Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - نبود یک نقشه واحد و رسمی بالادست برای ساخت و ساز‌های بلند مرتبه در شهر‌های کشور، منجر به بروز یک وضعیت آشفته در حوزه برج‌سازی شده است.

مدیریت شهری در پایتخت و سایر شهر‌های بزرگ کشور به واسطه وابستگی به منابع حاصل از صدور پروانه ساختمانی، اجازه ساخت و ساز‌های بلند مرتبه بدون لحاظ پیوست‌های اقتصادی و اجتماعی را به تمامی سازنده‌ها ارائه می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

ضرورت به کارگیری از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع مشکلات شهری رفع مشکلات شهری نیازمند نگاه ویژه مسئولان است لزوم احداث مجموعه چندمنظوره گردشگری، فرهنگی و خدماتی

این وضعیت به تدریج از پایتخت و شهر‌های بزرگ کشور، به سایر شهر‌ها حتی شهر‌های با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر نیز سرایت کرد.

نمونه ساخت و ساز‌های بلند مرتبه برج‌های دو قلوی شهرکرد است که قرار بود ۳۶ ماهه تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد، اما اکنون در آستانه ۱۲ سالگی است و تنها یک بدنه آهنین از آن در شهر به جای مانده است.

تصمیم ساخت کوه نور و دریای نور در سال ۸۹ گرفته شد

در سال ۸۹ شهردار وقت شهرکرد براساس یک تفکر و ایده‌ای تصمیم می‌گیرد طرح برج دوقلو به نام «کوه نور» و «دریای نور» در شهرکرد اجرا شود و با تصویب اعضای شورای دوره سوم بعد از این تصمیم مصوبات لازم از جمله شورای ترافیک برای این پروژه اخذ می‌شود.

مراحل عقد قرارداد با پیمانکار انجام و ساخت و ساز برج از مردادماه سال ۹۱ در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع با عمق حدود ۲۳ متر در ضلع شمال غربی میدان بسیج آغاز شد.

آقای غلامیان شهردار وقت شهرکرد گفت: طرح برج دوقلو قرار بود در ۲۵ طبقه ساخته شود که ۶ طبقه از آن به صورت زیرزمین و ۱۹ طبقه دیگر به مراکز تجاری، خدماتی، فرهنگی، درمانی، پزشکی و اداری اختصاص پیدا کند.

برای ساخت این طرح ۷۸۰ واحد پارکینگ در طبقات زیرین برج‌ها و ۳۲۵ واحد پارکینگ در حوزه پیرامونی آن و ۵ پارک سوار در پنج نقطه شهر که محل آن‌ها توسط شورای ترافیک استان تعیین شده بود، ساخته شود.

علاوه بر این قرار بر آن بود که در محدوده برج دوقلو، محلی نیز برای توقف‌گاه و پارک سوار وسایل نقلیه در نظر گرفته شود و حداقل ۸۰ دستگاه وسیله نقلیه عمومی ویژه ایاب و ذهاب شهروندان از پارک سوار‌ها به محل برج دوقلو اختصاص یابد.

پروژه برج‌های دوقلوی کوه نور و دریای نور شهرکرد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی با رویکرد اقتصاد شهری در استان چهارمحال و بختیاری است، این طرح پیش از هر چیز بسترساز رشد و پیشرفت اقتصادی و تحریک‌کننده فرآیند‌های توسعه و سرمایه‌گذاری در سطح استان و منطقه است.

علت انتخاب مکان احداث برج دوقلو چیست؟

محل برج قبل از احداث فرهنگسرایی بود که در اختیار امام جمعه وقت شهرکرد بود که مسئولان مدیریت شهری با ایشان وارد مذاکره شدند، چراکه اعتقاد داشتند هر استان یک نماد و المان نیاز دارد؛ بنابراین برای احداث این برج‌ها ۴۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از بانک مرکزی دریافت شد.

این مبلغ آن زمان مبلغ بسیار زیادی بود به گونه‌ای که کل اعتبار شهرداری شهرکرد تنها ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

بنابر گفته یک عضو شورای اسلامی شهرکرد پنجمین استان کشور بودیم که توانستیم اوراق مشارکت دریافت کنیم چرا که بانک مرکزی به راحتی اوراق ارائه نمی‌دهد.

در آن زمان بانک مرکزی مشاوری در نظر گرفت تا به مدت ۶ ماه برای برج دوقلو جانمایی کند که چند نقطه از شهر از جمله زمین ۱۱ هزار متر مربعی روبه‌روی بانک ملی میرآباد غربی، زمین گلخانه‌ای، زمین زیر پل هوایی بلوار رهبر، ورودی شهر نرسیده به آپارتمان‌ها، یک قطعه زمین هم در جنوب شهر و زمین ۶ هزار مترمربعی واقع در میدان بسیج را معرفی کردند.

کارشناسان بانک مرکزی پس از بررسی مکان فعلی برج، میدان بسیج را انتخاب کردند چرا که کارشناسان بانک مرکزی هم به امید بازخورد خوب مالی بودند و این قسمت از شهر نفع بهتری داشت.

بالاخره جانمایی و تمام مراحل زیرساخت و امور زیربنایی و روبنایی و موارد کمیسیون ماده ۵، شورای ترافیک، شهرداری، شورای استان و شورای شهر و نظام مهندسی انجام شد.

بعد از مدتی علی‌رغم سررسید اوراق، پروژه پیشرفتی نداشت و بانک شهر مطالبه خود را ارائه و نهایتاً به دلیل عدم پرداخت، کار را متوقف کرد.

ادامه این روند با شورای دوره پنجم همزمان شد و کنتور بانک همچنان می‌چرخید و شرایط به نفع بانک پیش می‌رفت.

در این شرایط شورای دوره پنجم و شهرداری شهرکرد ۷۰ میلیارد تومان از اموال شهرداری را به بانک شهر تقدیم کردند، اکنون دیگر هیچ بدهی به بانک ندارند و اسناد آزاد است و هیچ نگرانی از نظر مجموعه شهری وجود ندارد.

پیشنهاداتی که روی زمین ماندند

در راستای تعیین تکلیف برج دوقلو، شهرداری شهرکرد ۳ پیشنهاد را به صحن شورا ارائه می‌کند. اول آنکه برج به صورت مزایده به فروش برسد، دوم آنکه به صورت مشارکتی ساخته شود و سوم آنکه شهرداری متولی تکمیل برج شود که در نهایت شورای اسلامی شهرکرد با مزایده آن موافقت می‌کند.

شهرداری بعد از موافقت شورا تشریفات لازم برای فراخوان را انجام می‌دهد و در حال آماده شرح خدمات برای فرد برنده در مزایده بود که شورای شهر پیشنهاد مزایده را رد می‌کند.

با گذشت مدتی و با پیگیری و رایزنی‌های انجام شده بالاخره تسویه حساب شهرداری با بانک انجام و قرار بر آن شد زمین دروازه فارسان به بیت‌المال بازگشت شود که این امر در روز‌های آخر عمر شورای پنجم شاید بهترین اتفاق بود.

زمان دقیقی برای تکمیل برج های دوقلو مشخص نیست

آقای عبدالغنی شهردار سابق شهرکرد در اردیبهشت ۱۴۰۰ گفته بود: عدم تعیین تکلیف برج دوقلو شهرداری را به چالش کشیده است و برای رهایی از این چالش به نظر می‌رسد سریع‌ترین راه برای تعیین تکلیف برج دوقلو فروش آن و بازگشت و منابع مالی به مجموعه مدیریت شهری است.

مصوبه برگزاری مزایده برای فروش برج دوقلو از صحن شورا اخذ و یک تیم کارشناسی برای برآورد قیمت برج‌ها وارد عمل و قیمت نهایی برآورد شد که قیمت پیشنهادی برای فروش برج‌ها برای گرفتن مصوبه در اسفند پارسال به صحن شورا ارسال، اما تاکنون شورا این موضوع را تصویب نکرده است.

اگر شورای شهر قیمت را تصویب کند مزایده سریع‌تر انجام می‌شود چرا که چندین متقاضی برای خرید برج‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

اگر شورا با مزایده فروش برج دوقلو موافقت نکند، بحث مشارکت در تکمیل در اولویت بعدی قرار دارد.

تعیین تکلیف برج‌های دوقلو در دستور کار شهرداری شهرکرد

آقای جاپلقی شهردار کنونی شهرکرد گفت: با بهره‌گیری از بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیاء به دنبال اجرای پروژه‌هایی همچون برج‌های دوقلو هستیم.

برج دوقلوی شهرکرد در زمینی به مساحت حدود ۶ هزار مترمربع در ۲۶ طبقه طراحی شده است که واحد‌های تجاری، خدماتی، درمانی، اداری، رفاهی و تفریحی از بخش‌های پیش‌بینی شده در این طرح بود.

البته طبقات این طرح ۲۶ طبقه نخواهد بود و چندی پیش هم برای بررسی نحوه اجرای این طرح، با رئیس سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاونان او، در تهران نشست برگزار شد و پس از آن نمایندگان این نهاد برای بررسی بیشتر به شهرکرد آمدند.

تکمیل برج‌های دوقلوی شهرکرد این روز‌ها به بزرگترین چالش در مدیریت شهری تبدیل شده است، تکمیل و تعیین تکلیف سریع‌تر این طرح از مهم‌ترین مطالبات شهروندان شهرکردی است.

اجرای طرح برج دوقلوی شهرکرد از سال ۸۹ کلید خورد و با وجود اینکه قرار بود طی ۳۶ ماه تکمیل و به بهره‌برداری برسد، اما این طرح همچنان نیمه‌تمام باقی‌مانده است.

این طرح در حال حاضر تنها ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت ساختمان سازی توسعه شهری تعیین تکلیف برج شهرداری شهرکرد برج های دوقلو مدیریت شهری بانک مرکزی ساخت و ساز برج دوقلو شهر ها برج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۴۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت امروز پنج‌شنبه در جلسه بررسی و توجه به اقشار کم‌بضاعت تحت پوشش نهادهای حمایتی، اظهار داشت: توانمندسازی مددجویان به‌عنوان یکی از وظایف پیگیری‌کننده توسط دستگاه‌های حمایتی بوده و حمایت‌های اعتباری و پشتیبانی وظیفه تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

وی تصریح کرد: در حمایت و رفع مشکلات اقشار محروم و کم‌بضاعت باید از ظرفیت‌ها و توانایی‌های مردم استفاده کرد.

استاندار لرستان، اظهار کرد: لرستان دارای ثروت، سرمایه و دارایی‌های بی‌شماری اعم از آب‌وخاک، محیط جغرافیایی و مردمانی متمدن، مؤمن، شجاع و وفادار به‌نظام اسلامی است.

شفقت، گفت: حمایت از اقشار کم‌بضاعت در نظام اسلامی به‌عنوان یک وظیفه یادشده و دولت موظف به پشتیبانی از این افراد است.

وی افزود: توجه به جامعه نیازمندان و پشتیبانی از آنها در اولویت برنامه‌ها قرار خواهد داشت و موظف به رعایت ضوابط هستیم.

استاندار لرستان با اشاره به این موضوع که در بین مردم باید فرهنگ‌سازی شود تا بتوانیم دغدغه‌های را برطرف کنیم، ادامه داد: دغدغه برای برطرف‌کردن مشکلات افراد بی‌بضاعت و کم‌بضاعت از وظایف ما است و باید طبق برنامه‌ریزی رسیدگی شود که مردم نسبت به همنوعان خود بی‌تفاوت نباشند.

شفقت، اظهار کرد: بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به‌عنوان نهادهای انقلابی و حمایتی باید نسبت به سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار استان اقدام کنند و ما به‌عنوان نماینده دولت وظیفه فراهم‌کردن شرایط این سرمایه‌گذاری را خواهیم داشت.

وی گفت: در این راستا کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی باید توانمندسازی افراد تحت پوشش را در دستور کار قرار دهند و این مهم در اولویت ما قرار خواهد داشت و تا ارتقای سطح برخورداری مردم افزایش یابد همچنین فراهم‌شدن فرصت سرمایه‌گذاری و ثروت سازی در مناطق محروم فراهم شود.

استاندار لرستان، افزود: این دو نهاد انقلابی در ابتدای انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) بنا نهاده شد و نشان از اهمیت به قشر محروم دارد که در این راستا نقش رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم و فرهنگ‌سازی به اقشار کم‌درآمد مهم تلقی می‌شود.

شفقت به نقش مهم بانک‌ها در حمایت از اقشار کم‌بضاعت و اشتغال و خودکفایی آنها اشاره کرد و گفت: بانک‌ها باید نسبت به پرداخت تسهیلات اقدامات لازم را به‌صورت جدی انجام دهند.

وی اظهار داشت: اشتغال فرزندان شهید و ایثارگر در اولویت قرار گیرد همچنین توجه به ارتباطات و تعاملات مسئولان به خانواده‌های شهیدان فراموش نشود چرا که مجری اهداف شهدا هستیم.

استاندار لرستان، افزود: امیدواریم بتوانیم با کمک همگانی رفاه اجتماعی در شأن نظام اسلامی را برای مردم لرستان فراهم کنیم.

شفقت همچنین به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان اشاره کرد و خواستار تعیین و تکلیف سریع برج‌های دوقلوی میدان ۲۲ بهمن خرم‌آباد شد و از مسئولان کشوری برای حضور در استان و بازدید از پروژه‌های نیمه‌تمام دعوت کرد.

کد خبر 6088427

دیگر خبرها

  • مرحله سوم اردوی تیم ملی کاتا بانوان از ۱۰ اردیبهشت
  • جلسه نهایی تعیین تکلیف «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد برگزار می‌شود
  • مسی به یاد مربی افسانه‌ای: چقدر زود رفتی تیتو!‏
  • امید تازه در پروژه ۱۰ساله لرستان/ برج‌های دوقلو احیا می‌شود؟
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد دغدغه شورای شهر ششم است
  • پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول
  • رئیس شورای اسلامی شهرکرد، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود