Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا جیلان روز سه‌شنبه به همراه شهردار، اعضای شورای اسلامی، هنرمندان و سنگ‌تراشان هفشجان در بازدید میدانی از محله سنگ‌تراشان این شهر تاکید کرد: تولیدات صنایع‌دستی رشته سنگ‌تراشی هفشجان نه تنها شهرت استانی و کشوری بلکه از معروفیت در سطح جهانی برخوردار است.

وی افزود: هم‌اکنون ۶۵ نفر در زمینه تراش سنگ شامل پیکرتراشی، شیرسنگی، هاونگ، یانه، آردچی، پایه ستون و مصنوعات دیگر در هفشجان مشغول فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جیلان تصریح کرد: این هنرمندان، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خود را از استخراج سنگ در کوه‌های بُزلَر و جهان‌بین در منطقه، حمل آن به داخل کارگاه، بُرِش و در انتها تراش از سوی استادکار تولید می‌کنند.

وی با اشاره به وجود ۲۰ کارگاه تولید انواع صنایع‌دستی سنگی در شهر هفشجان یادآور شد: هم‌اکنون ۲۵ شهرکرد و چند کارگاه دیگر به‌ صورت پراکنده در چهارمحال و بختیاری در حرفه حجاری فعالیت دارند و در در هر کارگاه ۲ تا هشت نفر مشغول کار هستند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: حجاری‌های سنگی در هفشجان از ۸۰۰ سال قبل تا نسل کنونی منتقل شده است.

وی درخصوص طراحی و نمونه‌سازی محصول گفت: در حرفه حجاری به‌عنوان آمیزه‌ای از هنر خوشنویسی، شعر، نقاشی و احساس، از سال‌های دور تاکنون، جلوه‌های زیبایی از هنر سنگ‌تراشی پدید آمده است.

جیلان تاکید کرد: در روند تهیه پرونده ثبت هفشجان به‌ عنوان "شهر ملی حجاری‌های سنگی" به شناسایی و اصلاح طرح­‌ها و نقش‌مایه­‌ها، مُهر اصالت ملی، نشان مرغوبیت بین‌المللی، تدوین استاندارد ملی، تدوین استاندارد آموزش شغلی، اِلِمان‌های شهری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بناهای ثبت ملی شده، اماکن تاریخی مورد بهره­برداری صنایع­دستی، ثبت میراث ناملموس و ملموس، ثبت نشانه‌های جغرافیایی، انجمن‌ها، کانون‌ها و سازمان­های مردم­نهاد، شرکت‌های تعاونی، اتحادیه‌های شرکت­های تعاونی توجه شده است.

به گزارش ایرنا، یکی از آیین‌های قدمت‌دار در فرهنگ مردمان این استان به‌خصوص بختیاری‌ها، قرار دادن شیرسنگی (بردشیر) در قبرستان‌ها بود.

بردشیر (شیرسنگی) نماد شجاعت، دلاوری، میدان‌داری و صفات و ویژگی‌های برجسته‌ای چون هنرمندی در شکار، تیراندازی، جنگ و سوارکاری فردی است.

قدیمی‌ترین شیرِ سنگی موجود در چهارمحال و بختیاری، شیر عبدالحمید بن‌ ابراهیم هفشجانی، ۱۰۱۳ هجری قمری (۴۳۵ سال پیش) مربوط به دوره صفویه است و به‌طور یقین نمونه‌های کُهن‌تر اسلامی در این خاستگاه وجود داشته‌اند.

هفشجان در هشت کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

برچسب‌ها چهارمحال وبختیاری هفشجان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهارمحال وبختیاری هفشجان میراث فرهنگی چهارمحال وبختیاری هفشجان میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۹۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت: رقابت‌های انتخابی جام جهانی با با حضور بیش از ۳۰۰ ورزشکار از ۳۸ کشور جهان به میزبانی شهر جیانگ‌یئن در کشور چین برگزار و ملی‌پوشان کشورمان برابر حریفان خود با نمره ۹.۶۸ به مقام قهرمانی رسید و صاحب نشان طلا شد.
زهرا کیانی پیش از این به نشان طلای فرم چانگ‌چوان دست یافته بود.

دیگر خبرها

  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی بارش‌ها بهاری از امروز در چهارمحال و بختیاری
  • مقدمات برگزاری دادگاه‌های صلح در لرستان فراهم شود
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • مقدمات برگزاری «دادگاه‌های صلح» در لرستان فراهم شود
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • پدر شهید محمد ملکپور آسمانی شد
  • نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری