Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا شکارسری اور جشنواره شعر فجر می‌گوید: یکی از آسیب‌های کلی شعر این است که ما با خطر مبتذل‌نویسی در لباس ساده‌نویسی روبرو هستیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ روز گذشته دبیرخانه جشنواره شعر فجر فهرست نامزدهای نهایی این جشنواره را به همراه داوران در پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو(قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) را معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس سعید بیابانکی، علی داوودی، محمدمهدی سیار، حمیدرضا شکارسری، قادر طراوت‌پور، میلاد عرفان‌پور و محمدسعید میرزایی داوری سه بخش بزرگسالِ شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «شعر فجر» را برعهده داشتند. غلامرضا بکتاش، بابک نیک‌طلب و حمید هنرجو داوری بخش شعر کودک و نوجوان  و محمود اکرامی‌فر، محمدرضا تقی‌دخت و سیدعلی میرافضلی داوری بخش «درباره شعر»  را بر عهده داشتند.

در این دوره کتاب‌های منتشر شده در سال 1399 بررسی شده که شامل دو هزار و 609 اثر است. از این میان تعداد دو هزار و 106 اثر در حوزه شعر بزرگسال، 364 اثر در حوزه کودک و نوجوان و 139 اثر در بخش درباره شعر بوده است. اما کمیت و کیفیت آثار ارزیابی شدن در نگاه داوران چگونه بوده است؟

خبرگزاری تسنیم،‌ در آستانه برگزاری اختتامیه شانزدهمین جشنواره شعر فجر با حمیدذرضا شکارسری داور بخش شعر نو به گفت‌وگو پرداخت. شکارسری در این گفت‌وگو  از کمیت قابل توجه آثار شعر نو خبر داد. او در عین حال معتقد است که در این دوره شاهد اتفاقی در شعر نبوده‌‌ایم،‌ این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید:

* تسنیم: جناب شکارسری شیوه داوری‌ها در این دوره از جشنواره شعر فجر چگونه بود؟

در مرحله نخست که کل آثار گردآوری شده ارزیابی شد، در شعر نو بیش از هزار اثر، در شعر کلاسیک با 900 اثر و در شعر محاوره با 100 کتاب روبرو بودیم، در مرحله نخست شاعران گروه‌بندی شده بودند و کتاب‌ها را در هر بخش به صورت مجزا بررسی می‌کردند،  در مرحله پایانی اما شاعران تمامی آثار راه یافته به مرحله نهایی را بررسی کردند. 

* تسنیم: طبیعتاً با توجه به سبقه شما در شعر باید در گروه شعر نو به داوری پرداخته باشید، آثار این حوزه را چطور ارزیابی می کنید؟

بله، من در بخش شعر نو به داوری پرداختم. در این بخش به لحاظ کمی نکته‌ای که جالب توجه بود، بیشتر بودن تعداد کتاب‌های منتشر شده در این حوزه به نسبت شعر کلاسیک در سال 99 بود. این نکته جالب توجه است و نیاز به بررسی بیشتر دارد. اما به لحاظ کیفی در هر کدام از بخش‌های سنتی و شعر ما شاهد یک اتفاق نبودیم، در هیچ کدام از بخش‌ها این اتفاق رخ نداد؛ البته این انتظار که ما در هر سال که کتاب‌ها را بررسی می‌کنیم، شاهد یک اتفاق باشیم،‌ انتظار خیلی به جایی نیست، کارها در حد قابل انتشار بود نه انتظار. چندان تفاوتی هم با سال‌های گذشته نداشت‌،ما هم انتظار معجزه نداشتیم.

مثل همه سال‌های دیگر ما با یک منحنی زنگوله‌ای روبرو هستیم، تعداد بسیار زیادی از آثار که از لحاظ کیفی چندان بالا نیستند و در کنار آن کارهای خوبی که به مرحله فینال هم رسیدند. در این میان تعداد بسیار زیادی هم آثار متوسط هستند. پس اوضاع کمی و آماری کتاب‌ها به لحاظ کیفیت عین سال‌های گذشته است.

به قالب شعر نو در رده سنی کودک و نوجوان بها نداده‌ایم

اما در برخی از بخش‌ها ما کمیت خوبی نداریم. به گمان من این نکته نیز قابل توجه است. ما هنوز شعر کودک را در موسیقی عروضی جست و جو می‌کنیم و قوالب نو را خیلی بها نداده‌ایم. این یک واقعیت است. مخاطب کودک و نوجوان و والدین اعتیاد به موسیقی عروضی در شعر این گروه سنی دارند و هنوز به فضاهای نو برای این گروه سنی ورود نکرده و جرأت ورود ندارند. 

چون هنوز که هنوز است این قوالب در شعر کودک و نوجوان بدیع و تازه محسوب می‌شود، خوب رویارویی مخاطب عام با این قوالب قطعاً با نوعی نوگریزی و نوستیزی همراه است؛ چون به هر صورت اینکه بخواهیم عادت زیبایی‌پسندی خود را کنار بگذاریم، کار سختی است. نکته آخر هم این است که  شعر نو کودک و نوجوان خوب هم کم داریم. این موضوع قابل انکار نیست. هنوز که هنوز است تجربه نوگرایی در این شعر برای این گروه سنی هنوز به نقاط درخشان خود نرسیده است.

البته من گمان می‌کنم که عین شعر بزرگسال که به تدریج نوعی تعادل بین این قوالب برقرار شد و اکنون تعداد کتاب‌های نوسروده بیشتر از سنتی شده است، در شعر نوجوان هم به این موضوع خواهیم رسید.

* تسنیم: کتاب‌های شعر نو به لحاظ مضامین از چه وضعیتی برخوردار بودند،‌ بیشتر چه مضامینی مورد توجه قرار گرفته است؟

ما در شعر نو نزدیک به هزار و 100  عنوان کتاب را بررسی کردیم. تمام موضوعات مورد توجه شاعران قرار گرفته بود؛ از موضوعات صریحی مثل جنگ و دفاع مقدس، مقاومت در منطقه تا فرمالیست‌ترین نوع شعرها. نوعی تنوع و تکثر قابل توجه در کتاب‌ها وجود داشت. 

کاهش تظاهرات فرمالیستی در شعر نو

از سوی دیگر، ما نسبت به یکی دو دهه گذشته حرکات و تظاهرات فرمالیستی را در شعرها کمتر می‌بینیم، مخاطبان شعر به یاد دارند که در دهه 70 و و اوایل دهه 80 چه جریان‌های شعری خودنمایی می‌کرد. حالا در انتهای قرن می‌بینیم حرکات فرمی حتی در میان شاعرانی که به این تظاهرات معروف بودند، هم معتدل شده است‌؛ بنابراین این توجه به محتوای شاعرانه و توجه به مضامین شاعرانه به یک تعادل رسیده است. 

*تسنیم: این تعادل در استفاده از فرم در میان شاعران باتجربه بیشتر دیده می‌شود یا در میان شاعران جوان و نوسروده نیز دیده می‌شود؟

شاعران با تجربه خواه‌ناخواه الگوساز و موج ساز هستند، شاعران جوان خواه ناخواه از این جریانات شاعران با تجربه متأثر هستند‌، شعر شاعران با تجربه و صلاحیت که یک برند شعری محسوب می‌شوند‌، در شعر شاعران جوان خود را نشان می‌دهد.

آسیب‌های شانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر؛ از فقدان اندیشه در شعر بزرگسال تا فقر جدی در شعر نوجوان

* تسنیم: در دوره‌‌هایی از داوری‌های جشنواره فجر استعدادهای نوظهور کشف و شناسایی شدند که حالا برای شاعران جوان الگو محسوب می‌شوند،‌ آیا در این دوره نیز با استعدادهای تازه مواجه شدید؟

بله، استعداد هم دیدیم. اگر چنین نبود، غم‌انگیز بود که ما هزار و 100 عنوان کتاب را بخوانیم و هیچ کدام از این کتاب‌ها جلب توجه نکند! به هر صورت ما داوران مجبور بودیم که هشت کتاب را به مرحله نهایی برسانیم. ما در مرحله اول 50 کتاب را انتخاب می‌کنیم، دوباره روی این 50 کتاب بررسی و خوانش دقیق انجام می‌دهیم، از این قرائت دقیق و خوانش دقیق دوباره ما هشت کتاب را گزینش می‌کنیم و به مرحله نهایی می‌رسانیم.گزینش اثر نهایی باز کار را سخت‌تر کرد،‌ آثار بالا آمده آنقدر توانایی و درخشش داشتند که به فینال برسند.

* تسنیم: وضعیت در بخش ترانه چگونه بود؟ در سال‌های گذشته بسیاری از شاعران از وضعیت ترانه‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند،‌ آیا شما نیز اینگونه می‌اندیشید؟

ببینید،‌ این حرف‌های کلی که در فلان ژانر این اتفاق می‌افتد،‌ یا نمی‌افتد،‌ حرف کلی است. مگر این موضوع در همه حوزه‌ها صدق نمی‌کند؟ مگر ما در تمام قوالب با آثار ضعیف و قوی روبرو نیستیم،‌ در تمام ژانرهای ادبی تعدادی آثار خوب هستندو تعدادی آثار بد. 

در ترانه به خاطر مارکتینگی که مطرح است و توجهی که مخاطب عام باید به شعر محاوره‌ای داشته باشد، شاید این خطر جدی‌تر باشد و گرنه در تمام ژانرها این وضعیت وحود دارد. تمایل به ساده‌نویسی نکات مثبتی دارد و آسیب‌هایی هم دارد‌، بخشی به ابتذال می‌رود و بخشی به شعر والای ساده می‌رسد. در ترانه هم ما با آثاری روبرو بودیم که صرفا به شکسته‌نویسی تبدیل شده بود، در شعر محاوره، آثاری هم داشتیم که به مرحله نهایی رسدند، چون اندیشه در زبان محاوره‌ای ظهور و بروز کرده بود.

 مثل تمام قوالب و ژانرهای دیگر تعداد آثار برتر همیشه کمتر از آثار ضعیف است. در ترانه هم نباید بی‌انصاف بود،‌ در برخی اشعار می‌شد‌، بهره‌مندی حداکثری شعر را از توان و پتانسیل زبان محاروه مشاهده کرد. شاعر نه تنها موفق شده بود زبان را محاوره کند، بلکه اندیشه‌های خود را هم در قالب این زبان به درستی منتقل کرده بود.

*تسنیم:  به عنوان سوال آخر،‌ با توجه به ارزیابی آثار سال 99،  آسیب‌های شعر را چگونه می‌بینید؟

یکی از آسیب‌های کلی شعر این است که ما با خطر مبتذل‌نویسی در لباس ساده‌نویسی روبرو هستیم، در این تردیدی وجود ندارد. درست در نقطه مقابل توجه افراطی به فرم توجه به جذابیت‌ها یا فرم‌های موسیقیایی زبان بدون توجه به محتوای شعر از جمله آسیب‌هایی است که همواره شعر را تهدید کرده است.

از سوی دیگر کتاب‌هایی که برای انتشار  می‌روند،‌ از غربال عبور نمی‌کنند. آیا ناشر به لحاظ اقتصادی می‌تواند این غربال را نگاه دارد؟ آیا ناشر می‌تواند به لحاظ اقتصادی تنها آثار قوی را منتشر کند؟ آیا ناشر در این اوضاع وخیم اقتصادی مجبور نیست، به انتشار کارهایی بپردازد که خودش هم می‌داند قابل توجه نیستند؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شعر جشنواره شعر فجر شعر جشنواره شعر فجر جشنواره شعر فجر مرحله نهایی کودک و نوجوان روبرو هستیم شاعران جوان شعر محاوره شعر کلاسیک ساده نویسی قابل توجه شعر نو شعر نو شعر کودک کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۰۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی

به گزارش خبرگزاری مهر، شماره ۱۶۶ مجله خیمه در اردیبهشت ۱۴۰۳، با طرح جلدی از چهره «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی منتشر شد.

مجله خیمه در شماره اردیبهشت در بخش رویدادها و روایت‌ها ۵ رویداد مهم فروردین ماه ۱۴۰۳ را بررسی کرده است. تحلیل شیوهٔ دعاهای متفاوت استاد شیخ حسین انصاریان از نگاه ۴ استاد حوزه و دانشگاه، بررسی ماجرای مسجد سازی در پارک قیطریه و پاسخ به ۴ پرسش آیت الله سیدمصطفی محقق داماد از نگاه ۱۷ چهرهٔ مخالف و موافق، بررسی سخنان پُرحاشیهٔ حجت‌الاسلام پناهیان دربارهٔ پیامبر (ص) از نگاه ۳ استاد دانشگاه، روایتی از اشعار روضه‌های زنده یاد حسین بختیاری که در نوروز درگذشت از نگاه ۴ فعال هیئتی و برگزاری محفل صد هزار نفری قرآنی در ورزشگاه آزادی از نگاه ۱۰ فعال فرهنگی و رسانه‌ای.

سوژه بخش چهره خیمه، «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی است. آثار این بانوی نویسنده متولد اردیبهشت، از نگاه ۱۶ نویسنده و کارشناس حوزه و دانشگاه بررسی شده است.

این چهره‌ها عبارتند از: محسن چینی‌فروشان، موسی بیدج، حسن احمدی، حبیب احمدزاده، غلامرضا حیدری ابهری، ناصر نادری، مریم جلالی، آسیه رحمتی، حسین راجی، سیدمحمد مهاجرانی، سیده مریم شهیدی کریمی، رقیه فاضل، علی مهدوی، بهاره بهنام نیا، زهرا شیرخانیان.

مجله خیمه در بخش پرونده ماه به ۱۲ سال تلاش برای حل مشکل فقهی اهدای عضو پرداخته و ماجرای اهدای عضو ۱۲ طلبه و ۴ مداح را بررسی کرده است. پرونده ماه خیمه، به موضوع «اهدای عضو» و ضرورت فرهنگ سازی با نگاه عاشورایی پرداخته است. این پرونده شما را با ۱۲ طلبه و ۴ مداحی آشنا می‌کند که اعضای بدنشان، به بیماران نیازمند بخشیده‌اند.
همچنین ایرج فاضل، ۱۲ سال پیگیری برای رفع محدودیت‌های فقهی و قانونی اهدای عضو را تشریح کرده است. علی اکبر صالحی هم چگونگی عبور از نگاه بسته مذهبی در این موضوع را بیان کرده است. کتایون نجفی زاده، از سه دهه تلاش و دیدارهایش با مراجع قم و نجف به ویژه دیدارش با آیت الله سیستانی گفته و کمیل نظافتی، اهدای کلیه‌اش به کودک کلاله را تشریح کرده است. مهدی حیدری هم از مستند ساخته شده درباره ماجرای این کلیه گفته است.

خیمه در بخش یادمان به سراغ یادبود مرحوم محمود امیری، مدیر انتشارات و کتابفروشی امیری رفته و ماجرای کتاب مهدی آذر یزدی، کتابفروشی امام حسین و شهادت دو برادر مرحوم امیری را روایت کرده است. همچنین مرتضی آخوندی، مدیرانتشارات دارالکتب الأسلامیه از روایت پنج دهه دوستی‌اش با مرحوم امیری سخن گفته و روایت علی قائمی، محقق و نویسنده‌ای که ۵۰ کتابش در انتشارات امیری منتشر شده است هم در این بخش آمده است. محمدهادی فاضل، مهدی رئوفی، مرضیه امیری و سید یاسر شریفی از نزدیکان آن مرحوم هم یادداشت‌هایی در این پرونده نوشته‌اند.

این شماره از مجله در بخش کتاب خیمه هم به آشنایی با ۶۳ نویسنده و تصویرگر انتشارات خیمه پرداخته و به مناسبت نمایشگاه کتاب، موضوعات زیر را هم از نظر گذرانده است:

کتابی کاملاً کاربردی برای زندگی: اثر تازه منتشرشدهٔ «تفسیر موضوعی سبک زندگی با رویکرد روایی»

مسالهٔ حجاب در ایران امروز به روایت رمان «رقص کلاغ روی شانه‌های مترسک.»

کتاب شعری که گم شد: روایتی از کتاب «مجموعهٔ اشعار فضائل اهل بیت» اثر شیخ کلینی

یادداشت‌های عاشورایی مرحوم دکتر عماد افروغ از کتاب «فریادهای خاموش»

شماره اردیبهشت خیمه، با سرمقاله‌ای از حجت الاسلام دکتر محمدرضا زائری (مدیرمسئول مجله)، و نیز یادداشت‌هایی از ۷ نویسنده و چهره حوزوی و دانشگاهی در آغاز مجله، منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه مجله خیمه با شماره ۰۹۰۲۸۲۴۲۹۸۱ تماس بگیرند.

کد خبر 6086179

دیگر خبرها

  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • ۵۰۰ اثر به جشنواره مد و لباس اروند راه یافتند
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی