Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@04:28:55 GMT

نقش مردم ایلام در انقلاب اسلامی کتاب شد

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۸۰۱۲

نقش مردم ایلام در انقلاب اسلامی کتاب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، کتاب «انقلاب اسلامی در ایلام» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد؛ در این کتاب سعی شده با استفاده از منابع دست اول تاریخی از جمله، اسناد به جای مانده از ساواک و سایر مراکز امنیتی، روزنامه‌ها، مطبوعات و خبرنامه‌های مختلف و معتبر، مصاحبه با افراد مطلع و حاضر در مقاطع گوناگون نهضت امام خمینی، همچنین منابع معتبری که توسط پژوهشگران صاحب نام تألیف شده و گویای تحولات تاریخی استان ایلام است، ضمن ارایه تصویری تاریخی از ایلام و تحولات آن، نقش تاریخی این منطقه در انقلاب اسلامی ایران واکاوای شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب در نه فصل تنظیم شده است؛ فصل اول مختصری از جغرافیای طبیعی و تاریخ تحولات استان ایلام را از آغاز تا سقوط حکومت والیان پشتکوه ارائه می‌دهد، هدف از ارائه این فصل آشنایی خواننده با تحولات استان ایلام در دوره‌های مختلف تاریخی و شناخت جغرافیای منطقه است.

در این فصل، این دوره نسبتاً طولانی تاریخی بسیار مختصر ارائه شده است؛ هرچه به دوره معاصر نزدیک‌تر می‌شویم گستردگی مطالب بیشتر می‌شود، به همین خاطر در فصل دوم شکل گیری ایلام جدید در دوره پهلوی مورد توجه قرار گرفته و اینکه مردم این منطقه چه تحولاتی را در دوره اقدامات حکومت پهلوی به ویژه در دوران رضاشاه از سر گذراندند؟ ساختار اجتماعی منطقه و فشارهای عوامل حاکمیت پهلوی اول، هم‌چنین روابط تاریخی مردم این سرزمین با کشور عراق در این فصل بررسی شده است.

فصل سوم به شورش تیمور بختیار – اولین رئیس ساواک - در مقابل رژیم پهلوی پرداخته است؛ از آنجایی که گروهی از مردم ایلام به دلایل مختلف به این شورش پیوستند و اقدامات چریکی و مسلحانه علیه رژیم انجام دادند، انگیزه‌ها و دلایل پیوستن مردم و عشایر این منطقه به تیمور بختیار برای مقابله با رژیم پهلوی و نیز اقدامات  آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

فصل چهارم فعالیت‌ها و توطئه‌های ساواک ایلام در مقابله با انقلابیون را مورد بررسی قرار داده و در فصل پنجم، نقش مسجد جامع ایلام در فعالیت‌های انقلابی مردم این استان مورد واکاوی قرار گرفته است. 

با آغاز دهه‌ی ۱۳۵۰ فعالیت‌های انقلابی در مناطق مختلف گسترش یافت و در ایلام نیز به‌واسطه گسترش ارتباطات از یک سو و تبعید برخی روحانیون برجسته به این منطقه از سوی دیگر، سطح آگاهی مردم و آشنایی آنها با انقلاب و امام خمینی (ره) بیشتر شد؛ فصل ششم به این فعالیت‌ها پرداخته است.

فصل هفتم به نقش و جایگاه علما و روحانیون در شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایلام اختصاص دارد و فصل هشتم به حوادثی که از رحلت حاج آقا مصطفی خمینی شروع شد و تا اوایل سال ۱۳۵۷ تداوم یافت پرداخته است؛ در این فصل وقایعی که باعث تسریع روند انقلاب در ایلام شده بررسی شده است.

در فصل نهم که به سال ۱۳۵۷ اختصاص دارد نیز، تحولات انقلابی مردم ایلام با بهره‌گیری از اسناد مختلف مورد تدقیق و تحقیق قرار گرفته است؛ در انتهای کتاب نیز اسناد و تصاویر مرتبط درج شده است.

از جمله فعالیت‌های مردم ایلام در سال ۵۷، تخریب مظاهر و نشانه‌های رژیم پهلوی بود؛ در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «در بررسی اسناد به این نتیجه می‌رسیم که برای اولین بار پس از سخنرانی آیت الله مروارید و با تشویق‌های وی به مجسمه رضاشاه حمله شده و حتی اقدام به تخریب چند سنگ از سنگ‌های سکوی آن کرده و محوطه آن را به آتش کشیدند؛ این اقدام که به رهبری آیت الله مروارید انجام گرفت، تا پیش از آن در ایلام بی‌نظیر بود؛ این تظاهرات که منجر به حمله به مجسمه رضاخان در میدان ۲۲ بهمن کنونی ایلام شد، باعث شد انقلابیون این استان روحیه مضاعفی بگیرند و در روزهای آینده با قدرت در تظاهرات شرکت کنند.»

کتاب «انقلاب اسلامی در ایلام» تألیف سید محمد طاهری مقدم در ۳۸۴ صفحه و با قیمت ۱۱۰ هزارتومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از فروشگاه این مرکز واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، نبش مجتمع ناشران تهیه کنند و یا از صفحه منشورات سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir سفارش دهند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی در ایلام انقلاب اسلامی مردم ایلام فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۸۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» نوشته سیّد مهدی موسوی توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

علم در نگاه رهبر انقلاب، یکی از محورهای مهمّ تمدّن انسانی است و خود از همین منظر تمدّنی و با رویکرد فلسفی - الهیّاتی به علم و علوم انسانی می‌نگرند. ایشان در بیانات و نوشته‌های خود افقهای جدیدی را مورد نظر دارند که انسان را وا می‌دارد تا فراتر از فلسفه‌های رایج به دیدگاه‌های ایشان توجّه بیشتری کند.

ایشان به عنوان یک مجتهد و حکیم عالی‌قدر صاحب سبک خاص در تبیین و تحریر معارف اسلامی و انسانی هستند و در تحلیل امور انسانی از افق‌های جدید انسانی و تمدّنی پرده برمی‌دارند و آن را در موضع‌گیری‌های خود در عرصه‌ی راهبری جامعه و مواجهه‌ی تمدّنی با پدیده‌های داخلی و خارجی به کار می‌گیرند.

کتاب مورد اشاره در ۱۱ فصل می‌کوشد به واکاوی نظریّه‌ رهبر انقلاب در موضوع علوم انسانی اسلامی بپردازد.

کتاب «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» نوشته سیّد مهدی موسوی در ۸۳۲ صفحه و در قطع وزیر و با شمارگان ۲ هزار جلد و با بهای ۴۲۰ هزار به زودی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

کد خبر 6097066 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • کتاب رضای انقلاب به بازار نشر راه یافت
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبرانقلاب در راه نمایشگاه کتاب
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب