Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@09:20:43 GMT

صالح آبادی میزان بدهی بانک ها را اعلام کرد

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۶۳۹۱

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی در برنامه ثریا شبکه یک سیما گفت: کنترل نقدینگی و اصلاح نظام بانکی نیاز به اصلاح روابط ارزی و ریالی دولت و بانک مرکزی دارد.

به گفته صالح آبادی رشد نقدینگی در مهر ماه ۴۲.۸ درصد، در آبان ۴۲ درصد، در آذر ۴۱‌.۴ درصد، در دی ۳۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصد، بوده  بنابراین، روند رشد نقدینگی رو به کاهش است.

صالح آبادی در این برنامه به سوالات زیر پاسخ داد:

در ۸ سال گذشته نقدینگی ۸ برابر شد و رشد تولید ناخالصی تقریبا ثابت ماند، از زمانی که رییس کل شدید چه اقداماتی در زمینه کنترل نقدینگی انجام دادید و برنامه اصلی شما چیست؟

صالح آبادی: یکی از محورهای مهم در اصلاح نظام اقتصادی اصلاح نظام بانکی است. برای اصلاح نظام بانکی باید رابطه دولت و بانک مرکزی و بانک ها، رابطه بانک مرکزی با بانک ها و رابطه بانک ها با مشتریان باید اصلاح شود.

رابطه بانک مرکزی با دولت بسیار مهم است و یکی از ریشه های خلق نقدینگی افزایش خالص دارایی های خارج بانک مرکزی است، به دلیل اینکه بانک مرکزی بانکدار دولت است وقتی ارزهای خارجی به ریال تبدیل می‌شود پایه پولی را افزایش می‌دهد.

الان ۵۰۳ هزار میلیارد تومان خالص دارایی های خارج بانک مرکزی است. ابتدای امسال دولت به موجب قانون قانون برنامه و بودجه ۵۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد، دولت و بانک مرکزی روابط ارزی و ریالی دارد که روی پایه پولی و رشد نقدینگی اثرگذار است که باید اصلاح شود.

۱۷۰ هزارمیلیارد تومان بدهی بانک ها به بانک مرکزی است که یکی از منشا های افزایش پایه پولی است. بودجه ی سال آینده نباید ناتراز باشد.

در رابطه دولت و بانک‌ها تکالیفی وجود دارد که روی دوش بانک‌ها قرار داده می‌شود. با افزایش تسهیلات تکلیفی، بدهی دولت به بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه با اضافه برداشت، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش می‌یابد که باز هم یکی از اجزای پایه پولی بالا می‌رود. ارائه تسهیلات  و خدمات بانکی به مشتریان یکی از محورهای اصلاحی است.

چه نظارت‌هایی صورت گرفته تا بانک‌ها اول تخلف نکنند سپس از بانک مرکزی هم استقراض نداشته باشند؟

صالح آبادی: بانک‌ها بایستی نسبت‌های کفایت سرمایه خود را اصلاح کنند، خلق نقدینگی در یک چارچوب باید اتفاق بیفتد بانک از ریل بانکداری نباید خارج شود، بانک به جای اینکه واسط مالی باشد خودش بنگاه‌دار شده بنابراین بانک‌ها باید اموال مازاد خود را واگذاری کنند.

مدیریت ریسک در شبکه بانکی بسیار مهم است. بانک باید  بخشی از دارایی‌های خود را به شکل نقد و شبه نقد نگهداری کنند. ۱۲۰۰ همت( هزار میلیارد تومان) در بودجه سال آینده تسهیلات تکلیفی دیده شده که ناترازی را به وجود خواهد آورد. از ابتدای سال تا کنون ۲۳۰۰ همت تسهیلات پرداخت شده که ۶۷ درصد برای سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بوده است.

خیلی ها معتقد هستند که سامانه سمات به حالت پسینی اجرا می شود، چرا پیگیری نمی شود که تمام ویژگی ها در آن ثبت شود؟

صالح آبادی: یکی از محوهای نطارت بانک مرکزی به همین نطارت های برخط و هوشمند بر می گردد، در گذشته این سامانه پسینی بوده اما این سامانه این قابلیت را دارد که به سامانه کنترلی تبدیل شود. کنترل نقدینگی با جدیت در بانک مرکزی شروع شده است. با این حال، نظارت چشمی و دستی فایده‌ای ندارد و نظارت‌ها باید هوشمند، سیستمی و پیشگیرانه باشد.

برای نظارت سیستمی و پیشگیرانه در سیستم بانکی برنامه دقیق و مشخص داریم و با برنامه‌هایی که داریم خلق نقدینگی در شبکه بانکی کشور اصلاح خواهد شد. رشد نقدینگی در مهر ماه ۴۲.۸ درصد، در آبان ۴۲ درصد، در آذر ۴۱‌.۴ درصد، در دی ۳۹.۸ درصد، بوده است که البته ۲ درصد آن مربوط به پوشش ادغام یکی از بانک‌ها است. بنابراین، روند رشد نقدینگی رو به کاهش است.

چرا تا به الان سقفی برای میزان پرداخت تسهیلات برای بانک ها تعیین نشده است؟

صالح آبادی: سقف رشد ترازنامه بانک ها براساس مصوبه شورای پول و اعتبار تعیین شده که نیاز به اصلاحاتی دارد، زیرا برای همه بانک ها نمی توان اعمال کرد.

چه راهکارهایی برای فروش اموال مازاد بانک ها دارید؟ چرا بانکی باید ۲۰ هزار میلیارد تومان در یک پروژه سرمایه گذاری کند؟

صالح آبادی: ساز و کار فروش اموال مازاد بانک‌ها در دولت در نظر گرفته شده است که به زودی تصویب خواهد شد. با نظارت‌های هوشمند و مبتنی بر فناوری جلوی انحرافات در شبکه بانکی را خواهیم گرفت. کنترل نقدینگی و هدایت منابع به سمت تولید مطالبه مسئولین ارشد کشور و تمام مردم است چرا که پیشرفت و عدالت در کشور وابسته به اصلاح نظام بانکی است.

در تمام دنیا نظام مالیاتی علاوه بر نقش درآمدی، نقش تنظیم‌گری و تخصیص بهینه وجوه را ایفا می‌کند. قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس در دست بررسی است می‌تواند جلوی سوداگری را بگیرد. هوشمندسازی نظام بانکی و نظام مالیاتی دو بال اصلی اصلاح نظام اقتصادی کشور است.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد علی صالح آبادی بانک مرکزی علی صالح آبادی بدهی بانک ها بانک ها سیستم بانکی رییس بانک مرکزی اخبار مرتبط همه بانک ها وظیفه دارند وام خرد بدهند بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چقدر شد؟ انتشار لیست بدهکاران بانکی در سامانه کدال با معاونان جدید صالح آبادی آشنا شوید رفع ناترازی بانک ها چگونه محقق می شود؟ مانده بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چقدر است؟/ بانک‌ها امسال بدهکارتر از پارسال ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال والکس نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها صالح آبادی میزان بدهی بانک ها را اعلام کرد دوگانه تغییر فاز نرخ در بازار پتروشیمیایی ها نظام مالی قراردادهای بازارگردانی جراحی اقتصاد و معیشت مردم نرخ رسمی ۲۵ ارز ثابت ماند قیمت وام مسکن نزولی شد؛ کاهش قیمت ادامه دارد؟ بیم و امید برجامی در بورس یک تلفن بی سیم هم قیمت دو کیلو گوشت + جدول قیمت جبهه‌‌‌‌ بندی برجامی در تالار شیشه‌‌‌‌ ای سنگین ترین صف های خرید و فروش در بورس / حکشتی درصدر تقاضای سهامداران قرار گرفت مجوز مجلس به وزارت نفت برای فروش فرآورده نفتی پالایشگاه آبادان دستور رییسی برای پرداخت فوری عیدی بازنشستگان اخبار متناقض درباره مالیات خانه های خالی مسکن حمایتی مسکن رانتی است عملیات های ریاضی چگونه در مغز انجام می شود؟ قیمت دلار ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ جبران جزیی ضرر بازار رمزارزها رشد حدود پنج هزار واحدی شاخص کل بورس در ۳۰دقیقه آغازین معاملات ۷ اصل ساده سازی مجوزها جزییات دومین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ درآمد ثابت ها چرا زیانده شدند؟ بی خوابی را با این نوع کلم درمان کنید! احیای برجام به شکل اولیه پیش بینی بورس با نیم نگاهی به برجام بازدید از شعب استان البرز بانک ایران زمین جزو سه کشور مهم تولیدکننده و صادرکننده گاز هستیم فوبیا چیست و چرا ایجاد می شود؟ آشنایی با خواص لیموشیرین سیل و رانش زمین ۱۵۰ برزیلی را کشت مدت زمان قرنطینه اومیکرون افزایش می یابد؟! آنتی بادی این نوع واکسن تا یک سال بالا می ماند! ترفندهای جالب ویرایش عکس و ویدیوی اینستاگرام آیا سرشبکه های قاچاق کالا و ارز قابل شناسایی هستند؟ مکرون میانجی بزرگ اوکراین هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی رییس فدراسیون دوومیدانی: پنجره ما هم مانند فوتبالی‌ ها بسته است ابراهیمی برنده دوئل با دیاباته و استراماچونی گلزنی انصاری فرد برای آاک آتن با فرصت طلبی + فیلم سایدبای ساید سامسونگ چند؟ (جدول) تاثیر مصرف آنتی بیوتیک بر میکروب های روده پس از اشغال به تحریم ها نیازی نداریم رزمایش آمریکا و لهستان در نزدیکی اوکراین چرا قیمت نفت ریزش کرد؟ چه کسانی با حذف ارز ترجیحی سبد معیشتی دریافت می کنند؟ برکناری افرادی که در برابر طرح آزادسازی ساحل مقاومت کنند جاده چالوس همچنان مسدود است توافق به سود همه طرف‌ ها است احتمال تحریم های گسترده تکنولوژی آمریکا علیه روسیه صفحه اول روزنامه های امروز (۱۴۰۰/۱۲/۰۲) هشدار سازمان جهانی بهداشت به میزان مرگ و میر اومیکرون بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی علی صالح آبادی بدهی بانک ها بانک ها سیستم بانکی رییس بانک مرکزی بدهی بانک ها به بانک مرکزی هزار میلیارد تومان اصلاح نظام بانکی بانک مرکزی کنترل نقدینگی رشد نقدینگی دولت و بانک صالح آبادی بانک ها پایه پولی ۸ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۶۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای صبح امروز بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ مربوط به جدوال را به پایان رساندند.

بیشتر بخوانید: هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو / اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران

سپس مجلس وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان در برنامه هفتم توسعه شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر ایرادات باقی مانده از برنامه هفتم توسعه را مورد رسیدگی قرار می دهند.

توضیحات قالیباف درباره حذف حکم مربوط به پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی از برنامه هفتم

حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری با اشاره به جز ۱ بند الحاقی ۲ ماده ۲۲ لایحه برنامه هفتم پیشرفت یا تاکید بر اینکه در حق سازمان تامین اجتماعی جفا شده‌ است، گفت: در این حکم آمده بود که دولت مکلف است در طول اجرای قانون برنامه در قالب بودجه سنواتی نسبت به تادیه بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی اقدام کند اما کمیسیون این حکم را بررسی نکرده و آن را به صورت کلی حذف کرده است.

وی افزود: با حذف این حکم، کاری کردیم که از این به بعد دولت نمی‌تواند حتی یک ریال از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. نیاز است که در این زمینه مجددا رای‌گیری شود تا بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده رزن با با تاکید بر اینکه بعد از رای گیری، دیگر امکان بازگشت به آن وجود ندارد، گفت: سیاست برنامه هفتم این بود که هر سال ۹۰ همت، ۱۲۰ همت و حتی از اموال بابت طلب‌های سازمان تامین اجتماعی داده می‌شود و هر کدام از این‌ها که پرداخت می‌شود اما به دلیل به روز شدن بدهی‌های سازمان از بدهی‌های دولت کم نمی‌شود.

وی افزود: تصمیم گرفتیم که دولت از ابتدای اجرای برنامه هفتم، نباید بدهی قطعی‌اش را به تامین اجتماعی تعویق بیندازد. امسال پیش بینی ما این بود که دولت باید ۱۷۰ همت بگذارد یا حداقل ۱۴۰ همت بگذارد تا بدهی برای سال ۱۴۰۳ ایجاد نشود اما دولت پیشنهاد حدود ۱۱۰ همت را ارئه داد اما ما در بودجه ۱۳۰ همت را تصویب کردیم.

قالیباف گفت: از طرف دیگر متقابلاً گفتیم که کاری نداریم که طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت چقدر است، هر چقدر که حسابرسی اعلام کرد، آن مبناست و دولت باید در طول ۵ سال باید پرداخت دیون عقل مانده‌اش مشروط بر اینکه دیون جدید ایجاد نکند، اقدام کند اما به هر حال شورای عالی نظارت با بند الحاقی ۲ ماده ۲۲ مخالفت کرده و پیشنهاد حذف آن در صحن رای آورده است.

لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)، این لایحه را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس در برخی از مواد، بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزیدند. همچنین به پیشنهاد احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم، عبارت «دولت مکلف است» به عبارت «دولت مجاز است» تغییر کرد.

کد خبر: 1229019 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • پرونده ب_ز بسته شد؛ حالا نوبت به کرسنت است
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور