Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@04:47:50 GMT

معرفی دستگاه‌های آزمایشگاهی، انکوباتور، شیکر، آون

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۸۱۱۳

معرفی دستگاه‌های آزمایشگاهی، انکوباتور، شیکر، آون

انکوباتور آزمایشگاهی یک کابین عایق گرم است که برای رشد و نگهداری کشت های میکروبیولوژیکی یا سلولی استفاده می شود.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام تجهیزات آزمایشگاهی بهسان، انکوباتور آزمایشگاهی دمای مطلوب، رطوبت و محتوای گازی اتمسفر داخل را حفظ می کند.

انکوباتور آزمایشگاهی

بسیاری از انکوباتورهای آزمایشگاهی دارای یک تایمر قابل برنامه ریزی هستند که ممکن است در دماها و سطوح مختلف رطوبت تنظیم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اندازه انکوباتورهای آزمایشگاهی از واحدهای رومیزی گرفته تا سیستم های بزرگ به اندازه یک کمد متفاوت است.

انواع مختلف انکوباتور آزمایشگاهی

انواع مختلفی از انکوباتور آزمایشگاهی وجود دارد، از جمله انکوباتورهای حمام خشک با بلوکهای تک یا دوتایی، واحدهای نیاز اکسیژن بیولوژیکی (BOD) ایده آل برای مطالعات حشرات یا گیاهان، انکوباتورهای تکان دهنده، کوره های هیبریداسیون، بیوراکتورها و طیف گسترده ای از محفظه های نمونه آزمایشگاهی.

کاربرد انکوباتور آزمایشگاهی

انکوباتورها کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف از جمله کشت سلولی، مطالعات دارویی، مطالعات هماتولوژیک و مطالعات بیوشیمیایی دارند، از جمله:

 از انکوباتورها برای رشد کشت میکروبی یا کشت سلولی استفاده می شود.  همچنین می توان از انکوباتورها برای حفظ و نگهداری کشت میکروبی استفاده کرد تا بعداً مورد استفاده قرار گیرند.  برخی از دستگاههای انکوباتور برای افزایش سرعت رشد موجودات استفاده میشود که دارای سرعت رشد طولانی در محیط طبیعی هستند.  انکوباتورهای خاص برای تولید مثل کلنی های میکروبی و در نتیجه تعیین نیاز اکسیژن بیوشیمیایی استفاده می شود.  انکوباتورها همچنین برای پرورش حشرات و جوجه کشی تخم ها در جانورشناسی استفاده میشوند.  انکوباتورها همچنین شرایط کنترل شده ای را برای نگهداری نمونه ها قبل از پردازش در آزمایشگاه ها فراهم میکنند.

شیکر آزمایشگاهی

شیکر آزمایشگاهی برای مخلوط کردن، ترکیب یا هم زدن مواد در یک لوله یا فلاسک با تکان دادن آنها استفاده می شود. انواع شیکر آزمایشگاهی عمدتا در زمینه های شیمی و زیست شناسی استفاده میشوند. یک شیکر حاوی یک تخته نوسانی است که برای قرار دادن فلاسک ها، لیوان ها یا لوله های آزمایش استفاده میشود. شیکر آزمایشگاهی در هنگام مواجهه با مواد با حجم زیاد یا زمانی که به هم زدن همزمان نیاز است، انتخاب ارجح است.

شیکر ورتکس

شیکر ورتکس یا شیکر لوله یک دستگاه معمولا کوچک است که برای تکان دادن یا مخلوط کردن نمونه های داخل لوله و ویال های کوچک استفاده میشود. برجسته ترین ویژگی آن این است که با قرار دادن ویال روی صفحه تکان دهنده و روشن کردن آن توسط کاربر عمل میکند. بنابراین ویال همراه با صفحه تکان داده میشود. شیکر ورتکس از نظر تنظیم سرعت بسیار متغیر است، زیرا سرعت تکان دادن را می توان با چرخاندن یک سوئیچ به طور مداوم در حین تکان دادن تغییر داد.

شیکر صفحه ای

شیکر صفحه ای دارای یک تخته میز است که به صورت افقی نوسان می کند. مایعاتی که قرار است هم زده شوند در لیوان‌ها، شیشه‌ها یا فلاسک‌های ارلن که روی میز قرار میگیرند یا گاهی در لوله‌های آزمایش یا ویال‌هایی که در سوراخ‌هایی در صفحه قرار می‌گیرند، نگهداری می‌شوند. شیکرهای صفحه ای را می‌توان با سیستم‌های دیگر مانند میکسرهای چرخشی برای سیستم‌های کوچک ترکیب کرد.

شیکر اوربیتالی

شیکر اوربیتالی دارای حرکت تکان دهنده دایره ای با سرعت آهسته (25-500 دور در دقیقه) است. این محصول در آزمایشگاههای میکروبی جهت تهیه محیط کشت مناسب است. برخی از ویژگیهای آن این است که لرزش ایجاد نمی کند و در مقایسه با سایر انواع شیکر حرارت کم تولید میکند که آن را برای کشت میکروب ها ایده آل می کند.

آون آزمایشگاهی

آون های آزمایشگاهی در اکثر آزمایشگاه های بالینی، پزشکی قانونی، الکترونیک، پردازش مواد و تحقیقاتی یافت می شوند. آون آزمایشگاهی دمای یکنواخت و کنترل دقیق دما را برای گرم کردن، پخت، تبخیر، استریل کردن و سایر عملکردهای آزمایشگاهی صنعتی فراهم میکند. دمای آون از دمای محیط تا بالای 300 درجه سانتی گراد متغیر است.

کاربرد آون آزمایشگاهی

 خشک کردن یا آبگیری : حذف رطوبت از نمونه ها. به طور معمول در آزمایشگاه های محیطی، بیولوژیکی و بالینی انجام می شود.  استریل کردن : حذف یا از بین بردن باکتری ها یا میکروارگانیسم ها از چیزی. معمولاً برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود.  آنیلینگ یا بازپخت : برای حذف تنش های داخلی و سخت شدن فلز یا شیشه استفاده می شود. فلز یا شیشه حرارت داده میشود و به آرامی خنک می شود.  تبخیر: برای تبخیر حلال های اضافی مانند آب از محلول برای تولید محلول غلیظ یا اندازه گیری نقطه ذوب آنها استفاده می شود.

انواع آون های آزمایشگاهی

 آون دیجیتال استاندارد : ساخته شده برای فرآیند گرمایش و خشک کردن، کنترل دقت دما و ایمنی را ارائه می دهد.  آون سنگین : معمولاً در کاربردهای صنعتی برای آزمایش خاک/دانه ها و خشک کردن نمونه های بیولوژیکی استفاده می شود.  آون با دمای بالا : آون های سفارشی ساخته شده با دمای بالاتر از 500 درجه سانتیگراد.  آون خلاء : این نوع از آون که به آن آون های خشک کن نیز می گویند برای حذف رطوبت از اشیاء بدون پختن آنها استفاده می شود. گرما از دیواره های جانبی تولید می شود و به پمپ خلاء خارجی نیاز دارد تا محیطی با فشار کم ایجاد کند که اکسیداسیون را در طول خشک شدن به حداقل می رساند.  آون همرفت با هوای اجباری : این نوع از آون که به آن آون های همرفت مکانیکی نیز می گویند، با کمک فن دمنده، هوای گرم در اطراف محفظه آون رانده میشود. این باعث ایجاد توزیع یکنواخت هوای گرم و گرم شدن سریع و زمان بازیابی می شود.  آون جابجایی گرانشی : هوای گرم به طور طبیعی زمانی که منبسط می شود بالا می رود و نسبت به هوای اطراف خود چگالی کمتری دارد.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انکوباتور آزمایشگاهی انکوباتور آزمایشگاهی استفاده می شود تکان دادن نمونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۸۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها

به گزارش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، سید محمود تارا نائب رئیس کارگروه سلامت دیجیتال فرهنگستان علوم پزشکی ایران و مسئول پنل پیش نیاز‌های شکل گیری آزمایشگاه پزشکی هوشمند در بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که در روز‌های ۱۱ الی ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های بالینی و پزشکی هوشمند امروزه یکی از پایه‌های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌ها محسوب می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تحلیل کرده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به کار می‌برند تا بیماری‌ها را سریع‌تر بهبود بخشند. اهمیت آنها در دنیای امروزی این است که این تکنولوژی‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را به دقت تشخیص دهند، پیش بینی کنند و درمان‌های بهتر و موثرتری را ارائه دهند.

وی افزود: هر چند در سطح جهانی، آزمایشگاه‌های پزشکی امروزی به طور گسترده‌ای از تکنولوژی‌های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون، تجهیزات تصویری پیشرفته (به ویژه در پاتولوژی و مطالعه لام)، سیستم‌های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بستر داده‌های بزرگ و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری بر اساس هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ولی این اتفاق، هنوز در کشور ما، در حال طی مراحل اولیه هستند و آزمایشگاه‌های اندکی وجود دارند که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته اند. 

این متخصص حوزه انفورماتیک سلامت و بالین با اشاره به نیاز‌های اساسی و مهم در شکل گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند بیان داشت: برای شکل‌گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند، نیازمندی‌های اساسی شامل دسترسی به داده‌های بزرگ و با کیفیت، تکنولوژی‌های پردازش داده قدرتمند، استاندارد‌های امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و توانایی‌های فنی- انسانی همکاری و ارتباطات مؤثر بین تجهیزات و سیستم‌ها هستند. پس از شکل گیری زیرساخت حداقل، بکارگیری تیم خبره این حوزه و تشکیل تیم‌های مشترک با کادر بالینی شروع کننده اولین فعالیت هاست.

وی به نقش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در برطرف کردن این نیاز‌ها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانایی‌ها و تخصص‌های خود، می‌توانند در برطرف کردن نیاز‌های ذکر شده نقش مهمی داشته باشند. آنها می‌توانند به طراحی و توسعه نرم‌افزار‌های پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راهکار‌های هوشمند برای مدیریت داده‌های پزشکی و اطلاعات بیماری‌ها کمک کنند. این بستر، به خصوص در کشور ما، بستری گسترده و پتانسیل فعالیت فراوان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • قیمت طلا باز هم تکان خورد/ قیمت جدید طلا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • معرفی آوین شاپ فروشگاه تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی
  • بانک رفاه دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • جزئیات تازه و تکان‌دهنده از خودکشی سمیرا آل سعیدی
  • اظهارات تکان‌دهنده؛ بزرگان ما برای درمان سریع به اروپا می‌روند | چرا دنبال پزشک حزب‌الهی نیستید؟ | فیلم
  • ببینید | اظهارات تکان‌دهنده یک نماینده مجلس؛ بزرگان ما برای درمان مریضی‌شان سریع به اروپا می‌روند اما برای اقتصاد بیمار نه!
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها