Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادگاه فدرال عراق درحالی روز چهارشنبه به شکایت ارائه شده درباره تصمیم رئیس پارلمان درباره ثبت مجدد نامزدهای ریاست جمهوری رسیدگی خواهد کرد که شاهد جدال «ریبر احمد و برهم صالح» بر سر تصاحب این پست ریاست جمهوری عراق خواهیم بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «ریبین سلام» عضو حزب دموکرات کردستان در گفت‌وگو با دجله اعلام کرد که مدارک «ریبر احمد بارزانی» نامزد این حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق به طور رسمی مورد پذیرش قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود که «ریبر احمد بارزانی» حائز تمامی شرائط لازم برای نامزدی ریاست جمهوری است.

این عضو حزب دموکرات همچنین تاکید کرد که رد صلاحیت «هوشیار زیباری» نامزد قبلی این حزب از سوی دادگاه فدرال در جهت هدف قرار دادن حزب دموکرات کردستان بوده است.

دادگاه فدرال عراق در جلسه روز 13 فوریه خود پس از استماع شکوائیه، هوشیار زیباری نامزد اول حزب دموکرات را فاقد صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری عراق دانست.

حزب دموکرات کردستان از سال 2005 تاکنون نامزدی برای منصب ریاست جمهوری معرفی نکرده بود، اما در این دوره اصرار دارد تا نامزد ریاست جمهوری عراق از این حزب انتخاب شود.

عرف سیاسی عراق از زمان برگزاری اولین انتخابات در این کشور در سال 2005 تاکنون بدین گونه بوده است که رئیس اقلیم کردستان عراق و نخست وزیر این اقلیم از حزب دموکرات و رئیس جمهور عراق از حزب اتحادیه میهنی انتخاب شده‌اند.

موعد بررسی شکایت از تصمیم رئیس پارلمان 

یک منبع قضایی در عراق اعلام کرد که دادگاه فدرال این کشور، روز چهارشنبه را به عنوان موعد بررسی شکایت از تصمیم رئیس پارلمان عراق مبنی بر ثبت نام مجدد از نامزدهای ریاست جمهوری تعیین کرد.

مجلس عراق قرار بود روز 7 فوریه از میان نامزدهای تصدی ریاست جمهوری عراق یک نفر را انتخاب کند ولی عدم حضور بیشتر جریان‌های سیاسی در این نشست، انتخاب رئیس جمهور را به تعویق انداخت.

پس از آن «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در روز 8 فوریه از ثبت نام مجدد نامزدها برای انتخاب رئیس جمهور این کشور خبر داد.

مجلس عراق اعلام کرد که با توجه به پایان مهلت مشخص شده برای انتخاب رئیس جمهور، براساس قانون اساسی و به موجب ماده 72/  از قانون اساسی و با استناد به قانون نامزدی برای پست ریاست جمهوری به شماره 8 سال 2012، ثبت نام مجدد از نامزدهای ریاست جمهوری انجام می‌شود.

در همین راستا، «باسم خشان» نماینده پارلمان عراق نسبت به تصمیم هیئت رئیسه پارلمان مبنی بر ثبت نام مجدد از نامزدهای ریاست جمهوری واکنش نشان داد و شکایتی را در دادگاه عالی فدرال مطرح کرد.

باقی ماندن اختلافات میان جریان‌های اصلی کرد عراق یعنی حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان بر سر معرفی نامزد ریاست جمهوری عراق باعث شده تا انتخاب رئیس جمهور در این کشور تا امروز به تعویق بیفتد.

موضع چارچوب هماهنگی درباره انتخاب رئیس جمهور عراق چیست؟

«جبار المعموری» یکی از اعضای ارشد چارچوب هماهنگی در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» تاکید کرد که چارچوب در اختلافات پیش آمده میان احزاب کُرد برای انتخاب نامزد نهایی ریاست جمهوری عراق، به نفع هیچ کدام موضع‌گیری نمی‌کند و بی‌طرف باقی می‌ماند.

المعموری افزود که پست ریاست جمهوری سهم جریان‌های کُرد عراق است و موضع چارچوب هماهنگی در این باره حمایت از نامزد توافقی میان احزاب کُرد است و نه نامزد یک حزب مشخص که مابقی جریان‌ها با آن مخالف هستند.

وی خاطرنشان کرد که هیئت چارچوب هماهنگی از وحدت احزاب کُرد برای انتخاب یک شخص مورد وفاق و معرفی وی به عنوان نامزد ریاست جمهوری عراق حمایت می‌کند.

این عضو چارچوب هماهنگی همچنین تاکید کرد که شرایط کنونی عراق ایجاب می‌کند تا همه جریان‌ها اختلافات را حل‌وفصل کرده و برای تشکیل یک دولت قوی تلاش کنند.

پیش از این هم، «محمد البلداوی» عضو ائتلاف فتح در مجلس عراق پیشتر اعلام کرده بود چارچوب هماهنگی به نامزدی رأی خواهد داد که متعهد به حفظ وحدت و جایگاه عراق باشد و نمایندگان عضو چارچوب در زمینه رأی دادن به نامزدها آزادی عمل خواهند داشت.

شانس برهم صالح بیشتر است یا ریبر

یک نماینده سابق کُرد در مجلس عراق با تأکید بر اینکه عوامل متعدد اخیر به ویژه معرفی نامزد جدید از سوی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری عراق به نفع اتحادیه میهنی است، پیش بینی کرد «برهم صالح» رئیس جمهور کنونی عراق بتواند بار دیگر رأی نمایندگان مجلس را به دست بیاورد.

به گزارش «المعلومه»، «تافگه احمد» در این باره گفت: نزاع بر سر پست ریاست جمهوری به ویژه با توجه به وجود «یک سوم سرنوشت ساز» در روند سیاسی کشور، به درازا خواهد کشید، اما سرانجام برهم صالح از مجلس رأی اعتماد خواهد گرفت.

تافگه احمد افزود: اتحادیه میهنی به دلیل در اختیار داشتن این پست از 15 سال پیش تاکنون، همچنان به عنوان رقیب قوی در صحنه قرار دارد. از سوی دیگر، نامزد معرفی شده از طرف آن، از مقبولیت بیشتری در مقایسه با نامزد حزب دموکرات کردستان و سایر جریانات سیاسی برخوردار است.

این عضو جریان تغییر خاطرنشان کرد: مجلس در جلسه اول و حتی دوم در زمینه انتخاب نامزدهای ریاست با ناکامی مواجه خواهد شد و مجبور خواهد شد چندین جلسه برای پایان دادن به نزاع بر سر پست ریاست جمهوری برگزار کند تا پس از آن، دولت آتی، تشکیل شود.
یادآور می شود جنبش تغییر و اتحادیه میهنی کردستان در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، ائتلاف واحدی را تشکیل داده بودند که هیچ کدام از نامزدهای جنبش تغییر به مجلس جدید راه نیافتند.

از سوی دیگر «احمد ایوب» یک عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان با تأکید بر عدم وجود توافق بین حزب متبوعش با حزب دموکرات کردستان تأکید کرد در صورت دستیابی به توافق، این امر به نفع برهم صالح نامزد مورد نظر اتحادیه میهنی خواهد بود.

وی در این باره گفت: نامزد حزب دموکرات کردستان به دلیل اینکه از هوشیار زیباری ضعیف تر است از گردونه رقابت ها برای ریاست جمهوری عراق حذف خواهد شد و هیچ گونه توافقی بین دو حزب درباره یک شخصیت واحد صورت نگرفته است.

احمد ایوب افزود: اجرای اصل توافق در میان جریانات کُرد، باعث افزایش شانس برهم صالح برای ریاست جمهوری مجدد خواهد شد. زیرا وی اولین نامزد در این زمینه است و شانس نامزد حزب دموکرات بسیار کم است.

عضو ارشد اتحادیه میهنی تأکید کرد: دستیابی به توافق درباره نامزد ریاست جمهوری برای اتحادیه میهنی که نامزدش در صدر نامزدهای مطرح در این زمینه قرار دارد، مطلوب است.

علت تاخیر در برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق

یک عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد تأخیر در برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق به دو دلیل اتفاق افتاده است و بعید به نظر می‌رسد سرنوشت این پست در اولین جلسه رأی گیری نهایی شود.

به گزارش «المسله»، «طارق جوهر» در این باره گفت: پست ریاست جمهوری، سهم کُردهاست و براساس توافق بین نیروهای سیاسی کُرد، ریاست جمهوری سهم اتحادیه میهنی کردستان است و این امر تا سال 2018 براساس توافق بوده است، اما در آن سال، کُردها در انتخابات ریاست جمهوری با بیش از یک نامزد شرکت کردند و نامزد اتحادیه میهنی کردستان در انتخابات پیروز شد.

طارق جوهر افزود: اتحادیه میهنی بر ادامه حضور نامزدش در این پست تأکید دارد، زیرا پست مذکور مهم و حاکمیتی است و شخصیتی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، می‌تواند نقش میهنی مهمی ایفا کند و به پناهگاهی برای همه مردم عراق و جریانات سیاسی و پشتیبان قانون اساسی تبدیل شود.

عضو ارشد اتحادیه میهنی گفت: حزب ما شعار اصلاحات سر داده است و این نقطه اشتراک ما با جریان صدر است که از انجام اصلاحات حمایت می‌کنند. از سوی دیگر روابط ما با احزاب اهل سنت خوب است و تجربه اتحادیه میهنی و مواضع میهنی آن درباره پست ریاست جمهوری باعث می‌شود انتظار داشته باشیم نامزدمان برای این پست در رقابت‌ها به پیروزی برسد.

اتحادیه میهنی کردستان عراق: برهم صالح همچنان تنها نامزد ما استنامزد حزب بارزانی برای جانشینی زیباری کیست؟ انتخاب رئیس جمهور عراق به سرانجام می‌رسد؟نامزد‌های جایگزین حزب دموکرات کردستان برای ریاست‌جمهوری عراق

وی درباره جلسه انتخاب رئیس جمهور در مجلس عراق افزود: اتحادیه میهنی پیش بینی می‌کند هیچ کدام از نامزدها نتوانند در اولین دور رأی گیری، به دو سوم آرای نمایندگان یعنی رأی 220 نماینده دست یابند. به همین دلیل شاید این موضوع در دومین جلسه بین برهم صالح به عنوان نامزد اتحادیه میهنی و «ریبر احمد» به عنوان نامزد حزب دموکرات با آرای نیمی از نمایندگان به علاوه یک نفر نهایی شود.

طارق جوهر تأکید کرد: دور دوم رأی گیری تعیین کننده خواهد بود و آرایی که به نامزدهای خارج از اتحادیه میهنی و حزب دموکرات داده شده است ممکن است به نامزد ما اختصاص یابد. دلیل این امر نیز روابط خوبی است که ما با جریانات سیاسی داریم و پیش بینی می‌کنیم در پایان نامزد مورد نظر ما توسط طرفداران سایر نامزدها در مرحله اول، به ریاست جمهوری برسد.

عضو ارشد اتحادیه میهنی تأکید کرد: تأخیر در برگزاری جلسه، فقط به درخواست اتحادیه میهنی برای برگزاری آن بستگی ندارد. بلکه دو دلیل در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها اختلافات داخلی بین جریانات کُرد و دلیل دوم، اختلافات داخلی بین احزاب شیعه درباره ساختار دولت و تشکیل بزرگترین فراکسیون مجلس است که این امر باعث تأخیر در تشکیل کابینه شده است و موضوع فقط به اختلافات بین جریانات کُرد محدود نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عراق اخبار عراق عضو ارشد اتحادیه میهنی اتحادیه میهنی کردستان نامزدهای ریاست جمهوری حزب دموکرات کردستان نامزد ریاست جمهوری نامزد حزب دموکرات انتخاب رئیس جمهور ریاست جمهوری عراق برای ریاست جمهوری پست ریاست جمهوری اتحادیه میهنی رئیس جمهور عراق چارچوب هماهنگی حزب دموکرات دادگاه فدرال رئیس پارلمان ثبت نام مجدد برای انتخاب برهم صالح مجلس عراق جریان ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۷۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم


به گزارش تابناک؛ رویترز نوشت: جو بایدن در یک مناظره تلویزیونی گفت: من هستم، نمی دانم چه زمانی اما خوشحال می‌شوم که با او مناظره کنم.

این اظهارات واضح ترین اظهارات بایدن در مورد چشم انداز مناظره ریاست جمهوری بود. بایدن قبلاً متعهد به مناظره با ترامپ نبود و ماه گذشته گفته بود که این موضوع به رفتار رئیس جمهور سابق بستگی دارد. ترامپ که پیش از پیروزی در رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان در ماه گذشته از مناظره با رقبای خود امتناع کرد، در هفته‌های اخیر بایدن را به چالش می‌کشد تا با او درگیر شود و به او پیشنهاد داده است که «در هر زمان و در هر مکان» با او مناظره کند.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس در اوایل ماه جاری، بایدن در میان رای دهندگان ثبت نام شده ۴۱ به ۳۷ درصد نسبت به ترامپ برتری دارد.

گفتنی است بایدن و ترامپ در دو مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ با یکدیگر روبرو شدند.

 

شفقنا

دیگر خبرها

  • حذف نمایندگان ایران در روز نخست شمشیربازی انتخابی المپیک در منطقه آسیا
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید