Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@17:13:01 GMT

استفاده از آب سد لتیان برای آبیاری امکان پذیر نیست

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۴۷۰۶

استفاده از آب سد لتیان برای آبیاری امکان پذیر نیست

به گزارش «تابناک»، یونس بابایی در گفت و گو با ایسنا درباره تاثیر کم آبی و خشکسالی در نهالکاری و تغییر گونه‌های گیاهی اظهار کرد: شیوه مراقبت و آبیاری در اداره جنگلداری و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با شیوه جنگلکاری و ایجاد فضای سبزدر شهرداری متفاوت است.شهرداری‌ها برای ایجاد فضای سبز از نهال‌هایی که داری سنین بالا هستند و نیاز آبی بالایی دارند، استفاده می‌کنند و در محدوده شهرها فعالیت جنگلکاری را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره جنگلداری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اضافه کرد: شهرداری‌ها از تانکرها و سیستم‌های آبیاری برای آبیاری استفاده می‌کنند و دارای امکانات هستند ولی عرصه توسعه و احیا در اداره جنگلداری عموما خارج از محدوده و حریم شهر است.

وی افزود: عرصه‌های توسعه در اداره جنگلداری عرصه‌هایی با توپوگرافی بالا و شیب بالای ۳۰ درصد ایجاد می‌شود و به طبع در اراضی مسطح محدودیت‌های شدیدی همچون محدودیت خاک وجود دارد چرا که هرچه عرصه شیبدار باشد، عمق خاک کمتر است و در خاکی که عمق کمی دارد باید ازگونه‌هایی استفاده شود که سازگار و کم‌نیاز باشند و بتوانند سریع به سازگاری برسند و مستقر شوند.

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ادامه داد: پیک خشکسالی از نیمه دوم اردیبهشت شروع می‌شود و در آن زمان گیاه نیاز بیشتری به آب دارد و این شرایط تا اواسط مهرماه ادامه دارد. این پیک پنج ماهه باید به شیوه‌ای مدیریت شود که هم با کمترین تنش آبیاری داشته باشیم و هم درصد افت نهال به حداقل برسد.

وی درباره گونه‌های گیاهی مورد استفاده در توسعه فضای سبز اظهار کرد:همیشه گونه‌هایی کاشته می‌شود که جنگلی است چراکه گونه‌های باغی و فضای سبزی گونه‌های پرنیازی هستند و احتیاج به خاک و آب زیادی دارند اما ما درتوسعه فضای سبز از زیتون تلخ،ارمغان،زالزالک و انار وحشی استفاده می‌کنیم که با محیط سازگار هستند.

بابایی درباره محدودیت آب و شیوه مدیریت در آبیاری گفت: سال به سال منابع آبی ما بسیار محدود می‌شود. ما قبلا می‌توانستیم برای آبیاری از سد لتیان و رودخانه جاجرود آب پمپاژ کنیم اما حالا آب شرب ساکنان تهران در اولویت قرار دارد بنابراین نمی‌توانیم همچون سال‌های گذشته از این منابع استفاده کنیم و چه بسا استفاده از پساب برای حریم شهر مناسب باشد که این روزها هم شهرداری‌ها مجاب شده‌اند که به جای آب چاه از پساب استفاده کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه محدوده فعالیت ما در نقاط توپوگرافی بالا قرار دارد و امکان دسترسی به پساب و یا پمپاژ آب و آبیاری با پساب را نداریم، در زمان‌بندی آبیاری‌ها تغییر ایجاد می‌کنیم بعنی تعداد دفعات آبیاری را به نسبت کم‌تر می‌کنیم تا گیاه بتواند نسبت به کم‌آبی به سازگاری برسد. معمولا این دوره آبیاری و مراقبت تا پنج سال باید ادامه یابد ولی اعتباراتی که در مناطق استانی و ملی به ما می‌دهند این اجازه را به ما نمی‌دهد که اعتبارات بیشتری را به مراقبت و آبیاری اختصاص دهیم البته با همین اعتبارات اندک توانستیم عرصه‌های مراقبتی داشته باشیم و هرسال هم برنامه توسعه جنگل هم برقرار باشد.

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران درباره تاثیر کم‌آبی و کمبود اعتبارات در شیوه مدیریتی و توسعه فضای سبز گفت:هر برنامه‌ای که سالانه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به ما اختصاص می‌دهد، همان برنامه انجام می‌شود و کم‌کاری نمی‌کنیم اما تغییراتی که که برای مدیریت مراقبت و نگهداری و توسعه فضای سبز انجام دادیم این بود که عرصه فعالیتی را به خارج از محدوده شهرها سوق دادیم و به سمت و مناطق روستایی هدایت کردیم بنابراین برنامه پویش را که اعم از نهالکاری بوده است را به سمت و سوی بوستان‌های روستایی هدایت کردیم.

وی افزود: برای ایجاد بوستان‌های روستایی و افزایش سرانه فضای سبز روستاها و شهرستان‌ها اراضی ملی را که قابلیت نهالکاری و ایجاد فضای سبز داشته باشد را شناسایی کردیم و قرار شد که دهیاری‌ها،بخشداری‌ها و شوراها هر نقطه‌ای را که می‌توانند در راستای توسعه سرانه فضای سبز در حریم روستاها در هر مساحتی بسته به منابع آبی و امکاناتی که دارند به ما درخواست دهند. اگر این اراضی در محدوده اراضی ملی باشد ما هیچگونه محدودیتی در احاله مدیریتشان نداریم.

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران درباره پویش و نهالکاری اظهار کرد: برنامه پویش از ۱۴ آذر آغاز شد که بخش اعظم عرصه فعالیت آن بوستان‌های روستایی است که دوهدف توسعه سرانه جنگل ها و مراقبت و نگهداری بعد از کاشت نهال را که بسیار مهم است را دنبال می‌کند.نگهداری از نهال بعد از کاشت در سه تا پنج سال اول بسیار مهم و حیاتی است.

بابایی در پایان تصریح کرد: شیوه‌های ذکر شده شیوه‌های مدیریت اداره جنگلداری است که در مسیر این شیوه مدیریت هم اراضی ملی حفظ می‌شود و هم به افزایش سرانه فضای سبز کمک می‌شود و هم برای روستاییان جنبه تفریحی و تفرجی دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین سد لتیان کاهش ذخایر سد کمبود آب کشاورزی آبیاری مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران رئیس اداره جنگلداری توسعه فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۴۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانه فضای‌ورزشی مهاباد ۳۵ سانتی‌مترمربع است

کیوان خوشبخت رئیس اداره ورزش و جوانان مهاباد امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: فضا‌های‌ورزشی به ۲ بخش روباز و پوشیده تقسیم می‌شود و طبق قانون باید ۵۰ درصد از فضای ورزشی هر شهرستان توسط اداره ورش و جوانان و مابقی آن توسط سایر ارگان‌ها و نهاد‌های دیگر مانند آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور احداث شود.

وی اضافه کرد: ارتقای سرانه فضای‌ورزشی تنها از عهده این اداره خارج است و باید سایر ارگان‌ها نیز در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند و اداره ورزش و جوانان تنها در اماکنی می‌تواند سرمایه‌گذاری کند که مالکیت آن در اختیار این اداره باشد.

رئیس اداره ورزش و جوانان مهاباد ادامه داد: در طرح تفصیلی جدید این شهر، ۲ فضای بزرگ در محله تپه هما و بلور پرستار به عنوان فضای ورزشی در نظر گرفته شده است که می‌تواند در ارتقای شاخص فضای‌ورزشی این شهرستان بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به مصوبات سفر استاندار آذربایجان‌غربی به مهاباد نیز اظهار کرد: این سفر ۲ مصوبه ورزشی شامل احداث سالن چند منظوره و زمین چمن مصنوعی داشت که هر ۲ طرح در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارند.

خوشبخت افزود: هم اکنون ۳ چمن مصنوعی در مناطق روستایی و در روستا‌های آزاد، حاجی آلی کند و کولتپه در دست احداث است و بیش از ۷ هزار مترمربع چمن مصنوعی برای روستا‌های برده‌رشان واقع در بخش مرکزی و روستا‌های شهر خلیفان تامین شده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان مهاباد همچنین اضافه کرد: اعتبار خرید چمن‌مصنوعی از محل سه درصد درآمد‌های نفتی و قرارداد‌های بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت نفت در راستای حمایت از مناطق محروم تامین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در محور فولاد محله_مازندران کشف شد
  • سرانه فضای‌ورزشی مهاباد ۳۵ سانتی‌مترمربع است
  • راهکارهای بهبود فضای بالکن
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • توخل: رسیدن به فینال امکان‌پذیر است/ کیم بیش از حد طمع کرد
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند