Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان فضیلت‌های زیست محیطی از منظر اسلام گفت: اخلاق زیست‌ محیطی شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است که به بررسی ارزش در دل طبیعت و جایگاه انسان در آن می‌پردازد و می‌کوشد روابط انسان را با محیط پیرامون خود تبیین کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن اسلامی اردکانی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در سخنرانی خود در دومین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن با موضوع «محیط زیست در اسلام و شینتو» که با هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان در توکیو برگزار شد، مقاله خود را با موضوع «فضیلت‌های زیست محیطی از منظر اسلام» ارایه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: اخلاق زیست‌ محیطی شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است که به بررسی ارزش در دل طبیعت و جایگاه انسان در آن می‌پردازد و می‌کوشد روابط انسان را با محیط پیرامون خود تبیین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامی اردکانی افزود: رهیافت‌های متعددی به این شاخه اخلاقی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها رهیافت فایده‌باورانه و رهیافت تکلیف‌گرایانه است. این دو رهیافت در عین داشتن قوت‌های خاص خویش، هر کدام در حل برخی مسائل نظری و عملی ناکام می‌ماند.

وی مطرح کرد: در برابر این دو رهیافت، می‌توان از رهیافت فضیلت‌مدار سخن گفت که در آن سخن از تکلیف یا فایده و پیامد اعمال نیست، بلکه سخن آن است که انسان با فضیلت در مواجهه با طبیعت و محیط پیرامون خود چه منشی دارد و متناسب با آن چه رفتاری در پیش می‌گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از منظر اسلامی، انسان با فضیلت کسی است که در خود منش‌های مناسبی پرورش داده است که در مواجهه با طبیعت و پیرامون خویش آن را آشکار می‌کند. برخی از این منش‌ها یا فضیلت‌ها عبارتند از شگفتی، تواضع، شفقت، همدلی و قدردانی.

وی خاطرنشان کرد: این نگرش به رفتارهای خاصی در عمل می‌انجامد که در مکمل نگرش و بینش شخص با فضیلت است.

بنابر این گزارش، به همت رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و با همکاری مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جینجا هونچو سازمان معابد شینتوئی، دانشگاه کوگاکان و معبد ایسه، دور دوم گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن با موضوع «محیط زیست در اسلام و شینتو» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قهرمان سلیمانی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ساتوشی کاوانو، رئیس دانشگاه کوگاکان مهمترین مرکز تربیت و آموزش شینتوئی در ژاپن و آتسوشی اوشیئو، رئیس ارتباطات جینجاهونجو (سازمان معابد شینتوئی) این کشور آغاز شد.

در این برنامه، شخصیت‌های مختلفی از ایران و ژاپن همچون حجج اسلام محسن الویری، استاد دانشکده مطالعات تاریخی و سیاسی دانشگاه باقرالعلوم، سید حسن اسلامی اردکانی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، ابراهیم (تاتسوایچی) ساوادا، معاون پژوهشی جامعةالمصطفی(ص) شعبه ژاپن و علی مشهدی، استاد حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه قم، رحیمی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، حسین دیوسالار، رایزن سابق فرهنگی ایران در ژاپن از کشورمان حضور و به ایراد سخن پرداختند.

همچنین، ماساناری ایتایی، استاد بخش شینتو دانشکده ادبیات دانشگاه کوگاکان، ساتورو اوتووا، رئیس ارتباطات معبد ایسه مهمترین و مقدس ترین معبد شینتوئی و زیر نظر خاندان امپراطوری، هیتوشی اوکاییچی، رئیس بخش امور جشنواره مؤسسه تحقیقاتی جینجاهونچو، یوریئو فوجیموتو، استاد دانشکده فرهنگ شینتو دانشگاه کوکوگاکوئین و دکتر ساکورائی استاد دانشگاه کوکاگان از کشور ژاپن سخنرانی و در نشست‌های مختلف و جداگانه مقالات خود را ارائه دادند.

علاوه بر سخنرانان، مجتبی نوروزی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و مدیریت عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر ضیایی، مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زارع بی عیب، مدیرکل مرکز بین‌الملل تبلیغ، علی اصغر عامری، معاون مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها، محمد جعفری‌ملک، رئیس گروه گفت‌وگوی ادیان و آئین‌های شرقی، رستم‌آبادی، رئیس اداره مسیحیت کاتولیک مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و ... نیز در این نشست حضور داشتند.

احسان جوانمردی و ساتوشی موریشیما به عنوان مشاوران و هماهنگ کننده برنامه‌های این نشست یک روزه حضور یافتند و نسبت به اجرای برنامه اقدام کردند.

پیش از این نیز اولین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با نودمین سالگرد آغاز روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن در بهمن‌ماه 1397 با عنوان «خانواده در اسلام و شینتو» با حضور شخصیت‌های علمی دو کشور در شهر مقدس ایسه از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن برگزار شد.

انتهای پیام