Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@19:01:22 GMT

معرفی نامزدها و داوران جشنواره شعر «فجر»

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۹۰۵۰

معرفی نامزدها و داوران جشنواره شعر «فجر»

ایران اکونومیست-در آستانه مراسم پایانی شانزدهمین دوره جشنواره شعر «فجر» داوران و نامزدهای پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو(قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) این جشنواره معرفی شدند.

 در آستانه مراسم پایانی شانزدهمین دوره جشنواره شعر «فجر» داوران این جشنواره در پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو(قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) معرفی شدند؛ همچنین هیئت داوران این دوره از جشنواره شعر «فجر» آثار ارسالی را که برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۹ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور منتشر شده‌ بودند در این پنج گروه ارزیابی و نامزدهای هرکدام از این بخش‌ها را معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید بیابانکی، علی داوودی، محمدمهدی سیار، حمیدرضا شکارسری، قادر طراوت‌پور، میلاد عرفان‌پور و محمدسعید میرزایی داوری سه بخش بزرگسالِ شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره شانزدهمین دوره جشنواره شعر «فجر» را برعهده داشتند.

این داوران کتاب‌های «از پنجره آپارتمان» اثر محمدرضا سلیمی سِفتِجانی (انتشارات شهرستان ادب)، مجموعه‌کتاب‌های «الف،‌ لام، میم» اثر حافظ ایمانی (نشر علم)، «آنیماه» اثر عالیه مهرابی (انتشارات سوره مهر)، «سنگ بر طاغوت» اثر مرتضی حیدری آل‌کثیر (انتشارات آرام دل)، «شمس‌الشرف» اثر محمدحسین انصاری‌نژاد (نشر هاجر)، «عید در تبعید» اثر علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی (انتشارات سوره مهر) و «غزل‌ها، چِکامه‌ها، رباعی‌ها» اثر مهدی الماسی (نشر طلایی) را به عنوان نامزدهای بخش «شعر کلاسیک» معرفی کردند.

همچنین کتاب‌های «بر پوستم کبریت بکش، ابراهیم» نوشته علیرضا شکرریز (نشر مهر و دل)، «ده و ده دقیقه و سی ثانیه» نوشته کیانوش خان‌محمدی (انتشارات نگاه)، «سفر بخیر ناخدا» نوشته رحمت حقی‌پور (نشر سپیدرود)، «سیبی که در گلوی رودخانه می‌افتد» نوشته ریحانه جهانی (انتشارات فصل پنجم)، «شبیه نخستین انسان» نوشته حسین سقایی (نشر ایجاز)، «شهر بندرخت‌ها» نوشته مجید سعدآبادی (انتشارات فصل پنجم) و «گوزن در بوران شدید» نوشته آرش شفاعی (انتشارات‌ نگاه) نامزدهای بخش «شعر نو» هستند.

در بخش «محاوره» نیز کتاب‌های «آذر ۶۳» اثر سامی تحصیلداری (انتشارات دالاهو)، «حیثی» اثر مجید صالحی (نشر شانی)، «رد زنجیرهای بازشده» اثر مهدی نقبایی (انتشارات ریما) و «یه ساعت جهانت رو تعطیل کن» اثر پریسا صفاریان (انتشارات فصل پنجم) نامزد شدند.

غلامرضا بکتاش، بابک نیک‌طلب و حمید هنرجو نیز داوری بخش شعر کودک و نوجوان را برعهده داشتند که کتاب‌های «بادبادکم به ابرها تکیه داده» نوشته مریم هاشم‌پور (انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، «پشت دریاها کجاست؟» نوشته مریم زرنشان (انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، «سکوت به‌زبان مادری» نوشته مهدی مردانی (انتشارات سوره مهر) و «ماه می‌گه، دالّی موشه!» نوشته خاتون حسنی (انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) را نامزدهای این بخش دانستند.

در بخش «درباره شعر» محمود اکرامی‌فر، محمدرضا تقی‌دخت و سیدعلی میرافضلی به عنوان داور انتخاب شده‌اند که کتاب‌های «آذربایجان و شاهنامه» اثر سجاد آیدنلو(انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری سخن)، «تحلیل وزن شعر عامیانه فارسی» اثر امید طبیب‌زاده(نشر کتاب بهار)، «تلفظ در شعر کهن فارسی» اثر وحید عیدگاه طرقبه‌ای(انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری سخن)، «سبک‌شناسی حماسه ملی ایران» اثر هوشنگ محمدی افشار(انتشارات امید مجد)، «طنز در شعر معاصر فارسی» اثر حبیب حاجی‌پور(نشر پایتخت) و «فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه» اثر مهدی سیدی فَرُّخَد(نشر نی) را نامزدهای این بخش اعلام کردند.

محمدرضا روزبه، افشین علاء، ناصر فیض، علیرضا قزوه، عبدالجبار کاکایی، علی‌محمد مؤدب، سیداحمد میرزاده و یوسف‌علی میرشکاک اعضای هیئت علمی «شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر» هستند و قربان ولیئی نیز دبیری علمی این جایزه را برعهده دارد.

بر اساس این خبر، مراسم پایانی شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر «فجر» چهارشنبه (چهارم اسفندماه ۱۴۰۰) با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، جمعی از اهالی شعر و ادبیات و فرهنگ‌دوستان کشور برگزار و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد.

این مراسم چهارشنبه (چهارم اسفندماه ۱۴۰۰) ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت به نشانی خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آن را به‌صورت زنده از پلتفرم اسکای روم به نشانی https://www.skyroom.online/ch/khaneketab/khaneketab160 و آپارات خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی khaneketab@ تماشا کنند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جشنواره شعر شعر کلاسیک شعر نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۹۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران ادبیات داریم

مریم حسینیان با تأکید بر این‌که بحران ادبیات داریم، می‌گوید: مسئله نقد ادبی، کارگاه‌های ادبی و خاموش‌شدن چراغ جایزه‌های معتبر را از دلایلی می‌دانم که در فضای ادبی ما بحران، ایجاد کرده و این تقصیر مخاطب نیست.

این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا درباره مسئله مخاطب اظهار کرد: در واقع بحران ادبی است که سبب ریزش مخاطب می‌شود یا باعث می‌شود مخاطب سخت سراغ خواندن کارهای جدید برود؛ نباید همیشه توپ را در زمین مخاطب بیندازیم. به نظرم مخاطب خیلی باهوش است.

او با اشاره به تغییرات سیستم اطلاع‌رسانی و معرفی کتاب، گفت: زمانی رسانه‌های معتبری چون مجلات ادبی و مطبوعات و خبرگزاری‌ها که منابع محدود و مشخصی بودند به مخاطب برای انتخاب کتاب کمک می‌کردند و تکلیف مخاطب روشن بود؛ اما حالا هر کسی می‌تواند یک رسانه برای پیشنهاد کتاب باشد که این موضوع به سردرگمی مخاطب منجر می‌شود. همچنین با رشد ناشران خصوصی تعداد عنوان‌های کتاب افزایش پیدا کرده است و ما با دریایی از انواع کتاب‌ها با ژانرهای مختلف مواجه هستیم و نمی‌دانیم کدام را انتخاب کنیم.

حسینیان خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته کثرت کارگاه‌های آموزشی به ادبیات آسیب‌زده است؛ در واقع این موضوع باعث شده نویسندگان جدید با رزومه پروپیمان نداشته باشیم. از هر کارگاهی که در تهران یا شهرستان برگزار می‌شود، دو یا سه نفر کتاب منتشر می‌کنند، در واقع بحران ادبی دقیقاً اینجاست.

او ادامه داد: زمانی که برای انتشار کتاب سخت‌گیری خاصی وجود نداشته باشد و فردی که دوسه سال است شروع به نوشتن کرده با فیلتر کارگاهی که از آن بیرون‌آمده رمان یا مجموعه داستانی می‌نویسد و ناشران نیز کارشناسی سخت‌گیرانه‌ای در ادبیات داستانی نداشته باشند، این موضوع‌ها باعث می‌شود کتاب درجه یک مخصوصاً در ادبیات داستانی نداشته باشیم. در این سال‌ها عنوان‌های گردن‌کلفت نداشتیم.

این داستان‌نویس یادآور شد: در این سال‌ها بحث معرفی کتاب پررنگ بوده؛ اما بحث نقد ادبی کم‌رنگ شده است. مخصوصاً بعد از دوره کرونا و رشد فضای مجازی، هر کسی در صفحه خود کتابی را مطابق سلیقه شخصی‌اش معرفی می‌کند و معیارهایی که قبلاً برای معرفی کتاب وجود داشت، دیگر وجود ندارد. همچنین خاموش‌شدن چراغ جایزه‌های ادبی معتبر نیز در بحران ادبیات مؤثر بوده است؛ به‌هرحال کتاب‌ها از چند مسیر داوری عبور می‌کردند که همه این‌ها فروکش کرده است.

او با بیان اینکه باتوجه‌به قیمت بالا کتاب، کتاب کالای تجملی محسوب می‌شود، گفت: قبلاً مخاطب سه عنوان کتاب که اسمش را شنیده بود می‌خرید و شاید از دوتایش خوشش می‌آمد؛ اما حالا فیلتر مخاطب باتوجه‌به قیمت بالای کتاب، مقداری دقیق‌تر شده و می‌خواهد کتابی را بخرد که مطمئن باشد کتاب خوبی است. در سال‌های اخیر منابع کمک به مخاطب برای انتخاب کتاب، کمتر شده است و به همین دلیل ریزش مخاطب را داشتیم.

حسینیان خاطرنشان کرد: در طول چند سال گذشته عنوان‌های متعدد در ادبیات داستانی دارد منتشر می‌شود اما کتاب‌ها کم‌فروغ هستند. البته این موضوع به نسل‌های مختلف داستان‌نویسی نیز بر می‌گردد و قرار نیست یک جمعیت چند هزارنفره همه نویسنده باشند، از میان آن‌ها شاید ۱۰ نویسنده ماندگار باقی بماند. الان ما با این مسئله مواجه هستیم که به نظرم بحران قابل تأملی است و نامش را بحران ادبیات می‌گذارم و همین باعث می‌شود احساس کنیم بحران مخاطب داریم.

او درباره اینکه گاه این‌طور برداشت می‌شود که نویسنده برای مخاطبان خاصی می‌نویسد و به مخاطب وسیع فکر نمی‌کند، جایگاه مخاطب نیز اظهار کرد: همان‌طور که ادبیات سطح‌بندی شده است، مخاطب نیز سطح‌بندی می‌شود. هر کتابی برای هر مخاطبی نوشته نمی‌شود. ما سبک‌های مختلف نوشتن داریم؛ مخاطبی که کتاب رئالیستی دوست دارد، کتاب رئالیسم جادویی و فانتزی دوست ندارد؛ زیرا مخاطب این اثر نیست. این موضوع نه به معنای پایین‌بودن سطح مخاطب است نه ضعیف‌بودن اثر.

نویسنده «بهار برایم کاموا بیاور» و «ما اینجا داریم می‌میریم» ادامه داد: گاه منِ مخاطب از ناداستان اطلاعی ندارم و زمانی که یک ناداستان می‌خوانم شاید درک درستی از آن نداشته باشم و بگویم کتاب بدی بود. یا ممکن است مخاطبِ ادبیات عامه‌پسند بودم و بعد کتابی از یک نویسنده صاحب‌نام بخوانم و ناگهان با جهانی مواجه شوم که تابه‌حال با آن مواجه نبودم. برخی از نویسنده‌ها سبک خاصی دارند و نمی‌شود گفت نویسنده به مخاطب توجه ندارد. شخصاً این را قبول ندارم و به نظرم در هر ژانر از نویسنده اثر قابل تأملی خلق کند، اثر حتماً خوانده می‌شود.

این داستان‌نویس خاطرنشان کرد: به‌شدت معتقدم اثر خوب هنوز هم سینه‌به‌سینه و از طریق خود مخاطب کشف می‌شود. اگر کار قابل‌تأمل باشد، فرق نمی‌کند از یک کارگاه ادبی بیرون بیاید یا اتاق شخصی یک نویسنده حرفه‌ای، خوانده می‌شود. گاه در کارگاه‌ها اثر شگفت‌انگیزی نوشته می‌شود که نشان می‌دهد نویسنده خوبی است؛ اما نویسنده حرفه‌ای هم داریم که کتاب چهارم و پنجمشان کم‌رمق و اثر ضعیفی است. اگر اثر ضعیف باشد مخاطب درک می‌کند. هر ژانر مخاطب خود را دارد و اگر خوب باشد، حتماً دیده می‌شود.

مریم حسینیان ارتباط خود با مخاطب را عالی می‌داند و با بیان اینکه صفحات مجازی‌اش کاملاً خصوصی است، گفت: در دوران کرونا دو کتاب «بانو گوزن» و «نئوهاوکینگ‌ها» منتشر کردم، دو کتاب با دو سبک متفاوت؛ خب دو سال است درگیر بیماری بودم و «نئوهاوکینگ‌ها» هم روایت این بیماری‌ام است و در این دو سال نمی‌توانستم در جلسه‌ای حضور فیزیکی داشته باشم و همه ارتباط‌هایم مجازی بود و ارتباط خوبی با مخاطبان خود گرفتم. من برای همه مخاطبانم احترام قائلم و جز نویسنده‌هایی هستم که پاسخ تمامی پیام‌ها را می‌دهم. واکنش مخاطبانم برایم مهم است. برایم مهم است که مخاطبانم درباره کتاب‌هایم چه نظری دارند و از جمع‌بندی نظرها استفاده کرده‌ام.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • تکلیف جایزه بزرگ جشنواره شهرنما چه شد؟
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»
  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • بحران ادبیات داریم
  • نشر صاد با ۱۹۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید