Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی بسیاری از بیماران کووید-۱۹ علاوه بر از دست دادن حس بویایی حس چشایی را هم از دست می‌دهند، اما دانشمندان با توجه به رابطه نزدیک بویایی و چشایی از دست دادن حس چشایی را به از دست دادن حس بویایی نسبت می‌دادند، به خصوص که موارد گزارش‌شده از دست دادن حس چشایی پیش از پاندمی کرونا نسبتا نادر بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون یک آنالیز جدید در آمریکا نشان می‌دهد که ۳۷ درصد یا حدود چهار از هر ده نفر از بیماران کرونا واقعا حس‌ چشایی‌شان را از دست می‌دهند و «گزارش‌ها درباه از دست دادن حس چشایی حقیقی و قابل افتراق از دست رفتن حس بویایی است.»

بر اساس یافته‌های این بررسی، اختلال کارکرد چشایی ممکن است به صورت از دست رفتن کامل حس چشایی، از دست رفتن نسبی حس چشایی یا اشتباه در تشخیص در طعم‌ها باشد.

این پژوهشگران می‌گویند زمان آن رسیده است که توجه‌ها به «زبان» جلب شود تا معلوم شود چرا حس چشایی در افراد مبتلا به کرونا دچار اختلال می‌شود و چگونه می‌توان این اختلال را برطرف کرد.

این پژوهشگران داده‌های مربوط به ۱۳۸۷۸۵ بیمار کووید از ۲۴۱ بررسی در فاصله ۱۵ مه ۲۰۲۰ تا اول ژوئن ۲۰۲۱ را آنالیز کردند. از میان این بیماران ۳۲۹۱۸ نفر تا حدی حس چشایی‌شان را از دست داده بودند.

یافته‌های این آنالیز نشان داد که بیماران زن با احتمال بیشتری نسبت به بیماران مرد ممکن است حس چشایی‌شان را از دست بدهند و در افراد ۳۵ تا ۵۰ ساله بالاترین میزان از دست رفتن حس چشایی گزارش شده بود.

اطلاعات مربوط به حس چشایی در این بررسی‌ها مربوط به گزارش شخص یا گزارش‌های مستقیم بود.

گزارش‌های شخصی بر اساس اعلام افراد در پرسشنامه‌ها یا سوابق بهداشتی است. گزارش‌های مستقیم بر اساس استفاه از کیت‌های آزمایشی است که حاوی محلول‌های دارای طعم‌های گوناگون شیرینی، شوری و گاهی تلخی و ترشی هستند که  از طیق قطره، نوار یا اسپری به بیمار داده می‌شوند.

کد خبر 658887 برچسب‌ها كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس دست دادن حس دست رفتن گزارش ها حس چشایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۲۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است

از تعداد فوت های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، ۵۵/۶ درصد مرد و۴۴/۴ درصد زن بوده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در سال 1402 مردان 55/6 درصد و زنان 44/4 درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل  برابر 56/6 درصد برای مردان و 43/4 درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر 130 مرد فوت شده، 100 زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال 1402 تعداد 442 هزار و 213 رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  418 هزار و 741  رویداد فوت ثبت شده، 5/6 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • آمار مرگ و میر در سال گذشته
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • سازمان ملل: آواربرداری در غزه احتمالاً ۱۴ سال طول می‌کشد
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است