Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، دوم اسفند) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، با ارجاع بندهای مرتبط با ارز ترجیحی به کمیسیون موافقت کردند.

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در پیشنهادی، حذف کل بند الحاقی یک را مطرح کرد و گفت: سال ۹۷ که تخصیص ارز ترجیحی مطرح شد برای یک فهرست ۲۵ قلمی از کالاهای اساسی و دارو بود اما در این چند سال بخش اعظمی از این کالاها از فهرست دریافت ارز ۴۲۰۰ خارجی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریمی اظهار کرد: می‌دانیم فسادهایی در مورد دریافت ارز ۴۲۰۰ شکل گرفت و پرونده‌هایی در دستگاه قضائی در مورد رانت‌های ناشی از این موضوع وجود دارد ضمن آنکه به آثار تورمی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ توجه داریم، باید بپذیریم این ارز فسادآور است و آنچه اتفاق افتاده، خلاف هدف دولت و قانون‌گذار بوده است.

در ادامه بررسی این پیشنهاد، علی‌اصغر باقرزاده عضو کمیسیون تلفیق نیز در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: کمیسیون تلفیق بیش از یک هفته روی بحث ارز ترجیحی وقت گذاشت و صحبت‌های مختلف وزرا و مسئولان را شنید اما به این نتیجه نرسید که حذف ارز ترجیحی در شرایط فعلی کشور صورت بگیرد.

نماینده مردم بابل با بیان اینکه در مسائل امنیتی نگرانی‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: زیرساخت‌ها و پیش‌بینی‌های لازم برای حذف ارز ترجیحی صورت نگرفته است، برای مثال در بحث دارو قرار بود آذر ماه زیرساخت‌هایی ایجاد شود تا بتوانیم نیازها را به مصرف‌کننده نهایی برسانیم؛ اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

باقرزاده بیان کرد: با کدام زیرساخت می‌خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم. حذف ارز ترجیحی و واردات کالای اساسی با ارز ٍ ETS اثرات تورمی در جامعه دارد و دولت نیز می‌گوید حذف این ارز، ۸ درصد بر تورم اثر می‌گذارد.

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مخالفت با پیشنهاد حذف ارز ترجیحی، بیان کرد: مجلس باید تصمیم بگیرد و در مقابل ۸۵ میلیون نفر پاسخگو باشد. در کمیسیون تلفیق شفاف عمل کرده و معادل ۹ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دادیم؛ بقیه ارز را به شکل ETS پیش‌بینی کردیم و حذف این‌ها به معنی ۶ برابر کردن قیمت‌ها است.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه سناریوی پیچیده کردن ۹ میلیارد دلار مجلس را رو به‌ روی مردم قرار می‌دهد، تصریح کرد: مجلس با گرانی‌ها مخالفت دارد و سال آینده، سال معیشت مردم است، ما با گرانی مخالف هستیم.

نماینده مردم همدان عنوان کرد: باید با مردم شفاف و روشن سخن بگوییم، نباید با مردم طوری سخن بگوییم و طور دیگری بنویسیم، حذف ۹ میلیارد ریال یعنی یک ریال یارانه پرداخت نشود و به قیمت آزاد جنس بفروشیم، ما نمی‌خواهیم در بازار سوءاستفاده شود و مصوبه کمیسیون تلفیق شفاف است.

حاجی بابایی تأکید کرد: برگشت این موضوع به کمیسیون معنایی ندارد و باید همین جا و در مقابل مردم تصمیم‌گیری شود.

گفتنی است، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اظهارات گفت: آیین‌نامه اجازه حذف کل را داده و این پیشنهاد مطرح شده است، اما یک بند این پیشنهاد مربوط به موضوعات هزینه‌ای است و دیگری بند سیاستی است. لازم است توجه شود که این بند سیاستی نرخ مبادله منابع ارزی براساس ETS پیش‌بینی شده و اگر به حذف این بند الحاقی رأی بدهیم این بند نیز حذف می‌شود و همه درآمدها و بودجه بر هم می‌ریزد.

قالیباف خاطرنشان کرد: در مجلس قرار نیست حرف سیاسی زده شود، بلکه باید کارِ کارشناسی و علمی صورت گیرد، اینکه شعار بدهیم در مقابل ملت تصمیم بگیریم، یعنی کمیسیون را جمع کنیم، این سخن صحیحی نیست، مجلس شورای اسلامی براساس آیین‌نامه و قانون حرکت می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بارها گفته‌ام معیشت خط قرمز مجلس است و در این موضوع شکی نداریم، تصریح کرد: همه درآمد و هزینه‌های ما بر مبنای ارز ETS است و پیشنهاد حذف ارز ETS همه مبناها را به هم می‌ریزد؛ اما بند مربوط به اختصاص معادل ۹ میلیارد دلار جزو موضوعات اختلافی است که قرار شد آقای مصری از سوی هیئت‌رئیسه با حضور رئیس کمیسیون تلفیق مجدداً آن را بررسی کند و هر آنچه که مصوبه تلفیق بود مجدداً بارگذاری شود.

گفتنی است، در ادامه این بررسی‌ها علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک بار دیگر پیشنهاد داد بند الحاقی به کمیسیون بازگردد و در قالب دو بند مجزا، یکی مربوط به ارز ترجیحی و دیگری مربوط به نرخ ETS تنظیم شده و در صحن بررسی شود، اکبری در این باره تأکید کرد که این حق مجلس است که در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم‌گیری کند.

در نهایت و با اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی، این بند مجددا برای تصمیم‌گیری و بررسی به کمیسیون ارجاع داده شد.

کد خبر 5429846

منبع: مهر

کلیدواژه: ارز ترجیحی لایحه بودجه 1401 صحن علنی مجلس کمیسیون تلفیق محمد باقر قالیباف مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1401 حسین امیر عبداللهیان ایران حسین امیرعبداللهیان کنفرانس امنیتی مونیخ جمهوری اسلامی ایران مذاکرات وین حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تهران برجام روسیه لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی حذف ارز ترجیحی کمیسیون تلفیق نماینده مردم ۹ میلیارد ارز ۴۲۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۸۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۵ همت برای ۲۶ پروژه‌ پیشران معاونت علمی

معاون علمی رئیس‌جمهور از اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان به معاونت علمی برای انجام پروژه‌های پیشران خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در نشست خبری سالیانه خود اظهار کرد: سال گذشته موافقتنامه های زیادی با دستگاه های بزرگ تشکیل شد. سال گذشته 20 کنسرسیوم بر موافقتنامه هایی در حوزه پتروشیمی، تجهیزات نفتی، معادن، فولاد،  ذوب آهن، محیط زیست و ... دارد.

وی تصریح کرد: ما در سال 1401 یک بودجه ای معادل 500 میلیون یورو نفت در اختیار معاونت برای ایجاد پروژه‌های پیشران قرار بگیرد و این پروژه ها پروژه‌هایی هستند که فن‌آورانه باشند و مردم مستقیما اثر آن را در زندگی خود بچشند که از جمله این فناوری ها پلاسما و واکسن است.

جت 72 نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!

دهقانی ادامه داد: در سال 1401 بودجه مصوب شد اما در روزهای پایانی سال 1401 به معاونت ابلاغ شد. در اسفند ماه بالاخره مصوب شد تا با حمایت رییس جمهور، قوه قضاییه و رییس مجلس و دبیر شورای عالی سران قوا مبلغ 15 هزار میلیارد تومان در قالب 2 بودجه 7 و 8 هزار میلیارد تومانی که 7 هزار میلیارد تومان در سال 1403 و 8 هزار میلیارد تومان در سال 1404 خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: تا امروز 26 پروژه پیشران توسط معاونت علمی و دستگاه‌های ذیربط تعریف شده است که توسط کنسرسیوم دانش‌بنیان انجام می‌شود.‌ ما همچنین سال گذشته 8 هزار میلیارد تومان اعتبار مالیاتی جذب کردیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • اختصاص ۱۵ همت برای ۲۶ پروژه‌ پیشران معاونت علمی
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • دهقانی: ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند