Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست اداره کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: به موزه‌ها پیشنهاد دادیم در ایام نوروز نسخ خطی، شاهنامه و آثار کمتر دیده شده گنجینه‌ها را در قالب نمایشگاه به نمایش بگذارند.

به گزارش قدس آنلاین، همایش «به استقبال نوروز» با حضور مدیران کل و معاونان میراث‌فرهنگی ادارات‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سراسر کشور، مدیران پایگاه‌های ثبت جهانی و ملی، موزه‌ها و فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی امروز در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایش آثار کمتر دیده‌شده موزه‌ها در ایام نوروز ۱۴۰۱

مرتضی ادیب‌زاده سرپرست اداره‌کل موزه‌ها نیز در این همایش گفت: به موزه‌ها پیشنهاد دادیم در ایام نوروز نسخ خطی، شاهنامه و آثار کمتر دیده شده گنجینه‌ها را در قالب نمایشگاه به نمایش بگذارند. امسال بخشنامه نوروز را ۲۳ بهمن به مدیران استان‌ها و مدیران موزه‌ها ابلاغ کردیم. برنامه‌های نوروزی امسال از ۲۵ اسفندماه آغاز می‌شود و مدیران استان‌ها و مدیران موزه ملی برنامه‌های خود را بر اساس این بخشنامه اجرا کنند.

وی افزود: پیشنهادمان به مدیران موزه‌ها به مناسبت پایان سرایش شاهنامه در ۲۵ اسفندماه این است که شاهنامه‌های تاریخی موجود در گنجینه‌های موزه‌ها نمایش دهند و آثار کم‌تر دیده شده را در قالب نمایشگاه در ایام نوروز در در معرض دید عموم قرار دهند.

ادیب‌زاده تصریح کرد: مدیران مجموعه‌های تاریخی اولویت‌های حفاظتی و پروتکل‌های بهداشتی را در ایام نوروز در نظر بگیرند. همچنین فروشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات در جای مناسب جانمایی کنند.

سرپرست اداره‌کل موزه‌ها بیان کرد: درخواست داریم از راهنمایان تخصصی در موزه‌ها برای معرفی استفاده شود و بخشنامه نوروز به دقت اجرا شود. ستادی نیز قرار است برای پاسخگویی به سوالات مدیران درباره بخشنامه نوروز تشکیل شود.

وی درباره تعطیلی موزه‌ها در ایام نوروز گفت: در ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ موزه‌ها باید تا ساعت ۵ باز باشند و در ۱۳ فروردین کاخ موزه‌هایی که دارای فضای سبز هستند، می‌توانند برای تعطیلی به اداره موزه‌ها اعلام کنند.

۱۳ موزه سعدآباد آماده بازدید در نوروز ۱۴۰۱

مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد نیز گفت: ۱۳ موزه سعدآباد آماده بازدید در ایام نوروز است و تمهیداتی اندیشیده شده که از صف‌های طولانی برای فروش بلیت جلوگیری شود. سعدآباد به نام نگین گردشگری تهران به لحاظ موقعیت و وسعت و تعدد کاخ موزه‌ها و تعدد گردشگران معروف است.

یحیی رحمتی افزود: بر اساس آمار بازدیدکنندگان از موزه‌های سعدآباد در سال‌های گذشته بین ۸ تا ۱۲ هزار نفر بازدیدکننده داشتیم. اقداماتی که طی دو ماه گذشته برای نوروز انجام دادیم، استقبال از نوروز را نوید می‌دهد. در پاییز و زمستان سال جاری تعداد بازدیدکنندکان بیشتر بوده است.

وی تصریح کرد: ۱۳ موزه فعال آماده بازدید در ایام نوروز است و تمهیداتی اندیشیده شده که از صف‌های طولانی برای فروش بلیت جلوگیری شود. همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری در فضای باز در دو نقطه در دربند و در زعفرانیه کاخ سعدآباد در نظر گرفته شده تا از تجمع جلوگیری شود.

رحمتی اضافه کرد: تعیین شیفت کاری و استفاده بهینه از کارشناسان موزه‌ها و راهنمایان تخصصی از دیگر برنامه‌های کاخ سعدآباد در ایام نوروز است.  تکریم و احترام بازدیدکنندگان سرفصل تمام برنامه‌های ما قرار دارد و امکانات رفاهی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

تلفیق میراث ملموس و ناملموس در آثار و اماکن تاریخی در نوروز ۱۴۰۱

فرهاد عزیزی زلانی مدیرکل امور پایگاه‌ها در این همایش با تاکید بر اینکه کرونا تاثیر زیادی بر گردشگری گذاشت، بیان کرد: باید به سمت گردشگری پایدار برویم، در سال ۲۰۲۱ گردشگری داخلی به کشورها کمک کرد تا به احیای گردشگری بروند.

او افزود: ورود گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۳ درصد کاهش پیدا کرده است. کرونا در ۹۰ درصد کشورهای دارای میراث جهانی بازدید از آثار را به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآورده است.

عزیزی تصریح کرد: در سال ۹۸ حدود هفت میلیون گردشگر از سایت‌های جهانی بازدید کردند که در زمان کرونا به ۴۲۲هزار نفر رسید.

مدیرکل امور پایگاه‌ها به فرصت‌های پایگاه‌های میراث جهانی و ملی در توسعه گردشگری پایدار اشاره کرد و گفت: باید سایت‌های میراث جهانی و ملی را برای مشارکت‌های جوامع محلی آماده کنیم. برنامه‌های متعددی برای گردشگری آثار میراث جهانی و ملی ایران در پساکرونا در نظر گرفته شده است. تلفیق میراث ملموس و ناملموس در آثار و اماکن تاریخی در ایام نوروز را خواهیم داشت.

عزیزی تصریح کرد: برنامه نوروز در سطح ملی و استانی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم به توسعه کمی و کیفی گردشگری پایدار در پایگاه‌های میراث جهانی و ملی و موزه‌های کشور کمک کنیم. از ۱۵ اسفند اقدامات اجرایی شروع می‌شود و بخشنامه به استان‌ها برای اجرای برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ ابلاغ شده است.

«مشارکت اجتماعی، محافظت اطمینان‌بخش» شعار یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در نوروز ۱۴۰۱

سرتیپ دوم پاسدار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور نیز در این همایش گفت: شعار نوروزی ما در نوروز امسال مشارکت اجتماعی، محافظت اطمینان‌بخش انتخاب شده و امیدوارم با هم‌افزایی و تقویت مشارکت بتوانیم به شایستگی انجام وظیفه کنیم.

مهری گفت: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در نوروز آماده‌باش کامل است تا بتواند با هوشیاری به ارائه خدمات بپردازد. در نوروز علاوه بر صیانت از آثار تاریخی وظیفه انتظام‌بخشی به اماکن را نیز با توجه به افزایش ورود بازدیدکنندگان بر عهده داریم و همکاران ما در این باره آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی افزود: تجربه نشان داده در ایام نوروز این احتمال وجود دارد که حفاری‌های غیرمجاز افزایش یابد و درخواست ما این است که همکاران در استان‌ها آمادگی خود را در نوروز تقویت کنند. یکی از موضوعاتی که می‌تواند در انجام ماموریت‌ها به ما کمک کند تقویت همکاری‌ها با پلیس پیشگیری است. همکاران خوب ما در استان‌ها بر اساس دستورالعمل‌های اعلام شده در نوروز همکاری خود را با پلیس پیشگیری تقویت کنند.

ارائه و مدیریت ظرفیت نوروز توسط پایگاه‌های میراث جهانی در نوروز ۱۴۰۱

علیرضا عسگری چاوردی مدیر پایگاه محور باستان‌شناسی ساسانی نیز در این همایش، گفت: پایگاه‌های میراث جهانی باید ظرفیت نوروز را برای مردم ارائه و به شایستگی مدیریت کنند. میراث‌های جهانی ظرفیت ویژه‌ای از نظر عمق تاریخی دارد، نوروزی که میراث هزاره‌ها و قرن‌هاست نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی افزود: نوروز پیش از زرتشت و هخامنشیان وجود داشته است و ادیان مختلف نوروز را ظرفیت‌سازی کردند، به ویژه در دوران هخامنشی داریوش بزرگ تقویم را از فروردین تا اسفند تدوین کرد. نوروز در دل محوطه‌های باستانی وجود دارد.

عسگری تصریح کرد: مدیریت علمی نوروز با میراث‌فرهنگی است و باید به جامعه معرفی کنیم. از میراث‌فرهنگی انتظار می‌رود این بار فرهنگی و تاریخی را مدیریت کند و باید بتوانیم از مسئولیت اجتماعی سایر دستگاه‌ها و جوامع محلی استفاده کنیم. جامعه محلی هدف گردشگری ماست.

وی ادامه داد: امسال پس از واکسیناسیون گسترده‌ای که در سطح کشور انجام شده گردشگران زیادی در ایام نوروز به محوطه‌ها می‌آیند. با تمهیداتی که امروز برای نوروز فراهم می‌شود شاهد افزایش گردشگری پایدار در حوزه مدیریت میراث‌فرهنگی برای نوروز خواهیم بود.

نقش جدی پایگاه‌ها و توجه به جایگاه نوروز

محسن عباسی مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد نیز در این همایش گفت: اگر به پایگاه‌ها به‌عنوان یک فرصت نگاه کنیم و از آن طرف به جایگاه نوروز توجه داشته باشیم، می‌توانیم به اهداف‌مان نزدیک‌تر شویم برای همین حتما باید نقش پایگاه‌ها را جدی‌تر ببینیم. معماری و شهرسازی نقش جدی در وضعیت فرهنگی و رفتارهای اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم ادعای ادامه معماری فاخر ایرانی و اسلامی داشته باشیم، اما توجهی به نقش معماری ایرانی اسلامی و صیانت از آن نداشته باشیم. در این میان به طور حتم پایگاه‌های ملی و جهانی برای صیانت از این معماری فاخر نقش مهمی دارند. پایگاه‌های ملی و جهانی چون پلان مدیریت دارند، برنامه‌مدار هستند و چشم‌انداز روشنی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد اظهار کرد: پایگاه‌ها به دلیل اینکه در مجاورت آثار تاریخی واقع شده‌اند، یک موزه‌مدرسه و فرصت خوبی برای معرفی داشته‌های تاریخی ما هستند. ضمن این که نباید فراموش کنیم که پایگاه‌ها ویترین میراث‌فرهنگی کشور و در حقیقت متولی نفیس‌ترین آثار تاریخی ما هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به پایگاه‌ها به‌عنوان یک فرصت نگاه کنیم و از آن طرف به جایگاه نوروز توجه داشته باشیم، می‌توانیم به اهداف‌مان نزدیک‌تر شویم برای همین حتما باید نقش پایگاه‌ها را جدی‌تر ببینیم.

استفاده از محوطه‌ پایگاه‌های ملی و جهانی به‌عنوان مقصد گردشگری

حمید فدایی مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید نیز گفت: امکان استفاده از محوطه‌های پایگاه‌های ملی و جهانی به عنوان یک مقصد گردشگری ضروری است و از این فرصت در مناسبت‌های مختلف از جمله نوروز می‌توان استفاده کرد. مقدمه و لازمه هر ثبت جهانی پلان و سیستم مدیریتی است که بعد از ثبت جهانی یک اثر نیز به صیانت از آن کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: حضور تشکیلات قانونی، سازمانی و منابع مالی و انسانی سه رکن مهم در مدیریت پایگاه‌های ملی و جهانی است. بازنگری در برخی از قوانین پایگاه‌ها ضروری است و حتی می‌توان از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کرد. این در حالی است که تفویض اختیار در حرائم پایگاه‌ها الزامی است که خوشبختانه این موضوع در وزارتخانه شروع شده است.

فدایی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در حوزه پایگاه‌های ملی و جهانی ضروری است و باید به طور جدی به آن توجه شود موضوع حقوق و دستمزد نیروهای پایگاه‌ها است. راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه شده که توجه به آن‌ها می‌تواند به رفع این دغدغه کمک کند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: موزه ها در نوروز همه موزه های ایران یگان حفاظت میراث فرهنگی پایگاه های میراث جهانی پایگاه های ملی و جهانی آثار کمتر دیده شده میراث فرهنگی کشور میراث جهانی و ملی نظر گرفته شده نیز در این همایش گردشگری پایدار ایام نوروز نوروز ۱۴۰۱ آماده بازدید پایگاه ها داشته باشیم مدیر پایگاه تر دیده شده استان ها ۱۳ موزه موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۱۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی غروب شنبه در جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان سمنان به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان ضمن بیان اینکه مستند سازی، تهیه فیلم و رمان در خصوص کنگره به صورت ویژه در حال انجام است، ابراز داشت: طی پیگیری‌ها با همکاری رسانه‌ها این امر در دستور کار قرار دارد.

وی ضمن بیان اینکه مستندات، آثار و رمان‌ها حول محور زندگی تمامی شهدای والامقام استان انجام می‌شود، افزود: فیلم سینمایی ویژه زندگی شهید محمود اخلاقی و سریال تیم آزادی نیز در دستور کار است.

استاندار سمنان از برپایی نمایشگاه مستندات و آثار تولید شده مرتبط قبل از برگزاری کنگره خبر داد و ابراز داشت: این نمایشگاه برای بازدید ارزشمند رهبر معظم رهبری آماده می‌شود.

هاشمی برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان را از اولویت‌های کاری در استان در سال جاری خواند و تصریح کرد: به همین منظور از سفر دوم رئیس جمهور به استان نیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برآورد می‌شود این کنگره در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به عفاف و حجاب و حفظ سرمایه‌های اجتماعی اثرپذیری خوبی داشته باشد.

کد خبر 6090254

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی اینجاست