Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-05@06:26:58 GMT

افزایش ۷۲۳۲ واحدی شاخص بورس

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۹۲۱۰

افزایش ۷۲۳۲ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۷۲۳۲ واحد همراه شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت به گونه‌ای شاخص کل بازار در پایان معاملات امروز با افزایش ۷۲۳۲ واحد به رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۵۳۷ هزار واحد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همچنین شاخص کل با معیار هموزن با رشد ۳۴۵۵ واحد به رقم ۳۲۳ هزار و ۸۸۲ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۱۲۲ هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز بیش از ۶.۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۶۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۸۳۸ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۵۷ صدم درصد رشد کردند، همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن یک درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور ۷۴ صدم درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس ۵۲ صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار دوم بورس ۶۳ صدم درصد افزایش یافت.

امروز نماد‌های پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت، ایران‌خودرو، بانک تجارت، مخابرات ایران بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نماد‌های فولاد مبارکه و ملی مس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با رشد ۳۸ واحدی به رقم ۱۷ هزار و ۵۱۳ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به ۹۷۶ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه در فرابورس ۳۰۸ هزار میلیارد تومان شد. معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۳.۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۰۰ هزار فقره معامله و به ارزش حدود هزار میلیارد تومان دادوستد کردند.

البته رقمی که برای ارزش معاملات فرابورس ذکر شده، ۱۶۴ هزار میلیارد تومان است که عمده این رقم مربوط به عملیات بازار باز بین شبکه بانکی است که ۱۶۳ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود؛ یعنی اوراق مالی دولت، کسری بانک مرکزی قبلا منتشر شده، در شبکه بانکی بین بانک‌ها ردوبدل شده، اما ارقام آن در معاملات فرابورس در قالب عملیات بازار باز ذکر شده است وگرنه خرید سهام در فرابورس به ارزش ۷۹۱ میلیارد تومان، اوراق مالی اسلامی ۲۱۶ میلیارد تومان و سایر اوراق ۳۰۹ میلیارد تومان بوده است.

امروز نماد‌های بیمه پاسارگاد، فرابورس ایران، پویا زرکان آق‌دره و صنعتی مینو بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز و پلیمر آریاساسول بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

طبق اطلاع به دست آمده تاکنون ۸ شرکت سرمایه‌پذیر از شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت سود عملکرد سال ۹۹ خود را به حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز کرده‌اند و هنوز حدود ۲۸ شرکت از ۳۶ شرکت سود نداده‌اند. قرار است شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود عملکرد خود را هرچه سریع‌تر به حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز کنند و این شرکت هم با تجمیع سود‌ها تا قبل از پایان سال جاری سود عملکرد سهام عدالت مربوط به سال ۹۹ را به حساب ذی‌نفعان سهام عدالت چه در روش مستقیم و یا غیرمستقیم واریز کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شاخص بورس بازار سرمایه اوراق بهادار هزار میلیارد تومان بورس را داشتند بیشترین اثر اوراق مالی صدم درصد درصد رشد شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۹۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 

رونق تولید موضوعی است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه سیاست گذاران کلان و مسئولان اقتصادی کشور قرار گرفته و سال ۱۴۰۳ نیز شعار جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب شده است اما نقش بورس در این زمینه چیست؟

به گزارش ایسنا، کارشناسان اقتصادی بازار سرمایه را یکی از ابزارهای مناسب برای اجرای سیاست رونق تولید عنوان می‌کنند، اما آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید در کشور شود؟ برخی معتقدند که بورس به واسطه بازار ثانویه امکان جذب نقدینگی جدیدی ندارد و بنابراین نمیتواند به شرکت ها کمک کند و  آنچه در بورس اتفاق می افتد، نوسانات متعدد است.

برزو حق شناس در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بازار سرمایه یکی از مولفه‌های اقتصادی هر کشوری است، گفت: در  واقع رونق تولید نیز یکی از سیاست‌های کلان کشور در حوزه اقتصاد  محسوب می‌شود که بورس جزئی از آن و یکی از ابزارهای اجرای این سیاست کلان محسوب می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه بورس نمی‌تواند به تنهایی باعث رونق تولید شود، یادآور شد: اگر سیاست های دیگر کشور در کنار بورس به کمک رونق تولید بیاید در آن زمان است که رونق تولید شکل می گیرد. 
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تفاوت بازارهای اولیه و ثانویه پرداخت و ادامه داد: اینکه بورس بازار ثانویه است تعریف درستی است،  اما اگر به درستی مدیریت نشود باعث اختلال در بازار اولیه می شود.
به گفته حق شناس، بازار اولیه به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تامین مالی شوند و بتوانند عرضه اولیه خود را برای سرمایه گذاران به نمایش بگذارند، اما در کنار بازار اولیه اگر بازار ثانویه یعنی بورس فعالیت بانشاطی نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که بازار اولیه هم رونق پیدا کرده و با استقبال سرمایه گذاران رو به رو شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آینده بورس در چند پرده
  • رشد ۱۲۰۷ هزار واحدی بورس در شروع معاملات
  • افزایش ۴۲۶ واحدی شاخص کل بورس
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳