Web Analytics Made Easy - Statcounter

از زمان آغاز موج ششم بیماری کرونا میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آزیترومایسین در کشور سه برابر شده است در حالی که این دارو در درمان کرونا هیچ تأثیری ندارد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ مقاومت میکروبی که به معنای کاهش اثر داروهای ضدمیکروبی بر درمان برخی بیماری‌های عفونی است،؛ این روزها به یکی از چالش‌های بزرگ نظام‌های سلامت جهان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از علل مهم بروز مقاومت میکروبی، مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌هاست.

با آغاز موج ششم بیماری کرونا با سویه اومیکرون، بسیاری از بیماران با تصور اینکه سرماخورده‌اند به مصرف آنتی بیوتیک‌هایی نظیر آزیترومایسین روی می‌آورند و بسیاری از پزشکان نیز این دارو را به اشتباه برای بیماران تجویز می‌کنند که این مسئله خطر افزایش مقاومت میکروبی را در کشور بیشتر می‌کند.

اخیراً دبیر کمیته علمی کرونا اذعان کرده کرده که مصرف آزیترومایسین در بهمن ماه 3 برابر شده است.

دکتر فرزانه داستان، نماینده انجمن داروسازان بالینی در کمیته علمی کرونا در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن هشدار نسبت به مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها اظهار کرد: بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است در حالی که آزیترومایسین روی باکتری‌ها مؤثر است. اوایل شیوع بیماری کرونا مطالعاتی انجام شد که نشان داد آزیترومایسین علاوه بر خاصیت آنتی بیوتیکی خاصیت ضدالتهابی نیز دارد و به دلیل ماهیت التهابی بیماری کرونا، این دارو در اوایل پاندمی تجویز شد؛ در آن زمان گفته می‌شد ترکیب آزیترومایسین با داروهای دیگر مانند "هیدروکسی کلروکین" ممکن است اثربخش باشد اما بعدها که مطالعات کامل شد عملاً هیچ اثربخشی از این دارو در درمان کرونا به اثبات نرسید.

وی افزود: یکی از خطراتی که مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آزیترومایسین دارد این است که می‌تواند مقاومت میکروبی و تداخلات دارویی را افزایش دهد. داروی آزیترومایسین می‌تواند عوارض قلبی نیز برجا بگذارد بنابراین صرفاً باید در آن دسته از بیماران مبتلا به کرونا تجویز شود که پزشک در رادیوگرافی قفسه سینه، شواهدی از عفونت‌های باکتریایی را مشاهده کند.

عضو کمیته علمی کرونا در پاسخ به این سؤال که "مردم بر اساس اعتماد به پزشکان داروهای آنتی‌بیوتیکی تجویزشده را مصرف می‌کنند؛ آیا نظارتی بر میزان آنتی بیوتیک‌هایی که یک پزشک تجویز می‌کند وجود دارد؟" تصریح کرد: از آنجا که داروی آزیترومایسین وسیع‌الطیف است؛ فکر نمی‌کنم نظارت سختگیرانه‌ای بر تجویز آن وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که «آیا دریافت بدون نسخه آنتی‌بیوتیک‌ها ممنوع است؟» گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای بدون نسخه نیستند و اگر فروش آزاد آنتی‌بیوتیک در یک داروخانه گزارش شود آن داروخانه متخلف شناخته می‌شود.

علت افزایش آمار بستری علی‌رغم تزریق واکسن کرونا/ آمار فوتی‌ها به تفکیک وضعیت واکسیناسیون اعلام نمی‌شودروایتی از روزهای سخت کرونایی؛ ماجرای تلخ کشوی شماره 2 سردخانه بیمارستان بقیه‌اللهمصرف "آزیترومایسین" 3برابر شد/ عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک در بیماران کروناییعواقب خطرناک تجویز "آزیترومایسین" برای بیماران کرونایی/ آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری بر کرونا ندارندعلائم شایع اومیکرون در کودکان/ آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری در درمان کرونا ندارند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو تجارت دارو پزشک بهداشت و درمان ویروس کرونا سازمان غذا و دارو تجارت دارو پزشک بهداشت و درمان ویروس کرونا مصرف آنتی بیوتیک آنتی بیوتیک هایی مقاومت میکروبی آنتی بیوتیک ها بیماری کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۷۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آن ها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آن ها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند