Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نطقه فسیلی مراغه در حالی از نظر ذخیره‌گاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه در صفحه «اوراسیا» دارای اهمیت ویژه‌ می‌باشد که «پیکرمی» نیز از قرن ۱۹ به بعد مرجعی برای مطالعه سیستماتیک، زیست چینه‌شناسی و دیرینه‌اکولوژیک پستانداران «اوراسیا» میوسن پسین بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبر سهرابی، عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز در مورد این نسبت با زبان علم دیرینه‌شناسی اینگونه بیان می‌کند که فسیل‌های مهره‌داران کشف‌شده از مراغه همراه با فونای «پیکرمی» و «ساموس» در یونان یکی از برجسته‌ترین فونای زمانی «میوسن» فوقانی محسوب می‌شود.

اما علاوه بر آن راه‌اندازی بزرگترین موزه تاریخ طبیعی و موزه صحرایی و همچنین مرکز مطالعات فسیل‌شناسی مهره‌داران خاورمیانه در مراغه نیز جزو نسبت‌های مراغه با پیکرمی است زیرا حفاری‌های پیکرمی بر اساس مقاله «Pikermi: a classical European fossil mammal geotope in the spotlight» که در سایت «European Geologist Journal ۴۸» انتشار یافته نیز به کشف مجموعه بزرگی از نمونه‌های فسیلی مهره‌داران منجر شده که در حال حاضر در ساختمان برنامه‌ریزی شهری شهرداری رافینا - پیکرمی نگهداری می‌شود.

این مرکز شامل یک آزمایشگاه کوچک آماده‌سازی فسیل، یک مخزن فسیلی، و یک سالن نمایشگاهی با نمونه‌های فسیلی معرف و بازسازی‌های حیوانی منتخب بوده و این نمایشگاه از بدو تأسیس تاکنون توجه عموم و همچنین رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

اهمیت دیرینه‌شناسی پیکرمی و ساموس

«پیکرمی» دارای یک سایت دیرینه‌شناسی است که فسیل‌های بیش از چهل گونه پستانداران از اواخر میوسن (۸ میلیون سال پیش) در آن وجود دارد و آنچه که به این شهر کوچک شهرت جهانی می‌بخشد، کشف نخستین فسیل‌های جهان از منطقه فسیلی این شهر می‌باشد.

بر اساس منابع متعدد سربازان باواریایی پادشاه «اوتو» برای نخستین‌بار فسیل‌های پیکرمی را در سال ۱۸۳۹ میلادی کشف کردند و بعدها فسیل‌های مشابه پیکرمی در جزیره ساموس یونان و شانشی چین یافت شد.

بهره‌گیری از نسبت مراغه با پیکرمی و ساموس

مرجعیت «پیکرمی» در زمینه مطالعه‌های پستانداران اوراسیا و شباهت‌هایی که بین منطقه فسیلی مراغه و مناطق فسیلی این شهرهای یونان وجود دارد، ظرفیتی برای کشاندن دیرینه‌شناسان و دانشجویان این رشته به مراغه به شمار می‌رود و دانشگاه مراغه در این زمینه می‌تواند نقش محوری ایفا کند.

تا جایی که با انعقاد قراردادهای همکاری بین دانشگاه مراغه و یکی از دانشگاه‌های یونان از جمله دانشگاه «اژه» که یکی از پردیس‌های آن در جزیره سبز «ساموس» قرار دارد، می‌توان زمینه جذب دانشجویان خارجی را فراهم کرد و سطح دانشگاه مراغه را به بین‌المللی ارتقا داد؛ جزیره‌ای که تنها یک کیلومتر با ترکیه فاصله دارد و رفت و آمد به آن نیز چندان دشوار به نظر نمی‌رسد.

مراغه و ساموس خواهرخوانده می‌شوند؟

اما این همه ماجرا نیست و از آنجایی که منطقه فسیلی پیکرمی در مقایسه با منطقه فسیلی مراغه از شهرت بیشتری برخوردار است، می‌توان از طریق خواهرخواندگی مراغه با  ساموس، فعالیت‌های توریستی این کهن‌شهر را نیز متحول کرد؛ به خصوص اینکه این جزیره یکی از مقاصد توریستی یونان در زمان حاضر به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان ثبت شدن نام منطقه فسیلی مراغه به عنوان اولین اثر ملی – طبیعی فسیلی ایران با بالاترین رده حفاظتی محیط زیست، از دیدگاه‌های فراوان از جمله به لحاظ مطالعات علمی از اهمیت ویژه برخوردار است تا جایی که نتایج حاصل از مطالعات زیست شناختی، فیلوژنیکی، پالئواکولوژیکی، پالئوکلیماتولوژیکی و پالئونتولوژی این منطقه می‌تواند در بالا بردن سطح علوم زمین و دیرینه‌شناسی کشور مفید واقع شود.

به عقیده کارشناسان راه‌اندازی بزرگترین موزه تاریخ طبیعی و موزه  صحرایی و همچنین مرکز مطالعات فسیل‌شناسی مهره‌داران خاورمیانه نیز نقش بسزائی در اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور و به ویژه استان خواهد داشت.

کد خبر 659057 برچسب‌ها میراث طبیعی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: میراث طبیعی دیرینه شناسی فسیلی مراغه منطقه فسیلی مهره داران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۷۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام نیا ظهر یکشنبه در دیدار با امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات و سردار سرتیپ پاسدار بهرام حسینی‌مطلق رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با قدردانی از همراهی و همکاری ستاد کل نیروی مسلح در کنگره جهانی اربعین‌حسینی، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح همواره بستر را برای برگزاری کنگره بزرگ اربعین‌حسینی فراهم می‌کند.

استاندار ایلام از آمادگی کامل از جمله تامین زمین مورد نیاز و دیگر نیازمندی‌ها برای استقرار تیپ مستقل ارتش در استان خبر داد و افزود: به دلیل موقعیت مهم و راهبردی استان ایلام در کشور، استقرار تیپ مستقل ارتش به عنوان یکی از مطالبات دیرینه استان بسیار مهم و اساسی است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام بیان داشت: در صورت وجود تیپ مستقل ارتش در ایلام، نیروهای بومی کادر ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سایر استان‌ها خدمت می کنند می‌توانند در استان ایلام خدمت کنند و این مهم در آرامش و مدیریت زمان و اقتصاد بسیار مهم است.

وی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق، استقرار یک بالگرد نیروهای مسلح در ایلام را ضرورت دانست و گفت: زیرساخت و پشتیبانی برای استقرار بالگرد تامین می‌شود و امیدواریم این بالگرد در استان مستقر شود.

وی با اشاره به حضور فرماندهان عالی‌رتبه ستاد کل نیروهای مسلح و بازدید از زیرساخت این ستاد در استان گفت: امیدواریم این بازدیدها منشا خدمات فراوانی برای استان باشد چرا که همراهی و هماهنگی نیروهای مسلح برگرفته از ولایت‌پذیری است.

وی با اشاره به پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران به رژیم منحوس صهیونیستی، این اقدام را مایه افتخار هر ایرانی عنوان کرد و افزود: سپاه مقتدر با مشارکت نیروهای مسلح با انسجام و وحدت، این عملیات مهم را انجام دادند و موجب شدند هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخته شود.

وی عنوان کرد: با همکاری همه نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه و ارتش و اعضای شورای تامین، هارمونی خدمت در استان شکل گرفته است.

امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این دیدار گفت: کنگره اربعین‌حسینی به‌عنوان آبروی نظام در ایلام باشکوه برگزار شد که در این راستا به همه اعضای ستاد اربعین و در راس آن استاندار ایلام که به‌صورت میدانی پای کار بودند عرض خداقوت دارم.

ی با قدردانی از حمایت‌های استاندار ایلام از نیروهای مسلح در استان، افزود: نیروهای مسلح وظیفه تامین امنیت را دارند و این امنیت با هم‌افزایی و کمک مسئولین استان و شخص استاندار به عنوان مدیریت ارشد استان حاصل می‌شود.

جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به پاسخ دندان‌شکن ایران اسلامی به رژیم منحوس صهیونیستی، ادامه داد: به دلیل ضربه موشکی ایران به استکبار، نیروهای مسلح بیش از گذشته مورد هجمه و رصد نظام استکبار قرار می‌گیرد.

گفتنی است در این نشست امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات و سردار سرتیپ پاسدار بهرام حسینی‌مطلق رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به درخواست‌های استاندار در خصوص استقرار تیپ مستقل ارتش و استقرار یک فروند بالگرد نیروهای مسلح در ایلام، قول پیگیری مساعد دادند.

کد خبر 6091092

دیگر خبرها

  • امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس برقرار است
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • تجمع دانشجویان مراغه در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است