Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-01@09:48:56 GMT

دارندگان داکت اسپلیت‌ها به فکر چاره باشند

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۰۱۸۹

دارندگان داکت اسپلیت‌ها به فکر چاره باشند

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی داکت اسپلیت از جمله لوازم برقی پرمصرفی است که در سال‌های اخیر متداول و جایگزین کولرهای آبی به‌خصوص در بناهای لوکس شده است؛ سیستم‌هایی که دارندگان آن به دلیل مصارف کمرشکن برق، به‌خصوص در پی تصویب آئین‌نامه اخیر هیئت دولت باید به فکر چاره باشند.

به گزارش «انرژی امروز»، همزمان با اصلاح آئین‌نامه برق مصرفی مشترکان خانگی که از ابتدای بهمن ماه سال جاری آغاز شد و مستند به آن دیگر به مصارف بیش از الگوی مصرف، یارانه‌ای تعلق نخواهد گرفت، حالا موضوع مدیریت مصرف برق در خانواده‌های ایرانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله لوازم برقی پرمصرفی که در سال‌های اخیر در اقصی نقاط کشور متداول شده و اتفاقاً مصرف برق این لوازم بسیار زیاد است، باید به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی داکت اسپلیت و اسپلیت‌ها اشاره کرد که رفته رفته جای کولرهای آبی را در خانه‌های ایرانی گرفته‌اند.

به‌رغم اینکه استفاده از این محصول در مناطق گرمسیری و مرطوب کشور امری بدیهی است و به واسطه همین مهم نیز در فصل گرم سال الگوی مصرف این مناطق تا 10 برابر مناطق عادی در نظر گرفته شده است، اما موضوع مهم این است که استفاده از این لوازم گرمایشی و سرمایشی در دیگر نقاط کشور مثل کلانشهر تهران نیز رواج گسترده‌ای یافته است.

برخی کارشناسان عقیده دارند دلیل افزایش استفاده از این لوازم، ماجرای افزایش حذف کانال‌های کولر آبی در خانه‌های نوساز و تلاش ساختمان سازها برای افزایش متراژ خانه و در نتیجه کسب سود بیشتر در امر فروش و یا اجاره واحدهای مسکونی است.

این اتفاق سبب شده است تا روند استفاده از داکت اسپلیت و اسپلیت در شهرهایی چون تهران، اصفهان، مشهد و… افزایش یابد و در نتیجه میزان مصرف برق خانواده‌ها نیز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

حالا و با توجه به اصلاح نحوه محاسبه تعرفه‌های برق قاعدتاً خانواده‌هایی که از این لوازم برقی استفاده می‌کنند با افزایش قابل توجهی در رقم نهایی قبوض خود مواجه خواهند شد که نتیجه تغییر الگوی زندگی و افزایش متراژ خانه به واسطه حذف کانال‌های کولر آبی رقم خورده است.

محمد علی اکبری، کارشناس انرژی و برق در رابطه با این مسئله و واقعیت‌هایی که در آن نهفته است، گفت: با توجه به تغییرات فرهنگی و افزایش میل به رفاه و آسایش در مردم، امروزه میزان استفاده از تجهیزات نوین سرمایشی و بعضاً گرمایشی افزایش یافته است و در این بین برخی مشترکان برق خانگی به داکت اسپلیت‌ها و اسپلیت‌ها روی آورده‌اند؛ وضعیتی که در ایران به‌ویژه در مناطق آب و هوایی عادی و معتدل از جمله استان‌هایی مانند تهران و اصفهان امری غیر اقتصادی و به لحاظ زیست محیطی مخرب قلمداد می‌شود.

وی در رابطه با چرایی غیر اقتصادی و مخرب بودن این سیستم‌های سرمایشی در مناطق عادی اضافه کرد: این سیستم‌های سرمایشی بیشتر برای کاهش رطوبت و ایجاد سرما استفاده می‌شود و مناسب مناطق گرم و مرطوب است و لذا در استان‌های معتدل سیستم سرمایشی کولر آبی با ایجاد رطوبت و سرما مطلوبیت و آسایش دمایی بیشتری را ایجاد می‌کند.

علی اکبری در ادامه تصریح کرد: جدا از موضوع تطابق یا عدم تطابق داکت اسپلیت‌ها با محیط طبیعی همچنین به لحاظ اقتصادی نیز کولرهای آبی نسبت به سیستم‌های سرمایشی اسپلیت و داکت اسپلیت بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

این کارشناس برق با اشاره به این موضوع که به طور متوسط برای یک خانه 120 متری نیاز به یک سیستم داکت اسپلیت ton4 است، افزود: باید ظرفیت سرمایشی این داکت اسپلیت 480.0 و توان مصرفی برق آن نیز در صورت رده انرژی A و یا Aپلاس و مجهز به اینورتور در حدود 5 کیلووات باشد و این میزان بدین معنا است که اگر در ماه‌های گرم سال در طول روز 10 ساعت داکت اسپلیت تنها با 50 درصد توان در مدار باشد، مصرف ماهانه آن برابر 750 کیلووات ساعت خواهد بود، حال اینکه الگوی مصرف در مناطق عادی در ماه‌های گرم سال برابر با 300 کیلووات ساعت در ماه است.

علی اکبری با اشاره به این موضوع که این یعنی تنها میزان مصرف برق  داکت اسپلیت 2.5 برابر الگوی مصرف خواهد بود، اضافه کرد: این شرایط در حالی است که در هر خانه وسایل برقی دیگری مثل یخچال، تلویزیون، ماشین لباس شویی، روشنایی و… وجود دارد که قاعدتاً با اضافه کردن مصرف این وسایل میزان مصرف یک خانواده به مراتب بیشتر از الگوهای اعلامی خواهد بود.

این کارشناس انرژی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به مصرف پایین کولرهای آبی ادامه داد: از سوی دیگر برای همین ساختمانی که مثال زدیم با نصب یک کولر آبی به ظرفیت 7500، میزان توان مصرفی برق در حالت کند 0.4 کیلووات و در حالت تند 0.9 کیلووات است که اگر به صورت میانگین در نظر گرفته شود، محاسبه برق مورد نیاز برای این کولر آبی برای یک ماه تنها 120 کیلووات ساعت خواهد بود.

وی در همین رابطه اضافه کرد: البته این نکته حائز اهمیت است که با تغییر حالت کند به تند میزان مصرف بیش از دو برابر افزایش می‌باید و هرچه بتوانیم از دور کم یا کند کولر آبی استفاده کنیم بسیار مناسب‌تر است و به صورت کلی نسبت به اسپلیت و داکت اسپلیت مصرف برق را تا یک ششم کاهش خواهیم داد.

بر اساس گزارش وزارت نیرو؛ این کارشناس برق و انرژی ضمن انتقاد از پیمانکار و مجریان ساخت و ساز در کلانشهرها که فضا را برای کولرهای آبی در ساختمان‌ها حذف کرده‌اند، به خانواده‌هایی که در خانه داکت اسپلیت و یا اسپلیت دارند، توصیه کرد تا برای کاهش مصرف در داکت اسپلیت به نکاتی مثل توجه به کیفیت و بازده انرژی دستگاه و مصرف بهینه هنگام خرید، مجهز بودن به دستگاه به سیستم اینورتور، توجه به متراژ مکان مورد نظر و استفاده از ظرفیت مناسب، نصب یونیت خارجی در سایه و در گردش جریان هوا، سرویس دوره‌ای منظم و مناسب، نصب ترموستات و استفاده از کویل آب گرم در عملکرد گرمایشی دقت کنند تا بدین وسیله در حد امکان مصرف برق این دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی را کاهش داده و با هزینه‌های سنگین در قبوض برق خود مواجه نشوند.

برچسب هاداک اسپلیت سیستم سرمایشی هزینه برق وزارت نیرو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: سیستم سرمایشی هزینه برق وزارت نیرو آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو سیستم های سرمایشی کولرهای آبی داکت اسپلیت الگوی مصرف میزان مصرف خانواده ها اسپلیت ها کولر آبی مصرف برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۰۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین مدل خوابیدن برای حفظ سلامتی بدن

آفتاب‌‌نیوز :

خواب خوب شبانه مهم است؛ زیرا اجازه می‌دهد بدن شما بهترین عملکرد خود را داشته باشد. خواب، منابع انرژی بدنتان را شارژ می‌کند، بنابراین وقتی بیدار می‌شوید احساس خوبی دارید، بهتر می‌توانید تمرکز کنید و احساس انرژی بیشتری می‌کنید. همچنین خواب به مغزتان کمک می‌کند اطلاعات را پردازش کرده و حافظه را تقویت کند. به همین دلیل خواب خوب و باکیفیت شب می‌تواند کمکتان کند چیز‌های مربوط به روزی را که سپری کرده‌اید بهتر به‌خاطر بسپارید. خواب خوب برای سلامت بلندمدت مغز خیلی اهمیت دارد. طی خواب مغز شما سموم و پروتئین‌های آسیب‌دیده را از طریق سیستم لنفاوی به‌خصوصی که به آن سیستم گلیمفاتیک (g-lymphatics) می‌گویند دفع می‌کند. سیستم گلیمفاتیک سیستمی از رگ‌های لنفاوی است که سموم و ضایعات مغز و نخاع را دفع می‌کنند. این سیستم بخشی از سیستم لنفاتیک است که به انتقال مایع لنف و سلول‌های ایمنی در بدن کمک می‌کند. سیستم گلیمفاتیک کمک می‌کند تا پاتوژن‌ها و سموم از مغز و نخاع تخلیه شده و سطح سلول‌های ایمنی در سیستم عصبی مرکزی تنظیم شود.

با وجود اهمیتی که خواب دارد، همیشه هم راحت نیست که خواب خوبی داشته باشیم و ممکن است برای به خواب‌رفتن یا در خواب ماندن یا صبح خیلی زود بیدارشدن به مشکل بربخوریم و طی روز احساس خستگی و سستی کنیم. تقریباً نیمی از افراد بزرگسال گاهی دچار بی‌خوابی می‌شوند و ۱۰ درصد از افراد دچار مشکل مزمن بی‌خوابی هستند.

شاید این سؤال شما هم باشد که در چه وضعیتی بخوابید تا خواب شما بهترین کیفیت را داشته باشد و به سلامتی‌تان کمک کند. در این مطلب به مزایا و معایب هر یک از وضعیت‌های خواب می‌پردازیم: به پشت خوابیدن، روی شکم خوابیدن و به پهلو خوابیدن

به پهلو خوابیدن می‌تواند ریفلاکس را نیز کاهش دهد؛ اما به این شرط که به پهلوی چپ بخوابید. البته به پهلو خوابیدن می‌تواند درد شانه را در سمتی که روی آن می‌خوابید بدتر کند.

به پشت یا روی کمر خوابیدن

به پشت خوابیدن بهترین مدل خوابیدن برای ستون فقرات است. این مدل خوابیدن کمک می‌کند تا ستون فقرات شما تراز مناسبی داشته باشد. اگر دچار آرتریت و درد مفاصل هستید، به پشت خوابیدن کمک می‌کند از فشار وارد بر لگن و زانوهایتان نیز کم شود. به پشت خوابیدن همیشه هم راحت نیست، بنابراین شاید طول بکشد تا به این مدل خوابیدن عادت کنید.

اگر کمردرد یا گرفتگی کمر دارید، چند نکته برای به پشت خوابیدن وجود دارد:. سفتی تشکتان باید مناسب باشد، می‌توانید لایهٔ دیگری از فوم زیر آن بگذارید یا چندلایه از روی تشک کم کنید تا سفت‌تر شود. اگر تشک خوابتان نرم باشد، حمایت کمتری از کمرتان می‌کند و دچار کمردرد خواهید شد.. از بالش یا بالش‌هایی برای زیر سر و گردنتان استفاده کنید تا ستون فقراتتان وضعیتی خنثی داشته باشد. بدین ترتیب تراز ستون فقرات و گردنتان حفظ شده و حمایت خوبی از کمرتان هم می‌شود. شما باید به بالش‌های اضافی زیر سرتان به‌راحتی دسترسی داشته باشید تا طی شب اگر لازم شد بتوانید راحت ارتفاع بالش‌ها را تنظیم کنید.. برای اینکه نواحی که دچار پیچ‌خوردگی عصب‌هاست تحت‌فشار قرار نگیرند، بالش کوچکی بین کتف‌هایتان قرار دهید تا هم فشار از روی نقاط حساس مثل عصب سیاتیک برداشته شود و هم گردش خون مناسبی برقرار باشد.. برای حمایت بهتر از کمر، یک بالش بزرگ زیر زانو‌ها بگذارید.

معایب به پشت خوابیدن:

اگر به پشت بخوابید بیشتر ممکن است خوروپف کنید. برای بعضی از افراد، تغییر عادت خواب از به پشت خوابیدن به روی شکم خوابیدن کافی است تا خوروپف نکنند. همچنین اگر آپنه خواب دارید این مدل خوابیدن برایتان مناسب نیست، چون می‌تواند انسداد راه‌های هوایی را تشدید کند. یک امتیاز دیگر به پشت خوابیدن این است که اگر زیر سرتان را با بالش‌های متعدد بالاتر بیاورید، از علائم ریفلاکستان کاسته خواهد شد.

روی شکم خوابیدن

دوست دارید روی شکم بخوابید؟ خوب است بدانید وقتی روی شکم می‌خوابید بالاتنه‌تان قوس نادرستی به داخل بالش می‌گیرد و در نتیجه کمر و ستون فقراتتان وضعیت درستی نخواهد داشت. به همین دلیل اگر کمردرد یا گردن درد دارید روی شکم خوابیدن مدل درستی نیست. یکی از مزایای روی شکم خوابیدن این است که خوروپف را کمتر می‌کند و اگر آپنه خواب دارید، مدل سالم‌تری برای خواب است. روش شکم خوابیدن برای افرادی که ریفلاکس دارند هم مناسب نیست. اگر نمی‌توانید عادت روی شکم خوابیدن را اصلاح کنید، یک بالش زیر بالاتنه‌تان بگذارید تا ستون فقراتتان وضعیت خنثی‌تری پیدا کند. اگر از بالش استفاده می‌کنید، حتماً بالشی کم‌ارتفاع و پهن باشد. بالش بلند، تراز طبیعی بدنتان را به هم می‌ریزد و باعث قوس نادرست کمر می‌شود. روی شکم خوابیدن باتوجه‌به تحت‌فشار قرارگرفتن صورت روی بالش باعث ایجاد چین‌وچروک روی پوست صورت هم می‌شود.

به پهلو خوابیدن

طبق آمار، شش دهم افراد به پهلو می‌خوابند. یکی از خوبی‌های به پهلو خوابیدن این است که خوروپف را کمتر می‌کند. همان‌طور که گفتیم اگر به پشت بخوابید احتمال خوروپف کردنتان بیشتر است؛ زیرا این مدل خوابیدن اجازه می‌دهد بافت حلق پایین بیفتد و راه هوایی را مسدود کند. اما وقتی به پهلو می‌خوابید، بافت نرم زبان و حلقتان به‌اندازه کافی شُل شده و احتمال انسداد راه‌های هوای خیلی کمتر می‌شود و در نتیجه بهتر می‌توانید تنفس کنید. به پهلو خوابیدن می‌تواند ریفلاکس را نیز کاهش دهد؛ اما به این شرط که به پهلوی چپ بخوابید. البته به پهلو خوابیدن می‌تواند درد شانه را در سمتی که روی آن می‌خوابید بدتر کند. به پهلو خوابیدن مثل روی شکم خوابیدن می‌تواند چین‌وچروک‌ها را در سمتی از صورت که به آن طرف می‌خوابید و صورتتان به بالش سابیده می‌شود افزایش دهد.

در پایان

واقعیت این است که وقتی می‌خوابید بدنتان فقط استراحت نمی‌کند و خیلی کار‌ها انجام می‌دهد. وقتی در خواب هستید، بدنتان سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند، با عفونت‌ها می‌جنگد، بافت‌های جدید را رشد می‌دهد و خیلی کار‌های دیگر! بنابراین خواب خوب از خیلی جهات اهمیت دارد. خواب کافی و باکیفیت شما را خوش‌اخلاق‌تر، هشیارتر و متمرکزتر می‌کند. همچنین خواب خوب باعث نشاط و جوان‌سازی می‌شود. از آن طرف، اگر خوب نخوابید دچار مشکلاتی در سلامتی خود خواهید شد، از جمله چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت. نکتهٔ مهم دیگر در مورد خواب اینکه مدل خوابیدنتان هم مطرح است. اگر کمردرد یا ریفلاکس دارید یا خوروپف می‌کنید، بعضی از مدل‌های خوابیدن برای شما مناسب‌ترند. این نکته را یادتان باشد و مدل مناسبی از خوابیدن را برای خود انتخاب کنید.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • توزیع ۳۶۰۰ دستگاه لوازم سرمایشی و گرمایشی بین مددجویان بوشهری
  • خبر جدید مجلس برای دارندگان دسته‌چک/ شرایط دریافت دسته چک تغییر کرد
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می‌رود
  • مجوز‌های کاغذی باید شناسه یکتا بگیرند
  • بهترین مدل خوابیدن برای حفظ سلامتی بدن
  • جزئیات طرح ماندگار بانک رفاه کارگران
  • چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم
  • مجهز بودن ۹۷ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به سیستم سرمایشی
  • دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید