Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@08:45:28 GMT

کوچ سرمایه‌ داران از بازارهای سهام

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۵۴۴۸

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، پیش از کرونا، بازارها در سیر صعودی قرار داشتند، در ماه‌های ابتدایی شیوع این ویروس، ترس از رکود اقتصادی موجب شد بخش از سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را از بازارهای مالی خارج کنند، ولی پس از چندماه با توجه به عملکرد مناسب دولت‌ها، بازارهای ریسکی مانند بازار سهام، با وجود عملکرد ضعیف شرکت‌ها، به سیر صعودی خود ادامه‌ دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌بینی می‌شد با انجام واکسیناسیون عمومی و کاهش سطح خطر ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از آن، شرایط شرکت‌ها بهتر شده و در نتیجه روند صعودی بازار سهام با قدرت بیشتری نسبت به قبل ادامه پیدا کند. اما اکنون از ابتدای سال ۲۰۲۲ و با کاهش خطرات کرونا، عملکرد بازارها بر اساس پیش‌بینی‌ها نبود و تمامی بازارهای ریسکی در روند نزولی قرار دارند.

رشد بازارها در دوران کرونا

پس از شیوع ویروس کرونا، با توجه به سیاست‌های سلامتی‌محور مانند قرنطینه اجباری، بسیاری از کسب‌و‌کارها با افت شدید توان تولیدی روبه‌رو شدند.

بخش زیادی از نیروی کار به علل مختلف از جمله ترس از ابتلا به کرونا، مرگ‌و‌میر ناشی از این ویروس، قرنطینه اجباری و... ناچارا خانه‌نشین شده و از چرخه بازار کار حذف شدند.

برای مثال در ماه آوریل سال 2020 نرخ بیکاری در آمریکا به 14 درصد رسید و حدود 20 میلیون نفر از آمریکایی‌ها در بخش بازار کاری غیرکشاورزی، مشاغل خود را از دست دادند یا از آن خارج شدند. رشد یکباره و عظیم بیکاری در سطح جهان موجب شد سیاستگذاران به‌شدت درگیر مشکل معیشت مردم شوند.

از آنجا که به علت سرعت بالای شیوع کووید-19 دولت‌ها نمی‌توانستند سیاست‌هایی مانند قرنطینه عمومی اجباری را لغو کنند و در برخی حوزه‌ها مانند گردشگری و رستوران‌داری، کرونا موجب رکود گسترده و بیکاری اجباری بسیاری از افراد شده بود، دولت‌ها تصمیم گرفتند که با عرضه کمک‌های مالی معیشتی، از وخیم‌تر شدن شرایط معیشتی خانواده‌ها جلوگیری به عمل آورند.

برای مثال در آمریکا به موجب همین سیاست، مجموعا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و جو بایدن، کنگره آمریکا 5/ 4 تریلیون دلار طرح‌های حمایتی تصویب کرده که تا پایان سال 2021، معادل 4 تریلیون دلار از آن بر اساس طرح‌های تصویبی، به مردم آمریکا تخصیص پیدا کرده است.

خلق چنین حجم عظیمی از پول در سطح جامعه و با توجه به کاهش نرخ‌های بهره در سطح جهان جهت ایجاد رونق اقتصادی، موجب شد سرمایه زیادی به سمت بازارهای مالی حرکت کند. این سرمایه وارد شده به بازارها کمک کرد که با وجود ضعف شدید شرایط تولیدی در سطح جهان، بازارهای مالی ریسکی ‌مانند بازار سها‌م حتی بازار رمزارزها با رشد خوبی مواجه شوند.

برای مثال شاخص نزدک بازار اوراق بهادار آمریکا از اواخر مارس سال 2020 تا انتهای سال 2021 حدود 137 درصد رشد داشته است. ارزش بازار رمزارزها نیز که در مارس سال 2020 حدود 133 میلیارد دلار بود، به کمک سرمایه وارد شده ناشی از همین طرح، حدود 2100 درصد رشد داشته و در نوامبر سال 2021 به 9/ 2 تریلیون دلار رسید.

علت ریزش بازارها در دوران پسا کرونا

به علت وجود تورم شدید ناشی از کمک‌های مالی در دوران کرونا، دولت‌ها تصمیم گرفتند تا با اتخاذ سیاست‌های ضد تورم و کاهش رونق اقتصادی، از سرعت رشد تورم بکاهند. به موجب این سیاست‌ها، این احتمال وجود دارد که مثلا فدرال رزرو در سال 2022 طی هفت مرحله و هر مرحله به میزان 25 صدم درصد نرخ بهره را بالا ببرد.

با بالاتر رفتن هزینه دریافت وام برای کسب‌وکارها، ترمز رشد اقتصادی کشیده می‌شود و شرایط اقتصادی وارد حالت رکودی خواهد شد. در چنین دورانی سرمایه‌ها به سمت بازارهای امن حرکت می‌کنند و از بازارهای ریسکی خارج می‌شوند.

به همین منظور شاهد آن هستیم که طلا از ابتدای سال برای رسیدن به سطوح بالاتر تقلا می‌کرد و در نهایت با رشد تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، توانست به کانال 1900 دلار به ازای هر اونس وارد شود. با توجه به شرایط حاضر و وجود سیاست‌های ضد تورمی، انتظار می‌رود که بازارها همچنان در روند نزولی خود باقی بمانند.

منبع: دنیای اقتصاد این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد بازار سهام کرونا سرمایه داران اخبار مرتبط جنگ فدرال رزرو و تورم بالاخره آغاز شد محدودیت‌های کرونا تأثیری بر بازار سهام ندارد شاخص‌های بورسی در آسیا سقوط کردند بررسی وضعیت جهانی بازار سهام/ تلاش بازار بورس برای رهایی از ترس موج دوم کرونا روزهای سبز بازار سهام آمریکا/ ضررهای تحمیل شده به واسطه ویروس کرونا جبران شد؟ چگونگی آزادسازی سهام عدالت/ آینده صندوق‌هایETF چه خواهد شد؟ ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال والکس نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها کوچ سرمایه‌ داران از بازارهای سهام بازگشت حقیقی‌‌‌ ها در روز سبز بورس ریسک هایی که کمیسیون تلفیق به اقتصاد تحمیل می کند شایعه پراکنی آمریکا در مورد تهدید تروریستی در مسکو ناخردمندانه است حرکت محتاطانه بازیگران بورسی دردی از بورس و اقتصاد با توییت و حرف دوا نمی شود اراده ای جدی برای گسترش مناسبات با ایران از سوی قطر وجود دارد شروط بورس بازی در عصر احتیاط ابتکار جالب چین برای ممانعت از شیوع کرونا پاداش بورسی سهامداری غیرمستقیم وزیر انرژی روسیه: سیاسی کاری، بازار گاز را به خطر می اندازد با این برنامه عکس های خود را در گوشی حرفه ای ادیت کنید ظرفیت سالانه ۲ میلیارد دلاری نظام بانکی برای تأمین مالی پتروشیمی ها بررسی مشکلات تولید فرش دستباف تمامی تولیدات داخلی لوازم خانگی شناسه‌ دار شدند افزایش قیمت باور نکردنی ۱۵ کالا طی سه سال جهش بعدی کرونا خفیف تر از سویه های قبلی است مرزهای اوکراین بدون توجه به روسیه ثابت خواهد ماند انگلستان امروز تحریم‌ ها علیه روسیه را اعلام می‌ کند آمریکا: برخوردهای شدید و قاطعی در راه است دو طرف بر علاقمندی در تقویت روابط با یکدیگر تاکید کردند جزییات سومین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ آشنایی با رقبای تیم ملی در جام ملت های آسیا بایدن دستورات تحریمی صادر کرد سامانه بارشی در راه ایران گران ترین تلویزیون چند؟ (جدول) گواهی عدم سوء پیشینه از مجوزهای کسب و کار حذف شد کمیسیون تلفیق از افزایش تسهیلات بانکی منع شد قیمت نفت در بازار جهانی به ۹۷ دلار رسید احتمال عرضه آیفون جدید با رم ۸ گیگابایتی نگرانی آمریکا از پیمان امنیتی چین و روسیه دستور حمله به اوکراین صادر شده است صفحه اول روزنامه های امروز (۱۴۰۰/۱۲/۰۳) نمایش خیره کننده‌ی آتشفشان اتنا پس از چند ماه آرامش نسبی + فیلم دستور پوتین برای ورود ارتش به شرق اوکراین سقوط ۱۷ درصدی شاخص بورس روسیه قرار بود مردم ولی نعمت مسئولان باشند عواملی که باعث می شوند حس بویایی و چشایی از دست بروند آزمون دکتری ۶ اسفند برگزار می شود محکومیت تصمیم پوتین توسط اتحادیه اروپا فوری/ عیدی بازنشستگان و کارمندان واریز شد «تب برفکی» در دامداری های کشور پایش می‌شود شورای امنیت ملی اوکراین تشکیل جلسه داد تماس بایدن با رییس جمهور اوکراین استقلال دونتسک و لوهانسک به رسمیت شناخته شد ۹۰ درصد مواد غذایی قطر وارداتی است رایزنی معاون اقتصادی وزارت خارجه با سفیران هند و آلمان در حواشی مذاکرات جلسات مجلس در شیفت سوم سطح روابط دو کشور متناسب با ظرفیت های موجود نیست تهدید یک خبرنگار توسط فرماندار رفسنجان + فیلم بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار سهام کرونا سرمایه داران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۵۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود

رئیس اتاق استان کرمان گفت: تحمیل مالیات و عوارض جدید زمینه مشارکت مردم را از بین می‌برد و زمینه جذب تسهیلات برای تامین مالی از بازار سرمایه باید فراهم شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سید مهدی طبیب‌زاده صبح امروز در نود و هفتمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان، مهدی بخشی دادستان و جمعی از مسئولین استان و نمایندگان صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و اصناف کرمان برگزار شد، اظهار داشت: همراهی مدیران استانی در سال گذشته اتفاقات خوبی در قالب شورای گفت‌وگو رقم زد و در سطح کشوری توانستیم رتبه اول را کسب کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما در سال جاری این است که چگونه زمینه مشارکت مردم را در سال جهش تولید با مشارکت مردم فراهم کنیم، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوبی این فرمان را صادر کردند و باید موانع پیش رو در جهت جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی برداشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه تامین مالی یکی از ارکان مشارکت مردم از طریق سرمایه‌های خرد و کوچک مردمی است، ادامه داد: دشواری تامین مالی از سیستم بانکی کاملاً روشن است؛ بنابراین اتکای ما به بازار سرمایه است و اگر بتوانیم آن را به خوبی آگاهی بدهیم می‌توانیم موفقیت‌هایی داشته باشیم.

طبیب‌زاده با بیان اینکه رئیس سازمان بورس کشور 24 و 25 اردیبهشت‌ماه با یک تیم کارشناسی به کرمان سفر می‌کنند، افزود: طی این دو روز دوره‌های آموزشی در کرمان نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه باید زمینه جذب تسهیلات را برای تامین مالی از بازار سرمایه فراهم کرد، گفت: همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان 24 تا 27 اردیبهشت ماه در کرمان برگزار می‌شود و امیدواریم در این همایش به نتایج لازم برای توسعه اقتصادی در استان برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه موانع جلب مشارکت مردم برای تحقق شعار سال احصا شده است، ادامه داد: این موارد به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ساز و کار موجود بازار یکی از موانع است که با مداخله دولت و قیمت گذاری دستوری انجام می‌شود، افزود: تحمیل هرگونه مالیات و یا عوارض جدید می‌تواند زمینه مشارکت مردم را از بین ببرد.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • پراپ تریدینگ: سفری هیجان‌انگیز در دنیای معاملات با سرمایه شرکتی
  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟