Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@07:48:13 GMT

هفتم اسفند ماه؛ آغاز مذاکرات دستمزد 1401

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۶۹۱۷

هفتم اسفند ماه؛ آغاز مذاکرات دستمزد 1401

شورای عالی کار بر اساس ماده 41 قانون کار، موظف است همه ساله میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف با توجه به معیارهایی همچون تورم و سبد معیشت تعیین کند.

روزنامه ایران: اسفند‌ماه، ماه پرترافیک جلسات شورای عالی کار است تا در یک توافق سه‌جانبه گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت، میزان افزایش مزد سال آینده کارگران تعیین شود؛ وعده تشکیل منظم جلسات این شورا در دولت سیزدهم داده شد و نخستین شنبه هر ماه این جلسه در دفتر وزیر کار برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شورای عالی کار بر اساس ماده 41 قانون کار، موظف است همه ساله میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف با توجه به معیارهایی همچون تورم و سبد معیشت تعیین کند. در قانون به‌صراحت تأکید شده که حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول‌شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد تا‌ زندگی یک خانواده را که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود، تأمین کند.


محمدرضا تاجیک، عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه جلسه بعدی شورای عالی کار هفتم اسفند‌ماه برگزار می‌شود، درباره مذاکرات دستمزد1401 در شورای عالی کار به خبرگزاری مهر می‌گوید: توافق شرکای اجتماعی ما در شورای عالی کار این است که برای تعیین دستمزد۱۴۰۱، تبصره ۲ ماده ۴۱ (حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول‌شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده را که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود، تأمین کند) اولویت کاری باشد.
وی ادامه داد: دستمزد کارگران باید به‌گونه‌ای باشد که فرد بتواند زندگی کند، متأسفانه عدد فعلی دستمزد فقط کمک می‌کند که کارگر زنده بماند و در حال حاضر دستمزد فقط ۴۰ درصد از هزینه‌های زندگی فرد را پوشش می‌دهد.


عقب‌ماندگی دستمزد از سبد معیشت اما موضوع تازه‌ای نیست، علاوه‌بر نشست‌های شورای عالی کار، کمیته دستمزد این شورا هم هر دو هفته یکبار نشست برگزار می‌کند که بر مبنای گزارش این کمیته، هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری در آخرین جلسه شورای عالی کار ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شده بود که از این میزان 3 میلیون و ۲۸۶ هزار تومان به‌عنوان هزینه اقلام خوراکی و غذایی کارگران است.


سبد معیشت، خط کش تعیین دستمزد باشد
به گفته فرامرز توفیقی، نماینده گروه‌های کارگری در شورای عالی کار، تعیین دستمزد بعد از بررسی دوباره سبد معیشت در نخستین جلسه شورای عالی کار بر مبنای تورم اعلامی بهمن‌ماه آغاز خواهد شد؛ اما باز هم انتظار اینکه به یکباره مزد کارگران افزایشی در حد پوشش دادن رقم سبد معیشت داشته باشد، نمی‌توان داشت.
تاجیک، دیگر نماینده کارگری هم با اشاره به عدم توجه به سبد معیشت در تعیین دستمزد، می‌گوید: ما همواره سر این موضوع چالش داشته‌ایم، این در حالی است که سبد معیشت خط کش و خط قرمز ما برای تعیین دستمزد است. گلایه‌ای که از دولت‌های قبلی داریم این است که به عدد سبد معیشت برای تعیین دستمزد توجه چندانی نمی‌شد که همین موضوع به عقب‌افتادگی دستمزد و توان کارگر برای تأمین معاش روز‌به‌روز کمتر منجر شد.


در همین زمینه، فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، از نتایج پژوهشی که درباره عقب‌ماندگی دستمزد از هزینه‌های کارگران انجام داده به خبرگزاری ایلنا می‌گوید: با استناد به داده‌های صندوق بین‌المللی پول در آوریل ۲۰۲۱، لیستی از دستمزد کارگران کشورهای مختلف تنظیم کرده‌ام که براساس داده‌های این نهاد بین‌المللی، ایران در رتبه ۱۶۰ قرار دارد؛ در سرلیست، سوئیس با ۶۱۵۳ دلار حداقل دستمزد ماهانه، لیختن‌اشتاین ۶۰۶۰، موناکو ۵۷۳۴، لوکزامبورگ ۴۴۳۱، توالو ۴۰۱۲، استرالیا ۳۷۴۴ و هفتمین کشور سنگاپور است که حداقل دستمزد کارگران آن ماهانه ۳۷۳۲ دلار است.


وی توضیح می‌دهد که این عدد مطابق دلار ۲۷۰۰۰ تومانی و آخرین پرونده دستمزد کارگران در دولت قبل در شامگاه بیست و سوم اسفندماه سال ۹۹ متعاقب افزایش ۳۹ درصدی مزد به دست آمده است. بنا به عدد تعیین شده از سوی شورای‌ عالی کار، حداقل دریافتی هر کارگر ایرانی برای یک‌ماه اشتغال ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۳ تومان و مجموع دریافتی خانواده ۳/۳ نفری، ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است. با احتساب کارکرد ماهانه ۱۹۲ ساعت برای کارگران، حداقل دستمزد ساعتی آنها در ایران معادل ۱۶۸۳۰ تومان و با احتساب دلار۲۴ هزار تومانی حدود ۰.۶۲ دلار است که اگر تنها دستمزد مدنظر باشد در انتهای صف هستیم و اگر با کل مزایا باشد می‌شود ۱۱۹.۶۸دلار که باز در انتهای صف در رتبه 157 هستیم، مکانی که به هیچ‌وجه شایسته کارگر ایرانی نبوده و نیست.


و باز هم بحث مزد منطقه‌ای
موضوع مزد منطقه‌ای هم یکی از بحث‌برانگیزترین مباحث در تعیین دستمزد کارگران است که سال‌هاست این موضوع مطرح شده اما به نتیجه نرسیده است. تاجیک، عضو کارگری شورای عالی کار در خصوص مزد منطقه‌ای می‌گوید: مرکز پژوهش‌های سازمان تأمین اجتماعی پژوهشی در مورد مزد منطقه‌ای تهیه کرده که در کمیته دستمزد این پژوهش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
به گفته وی، ماده ۴۱ قانون کار به‌صراحت تأکید دارد که دستمزد باید بر اساس صنایع و مناطق تعیین شود؛ جامعه کارگری با مزد منطقه‌ای مشکلی ندارد زیرا در این صورت شهرهایی که تورم بالاتری دارند، دستمزد بیشتری باید بپردازند.
وی گفت: به شرط فراهم شدن زیرساخت‌ها و انجام پژوهش‌های دقیق، جامعه کارگری مخالفتی با مزد منطقه‌ای نخواهد داشت زیرا خروجی مثبتی در مورد دستمزد به دست می‌آید، اما در اینجا دولت چالش خواهد داشت زیرا مهاجرت از شهر به شهر افزایش می‌یابد.
وی با این حال می‌گوید: اگر زیرساخت‌ها فراهم شود و پژوهش‌های دقیقی صورت گیرد، احتمال اجرای مزد منطقه‌ای برای دستمزد ۱۴۰۱ زیاد است. وظیفه دولت این است که طرح را به‌صورت عادلانه در کشور اجرا کند.
البته پیش از این، نمایندگان کارگری از نشست‌های شورای عالی کار خبر داده بودند که به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها بعید است مزد منطقه‌ای برای سال آینده هم به نتیجه برسد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دستمزد کارگران شورای عالی کار تعیین دستمزد مزد منطقه ای مزد کارگران هزار تومان سبد معیشت حداقل مزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۶۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه«تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

به گزارش خبرگزاری مهر، ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» در جلسه ۸۹۷ مورخ هشتم اسفند ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسید که آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی ابلاغ کرد.

براساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن ابلاغیه ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، به شرح ذیل است:

وزارت آموزش و پرورش

دانشگاه فرهنگیان

هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی

ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌گردد:

«ماده واحده - با استناد به بند «ج» ماده ۲ مصوبه سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان (مصوب جلسه ۸۷۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان به شرح بندهای ذیل تعیین می‌شود:

الف- اعضای حقوقی:

وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان)

رئیس دانشگاه فرهنگیان (نایب رئیس و دبیر هیأت مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان)

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا نماینده تام الاختیار وی

دبیر ستاد نظارت و راهبری تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

ب- اعضای حقیقی:

اسدالله اسدی گرمارودی

سعید غیاثی ندوشن

سیدنقی موسوی

فهیمه فرهمندپور

فخرالسادات نصیری

تبصره- مدت زمان عضویت اعضای حقیقی ۴ سال است».

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

کد خبر 6094463

دیگر خبرها

  • ابلاغ ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • مصوبه«تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • تعیین مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی
  • مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی تعیین شد
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد