Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان برجسته فرهنگی و اجتماعی استان هرمزگان بر لزوم سر و سامان بخشیدن به وضعیت نامناسب فرهنگی گردشگران در سطح جزایر استان هرمزگان تاکید کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سایت خبری هرمز در یک بررسی میدانی در خصوص وضعیت حجاب گردشگری در سطح جزایر هرمزگان، به سراغ چند تن از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی رفته است که اهم گفت‌وگوها را در ادامه می خوانید

گردشگرنماها، وضعیت فرهنگی جزایر را بد جلوه می دهند
حجت الاسلام حسن کریمی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمزاظهار کرد: در رابطه با مسئله حجاب و وضعیتی که امروز ما در این رابطه در جزایر و سواحل جمهوری اسلامی به خصوص سواحل استان هرمزگان با آن مواجه هستیم، باید گفت که یکی از معضلات و آسیب‌های که ممکن است به فرهنگ بومی و زیست بوم منطقه وارد کند نوع پوشش و بعضاً برهنگی که از ناحیه بعضی از گردشگر نماها در جزیره قشم و به خصوص جزیره هرمز ایجاد شده است که این معضل باعث نگرانی دلسوزان، مومنین و متدینین در استان هرمزگان شده و انتقادات و اعتراضات گسترده ای نسبت به این مسئله به دستگاه‌های فرهنگی و متولی این مسئله می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان با توجه به رسالتی که در بحث حجاب و همچنین ایجاد فرهنگ حجاب و مقابله با کسانی که با حجاب اسلامی مخالف اند و دنبال اینکه فرهنگ مورد قبول و پذیرش ایرانیان تحت‌الشعاع قرار بدهند و فرهنگ غالب و حاکم ایران را از ما بگیرند و فرهنگ منحط غربی را حاکم کنند این باعث نگرانی همگان شده و باید برای حل این معضل تصمیماتی گرفت.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان معتقد است: اکثریت گردشگران، مسائل گردشگری و زیست بوم منطقه را رعایت می‌کنند اما عده ای با یک اهدافی خاص در منطقه حضور می یابند تا به فرهنگ بومی و محلی منطقه آسیب بزنند لذا باید برای حل این مسأله فکر اساسی کرد.

مسئله پوشش و حجاب در فضای عمومی، مسئله فردی و شخصی نیست
کریمی ادامه داد: مسئله پوشش و حجاب در فضای عمومی، مسئله فردی و شخصی نیست که ارتباط به زندگی شخصی و خصوصی افراد داشته باشد بلکه مسئله عمومی است و حق عموم مردم آن منطقه است. وقتی مسئله پوشش و حجاب عمومی شد هیچ کس نمی تواند بگوید که «من آن گونه دوست دارم در این منطقه حضور پیدا می کنم، مثلا در جزیره هرمز با سبک دلخواه خودم باشم»، این نوع تفکر به فرهنگ عمومی و زیست بوم هرمز ضربه می زند.

وی اضافه کرد: افراد در زندگی خصوصی خود به هر شکلی که دوست دارند می توانند زندگی کنند اما به محض ورود به اجتماع باید نوع پوشش و حجاب توسط گردشگران رعایت شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان افزود: اینکه به منظور مقابله با معضل بدحجابی، تصمیماتی توسط مراکز فرهنگی اتخاذ و قصد اجرای آن را دارند مورد هجمه رسانه‌های دشمن قرار می‌گیرد و به طور هماهنگ، فعالیت رسانه‌ای انجام میدهند با همین هدف که فرهنگ غربی و سبک و پوشش غربی را در کشوری که حجاب سابقه تاریخی دارد و حتی تا قبل از اسلام نیز مورد قبول ایرانیان بوده است حاکم کنند.

وی تصریح کرد: زن در ایران با پوشش در اجتماع حاضر شده و در هیچ دوره ای در ایران اسلامی بدون پوشش نبوده است. همیشه قبل و بعد از اسلام  دارای پوشش بوده است اما امروزه غرب به دنبال غالب کردن فرهنگ غربی بر همه فرهنگ ها است. لذا برای رسیدن به این هدف شوم خود از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. حتی اگر بتواند از طریق گردشگرنما غلبه ایجاد کند این کار را انجام می دهد و تلاش خود را به کار می گیرد و تلاش دشمن بر کسی پوشیده نیست.

کریمی در ادامه تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و نظامی ، فرهنگی و متولیان باید به این مسئله ورود کنند و نسبت به رفع آن تدابیری بیندیشند، این دستگاه ها باید زمینه گردشگری درست را در جزایر ایجاد کند، فرض کنید اگر در گوشه‌ای از جزیره هرمز، زمینه ایجاد فساد و برهنگی و حتی روابط نامشروع وجود دارد باید این زمینه ها را از بین ببرند و برای حضور بانوان در جزایر و استفاده آنان از فضای ساحل، مکان های مناسب ایجاد کنند چرا که گردشگران علاوه بر آشنایی با فرهنگ منطقه، قصد بهره مندی از ظرفیت های گردشگری جزیره را دارد بنابراین در صورت نبود زمینه لازم در این خصوص، دستگاه‌های متولی مقصرند و باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنند تا فرصت را از گردشگر نماهایی که قصد آسیب زدن را دارند گرفته شود.

وی همچنین افزود: جاهایی لازم است نیروی های انتظامی کمک کنند، جاهای دیگری می‌بایست دستگاه‌های متولی فرهنگی پای کار بیایند و فعالیت های فرهنگی انجام دهند لذا ضروری است که این اتفاق بیفتد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان بیان داشت: یکی از مسائلی که در جریان کار میدانی در جزیره هرمز انجام دادیم اهالی منطقه مکرر می گفتند به نظر می آمد که مردم منطقه را به نوعی با این قضیه سرگرم کنند این بود که معیشت مردم را با صرفا مسئله گردشگری گره بزنند که اگر گردشگر نماهایی هم به قصد سوء استفاده در منطقه حضور یافتند به بهانه اینکه معیشت مردم در معرض خطر قرار می گیرد پس ما اجازه بدهیم که هر اتفاقی از سوی آنان رخ می دهد بی تفاوت باشیم و به خاطر معیشت مردم مانع ایجاد نکنیم در حالی که این مسئله هیچ ارتباطی با بحث معیشت مردم جزیره هرمز ندارد. جزیره هرمزی که سال‌های سال مردمانش با آرامش و امنیت زندگی کردند و معیشت شان همیشه تامین بوده است هیچ تنگنای معیشتی نداشته اند امروز هم همین است و گره زدن این مسئله به معیشت مردم یک خطای استراتژیک و بزرگ است که یقیناً کار دشمن و مخالفین حجاب است که این مسایل را این گونه مطرح می‌کنند که برای دستگاه‌های متولی مانع ایجاد کنند که نتوانند کاری زا انجام دهند در حالی که ارتباطی با معیشت مردم ندارد.

اهدافی نهفته در گردشگری وجود دارد
وی گفت: البته گردشگری مسئله خیلی مهمی است امروز اقتصاد گردشگری خیلی می تواند به کشور و منطقه گردشگری کمک کند، اما باید دید چه هدفی در گردشگری نهفته است؟، هدف این است که گردشگران با حضور در منطقه گردشگری، باید با فرهنگ و زیست بوم منطقه آشنا شود و منتقل کننده این زیست‌بوم به سایر نقاط باشد نه اینکه با حضور در منطقه گردشگری، اثر تخریبی داشته باشد، اگر گردشگری زیست منطقه را خراب کند و یا به آن آسیبی وارد کند هیچ انسان عاقلی آن را نمی‌پذیرد و این نوع گردشگری را قطعاً خلاف مصالح منطقه می داند، منطقه‌ای که از فرهنگ و زیست و سبک زندگی خاصی برخوردار است و سال ها با همان روش زندگی کرده است.

کریمی بیان کرد: در جزیره هرمز، ناهنجاری ها وجود نداشته و همیشه هنجارها و ارزش‌های حاکم بوده است، این جزیره بیشترین شهید داده و در این جزیره هرگز برهنگی وجود نداشته است، هرمز نشینان همیشه حافظ ارزش هاست، عده ای گردشگرنما بخواهند با حضور در این جزیره، کارهای ضد ارزشی انجام دهند به زیست بوم آن منطقه آسیب وارد می کند.
 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان با بیان اینکه گردشگری در سواحل هرمزگان باید وجود داشته باشد و ما بیشترین استقبال را در این زمینه می کنیم، گفت: باید زیر ساخت های گردشگری فراهم شود و اجازه نمی دهیم که گردشگر نماها ورود کنند و به زیست بوم منطقه آسیب وارد کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان مطرح کرد: دستگاه های زیربط در حوزه گردشگری و نظارت بر آن باید با همدلی گردشگری سالم را رونق دهند و کوتاهی از هیچ دستگاهی قابل پذیرش نیست و این موضوع را قطعا مورد ارزیابی قرار می دهیم.

حجاب، یکی از برنامه های دشمن در مسئله تهاجم فرهنگی
کریمی با اشاره به اینکه حجاب، یکی از برنامه های دشمن در مسئله تهاجم فرهنگی است، مطرح کرد: دشمن با ایجاد برهنگی و پوشش نامناسب به دنبال ترویج فرهنگ غلط خود در کشور با استفاده از شبکه های متعدد رسانه ای و ماهواره ای و فضای مجازی است‌.

وی افزود: دستگاه های فرهنگی باید به مسئله تهاجم فرهنگی با دقت بیشتری ورود کنند؛ همان گونه که مقام معظم رهبری چندین بار در این زمینه هشدار داده اند و از آن به عنوان شبیه خون فرهنگی نام برده اند؛ در همین راستا مسئولان فرهنگی نباید به این امر بی توجه باشند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان تصریح کرد: مسئله گردشگری نباید عامل تهاجم به فرهنگ غالب منطقه ما باشد و زیست بوم منطقه ما را بر هم زند.

کریمی تاکید کرد: مسئولان زیربط باید با جدیت بیشتری به مسئله ورود کنند و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان نیز هسته های مطالبه گری در این زمینه تشکیل داده و مجوزهای رسمی داده تا در زمینه های مختلف از جمله حجاب و مسائل فرهنگی از مدیران و مسئولان ذیربط بخواهند که چرا وظیفه ای که بر عهده اش گذاشته شده است به خوبی انجام نمی دهد.

وی عنوان کرد: اگر در منطقه ای نیاز به دستگاه های فرهنگی و نیروی انتظامی با حداکثر نیروهاست باید حضور یابند و نباید آزمون خطا دهیم و خطاهای گذشته بار دیگر تکرار شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان اظهار کرد: با توجه به کار میدانی و بررسی فرهنگ ایرانی و اسلامی به این نتیجه رسیده ایم که مردمان ایران زمین اعتقاد راسخ به حجاب دارند و این را جزو فرهنگ خود می دانند و اگر کسانی بخواهند به این مسئله آسیب بزنند مردم اجازه نمی دهند.

مردم با بدحجابی در جامعه مقابله کنند
کریمی ادامه داد: بهترین راه مقابله با بد حجابی افراد اندک در جامعه حضور مردم است و دستگاه های فرهنگی باید میدان داری کند و زمینه را برای حضور گروه های مردمی و مطالبه گر با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر فراهم کنند.

وی عنوان کرد: بی حجابی در طول تاریخ یک منکر و حجاب یک معروف در کشور ما بوده است و مردم جزایر اگر خودشان وارد صحنه شوند و امر به معروف و نهی از منکر کنند دیگر منکری در آن مناطق وجود نخواهد داشت.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال بی تفاوت کردن مردم در مقابل منکرهاست، مطرح کرد: اگر امروز بد حجابی است روز بعد به دنبال کشف حجاب و برهنگی و ترویج انواع فساد رخنه و شیوع پیدا می کند و مردم نباید منتظر دستگاه های مسئول باشند و خودجوش باید نهی از منکر را در جامعه انجام دهند.

کریمی با تاکید بر اینکه حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر وظیفه همه دستگاه هاست، گفت: امروز حمایت و پشتیبانی قاطعی از آنها صورت می گیرد و دستگاه های انتظامی و قضایی نیز حمایت می کنند.

سکوت بومیان منطقه مهم ترین عامل ترویج بی حجابی
وی مطرح کرد: عدم سکوت بومیان منطقه و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر بهترین راه مقابله با ترویج بی حجابی در مناطق گردشگری است؛ و ملیتی که از فرهنگ های خود دفاع نکند راه پیشرفت و تمدن سازی از آن گرفته می شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان تصریح کرد: مردم باید آتش به اختیار امر به معروف و نهی از منکر کنند و منتظر سازمان و دستگاه ها نباشند.

کریمی عنوان کرد: اگر امروز در جزیره هرمز منکراتی وجود دارد باید مردم آن منطقه مرزداری کنند و ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز تسهیل گری می کند که این معضلات حل شود و اجازه نمی دهیم که فرهنگ غنی اسلامی تحت شعاع اهداف پلید دشمن که به دنبال آسیب رساندن بوده قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر با هیچ دستگاه و شخصی تعارف نداریم و اگر مسئولین بخواهد در این زمینه شانه خالی کند با آن برخورد قاطع صورت می گیرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان بیان کرد: باید با همدلی مردم و مسئولان پدیده نو ظهور برهنگی و بی حجابی در انزوار عمومی هر چه زودتر مرتفع شود.

کریمی خاطر نشان کرد: اگر دستگاه های فرهنگی به وظایف خود عمل نکنند با انها از طریق دستگاه های قضایی برخورد قانونی می شود.

نظارت بر گردشگری وجود ندارد
حجت الاسلام بهزادی، امام جمعه جزیره هرمز  در گفت و گو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه مردم نجیب جزیره قبل و بعد از انقلاب و در دوران هشت سال دفاع مقدس خوش درخشیده اند، گفت: مردمان این دیار از دیرباز شغل شان صید و صیادی و کار کرد‌ن در کارخانه معدن بوده است.

امام جمعه جزیره هرمز عنوان کرد: در سال های اخیر به دلیل کمبود صید و صیادی مردم جزیره با مشکل هایی رو به رو شده بودند.

بهزادی با بیان اینکه به دلیلی تنوع خاک های رنگی و جلوه های زیبا خدادادی این جزیره به عنوان منطقه ای گردشگری مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است، گفت: خاکهای رنگی با تنوع قریب به ۷۲ رنگ در این جزیره وجود دارد که خاک سرخ این جزیره علاوه بر اینکه جلوه ای از زیبایی را دارد در استفاده از نوعی خوراک محلی به نام سوراغ نیز استفاده می شود.
 

بهزادی مطرح کرد: مردم جزیره هرمز در دوران ۸ سال دفاع مقدس خوش درخشیده اند و ۲۸ شهید تقدیم کرده اند و هرمز به عنوان جزیره ام الشهدا به فرماندهی موسی درویشی شناخته می شود.

وی افزود: بیشتر ناخداهای شناورها در لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی از رزمندگان جزیره هرمز استفاده می شد.

امام جمعه جزیره هرمز اظهار کرد: با توجه به هنرهای مردم جزیره هرمز و وجود خاک های رنگی هر ساله در روز خلیج فارس فرش خاکی در این جزیره دایر می شود که باعث جذب گردشگر شده است.

گردشگران زیادی در سال های اخیر جذب جزیره هرمز شده اند
بهزادی با اشاره به اینکه گردشگران زیادی در سال های اخیر جذب جزیره هرمز شده اند، مطرح کرد: مساحت جزیره هرمز ۴۲ کیلومتر است که مقداری از آن مسکونی و مابقی کوه هایی را تشکیل می دهد که به دریا وصل می شود و به ساحل صخره ای شهرت دارد.

وی با اشاره به اینکه زیر ساخت های گردشگری در جزیره هرمز فراهم نشده است، بیان کرد: در اماکن گردشگری زیر ساخت های اولیه از قبیل آب، برق و روشنایی وجود ندارد و قسمت هایی از ساحل که پلاژ بانوان و پلاژ آقایان باشد و ناجی نیز در آن محل مستقر باشد که جلوی غرق شدگی گردشگران را بگیرد وجود ندارد.

امام جمعه جزیره هرمز تاکید کرد؛ وقتی که زیر ساخت ها و نظارت بر گردشگری وجود نداشته باشد متاسفانه گردشگری سالم به گردشگری ناسالم تبدیل می شود و باعث ایجاد مکان خلوتی برای گردشگر نماها می شود.

بهزادی ادامه داد: هنگامی که ما هدف و برنامه ای برای گردشگران نداشته باشیم؛ افرادی ورود می کنند که قصد و غرض دارند و با برنامه می آیند؛ در همین راستا از دستگاه های امنیتی و میراث فرهنگی خواهش کردیم که برنامه نظارتی بر گردشگری جزیره داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه حتی یک اداره کوچک از میراث فرهنگی در این جزیره گردشگر پذیر وجود ندارد، تصریح کرد: بر خانه های بوم گردی این جزیره هیچ گونه نظارت و دقتی نیست.

امام جمعه جزیره هرمز ادامه داد: خواهشمندم که مسئولین به جزیره هرمز به عنوان یک شهر و بخش نگاه نکنند و این جزیره باید تبدیل به یک شهرستان شود و تعداد نیروی های انتظامی و سپاه در این منطقه افزایش یابد.

ساحل هرمز تبدیل به آسیبی بزرگ برای جزیره شده است
بهزادی تاکید کرد: حضور نیروهای امنیتی در ساحل ضروری است و این ساحل تبدیل به آسیبی بزرگ برای جزیره شده است.
 

وی اذعان کرد: وقتی که زیرساخت های گردشگری فراهم نباشد فرهنگ گردشگری ما با خطر مواجه می شود و روی بومیان نیز تاثیر منفی دارد.

امام جمعه جزیره هرمز گفت: هنگامی که مکانی برای دوچرخه سواری و پلاژ برای آب تنی بانوان وجود نداشته باشد باعث انجام دوچرخه سواری درون شهری و گسترش بی حجابی می شود.

بهزادی خاطر نشان کرد: نظارت ها در جزیره هرمز مقداری ضعیف است و توجه بیشتر مسئولین را می طلبد که رونق گردشگری با این سبک باعث ایجاد دل نگرانی هایی برای مردم بومی، مسئولان و خانواده های شهدا شده و گلایه مند هستند و این مشکلات قطعا با حضور مسئولان جهادی و میدانی مرتفع خواهد شد.

گردشگرنماها در افزایش فقر فرهنگی جزیره نشینان اثر گذار هستند
حجت الاسلام حمید غلامپور کارشناس مسائل دینی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار هرمز با اشاره به معضل بی حجابی و بدحجابی در سواحل کشور به خصوص استان هرمزگان اظهار کرد: در ابتدا باید گفت در بررسی میدانی این معضل؛ لحاظ شخصیتی، فکر و اندیشه افراد مرتکب بصورت دقیق قابل تفکیک نیستند، به عقیده من دسته بندی مغرض و غیر مغرض یا هر تقسیم بندی دیگر علمی نیست. ما با چه نرم افزاری می خواهیم نیت فرد از بی حجابی و بدحجابی را استخراج کنیم؟ صرفا مشاهدات عینی من یا افراد دیگر است که چنین استنباطی انجام می دهد یا حتی مقصر صد در صد مسئله را صرف حضور گردشگران بداند.

وی افزود: اما چیزی که مشهود است گردشگری بر اعتقاد ناب افراد بومی ساکن در استان، که افرادی اصیل و مقید به حجاب هستند تاثیر گذاشته اما مهتر از آن این است که باید دید چه اتفاقی رخ داده که نسل جدید بومیان هرمزگانی؛ گرایش به بی حجابی دارند؟ بخشی از این را می توان به حضور گردشگران ربط داد که خرده فرهنگ ها را با خود به همراه می آورند. اما مولفه‌های دیگریاز جمله هیولای رسانه و شبکه های اجتماعی نیز دخیل هستند.

چندین مولفه در وضعیت نابسامانی حجاب در جزایر وجود دارد
این کارشناس دینی با بیان اینکه ‍چندین مولفه دست به دست هم داده اند تا وضعیت بدحجابی در سواحل به این وضعیت برسد، تصریح کرد: رکن رکین بی حجابی در سواحل، رسانه است، قطعا تاثیر رسانه ها اعم از شنیداری، گفتاری، دیداری و فضاهای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

غلامپور ادامه داد: نکته قابل تامل اینجاست که طبق اذعان حوزه ارتباطات ، استان هرمزگان در استفاده از شبکه های اجتماعی و فضاهای اینترنتی رتبه نخست کشوری را داراست.

وی در ادامه گفت: با بررسی یک صفحه اجتماعی اینستاگرام بعنوان یک فضا و بستری باز که در دسترس همگان است در خواهیم یافت که بیش از ۲ میلیارد کاربر در سطح جهان دارد ، لذا بخش عمده ای از جریان سازی بی حجابی و بدحجابی از کانال رسانه صورت می پذیرد. دشمنان ماه ها و سال ها در اتاق های فکر ،با برنامه ریزی و ایجاد شبکه های ماهواره ای و تولید صدها سریال و برنامه ؛ بازی های رایانه ای علی الخصوص بازی های مخصوص گوشی همراه که فرزندان ما در اختیار دارند و ما بی توجه هستیم همه و همه در ترویج معضل بدحجابی و بی حجابی در حال کار هستند و در مقابل ما هنوز نتوانستیم راه حل مناسبی برای رویارویی با حوزه رسانه بیابیم. امید است در حوزه رسانه بتوانیم قدم ها را متناسب تر با موج ایجاد شده متناسب با باورها و آموزه های دینی تنظیم کنیم.

خرده فرهنگ ها افزایش یابد، سبب جریان سازی خود به خود یک فرهنگ غالب می شود
این کارشناس دینی همچنین افزود: بخش دیگری که در ترویج معضل بدحجابی در رتبه دوم نقش آفرینی است و متاثر از رسانه نیز است، حضور فیزیکی گردشگران است. وقتی تعداد خرده فرهنگ ها افزایش یابد سبب جریان سازی خود به خود یک فرهنگ غالب می شود که بهترین تعبیر را رهبری عزیز فرمودند که فرهنگ هواست و همه ناچار هستند استشمام کنند و لذا پس از همه گیری مسیله قبح آن نیز از بین می رود. اینکه بدحجابی و بی عفتی در ذهن و اندیشه مردم اصیل استان هرمزگان، مسأله قبیح است شکی نیست اما چه اتفاقی می افتد که نسل جوان این استان که با لهجه شیرین هرمزگانی صحبت می کند با وضعیت بدحجابی در ساحل استان قدم می زند؟ قطعا تاثیرات حضور فیزیکی گردشگران در این مسأله دخیل است.به نظر میرسه بهترین کاری که میشه انجام داد ابتدا باید یک ستاد استانی مردم نهاد شکل گیرد و مسئله ریشه یابی شود یعنی فلسفه عدم رعایت حجاب توسط گردشگران را ریشه یابی کنیم.

غلامپور بیان داشت: در این تشکل استانی می بایست متخصصین روانشناسی و حوزه اجتماعی؛ نمایندگان همه دستگاه های بهره بردار ساحل و مرتبط با آن ؛ موثرین فرهنگی با پشتیبانی نهادهای حاکمیتی و حضور آن جی او ها و سمن های مردمی تجمیع شوند که به عنوان مثال تورهای گردشگری درحال فعالیت زیر نظر گردشگری استان و مناسب سازی سواحل شهرداری ها و قصد علی هذا سازمان های تبلیغی دینی و گروههای امر به معروف در غالب ستاد امر به معروف با پشتیبانی نهاد های حاکمیتی می بایست بصورت متمرکز با وحدت رویه کار کنند. در شهرستانها نیز نیز این ستاد تشکیل شود چراکه وضعیت بدحجابی در ساحل شهرستان مثل «تبن» شهرستان پارسیان بسیار وحشتناک تر از ساحل بندرعباس است. سواحل شهرستان بندرعباس تا حدودی کنترل می شود اما در سواحل شهرستان ها این چنین نیست.

وی افزود: بنابراین برای رفع معضل بی حجابی و بدحجابی در سواحل، می بایست ضمن تشکیل ستاد بهینه سازی سواحل ؛بوم حل مسأله تعریف و ریشه یابی شود ، ظرفیت ها را رصد و راه حل ها را ناظر بر ظرفیت های میدانی و ریشه ها تعریف کنیم. هیچ راه حلی بهتر از فعال کردن ذهن و اندیشه مردم نیست. به عبارتی اگر خود مردم پای کار بیایند بی نتیجه نخواهد ماند. مردم پای کار آمدند و انقلاب کردند، مقدمه اول مبارزه با بی حجابی و بد حجابی یک انقلاب درونی است که ما نخست افراد دلسوز و انقلابی را بیدار و سرخط کنیم. با تکثر حضور این افراد انقلابی در میدان، تا حدودی فرصت رشد و توسعه از بی حجابی و بدحجابی گرفته می شود. با خالی کردن میدان توسط نیروهای انقلابی و دلسوز، قطعا به جریان سازی بی حجابی و بدحجابی توسط برخی افراد کمک می کند.

لزوم تشکیل کمپین ها و پویش ها در مقابله با بدحجابی و بی حجابی

این کارشناس دینی هرمزگان تاکید کرد: بنابراین با راه اندازی کمپین ها و پویش ها می بایست میدان مقابله با بدحجابی و بی حجابی را تقویت و به صورت شبکه ای فعالیت کنیم. مردم نیاز به شادی و تفریح و تنوع دارند بنابراین فعال کردن گروه های جهادی تبلیغی در سواحل و اجرای برنامه های شاد و مفرح می تواند در رفع معضل بی حجابی و بدحجابی در سواحل تاثیرگذار باشد. چند وقت پیش، برنامه مستندی دیدم که در سواحل استان های شمالی چنین برنامه ای برگزار شده بود که چندین روحانی با تجهیز سیستم های صوتی در ساحل، به اجرای برنامه می پرداختند و نکته جالب اینجا بود که به وقت اذان مغرب، همه مردم حاضر در ساحل با آب دریا وضو گرفتند و نماز جماعت اقامه کردند. با اجرای چنین برنامه هایی می توانیم گام های موثری در رفع معضل بی حجابی و بدحجابی در سواحل برداریم وگرنه پیداکردن مقصر دردی دوا نمی کند.

برای رفع این معضل، باید هم افزایی صورت گیرد
غلامپور تاکید کرد: برای رفع این معضل، باید هم افزایی صورت گیرد و تمامی دستگاه های متولی پای کار بیایند و سهمی را که بر عهده دارند عملیاتی کنند. مردم نیز باید مثل همیشه در میدان حاضر شوند و نقش آفرینی کنند. همچنین باید ستاد معینی در استان هرمزگان و سایر استان های ساحلی که با معضل بد حجابی مواجه اند تشکیل شود، چرا که مقابله با بدحجابی، کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر و یا سایر دستگاه های متولی به تنهایی نیست لذا باید ستادهای مردمی تشکیل شود و در کنار آن، دست اندارکاران برنامه ریزی، ریشه یابی و سپس بوم حل مسأله تعریف کنند.

وی ابراز داشت: با ریشه یابی بدحجابی یک جوان به این نتیجه دست می یابیم که وی به دنبال دیده شدن است، به عبارتی ضعف دیده شدن در خانواده سبب شده که وی در جامعه با بدحجابی حضور یابد و از آنجایی که نیاز شدید به دیده شدن در وجودش دپو شده است خود را بزک کرده تا مورد دید دیگران واقع شود و تصور اشتباهی که بزک شدن را که مقدمه تشکیل زودتر زندگی میداند اغنا کن لذا با یک اغنای درونی این مسیله نه تنها قبیح نیست بلکه برایش خیلی لذت بخش هم است.

این کارشناس دینی همچنین تاکید داشت: مردم باید لذت امر به معروف را بچشند و به جایگاه این واجب الهی آگاهی داشته باشند که در نهج البلاغه تمام نیکی ها جرعه ای در مقابل دریای امر به معروف قلمداد شده است. با اغنا اندیشه مردم ؛ انقلاب درونی در دل و ذهن ایشان شکل خواهد گرفت تا انقلاب بیرونی متبلور از آن شود، در چنین شرایطی، نیرو های دغدغه مند با خانواده در ساحل حضور می یابند و با افزایش تعداد این افراد، کسی جرأت انجام کارهای متجاهر به فسق در سواحل را نخواهد داشت. در این کار رسانه می تواند ماموریت بسیار حساس و مهمی را انجام دهد و بستر را برای شکل گیری چنین تشکل و ستادی فراهم کند.

رفع بدحجابی در سواحل نیازمند همراهی مردم است
به عقیده غلامپور، بهترین راه برای مدیریت بحران بدحجابی در سواحل، انجام کار ستادی و تشکیلاتی بر پایه و اساس مردم است، تمامی افراد تاثیرگذار در این ستادها گرد هم آیند و مسأله بدحجابی در سواحل را موشکافانه مورد بررسی قرار دهند و نقش هر دستگاه را مشخص و عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: البته باید گفت جای بسی تاسف است که برخی از نیروهای اداری، بدحجاب هستند، چه توقعی از ارباب رجوع برای رعایت حجاب باید داشته باشیم؟ بنابراین دولت می بایست به ارگان ها و شرکت ها بخشنامه کند تا کارمندان و پرسنل موظف به رعایت حجاب شوند.

این کارشناس دینی ابراز داشت: متاسفانه فرهنگ اصیل بومی استان هرمزگان که حجاب و عفاف در اولویت ارزش های اندیشه فکری شان است با چالش مواجه شده و یکی از تبعات شوم آن، این است که فرزندان استان هرمزگان با گویش شیرین هرمزگانی و وضعیت بدحجابی در سطح شهر حضور می یابند که این تبعات عدم عملکرد مناسب دستگاه های متولی، مردم و شبکه های تبلیغی است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: امام جمعه جزیره هرمز دستگاه های فرهنگی دستگاه های متولی کارشناس دینی وضعیت بدحجابی زیست بوم منطقه حجابی در سواحل جزیره هرمز تهاجم فرهنگی مقابله با بد بدحجابی و بی وجود نداشته بی حجابی زیر ساخت ها پوشش و حجاب مردم جزیره فرهنگ غالب معیشت مردم انجام دهند وجود ندارد جریان سازی بی حجابی ورود کنند ریشه یابی دستگاه ها فرهنگ ها بد حجابی معضل بد پای کار سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۷۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان

در مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه اسناد مالکیت صد‌ها نفر از مردم قشم پس از حدود ۵۰ سال به آن‌ها داده شد.

از حدود پنجاه سال پیش صدور اسنادی موسوم به رفسنجان سبب شده بود دعاوی حقوقی متعددی در جزیره قشم ایجاد شود و افراد حقیقی متعددی مدعی مالکیت بر زمین‌های مردم و اهالی این جزیره و حتی ساختمان‌های دولتی شوند.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان  در این مراسم گفت: چالش اسناد رفسنجان یکی از مشکلات مهم در جزیره قشم بود که بر اساس آن از حدود ۵۰ سال قبل ۷ هزار و ۱۴۲ فقره سند موسوم به اسناد رفسنجان بدون تعیین محدود دقیق تحویل افراد شده بود که این موضوع هم مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده و هم موانعی را در پیشبرد عمران و آبادانی این جزیره ایجاد کرده بود.

وی گفت: متأسفانه محدوده اسناد موسوم به رفسنجان تعریف نشده بود و به همین دلیل طی سالیان متمادی تعارضات متعددی به وجود آمده و پرونده‌های زیادی تشکیل شده بود که این موضوع موجب کاهش ثبات مالکیت در جزیره قشم شده بود.

وی افزود: بر این اساس، دستگاه قضایی استان هرمزگان با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک، دستگاه‌های اجرایی متولی و منطقه آزاد قشم به موضوع تعیین تکلیف اسناد رفسنجان جزیره قشم ورود کرد و خوشبختانه به یُمن سفر پر خیر و برکت ریاست قوه قضاییه  این مشکل ۵۰ ساله مردم قشم گره گشایی شد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با تأکید بر اینکه با تعیین تکلیف اسناد رفسنجان از لحاظ مساحت و مختصات هیچ تغییری در این اسناد ایجاد نشده است، گفت: با این اقدام ضمن تعیین محدوده اراضی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به همان میزانی که در اسناد موسوم به رفسنجان قید شده است، اسناد تک برگ برای مردم صادر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • رعایت کرامت مرزنشینان و ساحل‌نشینان خط قرمز دولت است
  • خانه پیرمردی که بعد ۵۱ سال سند دار شد
  •  مشکل ۵۰ ساله ساکنان جزیره قشم حل شد
  • حل مشکل ۵۰ ساله ساکنان جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • ناپایداری در وضعیت جوی و دریایی هرمزگان
  • روایت رئیس کل دادگستری هرمزگان از فرآیند حل مشکل ۵۱ ساله مردم قشم
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضاییه
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • کنایه معنادار نماینده زاهدان به مولانا عبدالحمید /مردم نگران هستند/علت حملات تروریستی چندماه اخیر چیست؟
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان