Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@11:34:28 GMT

واکسن؛ معبر ایمن برای عبور کودکان از اُمیکرون

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۹۴۸۹

واکسن؛ معبر ایمن برای عبور کودکان از اُمیکرون

به گزارش ایرنا ، بتازگی دو سالگی شیوع کرونا در کشورمان مطرح شد. ۳۰ بهمن اسفند ۱۳۹۸ همه تصور می کردند کرونا هم نوعی بیماری است که با خوردن چند قرص و دارو از بین می رود ، اما کرونا به همه نشان داد که چطور در پسِ سهل انگاری ها و عادی انگاری های خیلی ها توانست نفس هایِ عزیزان را ببرد و چطور این ویروس تاجدار زورش به تمام امکانات بهداشتی و تجربیات علمی جهان غلبه کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لشکر علم و دانش جهان تصورش بر این بود که خیلی زود نسخه این بیماری را می پیچید و مثل خیلی از بیماری های دیگر راه درمان را پیدا خواهد کرد اما کرونا لجاجت و سماجت خود را به بشر نشان داد و تمام پیش بینی های بشری را نقش برآب کرد و هر بار با سویه های مختلف خود همه را غافلگیر کرد؛ سویه هایی که با هر بار شیوعش افرادی را درگیر خود کرد اما از ابتدا همواره این تصور وجود داشت که کودکان در ابتلا به این بیماری در امان هستند به طوری که در همان ابتدای شیوعش باوجود اینکه مادران و پدران ماسک بر صورت داشتند اما کودکان فاقد ماسک بودند چرا که باور عدم ابتلای کودکان به کرونا آنقدر قوی بود که در آن برهه زمانی کمتر کودکی برای حفاظت از خود ماسک بر چهره داشت.

این در حالی است که بنا به اظهار نظر متخصصان کودکان در سویه های ابتدایی کرونا هم کودکان درگیر شدند و کارشان به بستری در بیمارستان ها هم کشید اما در آن زمان باورهای غلط آنچنان در جامعه جا باز کرده بود که توجیه و یا توضیح این مساله هم کار سختی به نظر می رسید .

اکنون و در سویه نامهربان اُمیکرون با کودکان عینی و ملموس شدن بیماری در این گروه سنی باعث شده تا باور پذیری جامعه نسبت به آن افزایش یابد و همگان به این درک رسیده اند که در این سویه بچه ها بیشتر به بیماری مبتلا می شوند که البته نقطه نظرات متخصصان کودکان و پزشکان نیز نشان می دهد که عدم تزریق واکسن به آنها اصلی ترین عامل بروز این وضعیت است .

اما آنچه بیشتر حساسیت موضوع کودکان و اُمیکرون را بیشتر می کند آن است که با وجود در اختیار بودن راهکار واکسن برای در امان نگه داشتن کودکان از این بیماری باورهای غیر علمی دوباره زورش به یافته های علمی رسید  و کفه این ترازو به سمت گفته و حرف و حدیث های مردم از دلایل و مستندات علمی متخصصان سنگین تر شده است .

گفت و گو با تعدادی از والدین نشان می دهد آنها ضمن آن که در این برهه زمانی مسئولیت خود را در قبال فرزندانشان حساس تر می دانند چرا که در انتخاب ۲ گزینه واکسن زدن یا نزدن در گیر و دار اما و اگرهای موجود مانده اند و از سوی دیگر اُمیکرون همچنان می تازد و طعمه های خود را از میان کودکان شکار می کند . 

فرزانه ، مادر دو کودک هفت و هشت ساله است که با وجود اینکه در ابتدای شیوع کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ یکی از کودکانش به کرونا مبتلا شد گفت : در آن زمان آنچنان این بیماری برای همگان ناشناخته بود برغم اینکه فرزندم بمدت ۱۰ روز در بیمارستان تخصصی کودکان بستری بود ولی هیچگاه تشخیص داده نشد که به این بیماری مبتلا شد .

وی افزود : در آن زمان شدت بیماری و درگیری ریه های فرزندم به اندازه ای بود که پزشکان وضعیت او را حاد توصیف کردند و داروهایی که برای او تجویز شد بدنش را ضعیف کرد و حتی درگیری ریه هایش در انجام فعالیت های روزمره اش تاثیر داشت.

او ادامه داد : در این مدت سعی کردم فرزندانم را به مکان های شلوغ و پرجمعیت نبرم و حتی در زمینه تحصیل نیز در این مدت تنها از طریق آموزش مجازی استفاده کردم برغم اینکه آموزش ها در برهه زمانی به انتخاب والدین حضوری شد ولی من ترجیح دادم که به همان شیوه مجازی فرزندم درس های خود را بخواند .

این بانوی مازندرانی که خود معلم است ، گفت : هر چند برای این وضعیت ، فشار مضاعفی برای خودم بود چون هم حین کار و آموزش دانش آموزان وقتی را هم برای تحصیل فرزندانم نیز صرف می کنم اما خودم این اعتقاد را دارم حداقل مطمنم فرزندانم به دور از بیماری خواهند بود .

وی به دغدغه اخیرش درباره تزریق واکسن اشاره و تصریح کرد : با وجود اینکه مجوز تزریق واکسن به کودکان اعلام از سوی وزارت بهداشت داده شد اما این شک و تردید را دارم که واکسن موجب ایجاد عوارض در فرزندانم می شود .
او افزود : ترس از بروز عوارض ناشی از تزریق واکسن برای فرزندانم باعث شده برغم این که چند هفته ای از اعلام تزریق واکسن به کودکان می گذرد اما نتوانستم خودم را قانع و برای این کار اقدام کنم .

این مادر مازندرانی وی در پاسخ به این سووال که آیا از میان فرزندان دوستان و آشنایانش تزریق واکسن انجام داده اند وآیا عوارضی در آنها مشاهده شد ؟ گفت : تعدادی از همسایه ها این کار را انجام دادن و با گذشت چند روز از تزریق واکسن علائم یا عوارضی نداشته اند و شاید بعد از اینکه مطمن شدم این بچه ها برایشان مشکلی پیش نیامده است واکسن فرزندانم را تزریق کنم .

وی مبتلا شدن یکی از کودکانش به کرونا را یکی از دل نگرانی هایش در این زمینه اعلام کرد و افزود : با توجه به سابقه ابتلای فرزندم به این بیماری دو سال قبل این هراس با من است که نکند با تزریق واکسن بیماری بار دیگر فعال شود یا اینکه فرزندم ضعیف است بدنش آسیب ببیند .

حسن احمدی پدر کودک ۶ ساله ای است که او نیز اطلاعات آنچنانی از واکسن کرونا برای کودکان ندارد و اطلاعاتش به همان حرف هایی که در محل کارش بیان شده خلاصه می شود و می گوید : همیشه تزریق واکسن به عنوان راه اساسی و درست برای ایمنی زایی قلمداد می شود اما با توجه به ناشناخته و جدید بودن بیماری کرونا احساس میکنم اطلاعات در این باره کم است و شاید براساس حدس و گمان برخورد می شود .

وی که خود دُزهای واکسن کرونایش را تزریق کرده ، افزود : در همان ابتدای تزریق واکسن کرونا به بزرگسالان نیز اما و اگرها در این باره زیاد بود و پس از اینکه برخی افراد تزریق را انجام دادند و عوارضی نداشتند بقیه افراد نیز دست به این کار زدند و واکسن های خود را تزریق کرده اند اما درباره کودکان این وضعیت فرق می کند.

او در این باره توضیح داد :چرا که بزرگسالان با خواست و تصمیم خودشان واکسن را تزریق کردند ولی تصمیم گیری برای کودکان بر عهده والدین است و ما هم این دل نگرانی ها را داریم که واکسن برای فرزندان عواقب و تاثیرات بدی را در آینده نداشته باشد یا اینکه فرزندنمان با مشکلی مواجه نشود .

این پدر مازندرانی که هنوز کودکی از اطرافیانش واکسن را تزریق نکرده است ، گفت : یکی از دلایلی که والدین به این کار اقدام نکردن این است که هنوز اثرات و عوارض آن برای افراد مشخص نیست و این دل نگرانی شاید با تزریق تعدادی از کودکان و نداشتن عوارض برطرف شود همان طور که در بزرگسالان نیز چنین وضعی پیش آمده است .

وی با این ابراز امیدواری که بزودی کرونا از بین برود و دیگر به تزریق واکسن فرزندانش نیازی نباشد ، افزود : تا زمان از بین رفتن کرونا سعی می کنم که فرزندم از محیط های شلوغ دور نگه دارم و یا اینکه حتما از ماسک برای او استفاده بکنم تا شرایط به حالت عادی برگردد .

فرهاد هم به گفته های اطرافیانش درباره اینکه واکسن نمی تواند از مبتلا شدن فرزندش به بیماری جلوگیری کند ، استناد می کند و می گوید : با توجه به اینکه تزریق واکسن کرونا در مرحله های ابتدایی خود قرار دارد هنوز از نتایج و پیامدهای آن کسی مطلع نیست که بدانیم آیا با واکسن زدن کودکانمان در برابر بیماری مصون می مانند یا نه .

او ادامه داد : اکنون که بیماری کرونا همه را به نوعی غافلگیر کرده است داروها و واکسن هایی برای این منظور استفاده می شود که شاید تبعات و اثرات آن بعدها بر افراد غلبه کند و کودکان به عنوان اقشار ضعیف می توانند آسیب پذیرترین مجموعه ها در این بخش باشند که نیاز است در این باره دقت نظر بیشتری صورت بگیرد .

وی گفت : برای همین منظور سعی می کنم تا نتایج بیشتری از تزریق های واکسن به کودکان منتشر شود  تا دیگر از این مساله نگرانی نداشته باشم .

اُمیکرون سرماخوردگی ساده نیست

در کنار همه اما و اگرها برای تزریق یا عدم تزریق واکسن به کودکان ، پزشکان این حوزه به نکات قابل توجهی اشاره می کنند و هشدار می دهند که ابتلا کودکان به کرونا می تواند باعث بروز بیماری های عفونی دیگری همچون دیابت شود که کودکانمان تا پایان عمر خود باید این بیماری ها را با خود به همراه داشته باشند .

به همین منظور در تمام تلاش ها برای مراقبت از کودکان در مقابل سویه های کرونا که در قالب زدن ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و عدم حضور در محیط های شلوغ می باشد تزریق واکسن که به عنوان نیاز برای تامین ایمنی به شمار می رود می تواند کودکان را در مقابل عوارض این بیماری بیمه بکند .

متخصص کودکان با اشاره به اینکه اُمیکرون سویه ای که بیشتر کودکان را  مبتلا می کند توضیح داد : آمارهای جهانی نشان می دهد از حدود ۴۰۰ میلیون فرد مبتلا به کووید بیش از پنج میلیون کودک به این بیماری مبتلا شده اند که این موضوع مهم می باشد .

دکتر فاطمه پورفاطمی افزود : بچه ها ایمنی لازم را نسبت به این بیماری ندارند چرا که با تزریق واکسن آنتی بادی در ب دن آنها ایجاد می شود و آنها ایمن خواهند بود و بدین طریق از عوارض و شدت بیماری در آنها می توانیم بکاهیم .

وی ادامه داد : به همین دلیل است که افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون در کودکان شاهد هستیم به طوری که در مرکز درمانی تخصصی کودکان که طبابت می کنم از یکصد کودک که روزانه ویزیت می کنم ۹۰ درصد به اُمیکرون مبتلا هستند و این میزان ابتلا نشان می دهد سرایت بالای این سویه بدلیل ایمن نبودن کودکان در آنها اثر داشته است .

این متخصص بیماری های کودکان توضیح داد :  بیشتر این ابتلاها ناشی از حضور کودکان در دورهمی ها ، مهمانی ها و یا محیط های خانوادگی شلوغ است که با توجه به اینکه بزرگسالان واکسن های خود را تزریق کرده انداین کودکان آسیب پذیر می باشند و به بیماری مبتلا می شوند .

وی از این دیدگاه که والدین اُمیکرون را به عنوان یک سرماخوردگی لحاظ می کنند گلایه کرد و افزود : بیشتر کودکان با علائمی نظیر عطسه ، سرفه ، آبریزش بینی و تب های بالا به مراکز درمانی آورده می شوند که این علائم در صورت مراجعه دیرهنگام شدید می شود وعوارض بعدی آن شدیدتر خواهد بود .

دکتر پورفاطمی اضافه کرد : به طوری که تب این کودکان به بالای ۴۰ درجه می رسد که تشنج را به دنبال دارد و برای پایین آوردن تب مصرف یکسری داروها نیاز است که می تواند عوارض خاص خودش را داشته باشد .

وی همچنین به علائم گوارشی به عنوان عارضه ای که کودکان به آن دچار می شوند اشاره و تصریح کرد : این علائم که در قالب اسهال و استفراغ و به دنبال آن کم آبی را در کودکان ایجاد می کند در صورت تشدید بیماری به انسداد روده مبدل می شود که می تواند موجب به خطر افتادن جان کودک شود .

کرونا ، عامل بروز بیماری های لاعلاج

متخصص کودکان به یافته های جدید پزشکی در جهان در خصوص اثرات طولانی مدت  بیماری کرونا در کودکان به عنوان موضوعی قابل تامل برای والدین یاد کرد و گفت : در تحقیقات جدید جهانی مشخص شده که ۳۰ روز پس از ابتلای کودک به کرونا ، به دیابت مبتلا می شود چرا که عفونت های ناشی از کرونا تاثیر خود را بر روی غدد می گذارد و بدینگونه کودک درگیر دیگر بیماری ها می شود .

وی ادامه داد : همچنین این بیماری می تواند باعث تشدید آسم و مشکلات تنفسی در کودکان شود و آنها را بیشتر از خودِ بیماری درگیر کند .

دکتر پورفاطمی ضمن هشدار در خصوص هرگونه مصرف خودسرانه  دارود و خود درمانی کودکان توسط والدین اضافه کرد : با توجه به شرایط خاص و حساس کودکان مصرف و تجویز داروی آنها با افراد بزرگسال متفاوت است و میزان و دُز مصرف داروها براساس وزن و سن کوچک تجویز می شود که این مساله موضوع مهمی است .

وی گفت : اما در خصوص کرونا دیده شده که والدین همان داروهایی را که در افراد بزرگسال استفاده می شود ، برای کودکان خود استفاده می کنند که این کار می تواند حتی باعث تشدید عوارض بیماری در آنها شود .

جدی گرفتن ایمنی زایی واکسن

متخصص بیماری های نوزادان و کودکان با اشاره به تاثیر واکسیناسیون برای ایمن نگه داشتن کودکان گفت :  با این کار به نوعی برای کودکان شیوه ای را پیاده می کنیم که آنها از طرف اطرافیان ایمن می شوند و با تشکیل آنتی بادی در بدن آنها را در برابر این بیماری محافظت خواهیم کرد .

سیده فاطمه عابدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با واکسیناسیون بزرگسالان  سرعت سرایت ویروس کم می شود و با کم شدن سرعت سرایت ابتلاها در افراد بویژه کودکان که در سن تزریق واکسن قرار ندارند کاهش می یابد .

وی عدم اقبال خانواده ها به تزریق واکسن را ناشی از ترویج برخی مطالب غیر علمی و غیر واقعی از سوی افراد غیر کارشناس دانست و ادامه داد : بسیاری از مواردی که هم اکنون در جامعه پیرامون واکسیناسیون مطرح است در حد اظهار نظر و تحلیل افراد در دورهمی ها است و منشا علمی در این استدلال ها وجود ندارد که خانواده این موارد را دغدغه خود قرار دهند . 

این متخصص بیماری کودکان اظهار داشت : متاسفانه این شایعات تا بحدی در فکر و ذهن جامعه توانسته است تاثیر بگذارد که آمارهای مربوط به میزان واکسیناسیون کودکان در جامعه نشان دهنده همین موضوع است .

وی گفت : در زمان آغاز تزریق واکسیناسیون بزرگسالان نیز شائبه های اینچنینی باعث شده تا در همان زمان رغبت برای تزریق واکسن در میان مردم کم باشد و تلاش های رسانه ای و تشریح این مساله باعث شد تا شرایط به نحو دیگری تغییر بکند .

براساس آخرین آمار منتشرشده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که مربوط به ۳۰ بهمن امسال است از مجموع ۲۵۵ هزار و ۴۱۷ کودک پنج تا ۱۲ سال ۳۸ هزار و ۸۸۸ کودک واکسن به آنها تزریق شده است که این رقم معادل بیش از ۱۵ درصد جمعیت کودکان استان است .

برچسب‌ها ویروس کرونا اومیکرون واکسن کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اومیکرون واکسن کووید 19 ویروس کرونا اومیکرون واکسن کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن به کودکان تزریق واکسن بیماری مبتلا واکسن کرونا برای کودکان نشان می دهد بیماری ها ا میکرون مبتلا شد باعث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!

شرکت داروسازی آسترازنکا اعتراف کرد واکسن کووید19 که با نام «کووید شیلد» عرضه شده بود، ممکن است به عوارض جانبی نادری از جمله لخته شدن خون و تعدادپلاکت های کم منجر شود.

به گزارش مهر به نقل از ایندپندنت، واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در ۱۵۰ کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن ۶۰ تا ۸۰ درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود ۵۰ قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار ۱۰۰ میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در ۲۰۲۳ میلادی مبنی بر این است که قبول نمی کندTTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: محققان: نگران لخته خون ناشی از تزریق واکسن آسترازنکا نباشید واکسن آسترازنکا از چرخه تزریق خارج شد بزرگ‌ترین سازنده واکسن، تولید واکسن آسترازنکا را متوقف کرد

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان