Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی شکاری گفت: طی ۱۱ ماهه امسال ۱۷۷ هزار و ۹۲۴ تن خوراک دام به صورت کنسانتره و نهاده خام، میان تمامی واحدهای دامی استان توزیع شد که ۱۳۷ هزار و ۳۳۴ تن از آن به صورت کنسانتره و ۴۰ هزار و ۵۹۰ تن آن به صورت نهاده خام با قیمت دولتی به دامداران اختصاص یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی شکاری، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در حال حاضر، در خراسان شمالی تعداد دو میلیون و 319 هزار و 767 راس دام سبک ( شامل یک میلیون و 998 هزار و 74 راس گوسفند و بز و 321 هزار و 693 راس نیز بز و بزغاله نگهداری و پرورش داده می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکاری گفت: در حال حاضر همچنین 80 هزار و 193 راس گاو و گوساله شامل 12 هزار و 178 راس دام سنگین اصیل، 56 هزار و 701 راس دام سنگین دو رگ و 11 هزار و 314 راس دام سنگین بومی نگهداری و پرورش داده می شوند.

وی افزود: در حال حاضر در استان دو هزار و 565 نفر شتر نیز نگهداری می شوند.

شکاری عنوان کرد: طی 11 ماهه سال جاری 105 هزار و 830 تن شیر و 16 هزار و 860 تن گوشت قرمز در استان تولید شده اند.

وی در ادامه درباره وضعیت پرورش و نگهداری این دام ها نیز بیان کرد: از جمعیت دام سبک اشاره شده فقط 60 هزار و 767 راس از آنها در واحدهای دامی صنعتی پرورش و نگهداری می شوند و 97 درصد دیگر از این دام های سبک در واحدهای روستایی و عشایری پرورش داده می شوند.

این مسئول همچنین گفت: از جمعیت دام سنگین ( گاو و گوساله) اشاره شده نیز فقط 10 هزار و 994 راس از آنها در گاوداری های صنعتی پرورش و نگهداری می شوند و مابقی دام های سنگین در واحدهای سنتی پرورش داده می شوند.

وی درباره تامین خوراک دام آنها نیز اظهار کرد: طی دو سال اخیر، استان تحت تاثیر کم بارشی های شدید و کاهش قابل توجه پوشش گیاهی در مراتع قرار گرفت، بنابراین این علل موجب شدند که نیاز واحدهای دامی استان به تامین خوراک دام در مقایسه با سال های 97 و قبل تر از آن بیشتر شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طی 11 ماهه امسال نیاز خوراک دام استان به 385 هزار و 286 تن رسید و این در حالی است که در شرایط عادی خوراک مورد نیاز دام استان کمتر از این بوده است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه تورم، قیمت خوراک دام در بازار آزاد را نیز بسیار افزایش داد، عنوان کرد: تمامی علل یاد شده موجب شدند تا تقاضای تامین خوراک دام با قیمت دولتی بیشتر شود.

شکاری خاطرنشان کرد: قیمت خوراک دام با نرخ دولتی افزایش زیادی نداشته است.

وی اعلام کرد: طی 11 ماهه امسال 177 هزار و 924 تن خوراک دام به صورت نهاده خام و کنسانتره میان تمامی واحدهای دامی استان توزیع شدند که 137 هزار و 334 تن از آن به صورت کنسانتره و 40 هزار و 590 تن آن به صورت نهاده خام با قیمت دولتی به دامداران اختصاص یافت.

 

نهاده های توزیع شده میان دامداران پاسخگوی نیاز آنان نیست 

این مسئول خاطرنشان کرد: متاثر از علل یاد شده، طی دو سال اخیر تقاضا برای تامین کنسانتره با قیمت دولتی در استان بسیار افزایش یافته است که با پیگیری های انجام شده، توانستیم بخشی از نیاز را مرتفع کنیم با این وجود، آنچه که اختصاص یافت پاسخگوی واحدهای دامی نبود.

وی در ادامه درباره تاثیر کم بارشی های مستمر، کاهش پوشش گیاهی در مراتع، تورم و افزایش قیمت خوراک دام بر تعداد جمعیت دامی استان نیز اظهار کرد: وضعیت بارش ها در استان قبل از سال 99 در مقایسه با سال های 99 و 1400 بهتر بود و بارش های سال 97 و 98 موجب شدند که پوشش گیاهی مراتع بهتر بشود.

شکاری افزود: طی سال های 97 و 98 عده ای در استان متاثر از بهبود بارندگی و پوشش گیاهی در مراتع به افزایش تعداد دام های خود در دامداری ها و حتی احداث واحد دامی جدید اقدام کردند.

وی گفت: با این وجود، کاهش شدید بارندگی ها در سال های 99 و 1400 همچنین افزایش قیمت خوراک دام موجب شدند که دامداران جمعیت دام مازاد خود را حذف و کشتار کنند و تصور نمی شود که حذف دام از واحدهای دامی مربوط به جمعیت دام معمول بوده باشد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: البته آمارگیری پایان سال جاری مشخص خواهد کرد که در سال جاری چه تعداد دام کشتار شده ند و جمعیت دام استان چه تغییری کرده است.

وی تصریح کرد: درصورتیکه وضعیت بارش ها، وضعیت پوشش گیاهی مراتع و قیمت خوراک دام در سال های پیش رو همانند سال 99 و 1400 باشد به مرور این اشتغال در استان کمرنگ خواهد شد.


اعطای 21 میلیارد تومان تسهیلات با دامدار کارت

در عین حال، شکاری به همراهی دولت برای حفظ وضع موجود واحدهای دامی در سطح کشور نیز اشاره و عنوان کرد: از محل اعتبار دامدار کارت تا به کنون 20 میلیارد و 900 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 11 درصد به تمامی دامداران و گاوداران متقاضی در استان برای خرید خوراک دام و هزینه جاری پرداخت شده است.

وی افزود: پرداخت 10 میلیارد تومان تسهیلات دیگر از محل اعتبار دامدار کارت به متقاضیان نیز در دستور کار است.

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: امسال از محل منابع داخلی بانک های استان پرداخت 400 میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد 18 درصد به دامداران روستایی و عشایری متقاضی استان به منظور تامین سرمایه در گردش در دستور کار قرار گرفت که تا به کنون 300 میلیارد تومان آن اعطا شده است.

در عین حال، وی یادآور شد: تسهیلاتی نیز از محل تبصره 18 با کارمزد 11 درصد به دامداران متقاضی در استان پرداخت شد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه به اقدام دولت برای خرید دام های سبک و سنگین نیز اشاره و اظهار کرد: در سال جاری در استان در مرحله نخست خرید 11 هزار و 214 راس دام عشایر با قیمت تضمینی خریداری و محموله جو نیز به این دامداران تحویل شد.

وی همچنین افزود: در استان در مرحله دوم نیز چهار هزار و 934 راس دام سبک روستایی و 731 راس گوساله پروار روستایی با قیمت تضمینی خریداری و محموله جو نیز به آنان تحویل شد.

شکاری همچنین خاطرنشان کرد: شماری از دام های مولد عشایر استان تحت پوشش طرح ساماندهی و نگهداری دام مولد قرار گرفتند که در این طرح مصوب شد تا چهار هزار و 654 تن جو برای این دام ها اختصاص داده شود.

وی افزود: تا به کنون طی سه مرحله بخشی از این محموله به این دامداران عشایری اختصاص یافته است و تا پایان سال جاری نیز مابقی محموله تحویل می شود.


دامداری سنتی استان علمی نیست 

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  در بخش دیگری از سخن خود، با انتقاد از فعالیت سنتی اشتغال دامداری و دامپروری در استان تصریح کرد: متاسفانه در این رویکرد سنتی، هیچگاه تعداد جمعیت دامی که در واحدهای دامداری و گاوداری سنتی نگهداری می شوند، علمی نبوده است.

وی گفت: تعداد جمعیت دام در هر واحد دامی باید ثابت و با پشتوانه تامین علوفه باشد تا تحت تاثیر علل مختلف، واحد دامی آسیب نبیند.

شکاری در خاتمه درباره وضعیت تغییر رویکرد از فعالیت سنتی و به صنعتی در اشتغال دامداری و دامپروری استان نیز اظهار کرد: برای تغییر چرخه این فعالیت از سنتی به صنعتی باید در زمینه های ایجاد واحدهای صنعتی پرورش گوسفند داشتی، واحدهای پرورش گاو شیری، واحدهای پرواربندی دام های سبک و سنگین همچنین ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری محصولات تولیدی این واحدها توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شود.

وی گفت: این اولویت های یاد شده برای معرفی به سرمایه گذاران در درگاه سرمایه گذاری خراسان شمالی با ارائه مجوزهای بی نام بارگذاری شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  افزود: به متقاضیان سرمایه گذاری در این طرح ها، تسهیلات از محل تبصره 18 پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به زودی بخش اول از مجتمع 10 هزار راسی گاوداری شیری و پرواری صنعتی شهرستان شیروان نیز با سرمایه گذاری شرکت شستا بهره برداری خواهد شد.

شکاری گفت: در مرحله اول، بخش یک هزار راسی این مجتمع صنعتی بهره برداری می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پرورش داده می شوند نگهداری می شوند قیمت خوراک دام تومان تسهیلات قیمت دولتی سرمایه گذاری واحدهای دامی دامی استان پوشش گیاهی آن به صورت جمعیت دام موجب شدند دام سنگین نهاده خام سال جاری راس دام دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۷۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای تسهیلات 4 میلیاردی به کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان + جزییات

به گزارش صدای ایران از ایرنا،روح اله خدابنده لو روز جمعه افزود: کارفرمایان با جذب مددجویان بهزیستی و ایجاد اشتغال برای این گروه علاوه بر اجر اخروی می‌توانند از مشوق‌های بیمه‌ای بهزیستی و تسهیلات کم بهره استفاده کنند.

به گفته این مسوول، تسهیلات اشتغال برای افراد دارای معلولیت از سن ۱۸ تا ۵۰ سالگی قابل پرداخت است.

وی اظهار داشت: همه مددجویان بهزیستی در حوزه‌های تخصصی توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی منوط به اینکه پرونده فعال داشته و فاقد شغل باشند، می‌توانند از تسهیلات اشتغال بهزیستی بهره‌مند شوند.

مدیر کل بهزیستی زنجان با بیان اینکه مددجویان بعد از گذراندن دوره آماده‌سازی شغلی از سوی مددکار حوزه شغلی بهزیستی احراز صلاحیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: مددجویان شاغل و حقوق‌بگیر بخش‌های دولتی و غیردولتی مشمول دریافت تسهیلات اشتغال بهزیستی نمی‌شوند.

دیگر خبرها

  • استان‌ها‌ از مرحلۀ تأمین زمین ‌‌طرح ملی مسکن عبور کرد‌ند
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • اعطای تسهیلات 4 میلیاردی به کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • ۹۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شاهرود شد
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل