Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@00:29:46 GMT

همه تفاهم‌نامه‌های ۱۴گانه ایران و قطر در یک نگاه

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۱۷۴۲

همه تفاهم‌نامه‌های ۱۴گانه ایران و قطر در یک نگاه

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، در شش ماه گذشته که دولت سیزدهم قدرت اجرایی کشور را در اختیار گرفته، تلاش‌هایی برای گسترش و تقویت رابطه جمهوری اسلامی با همسایگان انجام داد. با همین هدف، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در این مدت کم فعالیت دولت سیزدهم به چند کشور همسایه و حوزه پیرامونی ایران سفر کرد و این سفرها بیشتر به سرزمین‌های شمالی مرزهای جمهوری اسلامی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر آقای رییسی به قطر اولین سفر خارجی رییس‌جمهور به یک کشور حوزه شورای همکاری خلیج فارس است که با استقبال بسیار خوبی همراه بوده است. از زمان محاصره قطر از سوی برخی دوستانش در شورای همکاری خلیج فارس روابط ایران با این کشور رو به توسعه گذاشت و نوعی اعتماد متقابل بین دو کشور برقرار شد.

قطر از کشورهای همسایه است که اشتراکات بسیاری با جمهوری اسلامی ایران دارد که با وجود این اشتراکات و روابط باثبات، میزان مراودات اقتصادی دو کشور بسیار پایین است؛ لذا سفر رییس‌جمهور به دوحه برای افزایش این ظرفیت‌ها و توسعه و تثبیت روابط دو کشور بسیار مهم است.

امضای ۱۴ تفاهم‌نامه در ۸ حوزه

سفر آیت‌الله رئیسی به دوحه اگرچه با محوریت حضور در سران مجمع ابرصادرکنندگان گازی جهان بود اما توسعه و تحکیم روابط با قطر و افزایش حجم تبادلات تجاری و اقتصادی به یک میلیارد دلار و گسترش همکاری‌های دو کشور در دیگر زمینه‌ها هم در دستور کار رییس‌جمهور کشورمان قرار داشت.

در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به قطر، تفاهم‌نامه‌های قابل توجهی امضا شد؛ تفاهم‌نامه‌هایی با موضوعات رسانه و فرهنگ، همکاری‌های کنسولی و دیپلماتیک، انرژی، امور بنادر و دریانوردی، آموزش، ورزش و جوانان، گردشگری، و اقتصاد و تجارت که در حضور تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور ایران، به امضای وزیران مربوطه رسید.

البته نخست قرار بود ۵ تا ۷ تفاهم‌نامه در این سفر امضا شود اما با توجه به همکاری نزدیک هیأت‌ها و روابط سطح بالای دو کشور، شمار آنها به ۱۴ تفاهم‌نامه و سند رسید که این حجم از توافق در حقیقت نمود عینی سیاست دولت مردمی مبنی بر دیپلماسی فعال همسایگی است.

نخستین برنامه اجرایی توافق‌نامه فرهنگی و هنری میان دو کشور به مدت دو سال، برنامه‌های اجرایی همکاری رادیویی و تلویزیونی بین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مؤسسه رسانه‌ای قطر دو تفاهم‌نامه امضا شده با محور رسانه و فرهنگ است.

در حوزه همکاری‌های کنسولی و دیپلماتیک هم سه تفاهم‌نامه لغو روادید برای سفرهای دیپلماتیک به ویژه بین دولت‌های دو کشور، تفاهم‌نامه درباره مشاوره‌های سیاسی حول امور مورد اهتمام دو طرف و وزارت‌های خارجه ایران و قطر، و تفاهم‌نامه با موضوع آموزش دیپلماتیک بین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وابسته به وزارت امور خارجه ایران و مراکز علمی دیپلماسی وابسته به وزارت خارجه قطر به امضای مسئولان سیاست خارجی دو کشور رسیده است.

عنوان تفاهم‌نامه امضا شده در بخش انرژی هم تفاهم‌نامه مشترک میان شرکت توانیر ایران و مؤسسه عمومی قطر در برق و آب است.

تفاهم‌نامه مشترک حمل و نقل دریایی دو دولت ایران و قطر، توافق میان شرکت‌های قطری مدیریت‌بندی (بندرگاه قطر) و مؤسسه دریانوردی و امور بندرگاهی ایران و همچنین توافق همکاری مشترک میان دو کشور در خصوص راه خشکی نیز سه توافق‌نامه ایران و قطر در حوزه امور بنادر و دریانوردی است.

ایران و قطر همچنین توافقی برای همکاری در زمینه آموزش و آموزش عالی و پژوهش علمی امضا کردند.

اولین برنامه اجرایی توافق و همکاری مشترک در خصوص جوانان و ورزش به مدت دو سال، تفاهم‌نامه امضا شده مربوط به وزارت ورزش و جوانان است و در حوزه گردشگری هم توافق در زمینه گردشگری بین دو دولت جمهوری اسلامی ایران و قطر امضا شد.

وزیران اقتصادی دو کشور هم‌ توافق‌نامه‌ای در زمینه همکاری مشترک پیرامون مناطق آزاد بین شورای‌عالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و مؤسسه مناطق آزاد قطر و تفاهم‌نامه همکاری در زمینه استاندارد بین سازمان ملی استاندارد ایران و مؤسسه عمومی استاندارد قطر به امضا رساندند.

بی تردید اگر برای توسعه روابط با حوزه خلیج فارس و به‌ویژه سه کشور قطر، امارات و عمان راهبرد خوبی داشته باشیم، با پیگیری‌های مستمر می‌توانیم تحولی در روابط با دوستانش در حوزه خلیج فارس ایجاد کنیم که این توسعه روابط، نه تنها می‌تواند به اهمیت نقش ایران در منطقه بیفزاید، بلکه دست رژیم صهیونیستی و نقش مخربش با هدف تخریب روابط ایران با همسایگان را تا حد زیادی قطع کند و بکاهد.

برچسب‌ها سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قطر سازمان ملی استاندارد ایران دوحه شورای همکاری خلیج فارس سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری عمان دولت ایران خلیج فارس رژیم صهیونیستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قطر سازمان ملی استاندارد ایران سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قطر سازمان ملی استاندارد ایران دوحه شورای همکاری خلیج فارس عمان دولت ایران خلیج فارس رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی ایران ایران و مؤسسه ایران و قطر رییس جمهور تفاهم نامه خلیج فارس آیت الله دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۱۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد

به گزارش خبرگزاری صداسیما، محمد ثابت اقلیدی گفت: گروه‌های مختلفی از کشور‌های هند، سنگال، اردن، عمان، امارات، ایتالیا، انگلستان، لبنان، عراق، آفریقای جنوبی و پاکستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ از غرفه استان فارس بازدید کردند.   مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: مجموعاً ۱۶۰ هیات تجاری وارد غرفه استان فارس در این نمایشگاه شدند که ۱۱۰ گروه آن خارجی بود.   او بابیان اینکه با حضور این هیات‌های خارجی ۴۰ پیش تفاهم‌نامه منعقد شده است، تصریح کرد: عمده موضوعات این پیش تفاهم‌نامه‌ها مربوط به واردات و صادرات است.   ثابت اقلیدی خاطرنشان کرد: گروه‌های خارجی بازدیدکننده تمایل زیادی به خریداری محصولات غذایی و کشاورزی به‌ویژه گیاهان دارویی دارند.   مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: عمده نگاه بازرگانان و تجار مربوط به صادرات و واردات است، اما با رایزنی انجام شده تعداد زیادی از این گروه‌ها به‌ویژه کشور‌های همسایه و حوزه خلیج‌فارس به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت ترغیب شدند.   او بابیان اینکه بازخورد مثبتی از رایزنی با گروه‌های تجاری گرفتیم، گفت: تمایل آنها بیشتر به حوزه سلامت، زیارت و فرهنگی باز می‌گردد. پیش تفاهم‌نامه‌هایی با هیات‌های تجاری دراین‌باره امضا شده که با پیگیری مستمر منتج به انعقاد تفاهم‌نامه خواهد شد.   ثابت اقلیدی یادآور شد: ۱۳ مورد از پیش‌تفاهم‌نامه‌ها مربوط به حوزه گردشگری است.

دیگر خبرها

  • ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد
  • تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه
  • تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و ۷ کشور خارجی
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • تفاهم‌نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و اوقاف یزد
  • آیین نامه خودروهای کارکرده هنوز در دولت است
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه