Web Analytics Made Easy - Statcounter

در چهارمحال و بختیاری بیش از ۶۷هزار بهره‌بردار به صورت مستقیم به همراه خانواده‌هایشان و تعدادی زیادی نیز به صورت غیر مستقیم از کشاورزی ارتزاق می‌کنند به همین ضرورت پایداری کشاورزی در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از زیرساخت‌های لازم برای کشاورزی در استان داشتن منابع آبی و بهره‌وری لازم از این منابع است که خشکسالی باعث کاهش دسترسی به این زیرساخت ها شده است اما توسعه و تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین از برنامه‌های مهم دولت در راستای بهره‌مندی از بخش کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر توسعه آبیاری نوین گفت: هم‌اکنون بیش از۸۰ درصد اراضی کشاورزی استان به روش آبیاری نوین مجهز شده است.

حسین برزگر روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:اجرای سیستم آبیاری نوین در افزایش راندمان آبیاری، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، جلوگیری از فرسایش خاک، کاربرد همزمان آب و کود، افزایش کمی و کیفی محصول و تسهیل عملیات کشاورزی اثرگذار است.

به گفته وی، اجرای طرح‌های آبیاری نوین به خصوص آبیاری به روش تیپ، بهره‌وری و راندمان آب را  ۹۵ درصد افزایش می‌دهد که این استان از نظر درصد اجرای سامانه آبیاری نوین و تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین رتبه دوم کشور کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کشاورزی سنتی به روش کشت غیر مکانیزه و نیمه‌مکانیزه در سطح کمی انجام می‌شود، اما در کشاورزی اقتصادی روش کار به صورت مدرن و صنعتی است که از روش کشت مکانیزه و مدرن و نیمه‌مکانیزه استفاه می‌شود و بهره‌وری آب و نیروی انسانی در این روش با شاخص‌ها نزدیک متوسط دنیا است.

برزگر گفت: برای دست یافتن به کشاورزی مدرن، وزارت جهادکشاورزی سیاست‌های مختلف از جمله بهره‌وری آب از نظر فیزیکی و اقتصادی، مکانیزه کردن کشاورزی و توسعه کشاورزی هوشمند، افزایش ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی و افزایش توجیح اقتصادی برای کشاورز در دستورکار قرار دارد.

به گفته وی، وزارت جهادکشاورزی در راستای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خط اعتباری مکانیزاسیون را برای خرید تراکتور،کمیان  و نو کردن ادوات کشاورزی را فعال کرده است تا ضریب مکانیزاسیون افزایش و بهره‌وری اقتصادی کشاورز افزایش پیدا کند.

برزگر افزود:در ابتدای برنامه ششم توسعه ضریب مکانیزاسیون در استان یک اسب بخار در هکتار بود که این میزان هم اکنون به ۲.۰۵ اسب بخار رسیده است و و هم اکنون در وضعیت متوسط کشور قرار داریم.

وی اظهار داشت: ۱۳ هزار و ۷۵۷ دستگاه ادوات کشاورزی در استان فعال است که هشت هزار و ۴۵۲ دستگاه تراکتور زراعی، یک‌هزار و ۹۵ دستگاه تراکتور، ۱۴۸ دستگاه کمباین غلات است که از این تعداد ۶۰ درصد عمر کمتر از هفت سال دارند.

به گفته وی، امسال در حوزه مکانیزاسیون بیش از ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع خط اعتباری شماره ۹ مکانیزاسیون، در راستای تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی پرداخت شده است.

بزرگر به اجرای طرحهای گلخانه‌ای به عنوان یک برنامه و سیاست وزارت جهادکشاورزی برای افزایش تولید و کاهش میزان مصرف آب اشاره کرد و گفت: تا ابتدای سالجاری نزدیک به ۳۰ هکتار گلخانه در استان تاسیس شده بود و امسال ۱۶هکتار گلخانه جدید راه‌اندازی و  ۲۶ هکتار گلخانه جدید نیز در دست احداث است.

وی به صدور مجوز احداث ۲۰۰هکتار گلخانه انفرادی و ۳۰۰ هکتار مجتمع کشاورزی در استان در سالجاری اشاره  کرد و گفت: مهمترین مشکل برای راه‌اندازی این گلخانه‌ها و مجتمع‌های کشاورزی تامین منابع مالی است و برای راه‌اندازی این مجتمع‌ها پنج هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

برزگر اظهار داشت: برای توسعه بخش خصوصی در کشاورزی شرکت فراگیر گلخانه دارن در استان فعال شده و اتحادیه گلخانه‌داران استان نیز تا یک کاه آینده فعال خواهد.

استفاده از ضایعات باغی برای تهیه کمپوست و افزایش موادآلی خاک

برزگر با اشاره به پایین بودن مواد آلی خاک در استان افزود: برای افزایش مواد آلی خاک و کاهش ضایعات باغی باید از این ضایعات برای تهیه کمپوست استفاده کرد و هم‌اکنون طرح تهیه کمپوست از ضایعات باغی در حال انجام است.

به گفته وی، هم‌اکنون ۲۰۰ هزار تن ضایعات باغی در استان است که با اجرای این طرح سرشاخه‌ها و بقایای گیاهی در باغات را برای تولید کمپوست استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون باغداران سرشاخه درختان را آتش می‌زنند که برای محیط زیست مضرر است و یا از آنها "پس چین" باغات استفاده می‌کنند که این امر آفات و بیماری را در باغات افزایش می‌دهد و با استفاده از دستگاه سرشاخه درختان حرص و خرد شده و با کود مخلوط و بهترین کود برای زمین تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، خشکسالی‌های اخیر از سال ۱۳۸۶ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است و بر اساس آخرین گزارش‌ها ۹۶ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است. 

برچسب‌ها شهرکرد چهارمحال وبختیاری کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرکرد چهارمحال وبختیاری کشاورزی شهرکرد چهارمحال وبختیاری کشاورزی چهارمحال و بختیاری اراضی کشاورزی هکتار گلخانه آبیاری نوین ضایعات باغی هم اکنون بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۴۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند

فرید قشلاقی در بازدید ازاجرای عملیات لوله گذاری در روستای قوبوز در مورد جزئیات این طرح،گفت: بر اساس این طرح مشارکتی، اراضی، محل انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به داخل مزرعه همگی مشخص بوده و در قالب یک بسته از سوی سرمایه گذار عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: برداشت آب از سد سهند از پایین دست سد خواهد بود و این ۲۲۰۰ هکتار جزء فاز پنج سد سهند است.

وی همچنین نصب کنتور حجمی آب در اراضی را یادآوری و بر تشکیل تعاونی آب‌بران را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند در غیر این صورت با مشاهده محصول غیر الکوی کشت در مزارع برخورد خواهد شد

فرماندار هشترود به اهمیت اجرای پایاب سد سهند اشاره کرد و افزود: بهره برداری از فاز‌های این طرح به افزایش محصولات کشاورزی و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه منجر می‌شود

سد سهند دارای پنج فاز و در مجموع هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی است که فقط در فاز یک آن به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار کار شده است

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین