Web Analytics Made Easy - Statcounter

داور شانزدهمین جشنواره شعر فجر می‌گوید: اغلب آثار ارزیابی شده در این دوره با شعر اصیل که شعر همه ساحت‌های زندگی است، فاصله داشتند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، روز گذشته دبیرخانه جشنواره شعر فجر فهرست نامزدهای نهایی این جشنواره را به همراه داوران در پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو(قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) را معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس سعید بیابانکی، علی داوودی، محمدمهدی سیار، حمیدرضا شکارسری، قادر طراوت‌پور، میلاد عرفان‌پور و محمدسعید میرزایی داوری سه بخش بزرگسالِ شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «شعر فجر» را برعهده داشتند. غلامرضا بکتاش، بابک نیک‌طلب و حمید هنرجو داوری بخش شعر کودک و نوجوان  و محمود اکرامی‌فر، محمدرضا تقی‌دخت و سیدعلی میرافضلی داوری بخش «درباره شعر»  را بر عهده داشتند.

در این دوره کتاب‌های منتشر شده در سال 1399 بررسی شده که شامل دو هزار و 609 اثر است. از این میان تعداد دو هزار و 106 اثر در حوزه شعر بزرگسال، 364 اثر در حوزه کودک و نوجوان و 139 اثر در بخش درباره شعر بوده است. اما کمیت و کیفیت آثار ارزیابی شدن در نگاه داوران چگونه بوده است؟

شعرهای این دوره عمدتاً غزل‌زده بودند

میلاد عرفان‌پور، از داوران شانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر در این زمینه به تسنیم گفت: در بخش شعر کلاسیک  به لحاظ کمی،‌ آثار نسبتاً خوبی داشتیم‌،‌ اما به لحاظ کیفی در این بخش شعرها، عمدتاً غزل‌زده بودند و کمتر به قوالب دیگر توجه جدی شده بود. درست است که غزل عروس قالب‌های شعر فارسی است، اما قوالب دیگر نیز کارکردها و زیبایی‌های بسیاری دارند که جا دارد شاعران از آنها نیز بهره ببرند.

بی‌توجهی شاعران به شعر نیمایی در این دوره جشنواره فجر

وی ادامه داد:‌ در حوزه شعر نو و سپید، کیفیت کارها مناسب نبود و به شعر نیمایی هم بسیار کم پرداخته شده بود. در مجموع به نظر من کیفیت آثار  نسبت به سایر سال‌ها چنگی به دل نمی‌زد.

عرفان‌پور گفت: در مجموع باید بگویم که ما در شعر سال 99 با اتفاق تازه‌ای روبرو  نبودیم، به لجاظ مضامین انتخابی شاعران نیز باید بگویم که مضامین عمدتا تکرار مکررات بود. آثار برگزیده تا حدودی به سمت نوگرایی رفته بودند اما انتظار باز هم بیشتر از این بود.

غالب آثار با شعر اصیل فاصله داشتند

وی با بیان این مطلب که  نبود اندیشه و فلسفه  از جمله آسیب‌های شعر در سال‌های اخیر به شمار می‌رود،‌ یادآور شد: متأسفانه داوری‌ آثار سال 99 نشان داد،‌ همچنان این مشکل پابرجاست. از سوی دیگر،‌ در این دوره هم غالب کتاب‌ها با شعر اصیل که شعر همه ساحت‌های زندگی  است فاصله بسیاری داشتند.

3 فقدان در شعر دوره شانزدهم

عرفان‌پور با اشاره به سه نقطه ضعف آثار سال 99 که در شانزدهمین جشنواره شعر فجر بررسی شدند،‌ اضافه کرد: مهمترین نقاط ضعف آثار را باید سه فقدان عنوان کرد؛ اول فقدان نوآوری اصیل مبتنی بر سنت،‌ البته منظور از این فقدان کمبود نوآوری و میزان پایین توجه به این نوآوری است. دوم، فقدان جهان‌بینی و اندیشه، تفکر پشت شعرها؛ و سوم، فقدان روح و ظرفیت تأثیرگذاری و انس شاعر با موضوع شعرهایی که سروده است.

ولیئی: ضعف کمی و کیفی در بخش نقد ادبی

پیش از این نیز قربان ولیئی، دبیر علمی این دوره از جشنواره درباره کمیت و کیفیت آثار منتشر شده در سال 99 که در شانزدهمین دوره بررسی شدند،‌ گفت:‌ واقعیت این است که در سال 99 در مجموع یک ضعف عمومی در هر شاخه‌ای وجود داشت؛ به ویژه در حوزه «درباره شعر» که ما هم به لحاظ کمی و هم کیفی شاهد تنزل آثار بودیم.

به گفته دبیر علمی شانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر، از سوی دیگر، در حوزه کودک و نوجوان به ویژه نوجوان  نیز تعداد آثار بسیار اندک بود. در بخش «درباره شعر» که نقد و نظریه ادبی را در خود جای می‌دهد‌، کار تولیدی و تألیفی و بومی شده بسیار اندک است. نه اینکه نیست، کارهای درخشانی هم صورت گرفته است، اما به شدت به لحاظ کمی و کیفی در نظریه و نقد ادبی ضعف داریم.

داوران و نامزدهای شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «شعر فجر» معرفی شدندجشنواره شعر فجر 4 اسفندماه برگزیدگان خود را خواهد شناخت

فقدان خلاقیت و نوآوری

وی با اشاره به آسیب‌های شعر نوجوان نیز اضافه کرد: مهمترین آسیب تکرار است و تکرار. به این معنی که خلاقیت و نوآوری کم مشاهده می‌شود. در حوزه «درباره شعر» و در حوزه «شعر نوجوان» اساساً ما با فقر جدی کتاب مواجه هستیم. به نظر می‌رسد که در حوزه شعر نوجوان ما با نزول چشمگیر مواجه شدیم؛ چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی.

ولیئی یادآور شد: در حوزه شعر بزرگسال  نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که به لحاظ زبانی، تصویر و تخیل ما با نوآوری چندانی مواجه نیستیم. همچنین عنصر دیگری که جلب توجه می‌کند، فقدان اندیشه است. نظام اندیشه‌ای منسجم و محکمی در شعرها مشاهده نمی‌شود. از سوی دیگر، نبود تنوع در حوزه‌های محتوایی و خلاقیت نیز از دیگر آسیب‌هاست. در اکثر اشعار ما با یک همسانی مواجه هستیم. به نظر می‌رسد، این یکسانی همان افت هنر باشد؛ زیرا هنر مبتنی بر فردیت و کشف‌های شخصی است.

در سال‌های اخیر داوران جشنواره‌های فجر از عدم تقارن کیفیت و کمیت آثار گلایه دارند. سرعت انتشار کتاب‌های شعر تا اندازه‌ای موجب شده که شعرهای ناپخته با ایرادات فراوان به عرصه نشر برسند. در این میان، شاعران جوان و استعدادهای تازه علاقه بسیاری به چاپ کتاب‌هایشان دارند.

 انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شعر جشنواره شعر فجر شعر جشنواره شعر فجر شانزدهمین دوره جشنواره جشنواره شعر فجر کودک و نوجوان شعر اصیل حوزه شعر درباره شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۶۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، اختتامیه سومین جشنواره ملی «افتخار من» ویژه بیان خاطرات همسران، فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از ایثارگری و حماسه‌آفرینی‌های آن دوران در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

این اختتامیه با حضور امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار نادر ادیبی مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، سردار سرتیپ دوم پاسدار مهدی امیریان رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس کشور، سردار علی‌اصغر محسن‌شیخی جانشین مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جعفر طباطبایی رییس عقیدتی سیاسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همراه بود.

در ابتدای اختتامیه سومین جشنواره ملی «افتخار من» سردار ادیبی گفت: یکی از وظایف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس معرفی حماسه‌های جاودان دوران دفاع مقدس برای نسل حاضر و بعدی است. رسالت بزرگی که بر دوش ما نهاده شده این است که تلاش کنیم آنچه به دفاع مقدس تعلق دارد، به نسل جوان منتقل شود. دورانی را پشت سر گذاشته‌ایم که همه دنیا برابر ما قد علم کرده بودند و مجاهدان خدا سد راهشان شدند و موفقیت‌های پی در پی را در دفاع مقدس برای کشور به یادگار گذاشتند. ملت ایران در دفاع مقدس ثابت کرد توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد و این اقتدار نشات گرفته از تربیت دینی و اسلامی است.

وی افزود: جهاد در دفاع مقدس مظهر توانایی ملت ایران بود و شخصیت‌هایی در آن بُرهه خلق شدند که سزاوار معرفی شدن به نسل فعلی و آینده هستند. شناخت زحمت‌های جانبازان و کسانی که بر عهد خود وفادار ماندند و در حال تداوم این راه هستند و همچنین حوادث آن دوران، مساله مهمی است که باید به فکر آن باشیم تا عمق اعتقادات جوانان ما نسبت به آن دوران افزایش یابد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه سخنان خود گفت: یکی از برنامه‌ها در سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت، موضوع ایجاد ارتباط عمیق‌تر خانواده‌ها با ایثارگری ایثارگران است. این موضوع کمک می‌کند در جهاد تبیین موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم و این جشنواره با همین هدف توسط ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حال انجام است. قرار است امسال نیز فراخوان دیگری از این جشنواره منتشر شود که پیشبرد کارهای آن، همت همه ما را می‌طلبد تا فعالیتی گسترده‌تر صورت گرفته و ملت ایران ارتباطشان با دفاع مقدس بیشتر شود.

سردار ادیبی با اشاره به آثار رسیده به این جشنواره افزود: در پی انتشار فراخوان جشنواره، تولیدات خوبی دریافت کردیم، ولی انتظار ما از استان‌ها بیشتر است. امیدواریم در جشنواره چهارم، شاهد افزایش ارسال آثار باشیم. در مجموع شش هزار اثر شامل فیلم، دستنوشته و داستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که در این مراسم آثار برگزیده معرفی و از خالقان آثار به صورت ویدئوکنفرانس توسط ادارت کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6092937 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • ماجرای اتمام حجت دانشگاه فرهنگیان با معلمان تازه استخدام شده چیست؟
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
  • علی مطهری: در خانواده آیت‌الله مطهری با شکاف بین‌نسلی مواجه نیستیم، اما...
  • راهیابی ۲۵ گروه سرود فجر به مرحله نهایی
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من