Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@13:39:15 GMT

بحران اوکراین/غرب منتظر بازگشت روسیه به میز مذاکره

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۱۲۶۸

بحران اوکراین/غرب منتظر بازگشت روسیه به میز مذاکره

به نقل از تاس، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان امروز دوشنبه به محض رسیدن به بروکسل جهت دیدار با همتایان اروپایی خود اعلام کرد که اتحادیه اروپا در هر لحظه آماده تماس با روسیه در مورد وضعیت اوکراین است، اما هنجارهای حقوق بین الملل را زیر سوال نخواهد برد.

بائربوک در این باره گفت: من از دولت روسیه درخواست می‌کنم که به میز مذاکره بازگردید، ما هر دقیقه و هر ساعت پشت آن هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما منتظر شما هستیم تا با هم صلح و امنیت را در اوکراین تضمین کنیم. ما می‌توانیم این بحران را تنها بر سر میز مذاکره حل کنیم.

طبق گفته وی، غرب پشت سر اوکراین صحبت نمی‌کند، به همین دلیل است که همتای اوکراینی او یعنی «دیمیتری کولبا» برای نشست امروز دعوت شده است.

وزیر خارجه آلمان ادامه داد: ما به طرف روسی اعلام کردیم که آماده گفتگو در مورد امنیت مشترک هستیم. اما مبانی صلح در اروپا، حقوق بین الملل و معاهدات اروپایی ما جزو موضوعات مذاکره نیست.

امروز و در همین رابطه «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که این اتحادیه از آخرین تلاش برای ترتیب دادن گفتگوهای بیشتر بین واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین، حمایت می‌کند.

کاخ سفید اواخر روز یکشنبه اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با مذاکره با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با میانجیگری فرانسه، تا زمانی که روسیه بیشتر به اوکراین حمله نکند، موافقت کرده است.

طبق اعلام «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید، این جلسه پس از دیدار «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) برگزار خواهد شد./مهر

برلین: هیچ وعده‌ای درخصوص عدم گسترش ناتو به سمت شرق به روسیه داده نشده است

 

سخنگوی وزارت خارجه آلمان امروز (دوشنبه) گفت که هیچ وعده و قولی درخصوص "عدم گسترش ناتو" در توافقات دوجانبه به روسیه داده نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه آلمانی اشپیگل روز جمعه گزارش داد که یک سند سابق طبقه بندی شده در سال ۱۹۹۱ از آرشیو ملی انگلیس بازیابی شده است که به موجب آن کشورهای غربی "متعهد به عدم گسترش ناتو به شرق" هستند.

کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک نشست توجیهی عنوان داشت: مایلم یک بار دیگر بگویم که نه در توافقنامه "چهار به علاوه دو" و نه در قانون ناتو-روسیه وعده‌هایی مبنی بر "عدم گسترش ناتو به سمت شرق" وجود ندارد.

اولاف شولتس با پوتین تلفنی صحبت می‌کند

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که صدراعظم این کشور قصد دارد تا اواخر امروز (دوشنبه) با ولادیمیر پوتین، تلفنی گفت‌وگو کند.

وی اظهار کرد: این تماس تلفنی به گفت‌وگوهای اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و تلاش‌های دیپلماتیک جهت جلوگیری از "فاجعه" در اوکراین مربوط می‌شود.

این سخنگو همچنین با بیان اینکه برلین از پیشنهاد برگزاری نشست سران روسیه و آمریکا استقبال می‌کند، گفت: امیدوارم که مسکو نیز با آن موافقت کند.

 توافق اوکراین و اتحادیه اروپا برای مأموریت نظامی مشورتی

در میانه تنش‌های غرب و روسیه بر سر اوکراین، وزیر امور خارجه این کشور پس از دیدار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت کی‌یف و بروکسل به توافقی اصولی برای ایجاد یک مأموریت نظامی مشورتی در اوکراین دست یافته‌اند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین امروز (دوشنبه) در بروکسل به خبرنگاران گفت کی‌یف و اتحادیه اروپا به توافقی اصولی برای ایجاد یک مأموریت آموزشی نظامی مشورتی در اوکراین دست یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کولبا پس از دیدار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: «ما با اتحادیه اروپا به توافقی اصولی رسیدیم که اتحادیه اروپا آموزش‌های مشورتی را در اوکراین آغاز خواهد کرد». وی در ادامه تاکید کرد این ماموریت شامل نیروهای رزمی نیست.

امروز همچنین «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان، روسیه را به انجام «بازی غیر مسئولانه» با غیرنظامیان شرق اوکراین متهم کرد و از مسکو خواست تا به میز مذاکره بازگردد. بائربوک پس از ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: من فوراً از دولت و رئیس‌جمهور روسیه می‌خواهم، با جان انسان‌ها بازی نکنید.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز درباره وضعیت اوکراین گفت‌وگو کردند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه می‌گوید کشورهای غربی معتقدند تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین مقدمه‌ای برای تهاجم است، اما اتحادیه اروپا از آخرین تلاش برای ترتیب دادن مذاکرات بیشتر حمایت می‌کند. بورل در بروکسل گفت: نشست‌های اعضای اتحادیه اروپا، در سطح سران، در سطح وزرا، با هر فرمتی، به هر شکلی که صحبت کنیم و پشت میز بنشینیم و تلاش کنیم از جنگ اجتناب کنیم، بشدت مورد نیاز است.

طی هفته‌های اخیر مقام‌های غربی بارها ادعای تدارک روسیه برای حمله به اوکراین را مطرح کرده‌اند و همزمان اقدامات تحریک آمیزی از قبیل ارسال سلاح به اوکراین و همچنین اعزام نیروهای نظامی ناتو به لهستان و برخی دیگر از کشورهای شرق اروپا را انجام داده‌اند. ادعاهای غرب درباره قصد روسیه برای تهاجم به اوکراین در حالی است که تنش‌ها در منطقه دونباس در شرق این کشور نیز تشدید شده است. بامداد یکشنبه بود که رسانه‌ها گزارش دادند در مرکز منطقه خودمختار «دونتسک» واقع در شرق اوکراین، چندین صدای انفجار مهیب به گوش رسیده است. از روز جمعه ارتش اوکراین و دولت‌های خودخوانده در مناطق شرق این کشور بعد از متهم کردن یکدیگر به تنش‌زایی، به گلوله‌باران مواضع یکدیگر و نقض آتش‌بس پرداختند.

کرملین گفته که «عمیقاً نگران» شعله‌ور شدن اوضاع در اوکراین است و اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد. آمریکا نیز مدعی است که روسیه پس از رد درخواست‌هایش مبنی بر لغو درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است. «دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل روز یکشنبه در خصوص پیامد چشم بستن کشورهای غربی بر گلوله‌باران دونباس توسط نیروهای ارتش اوکراین هشدار داد.

وی در این خصوص تصریح کرد: با توجه به این واقعیت که همکاران غربی ما تلاش می‌کنند چشمان خود را بر آنچه در شرق [اوکراین] اتفاق می‌افتد ببندند، آن‌ها از همان ابتدا بمباران این مناطق توسط اوکراین را انکار می‌کردند و ادعا می‌کنند که هر اتفاقی در آنجا رخ می‌دهد، در نتیجه تحریک روسیه است؛ قطعا چنین جسارت‌بخشی بسیار خطرناک است و ممکن است برخی افراد در اوکراین وسوسه تحریک شورشیان (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) و تحریک این سرزمین‌ها را داشته باشند.

منبع: فردا

کلیدواژه: وزیر خارجه آلمان بحران اوکراین وزرای خارجه اتحادیه اروپا وزیر امور خارجه عدم گسترش ناتو خارجه آلمان میز مذاکره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۱۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه اوکراین به برتری‌های نظامی روسیه در مقابل کل غرب اعتراف کرد

دیمیترو کولبا، وزیرخارجه اوکراین در گفت‌وگو با فارن پالسی بار دیگر بر درخواست کی‌یف جهت دریافت سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت تاکید کرد و وجود این سیستم‌ها را برای مقابله با موشک‌های بالستیک روسی مهم خواند.

کولبا با اعتراف به کمبود مهمات توپخانه از متحدان اوکراین به دلیل عقب ماندن از برنامه‌ها برای ارائه کمک به کشورش انتقاد کرد و گفت: وقتی به دستاورد‌های روسیه در بازگرداندن تولید پایگاه صنعتی مدافعانش و آنچه که کل غرب تاکنون دست یافته نگاه می‌کنم، باید با حقیقت روبرو شویم و اعتراف کنیم که روسیه در تلاش‌های جنگی خود مؤثرتر بوده است و این سوال اساسی‌تری را برای غرب ایجاد می‌کند. اگر در این تلاش جنگی خاص نمی‌تواند به اندازه کافی کارآمد باشد، پس اگر جنگ‌ها و بحران‌های دیگری در همین مقیاس رخ دهد چقدر می‌تواند کارآمد باشد؟

کولبا بار دیگر مهمات توپخانه برای خط مقدم و سیستم‌های دفاع هوایی و رهگیر‌های موشکی و پارازیت رادیویی را مهمترین نیاز‌های ارتش کشورش عنوان کرد و گفت: جنگ مدرن عمدتاً جنگ پهپاد‌ها و نرم افزار‌ها است و بنابراین، برای مبارزه با این سلاح‌های مدرن و پیشرفته به جنگ الکترونیک فراوانی نیاز دارید. پدافند هوایی چیزی است که اقتصاد ما و همچنین شهر‌های ما و زندگی غیرنظامیان ما به آن وابسته است. من از ترغیب جهان به سخت‌تر کار کردن و دو و سه برابر کردن کار روی این موضوع خسته شده‌ام، زیرا همه می‌دانند این سیستم‌ها کجا هستند. همه می‌دانند که برای تحویل آنها به اوکراین چه باید کرد؛ بنابراین درخواست ما این است: فقط این کار را انجام دهید.

وزیر خارجه اوکراین درباره ریاست‌جمهوری مجدد ترامپ گفت: آخرین چیزی که من نگران آن هستم نتیجه انتخابات در کشور‌های دیگر است، حتی در مهمترین متحد ما، ایالات متحده؛ و این به این دلیل نیست که من به تحولات سیاسی بی احترامی می‌کنم یا نادیده می‌گیرم. فقط به این دلیل است که زندگی به ما آموخت که برای هر سناریویی آماده باشیم. نمی‌توانید تصور کنید در دو سال گذشته چند بار به ما گفته شد که از ایده الحاق کامل به اتحادیه اروپا دست برداریم. حتی نزدیک‌ترین دوستانمان به ما توصیه می‌کردند که نصفه و نیمه را بپذیریم و سازش کنیم. ما این کار را نکردیم و در مسیر عضویت هستیم. نمی‌توانید تصور کنید که در ماه‌های گذشته چند نفر به ما می‌گفتند: «بر روی بسته نظامی که ایالات متحده به شکل فعلی آن بحث می‌کند، اصرار نکنید. برای به دست آوردن آن مصالحه کنید.» ما این کار را نکردیم، زیرا می‌دانیم که در مورد بقا، باید سرسخت باشید و برای هر نوع سناریویی آماده باشید و باید روی پلن الف که بهترین طرح برای کشور شماست پافشاری کنید. این دیپلماسی زمان جنگ است. این با دیپلماسی کلاسیک متفاوت است.

او در پاسخ به نظرات و انتقاد‌های جمهوری خواهان آمریکا که می‌گویند اوکراین مدام درخواست رهگیر‌های پاتریوت بیشتری می‌کند، در حالی که آمریکا فقط ۵۵۰ فروند در سال تولید می‌کند، گفت: وقتی به آرای اعضای حزب جمهوری‌خواه در هر دو مجلس کنگره نگاه می‌کنم، تصور نمی‌کنم نظری که شما ذکر کردید نماینده اکثریت باشد. دوم، اگر جنگ فقط در مورد ریاضی بود، من و شما امروز با هم صحبت نمی‌کردیم، زیرا پست وزیر امور خارجه اوکراین دیگر وجود نداشت. ما قبلاً جنگ را باخته بودیم. استدلال سوم: چه جمهوری خواه باشید چه دموکرات، باید یک چیز را به خاطر بسپارید. امنیت و رفاه آمریکا ناشی از نظم جهانی کنونی است. اگر این نظم جهانی از بین برود، امنیت و رفاه مالیات دهندگان آمریکایی بلافاصله مورد حمله قرار خواهد گرفت و اگر نمی‌توانید نیاز‌های نظامی را برآورده کنید، اگر نمی‌توانید رهگیر‌های کافی برای کمک به اوکراین برای پیروزی در جنگ تولید کنید، پس چگونه می‌خواهید در جنگ علیه دشمنی که احتمالاً قوی‌تر از آن است پیروز شوید. دو قدم جلوتر فکر کنید. واقعیت بسیار ساده این است که اگر در اوکراین شکست بخورید، یک اثر دومینویی خواهد داشت و در همه جا شروع به باخت خواهید کرد. به همین دلیل است که من به تفاوت پایگاه صنعتی دفاعی روسیه و همه متحدان غربی ما با هم اشاره کردم.

کولبا گفت: در دو سال جنگ، روسیه در تولید تسلیحات از کل اتحاد غربی کارآمدتر شده است. اگر توقعات خود را پایین بیاورید و با چیزی که معمولاً پلن B نامیده می‌شود شروع کنید، در نهایت به پلن B خواهید رسید. پس باید با برنامه A شروع کنید. دوم، نگاه کردن به اوکراین از منظر روابط با روسیه را متوقف کنید. من می‌دانم که هنوز ایده‌هایی وجود دارد که نتیجه این جنگ هر چه باشد، ایالات متحده باید روابط خود را با روسیه حفظ کند و بنابراین باید از خراب کردن پل‌ها اجتناب کند. اما شما نمی‌توانید در زمان ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین روابط مناسبی با روسیه داشته باشید. روسیه در زمان پوتین را به عنوان یک دشمن در نظر بگیرید. قرار دادن تمام مسئولیت بر دوش اوکراین به معنای چشم پوشی آگاهانه از مسئولیت است.

بعید است که اوکراین در اجلاس سران که در ماه ژوئیه برنامه ریزی شده، دعوت رسمی برای پیوستن به ناتو دریافت کند. کی‌یف همچنین خواهان عضویت در نیروی اعزامی مشترک بود که یک مشارکت نظامی چندملیتی به رهبری بریتانیا است، اما به نظر می‌رسد واشنگتن نیز اجازه این کار را نخواهد داد. دیپلمات ارشد اوکراین همه اینها را سیگنالی برای مسکو دانست و گفت: قانون جنگ ساده است. هر چه عدم اطمینان بیشتر باشد، دشمن عزم بیشتری پیدا می‌کند. همه ما باید راهبردی را دنبال کنیم که بر اساس آن دشمن درک روشنی داشته باشد که اوکراین بخشی از غرب است و متحدان در کنار اوکراین خواهند ایستاد. نه آنقدر که طول می‌کشد، بلکه تا زمانی که برای پیروزی اوکراین لازم است.

او همچنین با درخواست مسدود شدن دارایی‌های روسیه از آمریکا خواست بیشتر با متحدان اروپایی کار کند تا برخی از نگرانی‌های آنها را برطرف کند و این پول را برای تلاش‌های جنگی در دسترس قرار دهد.

کولبا در باره کنفرانس صلح سوئیس که قرار است ماه آینده در سطح عالی و بدون حضور روسیه برگزار شود، گفت: بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲، ما تقریباً ۲۰۰ دور مذاکره با روسیه در قالب‌های مختلف، با میانجی‌گری و دوجانبه داشتیم. اما نتیجه‌ای نداشت. تنها دو راه داریم یا موفقیت در میدان جنگ یا داشتن ائتلافی از کشور‌هایی که اصول و رویکرد‌های مشابهی دارند؛ بنابراین به همین دلیل است که اجلاس قصد ندارد روسیه را به عنوان شرکت کننده داشته باشد. زیرا هدف این اجلاس اتحاد کشور‌هایی است که اصول و رویکرد‌های مشترکی دارند که اقدامات بعدی را بر اساس آن بنا خواهند کرد. پس از آن ممکن است ارتباط با روسیه برقرار شود و روسیه بتواند بخشی از مذاکرات باشد. زیرا در نهایت، شما نمی‌توانید بدون هر دو طرف جنگ را به پایان برسانید.

 وزیر خارجه اوکراین چین را اهرم فشاری بر روسیه دانست که می‌تواند برای متقاعد کردن روسیه به تغییر رفتار اقداماتی انجام دهد و به همین دلیل از چین برای شرکت در نشست فرمول صلح دعوت شده است. اما نگرانی‌های دیگری هم هست اینکه روسیه در دست چین باشد همین نگرانی برخی محدودیت‌ها را باعث شده است.

کولبا در توجیه شکست کی‌یف در دستیابی به جنوب جهانی گفت: در جنگ حمایتی که دریافت می‌کنید چند لایه است. برخی به شما اسلحه می‌دهند. دیگران خود را فقط به فشار دادن دکمه سبز در مجمع عمومی سازمان ملل دو بار در سال محدود می‌کنند؛ بنابراین چیزی که در دو سال گذشته در مورد جنوب جهانی یاد گرفتم این است که وجود ندارد و ما باید با هر کشوری جداگانه رفتار کنیم. باید اعتراف کنم، روس‌ها در آنجا موقعیت بهتری دارند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • چراغ سبز انگلیس برای حمله به خاک روسیه؛ وعده کامرون به زلنسکی!
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • آلمان کاردار سفارت روسیه را احضار کرد
  • زاخارووا: اظهارات بورل یک اعتراف بزرگ و راه تحقق صلح است
  • بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است
  • مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • وزیر خارجه اوکراین به برتری‌های نظامی روسیه در مقابل کل غرب اعتراف کرد
  • اعتراف وزیر خارجه اوکراین به برتری‌های نظامی روسیه در مقابل کل غرب
  • چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به روسیه