Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@18:04:57 GMT

دلار چقدر ارزان می شود؟

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۹۴۷۳

دلار چقدر ارزان می شود؟

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که قیمت دلار تحت تاثیر اخبار مثبت از مذاکرات وین تا ۲۴ هزار تومان با کاهش مواجه خواهد شد و بعید است که به کمتر از این رقم برسد. ناطقان: کامران ندری درباره تاثیر مذاکرات وین بر اقتصاد ایران اظهار کرد: اخبار مثبتی که از این مذاکرات منتشر می‌شود، بیشترین تاثیر را بر بازار ارز می‌گذارد که این تاثیر خود را به صورت کاهش قیمت‌ها در این بازار نشان می‌دهد و میزان و شدت این کاهش نیز به سیاست دولت بستگی دارد، زیرا دولت نمی‌تواند مانع افزایش قیمت ارز شود اما می‌تواند مانع کاهش آن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





این تحلیلگر اقتصادی بیان کرد که این مذاکرات تاثیر کوتاه مدتی بر سایر شاخص‌های کلان اقتصادی چون تورم، تولید و ... نمی‌گذارد و نمی‌توان تا انتهای سال انتظار تغییری در این شاخص‌ها متاثر از نتیجه مذاکرات داشت‌.

وی با بیان اینکه بعید است نرخ دلار به کمتر از ۲۴ هزار تومان برسد، افزود: بعید می‌دانم که افت شدیدی در قیمت ارز ایجاد شود و اکنون نرخ دلار تا محدود ۲۶ هزار تومان هم کاهش پیدا کرده است و اگر در ادامه نیز نتیجه مذاکرات مثبت باشد، حدودا می‌تواند ۲۰۰۰ تومان کاهش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برخی از مشکلات اقتصادی کشور، ریشه داخلی دارد و چه تحریم‌ها برداشته شود چه نشود، این مشکلات داخلی برقرار است و ارتباطی با مذاکرات وین ندارد. بی‌نظمی‌ و ناترازی‌هایی که در نظام بودجه‌ریزی کشور، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و ... وجود دارد، ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و تنها این مشکلات را تشدید کرده است و آن‌ها با رفع تحریم‌ها از بین نمی‌روند.

ندری تاثیر میان مدت و بلند مدت رفع تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را قابل ملاحظه نمی‌داند و می‌گوید: از آنجا که یکسری از مشکلات فارغ از تحریم‌ها در اقتصاد ایران پا برجا هستند و آینده اقتصاد نیز به آن‌ها بستگی دارد، نمی‌توان با رفع تحریم‌ها امیدوار بود که تمام مشکلات حل می‌شود، بلکه باید در کنار رفع تحریم‌ها به اصلاحات ساختاری در اقتصاد توجه ویژه شود.
منبع: ایسنا برچسب ها: دلار ، ناطقان ، ارزان ، بازار ، مذاکرات

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دلار ناطقان ارزان بازار مذاکرات رفع تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۹۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی

تنش‌های سیاسی در جهان همچنان بیشتر از مباحث اقتصادی و عرضه و تقاضا بر روی بهای نفت در بازار جهانی تاثیر می‌گذارد. بیم و امید‌ها برای رسیدن به توافق صلح میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی و استقرار آتش بس دائمی در غزه که می‌تواند بار دیگر ثبات را به خاورمیانه بازگرداند، بهای طلای سیاه را امروز در بازار انرژی تحت تاثیر قرار داد. 

به گزارش الجزیره، عدم قطعیت در توافق آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی باعث تغییرات جزئی بهای نفت در معاملات امروز بازار جهانی شد. 

بر این اساس، بهای نفت برنت دریای شمال با ۳۷ سنت افزایش به ۸۳ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با همین میزان افزایش، ۷۸ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. 

در معاملات هفته گذشته بازار جهانی، نفت برنت ۷ درصد و نفت وست تگزاس اینترمیدیت ۶.۸ درصد سقوط را به دلیل داده‌های آماری ضعیف درباره ایجاد شغل در آمریکا و زمانبندی برای کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزور (بانک مرکزی آمریکا) تجربه کردند. 

گرچه مقامات صهیونیست تاکنون درباره پذیرش توافق صلح از سوی حماس اظهار نظر رسمی نکرده اند، اما برخی منابع از احتمال رد شدن این مسئله از سوی تل آویو اقدام به گمانه زنی کرده اند. این موضوع یعنی ادامه تنش‌ها در خاورمیانه و تاثیر مخرب آن بر بهای نفت در بازار جهانی.

در حوزه اقتصاد، داده‌های آماری درباره اقتصاد چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان امیدوار کننده بوده است که همین امر می‌تواند به تقویت تقاضا در بازار انرژی منجر شود.

مترجم: ابوالفضل هاشمی

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: مشکل اصلی صنعتگران تحریم نیست، تنوع نرخ ارز ام الفساد است
  • اقامتگاه‌های ارزان و اقتصادی در آبادان
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است