Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل شورای عالی عتف از انعقاد ۳ هزار میلیارد تومانی قرارداد میان ۵ هزار عضو هیات علمی دانشگاه‌ها با بخش‌های صنعتی در سال گذشته خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها از این محل به میزان هزار میلیارد تومان کسب درآمد کردند.

به گزارش ایسنا، دکتر پیمان صالحی در نشست کمیسیون دائمی شورای عالی عتف با ارائه گزارشی از مراحل تشکیل صندوق شورای عالی عتف، اظهار کرد: قانون تصویب صندوق شورای عالی عتف توسط رئیس جمهور در آذر ماه سال جاری ابلاغ شد و مراحل تدوین اساسنامه آن، مراحل پایانی را در وزارت علوم می‌گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای تدوین اساسنامه این صندوق از همه دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان برنامه و بودجه و حتی بخش‌های خصوصی و صندوق‌های پژوهشی نظرخواهی شد، ادامه داد: تقاضامحور کردن رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و استفاده از ظرفیت پژوهشگران پسا دکتری از جمله اهداف مهم صندوق عتف است که در قالب اعطای گرنت پژوهشی از آنها حمایت خواهد شد.

صالحی فراهم‌سازی منابع لازم برای حمایت از تحقیقات بنیادی خاص و در مرزهای دانش در راستای دستیابی کشور به جایگاه مرجعیت علمی در منطقه و غرب آسیا را دیگر هدف ایجاد صندوق عتف اعلام کرد و ادامه داد:  شورای عالی عتف از طریق صندوق عتف خواهد توانست اعتبارات پژوهشی را به سمت اولویت‌های پژوهشی مصوب این شورا هدایت کند و به طرح‌های کلان ملی نیز اعتبار اختصاص دهد.

وی، با اشاره به اینکه بر اساس ظرفیت صندوق علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانیم به تقویت دوره‌های پسا دکترا در کشور بپردازیم، گفت: متأسفانه  تاکنون ایجاد دوره پسا دکترا در کشور مغفول مانده است، در حالی که دانشجویان دوره پسا دکترا بهترین ظرفیت و امکانات موجود کشور برای تقویت فناوری و پژوهش‌های نو در کشور هستند.

صالحی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف تأسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری، فراهم‌سازی منابع لازم برای حمایت از تحقیقات بنیادی خاص است، گفت: در سال ۱۳۹۹ تنها ۵ هزار عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت علوم با بخش صنعت قرارداد پژوهشی داشتند و دانشگاه‌ها از این محل، ۳ هزار میلیارد تومان انعقاد قرارداد داشته و هزار میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

دبیرکل شورای عالی عتف با اشاره به اینکه در اساسنامه این صندوق انجام فعالیت‌های پژوهشی بین المللی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: باید در تحقیقات بین‌المللی مشارکت جدی داشته باشیم. به ویژه انجام تحقیقات مشترک با کشورهای غرب آسیا برای ما اولویت دارد و علاوه بر اهداف فناوری و نوآوری در تحقق دیپلماسی علمی نیز کمک می‌کند.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر صالحی افزود: با اعتبارات صندوق عتف از پژوهش‌های فناورانه دانش‌بنیان تا سطح فناوری ۷ امکان حمایت مالی وجود دارد و در قالب این صندوق می‌توانیم اعتبارات بیشتری برای بخش پژوهش از بانک‌ها و بخش خصوصی جذب کنیم.

دبیرکل شورای عالی عتف با اشاره به اینکه ردیف بودجه‌ای مشخصی برای صندوق توسعه علوم و تحقیقات و فناوری در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است، گفت: این اعتبارات پیش‌بینی شده برای آغاز کار و شروع فعالیت‌های پژوهشی و فناوری و هنر ما باید این باشد که چندین برابر بودجه دولتی بتوانیم از شرکت‌های خصوصی برای انجام پژوهش‌ها اعتبار جذب کنیم.

وی افزود: صندوق عتف به صورت هیئت امنایی اداره خواهد شد و نایب رئیس شورای عالی عتف، ریاست هیئت امنای این صندوق را بر عهده خواهد داشت.

معاون پژوهشی وزیر علوم با تأکید بر ضرورت افزایش گرنت پژوهشی در کشور گفت: در برخی کشورها مانند روسیه برای حمایت از یک ایده نوپای علمی ۲۰ هزار دلار گرنت پرداخت می‌شود.

دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم نیز در این نشست گفت: در کنار پرداخت گرنت پژوهشی به اعضای هیئت علمی و محققان، باید پرداخت فناوری نیز در قوانین و شیوه نامه‌ها نهادینه شود.

وی بر ایجاد ارتباط نزدیک میان دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تأکید کرد و گفت: با تعامل نزدیک دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، شبکه حمایتی خوبی برای پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود.

وی سامانه نیازها و ایده‌ها با عنوان " نان" را بستر مناسبی دانست که نشان‌دهنده نیازها و ظرفیت‌های پژوهشی کشور در هر منطقه جغرافیایی است و به نوعی نقشه پژوهشی هر منطقه کشور محسوب می‌شود که نشان می‌دهد انجام چه پژوهش‌هایی برای هر منطقه بیشترین تقاضا را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صندوق عتف هزار میلیارد شورای عالی دانشگاه ها پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۰۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ علی حیدری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در نخستین همایش ملی صنعت سنگ (اکتشاف، استخراج، فرآوری و بازاریابی) که در این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد:‌ صنعت سنگ می‌تواند یکی از محرک‌های رشد و جهش در اقتصاد کشور باشد. رشد با کار بیشتر و کار جهادی قابل دستیابی بوده؛ اما جهش نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است از این‌رو واحد خمینی‌شهر همه توان و امکانات خود را به میدان آورده تا رشد و جهش در این صنعت شکل گیرد.

وی با تأکید بر ظرفیت‌های مرکز تحقیقات سنگ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر افزود: این واحد دانشگاهی می‌تواند بسترساز تبدیل دانایی به توانایی و تبدیل دانایی و توانایی فردی به دانایی و توانایی گروهی و اجتماعی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر با برشمردن گوشه‌ای از امکانات و توانمندی‌های این واحد دانشگاهی در راستای کمک به صنعت بزرگ سنگ کشور عنوان کرد: فراهم کردن بستر راه‌اندازی آزمایشگاه استاندارد سنگ، آموزش‌های تخصصی و مهارتی، در اختیار قرار دادن تحقیقات و نتایج محققان جهان در خدمت صنعت سنگ ایران، تولید محصولات فناورانه و دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی در سطح ملی و بین‌المللی، ایجاد ارتباط یکپارچه در جهت بازاریابی، طراحی استراتژی فروش، تحلیل بازار، برندسازی، فروش و صادرات و بهینه‌سازی فرآیند‌ها و روش‌ها در راستای افزایش بازدهی و بهره‌وری ازجمله امکانات و اقداماتی بوده که واحد خمینی‌شهر برای رشد و جهش صنعت سنگ کشور قرار خواهد داد.

 حیدری مدیریت پسماند سنگ، جهت بخشیدن به اقتصاد کشور با محور صادرات محصولات صنعت سنگ به‌عنوان صادرات غیرنفتی، در اختیار قرار دادن فناوری‌های نو و تکنولوژی‌های نوین ازجمله اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در خدمت صنعت سنگ، استفاده از فناوری‌های پاک و توجه به محیط‌زیست و کمک در حل مسائل حقوقی، سرمایه‌گذاری، تجارت بین‌الملل و مدیریت بازرگانی بخشی از دیگر امکانات و اقداماتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در جهت رشد و جهش صنعت سنگ کشور عنوان کرد.

پذیرش ۳۹ مقاله در همایش ملی صنعت سنگ

دبیر و رئیس شورای سیاست گذاری این همایش نیز به بیان جزئیاتی از این همایش پرداخت و گفت: مجوز اولیه این همایش در خردادماه ۱۴۰۲ دریافت و در مجموع تعداد ۵۴ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد ۳۹ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که نشان از نرخ ۷۲ درصدی در پذیرش بوده است.

مهدی نصری اضافه کرد: محور‌های این همایش شامل صنعت سنگ‌های ساختمانی، مکانیک سنگ، مهندسی معدن، زمین‌شناسی، مهندسی نفت، مهندسی عمران، مهندسی انرژی، مهندسی معماری، حقوق و سایر محور‌های مرتبط بوده است.

نقش دانشگاه در ایجاد ارزش‌افزوده برای صنعت سنگ

شهردار شهرستان خمینی‌شهر نیز با قدردانی از حرکت ارزشمند و بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در برگزاری این همایش بیان کرد: در این شهرستان صنعت سنگ با هنر دست از دیرباز عجین بوده و آثار به‌جای مانده از نیاکان نشان از سخت‌کوشی و هنر مثال‌زدنی مردمان شهر دارد.

علی‌اصغر حاج حیدری با اشاره به نقش دانشگاه در ایجاد ارزش‌افزوده در صنعت سنگ ادامه داد: دانشگاه با انتقال تجارب و تکنولوژی‌های نوین علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده در صنعت سنگ می‌تواند در امر بازاریابی و صادرات به کمک این صنعت بیاید.

دانشگاه در راستای توسعه کیفی صنعت سنگ گام بردارد

رئیس انجمن سنگ ایران و رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران نیز مطرح کرد: ایران در رتبه اول کشور‌های جهان ازلحاظ تنوع سنگ، دومین کشور جهان در تولید سنگ مرمریت و پنجمین تولیدکننده بزرگ سنگ در جهان پس از کشور‌های چین، ایتالیا، هند و ترکیه است.

بهرام شکوری با بیان وضعیت معادن سنگ کشور توضیح داد: در ایران تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ معدن سنگ وجود دارد که اکنون فقط ۸۰۰ معدن در حال فعالیت بوده و یک هزار و ۴۰۰ معدن سنگ دیگر غیرفعال است؛ بنابراین انتظار می‌رود همانند سایر کشور‌های پیشرو در این صنعت، علاوه بر توسعه کمی بر توسعه کیفی و ایجاد ارزش‌افزوده در این صنعت با همراهی صنعت و دانشگاه گام برداشت.

ابوالقاسم سرتیپی از پیشکسوتان صنعت سنگ نیز با اشاره به نقش و جایگاه شهرستان خمینی‌شهر در رشد و شکوفایی صنعت سنگ عنوان کرد: این شهرستان با مردمانی سخت‌کوش و هنرمند از دوران صفویه و عباسیان از دل کوه آثاری فاخر و تماشایی تقدیم ایران و جهان کرده و در سالیان متمادی با ارسال سنگ، خلق آثار و مرمت بنا‌های تاریخی ازجمله برج آزادی تهران، آرامگاه فردوسی، آرامگاه نادرشاه افشار، برج‌های دوقلوی مالزی، کاخ کرملین روسیه و ده‌ها بنای تاریخی دیگر در ایران و جهان خوش درخشیده است.

به گزارش آنا، در پایان این مراسم با افتتاح نمایشگاه صنعت سنگ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر از فعالان برتر این حوزه و حامیان مادی و معنوی این همایش قدردانی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • اختصاص اعتبار ۱۵۰۰ میلیاردی برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • اختصاص ردیف بودجه‌ای به ۳۰ دانشگاه برتر
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور