Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سال آینده به سمت رونق ساخت‌وساز در تهران حرکت خواهیم کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، میثم مظفر در نشست خبری خود در ارتباط با بودجه 1401 شهرداری تهران، اظهار کرد: پیش از این سیاست‌های حاکم بر تدوین برنامه و بودجه سال 1401 شهرداری تهران در تاریخ 11 آبان 1400 به تصویب رسید و در واقع لایحه بودجه 1401 شهرداری تهران در سال آینده بر مبنای این سیاست‌ها تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تشریح سیاست‌های ابلاغ شده از سوی شورای شهر به شهرداری تهران در ارتباط با تدوین بودجه 1401 شهرداری تهران، گفت: ارتقای ریسک‌پذیری در شهر تهران، ایجاد آرامش در شهر، ارتقای مشارکت اجتماعی، عدالت اجتماعی، رشد و تعالی شهروندان و تحقق شهری  پیشرفته با اصالت و هویت ایرانی اسلامی از جمله شش سرفصل تدوین بودجه سال آینده محسوب می‌شود.

مظفر با اشاره به اینکه سهم درآمدها از حوزه شهرسازی درسال آینده نسبت به سال جاری با یک درصد رشد پیش بینی شده است، گفت: در سال جاری سهم درآمد در حوزه شهرسازی شهرداری 43 درصد از کل بودجه بوده است که این رقم در سال آینده 44 درصد از کل بودجه خواهد بود.

وی ادامه داد: در بخش درآمدهای پایدار (مالیات بر ارزش افزوده، عوارض پسماند و نوسازی و ...) سهم شهرداری در سال جاری 25 درصد و در سال آینده 28 درصد، فروش ملک در سال جاری از کل بودجه 8 درصد  و در سال آینده 15 درصد از بودجه را به خود اختصاص داده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران به هیچ عنوان به سمت شهرفروشی و فروش تراکم گام برنخواهد داشت، گفت: دلیل این موضوع نیز بسیار روشن است به طوری که سهم شهرسازی شهرداری تهران در سال آینده در این بخش 44 درصد است به طوری که در سال جاری این سهم 43 درصد از بودجه را به خود اختصاص داده است.

مظفر با انتقاد از شهرداری تهران در دوره گذشته در فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی، خاطرنشان کرد: براساس آمار در سالهای گذشته هر ساله بیش از 37 هزار پروانه ساختمانی صادر می‌شد که با روی کار آمدن شهرداری دوره پنجم زمان صدور پروانه‌های ساختمانی به شدت کاهش یافت و این رقم در سال جاری به 7 هزار پروانه ساختمانی رسید و ان‌شاالله در سال آینده شهرداری تهران با برنامه‌ریزی انجام شده به سمت رونق ساخت و ساز گام برخواهد داشت.

وی همچنین به توجه شورای شهر تهران به افزایش بودجه مناطق در سال آینده اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در قالب طرح رصد و همچنین قرار خدمت نتایج خوبی کسب شد به طوری که بودجه مناطق افزایش چشمگیری در سال آینده خواهد داشت. به عنوان مثال منطقه 18 در رتبه نخست و به ترتیب مناطق 12، 19، 22، 20 و 15 در رتبه‌های بعدی قرار خواهند داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در بودجه 1401 شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به حوزه حمل و نقل شده است، گفت: در بخش مترو تعداد ایستگاه‌ها از 141 ایستگاه در سال 1400 به 148 ایستگاه در سال آینده خواهد رسید. همچنین افزایش مسافت خطوط ریلی در سال آینده در دستور کار قرار دارد که قرار است 15 کیلومتر به خطوط مترو اضافه شود و اولویت با خطوط 6 و 7 و 4 مترو خواهد بود.

مظفر با بیان اینکه بسیاری از توافقات در مترو به صورت غیرنقد خواهد بود، خاطرنشان کرد: بخشی از درآمد شهرداری در سال آینده نیز ناشی از مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود که رقم این بخش نیز 7 هزار و 700 میلیارد تومان در بودجه سال اینده است.

چمران: دو برابر شدن کرایه اتوبوس در ساعات شب سابقه 20 ساله داردجزئیاتی از بودجه 1401 شهرداری تهران؛ توجه ویژه به توسعه مترو و اتوبوسرانی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بودجه 1401 شهرداری تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران برنامه و بودجه سال آینده سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۶۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باز کردن باب «درخت‌کشی» به چه قیمتی | حرکت تانک‌وار شهرداری زاکانی علیه پارک‌های قدیمی تهران!

 استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران می‌گوید: «پارک لاله تنها پارک تهران است که کلیه گیاهان آن نقشه برداری شده و در وب سایت سازمان بوستانها تمامی اطلاعات و نقشه پراکنش گیاهان آن قابل دسترسی است.با رفتارهای تهاجمی این‌چنینی به فضای سبز، باب درخت کشی در شهر باز خواهد شد و اگر هزاران پلاکارد هم با عنوان “ زنده باد درخت“ نصب شود، کسی آن را باور نمی‌کند.»

کسی نمی‌داند شهرداری تهران چه در سر دارد که هر روز شکایت و گله شهروندان رو به آسمان است، یک روز می‌خواهد در پارک‌های تهران هتل بسازد، روز دیگر می‌خواهد در پارک قیطریه برای مردمی مسجد بسازد که همان مردم، در همان پارک بخاطر این تصمیم تجمع کرده‌اند، یک روز قراردادی پر ابهام با چینی‌ها می‌بندد که برای تهران اتوبوس بیاورد و همان قرارداد صدای داد و فغان شورای شهری‌ها را بلند می‌کند.

این روزها هم نوبت به پارک لاله رسیده است. مدتی است که در پارک لاله تهران، سمت غربی ایستگاه آتش‌نشانی و روبه‌روی خیابان پورسینا، حصارهایی نصب شده است. در روزهای اخیر هم کانکس‌هایی در محل مستقر شده و گویا همه‌چیز مهیای آغاز عملیات درخت‌کشی و ساخت و ساز در پارک لاله است. این وضعیت باعث شد که هفته گذشته جمعی از شهروندان در این محل جمع شوند و به زاکانی اعتراض کنند.صحبت از ساخت یک فرهنگسرا در پارک لاله است.

در همین خصوص حسین آخانی، استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران دیروز، ۱۵ اردیبهشت شخصا به پارک لاله رفته و از نزدیک اوضاع این محوطه حصارکشی شده را بررسی کرده است.

این استاد دانشگاه می‌گوید: «روز شنبه ۱۵ اردیبهشت به پارک رفتم و با صحنه‌های نگران کننده‌ای مواجه شدم. اول آنکه بخشی از جنوب پارک در نزدیکی ایستگاه مترو تغییر کاربری داده شده است. آنچه از لابلای حصار دیده شد، گود برداری و ایجاد سازه‌ای (شبیه دستشویی) به مساحت تقریبی حدود ۲۰۰-۵۰۰ متر مربع است. کمی دورتر در غرب آن، درست مجاور ایستگاه آتش نشانی و محلی که درختان انجیلی قرار دارند در چند هزار متر مربع حصار کشی شده است. علاوه بر انجیلی، درختان قدیمی تنومند و ارزشمند دیگری در این بخش پارک رویش دارد. درختان این بخش پارک به دلیل خاک باز، از شادابی و سلامت بیشتر برخوردار است و طبیعی است کوچکترین دستکاری در آن نباید صورت گیرد.»

آخانی با بیان اینکه در ۱۳ اردیبهشت امسال با آقای مهندس مختاری رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران در خصوص دلیل این حصار کشی پرسیدم. ایشان به من قول دادند که آنجا هیچ درختی قطع نمی‌شود. ادامه می‌دهد: «در گفت‌وگوی دوباره خود با آقای مهندس مختاری متوجه شدم که ماجرا جدی است و برنامه تغییر آن محل برای اهداف فرهنگی وجود دارد. اگر چه ایشان مدعی عدم قطع درخت بود ولی تغییراتی که بناست انجام شود و روزنامه همشهری نیز به آن اشاره کرده است باعث تهدید این زیست بوم شهری و به مرور باعث خشک شده درختان خواهد شد.»

به گفته استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران، جنوب پارک لاله از نظر گونه‌های درختی متنوع‌ترین و اتفاقا دارای گونه‌های بومی است و با توجه به انبوه درختان، سیمای جنگلی شمال کشور را در ذهن تداعی می‌کند. او معتقد است: «هر گونه تخریب، تغییر کاربری و حتی ایجاد آب‌نما و راه عبور و مرور به این زیست بوم شهری اشتباه و خطای نابخشودنی است.»

چرا پارک لاله مهم است؟

دکتر آخانی در برابر این پرسش که چرا پارک لاله اهمیت دارد و چرا باید نگران این بوستان باشیم،‌ می‌گوید: «اول اینکه این پارک تنها فضای سبز مجاور بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه کشور است. دانشگاهی که در قلب شهر تهران از داشتن یک کمپوس (فضای بیرونی) مناسب محروم است. این پارک تنها جایی است که دانشجویان می‌توانند با دوستان خود در آنجا قدم بزنند و زیباترین خاطرات دوران تحصیل خود را بگذرانند. شک ندارم که هزاران دانشجو در همین پارک بزرگترین تصمیم خود را در فضای زیبای پارک برای تشکیل زندگی مشترک را گرفته‌اند.»

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «آرزو داشتم که روزی پارک لاله را به باغ گیاه‌شناسی تبدیل کنم تا دانشگاهی باز باشد برای شهر تا کودکان، دانش آموزان و دانشجویان و مردم با دنیای گیاهان آشنا شوند. بعد از چندین سال مذاکره مفصل و جلسات متعدد، هیئت مدیره سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران - علیرغم موافقت‌های اولیه - با آن مخالفت کرد. دلیل مخالفت این بود که این پارک قدیمی است و به هیچ عنوان نباید به آن دست زد! بعد توافق شد که باغ گیاهشناسی در دو سوی اتوبان چمران در مجاور برج میلاد و دانشگاه تهران ساخته شود. توافق انجام شد، تفاهم نامه امضا شد، شورا آن را مصوب کرد ولی به دلایل نامعلوم به مرحله اجرا نرسید.»

او ادامه می‌دهد: «پارک لاله تنها پارک تهران است که کلیه گیاهان آن نقشه برداری شده و در وب سایت سازمان بوستانها تمامی اطلاعات و نقشه پراکنش گیاهان آن قابل دسترسی است. در این پروژه که توسط اینجانب در دانشگاه تهران انجام شده است، بایستی بزودی با نصب پلاک، شامل نام‌های علمی و فارسی و پراکنش در داخل پارک و با استفاده از کد QR ، علاقه مندان بتوانند اطلاعات دقیق‌تر شامل عکس‌های دقیق و پراکنش آن را بدست آورند.»

آخانی اظهار می‌کند: «پارک لاله تنها پارکی است که در آن درخت انجیلی (Parrotia persica) بیش از نیم قرن پیش کاشته شده است و به همین دلیل ارزش و اعتبار حفاظتی بسیار بالایی دارد.»

استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه به یاد می‌آورم در فروردین ۱۴۰۱، وقتی برای ایجاد موزه علم در زمین‌های در اختیار دانشگاه تهران واقع در ملا صدرا چندین درخت سرو نقره‌ای آمریکایی - که ارزش‌های اکولوژیک چندانی برای شهر ندارند - قطع شدند، آقای مختاری و ماموران شهرداری محکم جلوی آن ایستاد،‌ می‌گوید: « آقای مختاری، به عنوان کسی که خود را حافظ درختان تهران می‌داند، و شورای شهر تهران وظیفه دارند جلوی این تغییر کاربری تحت هر عنوان و با هر هدفی بیایستد. با رفتارهای تهاجمی این‌چنینی به فضای سبز، باب درخت کشی در شهر باز خواهد شد و اگر هزاران پلاکارد هم با عنوان “ زنده باد درخت“ نصب شود، کسی آن را باور نمی‌کند.»

با این گلایه‌ها و با توجه به اینکه هر دو اقدام ساخت مسجد و فرهنگسرا در بوستان‌های قیطریه و لاله با اعتراض و تجمع شهروندان روبه‌رو شده،‌سوال اینجاست که شهرداری تهران برای کدام مردم و چه کسانی این بنا را می‌سازد؟ چرا شهرداری می‌خواهد با تانک از روی پارک‌های تهران بگذرد؟ این همه لجبازی با مردم شهر چه هدفی را دنبال می‌کند؟ شهرداری که مردم با اقداماتش همراه نیستند، برخی از اعضای شورای شهرش جلسه سخنرانی‌اش را ترک می‌کنند و با اون همسو نیستند، چه هدفی دارد؟

دیگر خبرها

  • پس‌لرزه‌های حصارکشی «لاله» در شورا
  • تکلیف‌نامه شهرداری تهران برای پارک‌های پایتخت چه می‌گوید؟
  • قرارداد شهرداری تهران با چین ابهامی ندارد
  • معاون شهردار تهران: قرارداد چین ابهامی ندارد و باعث افتخار است
  • حرکت تانک‌وار شهرداری زاکانی علیه پارک‌های قدیمی تهران؛ باز کردن باب «درخت‌کشی» به چه قیمتی؟
  • باز کردن باب «درخت‌کشی» به چه قیمتی | حرکت تانک‌وار شهرداری زاکانی علیه پارک‌های قدیمی تهران!
  • معاون شهردار تهران: قرارداد چین ابهامی ندارد و باعث افتخار ماست
  • واقعی‌کردن بهای خدمات ساخت‌وساز در کرج آثار مثبتی داشت
  • کاشت ساختمان در پارک‌های تهران؛ ممنوع یا مجاز؟
  • رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه با ابلاغ و اجرای طرح جامع