Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:53:47 GMT

مینیاتوریست‌ها از کلیشه خارج شوند/ حرف تازه بزنید

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۶۸۰۲

مینیاتوریست‌ها از کلیشه خارج شوند/ حرف تازه بزنید

فرح اصولی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح ماهیت و هدف برگزاری جایزه محمد سیاه قلم بیان کرد: این جایزه در حقیقت یک دوسالانه مستقل غیردولتی است که هدف آن نوعی تحول در هنر مینیاتور ایران است.

وی با اشاره به اعضای برگزارکننده این رویداد توضیح داد: فکر این رویداد از نیاز به یک جریان سازی و ایجاد یک تحول برای مینیاتور شکل گرفت که مدت‌ها بود در ذهن داشتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی که این کار را شروع کردند (شورای سیاستگذاری): عباس شهسوار (دبیر فراخوان)، رزیتا شرف‌جهان و کوهزاد کنعانیان (که به همراه یکی از دوستانشان حمایت‌کننده مالی این کارند) بودند.

اصولی ادامه داد: عباس شهسوار هنرمندی است که با ارجاع به نگارگری کار می‌کند و استاد دانشگاه بوده است؛ رزیتا شرف‌جهان هم هنرمند و گالری دار است و به مینیاتور علاقه زیادی دارد؛ فرهاد فزونی طراح گرافیک است و از نگارگری شناخت دارد و رضا درخشانی هم نقاشی است که با ارجاع به نگارگری کار می‌کند.

جلسات متعددی داشتیم و پس‌ازآن شورای سیاست‌گذاری ایجاد و داوران را انتخاب کردیم و کار شروع شد

این نقاش مینیاتوریست با اشاره به هدف برگزاری این رویداد خاطرنشان کرد: همه ما در این موضوع ایده مشترکی را دنبال کرده‌ایم اما هدف اصلی از زاویه دید من ایجاد یک تحول در محتوا بود. در سال‌های زیادی که داوری می‌کنم به‌خصوص در مسابقات کشوری و ملی چیزی که زیاد دیدم و همواره من را آزار داده است، کارهای مینیاتور و تذهیبی است که واقعاً تکنیک بی‌نظیری دارند یعنی آدم‌هایی که بعضاً بیست سال بیشتر ندارند با تکنیک های بسیار قوی کار کرده‌اند اما وقتی محتوا را نگاه می‌کنیم هیچ اتفاقی را رقم نزده‌اند یعنی تکنیک بار دیگر در خدمت همان کپی قرار می‌گیرد و در بهترین حالت کارهای قدیم تکرار می‌شوند و در بدترین حالت تحت تأثیر مینیاتور عامه‌پسند هستند.

وی افزود: همیشه فکر می‌کردم که غیرمنصفانه است که افراد چنین ریاضتی بکشند و در این حد استادکار باشند اما تشویق نشوند که حرف شخصی یا اجتماعی بزنند.

اصولی با اشاره به دغدغه محتوا در کارهای مینیاتور توضیح داد: بر این اساس کارها همیشه تکرار بودند و این برایم ناراحت‌کننده است؛ فکر می‌کردم اگر جریانی ایجاد شود یا آموزش‌هایی به‌واسطه ورک شاپ هایی داده شوند شاید این جرات و شجاعت در افراد به وجود بیاید که نترسند که با این تکنیک عالی، حرفی امروزی و شخصی و تازه بزنند و از می و معشوق و یار خارج شوند و راوی داستان های دیگری باشند و این آرزوی من بود.

وی تصریح کرد: با این بیه‌نال (دوسالانه) که اولین حرکت است حتماً ما به خواست نهایی نرسیده‌ایم و چنین رویدادهایی باید چندین بار تکرار شوند تا کسانی که در فراخوان شرکت می‌کنند نکته رویداد را دریافت کنند که چگونه باید کار کنند و چه آثاری ارسال کنند و حتی بسیاری که جرات شرکت ندارند از ترس خود دست‌بردارند. ۱۶ سال پیش که من نمایشگاه بزرگ جلوه‌های نگارگری در نقاشی معاصر ایران را گذاشتم، غالباً کسی با مینیاتور کاری نداشت.

اصولی با اشاره به نقص جدی در کارهای مینیاتور گفت: یک پاپ آرت ایجادشده است که مینیاتور عامیانه را دستمایه قرار می‌دهند و این‌که ما دوباره مینیاتور عامیانه را به همان شکل انجام دهیم هنر نیست؛ مینیاتور فاخری داشته‌ایم که از دوره صفویه به بعد قطع‌شد و دوباره از جایی شروع شد و انگار در این میان چیزی گم شده است.

این هنرمند افزود: فکر می‌کنم کسانی که این تکنیک های فاخر را دارند باید روی این قسمت خالی مانور بدهند و نه این‌که ما مینیاتور را محدود به فرم، کپی کاری کنیم؛ این کار به درد جای خودش می‌خورد اما تحولی در مسیر نگارگری ایجاد و آن را امروزی نمی‌کند و این‌ها نگاه‌های دوره‌ای است که مثلاً در دوره‌ای گل و مرغ را به کار می‌گیرند و دوره بعد چیز دیگری را.

اما مشکل می‌شود انتهای این موضوع را پیدا کرد که امتدادِ برحقِ نقاشی ایرانی و مینیاتور ایرانی به کجا می‌رود؟ چه کسی و چه گروهی در ادامه رضا عباسی کاری متفاوت کرده است یا همان تکنیک فاخر را به خدمت گرفته تا حرفی امروزی بزند؟

وی با اشاره به کاستی‌های سیاق برگزاری یک دوسالانه به مدد فراخوان، اظهار داشت: فراخوان خیلی خوب جواب نمی‌دهد و در دنیا منسوخ‌شده است چراکه مقدار زیادی از کارهایی که مناسب نیستند و اساساً ربطی ندارند شرکت می‌کنند ولی ما توانستیم از میان کارهایی که شرکت کرده بودند مواردی را انتخاب کنیم؛ اول عکس‌ها را دیدیم و از بین آن‌ها کارهای قابل قبولی را انتخاب کردیم که انتهای فروردین نمایشگاهی برگزار می‌شود و آثار ارائه و برنده‌ها اعلام می‌شوند.

اصولی در پاسخ به فرم آثاری که برای این فراخوان اجازه شرکت داشتند، گفت: مقرراتی گذاشته بودیم که قد آثار از اندازه‌ای بزرگ‌تر نباشد اما تم آزاد بود؛ اعلام کرده بودیم که منظره بدون فیگور هم می‌تواند در بخشی شرکت کند چراکه آن‌هم می‌تواند جالب باشد. متریال آزاد بود و همه می‌توانستند با هر موادی کار کنند و این‌که صرفاً وفادار به قلم، آبرنگ و گواش باشند، نبود.

وی تاکید کرد: باید نتیجه را در دوسالانه اول ببینیم و بازهم هر چیزی که فکر کنیم ما را به ایده اصلی نزدیک می‌کند باید در دوره های بعدی مطرح شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا در شکل اجرای آثار تقلیدی بر شیوۀ اجرایی محمد سیاه‌قلم وجود داشته است، گفت: اصلاً قید نکرده بودیم که آثار باید تحت تأثیر سیاه‌قلم کار شود؛ اطلاق نام محمد سیاه‌قلم صرفا به دلیل متفاوت بودن، شجاعت و این‌که در زمان خودش است که پیشرو بود.

اصولی در پاسخ به این پرسش که در نتیجه هدف از برگزاری این دوسالانه ایجاد تحولی در محتوای مینیاتور بوده است، افزود: هم محتوا و هم اینکه اگر متریال را هم عوض می‌کنند؛ نگاه عمیق‌تری به دوره خاص داشته باشند. چه امروز و چه هرزمانی را که کار می‌کنند.

وی ادامه داد: کم نیستند کسانی که تکنیک را خوب در ایران یاد می‌گیرند. اما چرا تحول مهمی اتفاق نمی‌افتد؟ چرا اتفاقی که در مورد مینیاتوریست‌های پاکستان رخ داد و در دنیا به شهرت جهانی رسیدند در مینیاتور ایران رخ نمی دهد و به‌رغم برخورداری از تکنیک عالی اتفاقی ملی شکل نمی گیرد؟

شاید چون این محتوا آموزش داده نمی‌شود یا شاید چون در کنار تکنیک، هنر معاصر را یاد نمی‌گیرند و مطالعه ندارد 

اصولی تصریح کرد: آیا مینیاتوریست‌های ایرانی حرفی برای زدن ندارند؟ آن هم در حالی که خود مینیاتور روایتگر است و تاریخچه آن نشان می‌دهد که با موضوعات متکثری پیوند دارد.مثلاً با شعر و حتی شخصی مانند رضا عباسی به مدد مینیاتور به بیان روابط اجتماعی پرداخته‌؛ پس چرا پس‌ازاین همه‌سال در مینیاتور ما تحولی رخ نداده است؟

وی تاکید کرد: در این دوسالانه ما دنبال کشف این موضوع و جوابی برای این سوالات هستیم و این‌که می‌خواهیم این آدم‌ها را ترغیب کنیم که در ارتباط با محیط پیرامون و بیرون خودشان خلق اثر کنند یا روایتگر درون خودشان باشند. باید جسارتی به این آدم‌ها داده شود که از این ابراز وجود نترسند.

نخستین جایزه ملی محمد سیاه قلم با هدف ایجاد بستری مناسب برای شناسایی و معرفی استعدادهای نو در نگارگری ایران و ایجاد فضایی مثبت برای پیوند درست و عمیق با نگارگری از طریق تشویق و معرفی گرایش های معاصر با استفاده از قالب کهن نگارگری ایران تابستان امسال فراخوان خود را منتشر کرد.

موضوع برای شرکت کنندگان این دوسالانه، طبیعت بدون فیگور و آزاد اعلام شده بود و دبیر فراخوان: عباس شهسوار و دبیر اجرایی: مریم استکی بودند.

اسامی منتخبان مرحله اول این فرخوان که به تازگی از سوی این رویداد معرفی شده است در بهار ۱۴۰۱ برندگان اصلی خود را اعلام خواهد کرد.

محمد سیاه‌قلم یا محمدبن محمودشاه خیام یا غیاث‌الدین محمد نقاش تبریزی، نگارگر قرن ۱۵ میلادی یا ۹ قمری ایران است؛ به واقع سیاه‌قلم برای او نامی‌ست مستعار که به معنی نوعی نقاشی‌ست که در آن از رنگ‌های سیاه و سفید استفاده می‌شود.

برچسب‌ها نمایشگاه نقاشی مینیاتور نقاشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نمایشگاه نقاشی مینیاتور نقاشی نمایشگاه نقاشی مینیاتور نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۶۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استوری تلخ هوتن شکیبا که داغِ نبودِ آتیلا پسیانی را تازه کرد

هوتن شکیبا، بازیگر ایرانی به مناسبت روز تولد آتیلا پسیانی (۱۰ اردیبهشت ۱۳۳۶) یک استوری دردناک منتشر کرد. پسیانی بر اثر سرطان در ۱۴ مهر ۱۴۰۲ در پاریس درگذشت. او در این استوری نوشت: «چقدر جات خالیه چقدر نبودنت معلومه تولدت مبارک»

منبع: برترین‌ها

tags # هالیوود سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • استوری تلخ هوتن شکیبا که داغِ نبودِ آتیلا پسیانی را تازه کرد
  • روایت تازه از شکسته شدن سد در کنیا
  • عکس| تازه‌ترین عکس بهرام رادان با ظاهری جدید
  • اولین تصاویر از مجروح تازه داماد حمله جیش‌الظلم
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • یک فعال هلال احمری در هوراند، رکورد تکنیک‌های رزمی کیسه بوکس را شکست
  • امید تازه در پروژه ۱۰ ساله لرستان
  • «نمی‌توانم نفس بکشم»٢ در خیابان‌های آمریکا + فیلم | وقتی تکنیک مرگبار گذاشتن زانو پشت گردن جان تایسون را گرفت
  • یک بازیکن کامل از دید فرشاد پیوس؛ تکنیک مارادونای ایران و سرزنی علی دایی!
  • چشم عقاب: فخرفروشی لیگ روشن به لالیگا!