Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام - در حالیکه مرغداران ایلامی ۳ برابر نیاز مصرف استان مرغ تولید می‌کنند، نبود نظارت از سوی دستگاه‌های متولی باعث شده تا مرغ باکیفیت به خارج از استان صادر شود و مرغ‌های با کیفیت پایین در بازار استان به مصرف کنندگان عرضه شود.

چند وقتی است که مردم شاهد عرضه مرغ باکیفیت در بازار ایلام هستند موضوعی که باعث گله مندی مردم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته یکی از شهروندان ایلامی ، مدتی که مرغ‌های که به بازار عرضه می‌شود با وزن بسیار پایین و بدون کیفیت هستند.

چند وقتی است که مرغی را پیدا نمی‌کنیم که با وزن حداقل ۲ کیلوگرم برای مصرف باشد، متأسفانه مرغ‌های باکیفیت به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

بهترین مرغ‌های تولیدی استان ارسال می‌شوند

به گفته رئیس اتحادیه مرغداران ایلام ، روزانه نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ تن مرغ در استان کشتار می‌شود، این موضوع طبیعی است که ۵ تا ۱۰ درصد آن ضایعات یا تلفات بین راهی باشد.

 مدت یک ماه است که مرغداران، مرغ‌های ریز را برای کشتار به کشتارگاه می‌فرستند.

بهترین مرغ‌های تولیدی استان که از اوزان بالاتری هم برخوردار هستند به استان‌های همجوار و تهران صادر می‌شود.

کشتارگاه مرغ ایلام بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور غرب کشور با ۹۰ نفر نیروی کار، کار تأمین و توزیع مرغ موردنیاز استان را انجام می‌دهد.

مرغ‌های با وزن استاندارد وارد بازار می‌شوند

به گفته مدیرکل دامپزشکی ایلام ، در کشتارگاه‌های طیور بازرسی که توسط کارشناسان دامپزشکی صورت می‌گیرد به ۳ روش است.

 اگر مرغ دارای مشکل فیزیکی، یا بیماری و یا اینکه زیر وزن استاندارد باشند، ضبط می‌شوند.

 وزن استاندارد برای مرغ آماده طبخ یا بازارپسند، یک کیلو و ۲۰۰ گرم به بالا است، وزن لاشه و مرغ یا جوجه‌ای که زیر ۸۵۰ گرم باشد ضبط می‌شوند.

 آمار‌ها نشان دهنده وضعیت حادی در بحث تولید مرغ در استان وجود ندارد، خروجی مرغ‌های کشتار روز از کشتارگاه به بازار کاملاً استاندارد است و مردم از سلامت مرغ ورودی به بازار اطمینان داشته باشند.

 ایلام جزو استان‌های تولیدکننده برتر در زمینه مرغ است و حدود ۱.۳ درصد تولیدات مرغ در خود استان مصرف می‌شود.

مرغ‌های بازار استان باکیفیت هستند

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام ، بحث تولید و ذبح مرغ استانداردی دارد که وزن هر مرغ باید بین یک کیلو و ۲۰۰ تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم باشد.

 با توجه به تفاهم نامه‌ای که بین اتحادیه، کشتارگاه و تولیدکننده انجام شده و با مصوبه‌ای که در این زمینه است مرغی که وزن آن کمتر از نرمال باشد، برگه قرنطینه برای آن صادر نمی‌شود

ذائقه مردم این است که مرغ‌های با وزن بالای ۲ کیلوگرم مصرف کنند، امکان اینکه در یک مرغداری مرغ‌های با وزن کوچک جدا شود و مرغ‌های بزرگ به دیگر مناطق کشور ارسال شود، وجود ندارد.

افزایش تولید مرغ در استان ایلام

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام ، سالانه ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در استان ایلام تولید می شود.

 مصرف سالانه استان ۲۰ هزار تن است که مابقی تولیدات به دیگر مناطق کشور ارسال می‌شود.

 از ابتدای بهمن تاکنون ۶۵۵ هزار قطعه در ۳۲ واحد تولیدی جوجه‌ریزی انجام گرفته که در صورت استمرار تأمین نهاد‌های دامی تا پایان سال جاری و حتی فروردین سال آینده مشکلی در تأمین مرغ وجود ندارد.

 امسال از رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۸ میلیون قطعه جوجه‌ریزی بود، برخوردار بوده‌ایم.

با توجه به وجود ۴۰۰ واحد مرغداری در استان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار زیادی در این بخش وجود دارد و امیدواریم مرغ باکیفیت به دست مردم استان برسد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید مرغ کشتارگاه مرغ مرغ در استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۰۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی خراسان رضوی هشدار سطح زرد صادر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی، از فردا سه‌شنبه استان خراسان رضوی تحت تأثیر سامانه ناپایدار جوی واقع خواهد شد. افزایش ابر، افزایش شدت وزش باد، وقوع بارش‌های رگباری همراه با رعدوبرق با احتمال آبگرفتگی و همچنین کاهش دما پیامد فعالیت این سامانه در سطح استان است.

بر اساس تحلیل مدل‌های هواشناسی این سامانه طی روزهای پایانی هفته تقویت خواهد شد. ضمناً با توجه به فعالیت سیستم احتمال تغییر و ارتقا سطح هشدار هواشناسی وجود دارد.

این سامانه همراه با وقوع بارش‌های رگباری توأم با رعدوبرق، وزش باد گاهی شدید، در نواحی مستعد بارش تگرگ، با احتمال آبگرفتگی، ایجاد روانآب و سیلابی شدن مسیل‌ها بویژه طی روز پنج‌شنبه هفته جاری. تغییر گرادیان فشار هوا، افزایش شدت وزش باد گاهی شدید و بروز خسارت در سطح استان و کاهش محسوس دمای حداکثر روزانه (بطور میانگین بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سلسیوس) بویژه طی روز پنجشنبه جاری است.

توصیه می‌شود از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی همچنین اطمینان از استحکام سازه‌های موقت با توجه به وزش باد شدید خودداری شود.

بر اساس تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های پیش‌یابی، از بعدازظهر فردا سه‌شنبه با توجه به افزایش شدت وزش باد انتظار می‌رود شاهد رخداد گردوخاک و گردوغبار همچنین کاهش کیفیت هوا در سطح استان خراسان رضوی باشیم.

پیش‌بینی می‌شود که بیشترین شدت وزش باد و کاهش کیفیت هوا در ناحیه جنوب‌غرب، برخی از نواحی غربی همچنین نوار شمالی و نیمه شرقی استان حادث گردد.

همچنین با گسترش تغییرات گرادیان فشار هوا در سطح استان خراسان رضوی که موجب افزایش شدت وزش باد در نواحی بادخیز گاهی شدید با احتمال بروز خسارت و گردوخاک و همچنین کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی انتظار می‌رود جهت جریانات جوی باعث انتقال ذرات گردوخاک و گردوغبار از نواحی بادخیز استان به سایر نواحی و کاهش کیفیت هوا در غالب نقاط استان گردد. بر این اساس در برخی از ساعات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه کیفیت هوا در غالب نقاط استان در شرایط ناسالم قرار خواهد داشت.

توصیه می‌شود از فعالیت‌های طولانی مدت خارج از منزل بویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای شرایط و بیماری‌های خاص خودداری و استفاده از ماسک در فضای باز انجام شود.

کد خبر 6098589

دیگر خبرها

  • هواشناسی خراسان رضوی هشدار سطح زرد صادر کرد
  • روند روبه‌رشد تولیدات حوزه کشاورزی لرستان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • قبض‌ برق میلیونی در انتظار کولر گازی
  • قبض‌های نجومی برق در تابستان
  • قیمت تولیدات سایپا در بازار +جدول
  • قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول
  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • سیل و آبگرفتگی در ۲۱ استان کشور
  • ۱۰ کشور با بهترین غذاها در جهان؛ کدام کشور بهترین کیفیت غذا را دارد؟ (+عکس)