Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@19:35:52 GMT

تکنیک‌های عیب‌یابی و تعمیر تابلو برق

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۱۱۰۵

تکنیک‌های عیب‌یابی و تعمیر تابلو برق

ابن روزها تجهیزات الکتریکی عموما استفاده زیادی داشته و علاوه بر آن، دارای قیمت بالایی نیز هستند. نوساناتی که در برق شهری وجود دارد و قطع و وصل شدن برق ممکن است به این وسایل ایراداتی را وارد کرده و حتی باعث شود که به صورت کامل از کار افتاده و بسوزند. به دلیل سختی که در جایگزین کردن این ابزار و وسایل وجود دارد، عموما از محافظ‌هایی برای جلوگیری از سوختن آن‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تابلو برق یکی از همین محافظ‌ها است. در واقع تابلو برق‌ها جعبه‌هایی هستند که تجهیزات مختلف را در خود جا می‌دهند و امکان دسترسی را از افراد غیر متخصص می‌گیرند. هم‌چنین کمک خواهند کرد تا راحت‌تر به تمامی وسایل مورد نیاز دسترسی داشته باشید.

تابلو برق

به همین دلیل باید نسبت به هرگونه ایرادی در تابلوهای برق حساس بود چراکه در صورت بروز خطا در آن، تمامی وسایل دیگر نیز به خطر می‌افتند. در این مطلب تصمیم داریم تا در رابطه با عیب یابی و تعمیر تابلو برق با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.
نشانه‌های خراب بودن تابلو برق چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم هر کاری برای تعمیر تابلوهای برق انجام دهیم باید با نشانه‌های خرابی آن آشنا باشیم. از جمله نشانه‌های خرابی تابلو برق، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    بالا زدن دائمی کلیدهای مینیاتوری
    ریست نشدن کلیدها
    داغ شدن کلیدها و کابل های برق
    خروج بوی دود و یا سوختگی از تابلو برق
    ذوب شدن و یا آتش گرفتن کابل های داخل تابلو برق
    شنیدن صدایی شبیه به سرخ شدن از داخل تابلو برق

در چه صورت ممکن است که تابلو برق دچار مشکل شود؟

تابلو برق‌ها دارای انواع مختلفی مانند تابلو برق ساختمانی هستند که هر کدام از آن‌ها دلایل مخصوص به خود را برای خرابی دارند. عموما تمامی آن‌ها زمانی که داغ می‌کنند نشانه از یک مشکل جدی دارند که ممکن است دلیل آن هر یک از موارد زیر باشد:
اتصالات داخل تابلو برق شل هستند

زمانی که شما اتصالات را به خوبی چک نکنید و از محکم بودن آن‌ها مطمئن نشوید، ممکن است شل بودن یکی از اتصالات باعث ایجاد مقاوت در محل اتصال و افزایش لحظه به لحظه آن شود. این مقاومت دما را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث ایجاد آتش سوزی شود.
بار در تابلو برق متعادل نباشد

بر اساس این نوشته از پرشین تکنیک زمانی که شخصی قصد ساخت و طراحی تابلو برق را داشته باشد باید به این نکته توجه کند که بار به صورت کاملا متعادل تقسیم شود. در صورتی که به این نکته توجه نشود، دما زیاد شده و خطر بزرگی ایجاد خواهد شد.
ممکن است بر روی تابلو برق اضافه بار وجود داشته باشد

در صورتی که میزان مصرف شما از تابلو برق بیشتر از آمپر مجاز باشد، ممکن است اوور لود یا اضافه بار اتفاق بیوفتد. برای اینکه از این موضوع جلوگیری کنید باید از رله‌های محافظتی و بیمتال استفاده نمایید.

تابلو برق چیست؟
دو یا چندین کابلشو روی یکدیگر قرار گرفته باشند

اگر تعداد خروجی برای انشعاب از شینه تابلو برق بیش از اندازه زیاد باشد، ممکن است این اتفاق رخ دهد و کابلشوها روی یکدیگر قرار بگیرند. در این صورت سطح تماس کاهش پیدا می‌کند و نتیجه آن داغ شدن تابلو برق خواهد بود.
اگر از کابلشوی بیمتال استفاده نکرده باشید

زمانی که شخصی یک تابلو برق را طرحی کرده و شروع به ساخت آن می‌نماید، باید برای کابل مسی از کابلشوی مسی و برای کابل آلومینیومی از کابلشوی آلومینیومی استفاده نماید. حالا اگر جنس هادی باشد و محل اتصال متفاوت از آن باشد، باید از کابلشوی بیمتال استفاده نمود تا از خوردگی جلوگیری شود. در غیر این صورت، خوردگی باعث داغ شدن مدار و تجهیزات خواهد شد.

در صورتی که پس از بررسی تابلو برق خود با هیچ کدام از این موارد روبه‌رو نشدید، ممکن است عوتمل دیگری مانند نفوذ رطوبت، سوختن سیم‌ها و یا حتی عوامل طبیعی مانند رعد و برق در این مشکلات دخیل باشند.

عیب یابی و تعمیر تابلو برق

همانطور که گفتیم تابلو برق دربرگیرنده قسمت‌های مختلف تجهیزات الکتریکی است تا در صورت نیاز از آن‌ها نگهداری و محافظت نماید. داخل این جعبه قطعات مختلفی نظیر کلید مینیاتوری، مدارهای برقی، کنترل کننده، هشدار دهنده، کنتاکتور و ... وجود دارد.

در رابطه با مدارهای برقی تابلو برق باید به نکته مهمی اشاره نمود. هر یک از این مدارها قسمت خاصی از ساختمان را کنترل می‌کنند. این قسمت‌های مختلف می‌تواند مشاعات، آسانسور، موتورخانه و ... باشد.

یکی از مهم‌ترین اجزایی که در تابلو برق وجود دارد و هنگان عیب یابی آن باید به صورت ویژه به آن توجه نمایید، کلید قطع کننده مدار است. در قسمت بالایی تابلو برق کلیدی بزرگ نصب شده است که وظیفه قطع کردن مدار را برعهده دارد یا اصطلاحا مدارشکن می‌باشد. در صورتی که این دکمه خراب شود، یکی از بدترین خرابی‌های تابلو برق اتفاق خواهد افتاد.

مدارشکن دارای ظرفیت مشخصی می‌باشد که گاهی ممکن است بیش از این ظرفیت جریان ورودی به آن وارد شود. این اتفاق در کلید دمای زیادی ایجاد خواهد کرد و این افزیش دما باعث فعال شدن دکمه و قطع کلی جریان برق خواهد شد.---

خرابی کلید مدار شکن ممکن است دلایل زیادی داشته باشد ولی هرچه ساختمان شما قدیمی‌تر باشد، احتمال خرابی مدار شکن بیشتر خواهد شد. در حالت کلی سلامت مدارشکن ارتباط زیادی با طول عمر تابلو برق خواهد داشت.

نکاتی که باید در عیب یابی تابلو برق به آن‌ها توجه نمایید

در حالت کلی بهتر است عیب یابی تابلو برق را به افراد حرفه‌ای در این زمینه بسپارید چراکه کار کردن با این وسیله علاوه بر سخت بودن آن، فوق العاده خطرناک می‌باشد و ممکن است برای شما دردسرهای زیادی را ایجاد نماید.

علاوه بر آن در هنگام عیب یابی تابلو برق حتما به موارد زیر دقت نمایید:

    ابتدا کنتور را بررسی نمایید تا از کار کردن آن اطمینان حصل نمایید.
    برای آسیب یابی، کابل‌های ورودی به ساختمان را به صورت دقیق بررسی و چک نمایید.
    بررسی سیستم زمین
    بررسی تابلو برق از نظر ساییدگی و پارگی
    بررسی شلوغی پانل
    رفع کردن مشکلات سیم کشی
    حفاظت از ولتاژ بر روی پانل و لوازم خانگی
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تعمیر تابلو تابلو برق خواهد شد عیب یابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۱۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بازیکن کامل از دید فرشاد پیوس؛ تکنیک مارادونای ایران و سرزنی علی دایی!

فرشاد پیوس یک بازیکن کامل از دید خود را معرفی کرد.

طرفداری | فرشاد پیوس بازیکن کامل از نگاه خود را معرفی کرد که در این بین نام علی دایی هم دیده می‌شود.

طرفداری چالش جدیدی را آغاز کرده و در چهارمین قسمت، شاهد ویژگی‌های یک فوتبالیست کامل از نگاه ستاره سابق پرسپولیس هستیم. 

فرشاد پیوس در مصاحبه‌ای بازیکن کامل از دید خود را معرفی کرد که در ادامه آن را مشاهده می‌کنید.

پای راست: پروین پای چپ: حمید درخشان بهترین سرزن: علی دایی هوش فوتبالی: محسن عاشوری فیزیک بدنی: حسین عبدی تکنیک: ناصر محمدخانی

بیشتر بخوانید:

یک فوتبالیست کامل از دید علی پروین

یک فوتبالیست کامل از دید عبدالکریم حسن

یک فوتبالیست کامل از دید اوستون اورونوف

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم/۱۰ پل عابر پیاده مکانیزه اجرایی می‌شود
  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • چتر باران بر سر خراسان جنوبی
  • درآمد تعمیرات برد الکترونیکی چقدر است
  • یک بازیکن کامل از دید فرشاد پیوس؛ تکنیک مارادونای ایران و سرزنی علی دایی!
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام
  • تعمیرگاه گیربکس cvt اتوماتیک تخصصی همراه تعمیر فولی و تسمه و فیلتر گیربکس
  • چشم عقاب: فخرفروشی لیگ روشن به لالیگا!
  • راه‌یابی‌ دانش‌آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر والیبال جهان