان عکسبرداری از پستان به وسیله اشعه ایکس است.

اوگفت: برخی مولفه‌های مرتبط با ابتلا به سرطان پستان مانند جنس و سابقه فامیلی در کنترل فرد نیست و برخی عوامل موثر در پیشگیری ابتلا به این نوع سرطان شامل کنترل وزن، ورزش منظم و کنترل میزان و نوع چربی رژیم غذایی در اختیار فرد قرار دارد، چراکه تحرک بدنی کافی، تغذیه متعادل و متناسب، ورزش منظم و فعالیت بدنی روزانه از جمله عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با توجه به نقش و اهمیت میزان و نوع چربی در ابتلا به سرطان پستان، چربی‌های اشباع موجود در گوشت و لبنیات پر چرب نسبت به چربی‌های غیر اشباع آجیل، بیشتر فرد را در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار می‌دهد.

بالا رفتن سن، سابقه خانوادگی مثبت، سابقه فردی مثبت، نتایج غیرطبیعی در «بیوپسی»‌های قبلی، شروع قاعدگی زودرس یعنی قبل از ۱۲ سالگی و یائسگی دیر رس بعد از ۵۲ سالگی، سابقه «پرتوتابی» به قفسه سینه، سن بالای مادر در زمان نخستین تولد نوزاد و سابقه مصرف الکل و سیگار  از دیگر  عوامل بروز سرطان پستان است.

نیک سیر گفت: در صورت ابتلای فرد به سرطان پستان چهار شیوه جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی برای مداوای بیمار پیش بینی شده است.

 افزایش مصرف روزانه سبزی و میوه به میزان پنج واحد با هدف مهار رشد سلول‌های سرطان پستان، محدود کردن مصرف گوشت کبابی و سرخ شده، کاهش مصرف گوشت قرمز از جمله اقدامات موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطانبه شمار می رود.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی سرطان پستان ابتلا به سرطان سرطان پستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۶۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، فاتحی نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه مهریز گفت: در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بودیم که ناشی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود.

وی افزود: سال گذشته برای پیشگیری از بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحب دار واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک دانست و بر مصرف گوشت لیبل دار و خرید از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تاکید کرد.

فاتحی نیا همچنین از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید شبکه دامپزشکی مهریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساختمان دامپزشکی مهریز با تلاش دو ساله به مراحل پایانی ساخت رسیده و با زیربنای ۲۸۰ متر تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام