Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@03:04:40 GMT

سهم قطر از تجارت خارجی ایران چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۲۰۴۵

سهم قطر از تجارت خارجی ایران چقدر است؟

به گزارش ایسنا، در جریان سفر اخیر رئیس جمهور به قطر و شرکت در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز جریان مذاکرات اقتصادی مورد توجه قرار دارد که البته رئیس جمهور نیز در این سفر ابراز امیدواری کرده که گامی در راستای ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس باشد.

سهم تجارت با قطر در کل تجارت خارجی

به بهانه سفر رئیس جمهور به قطر، جریان تجارت خارجی ایران با این کشور در آمار گمرک ایران مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که در ۱۰ ماهه امسال کل تجارت خارجی ایران، ۱۳۳.۶ میلیون تن به ارزش ۸۰ میلیارد دلار بوده است، در حالی که مجموع تجارت ایران با قطر به حدود ۹۷۰ هزار تن به ارزش ۱۲۶ میلیون دلار می‌رسد که نشان می‌دهد هم از لحاظ وزنی و هم ارزش بسیار کمتر از یک درصد ارزش کل  تجارت خارجی ایران است.

اما لطیفی - سخنگوی گمرک ایران جزئیات بیشتری در رابطه با وضعیت تجاری ایران و قطر به ایسنا اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش در ۱۰ ماهه امسال حجم صادرات ایران به قطر حدود ۹۶۸ هزار تن به ارزش بیش از ۱۱۷ میلیون دلار بوده است.

۴۵ درصد وزن صادرات ، مصالح ساختمانی است

عمده صادرات ایران به قطر از لحاظ وزنی به مصالح ساختمانی بر می‌گردد که حدود ۴۹۴.۵ هزار تن به ارزش بیش از ۱۰.۹ میلیون دلار بوده است که نشان می‌دهد حدود ۴۵ درصد وزن صادرات ایران به قطر را مصالح ساختمانی در بر می‌گیرد اما ارزش آن به ۱۰ درصد هم نمی رسد و یا ۲۵ هزار تن محصولات آهنی به ارزش ۱۸ میلیون دلار به قطر صادر شده است.

همچنین اقلامی مانند محصولات شیلاتی به قطر صادر شده است که به حدود ۱۷۵۰ تن به ارزش بیش از ۴.۳ میلیون دلار می رسد و یا محصولات کشاورزی با ۱۶۷ هزار تن به ارزش ۵۵ میلیون دلار، محصولات لبنی به وزن ۷۲ تن و ارزش بیش از ۲۴.۲ هزار دلار  صادر شده است.

در سایر اقلام می توان به ۴۴۱ تن تخم مرغ به ارزش ۲۶۱.۸ هزار دلار، ۶.۵ تن برنج به ارزش ۸۶۶۶ دلار، عسل طبیعی هشت تن به ارزش ۲۸ هزار دلار و یا آب معدنی به وزن ۵۹ تن به ارزش ۲۹.۱ هزار دلار اشاره کرد. لوازم بهداشتی، عرقیات، مخازن آب، صنایع دستی، فرش، پوشاک و یا اقلامی مانند قایق تفریحی و لوازم الکترونیکی دیگر محصولات صادراتی ایران به قطر است.

واردات یک میلیون دلاری شتر

اما حجم واردات از قطر هم پایین است، بطوریکه فقط ۱۹۰۰ تن به ارزش ۷.۲ میلیون دلار واردات صورت گرفته که می توان به یک میلیون دلار به وزن ۹۵ تن شتر اشاره کرد. همچنین در دیگر اقلام خوراک آبزیان با ۴۱۰ کیلو و یا خمیر چوب با ۱۱۸۳ تن به ارزش ۱.۸ میلیون دلار و گوشی تلفن همراه به وزن ۸۳ کیلو به ارزش ۴۹ هزار دلار وجود دارد.

منبع: الف

کلیدواژه: تجارت خارجی ایران هزار تن به ارزش ایران به قطر میلیون دلار ارزش بیش هزار دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۲۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت با مالیات ارزش افزوده تاکسی‌های اینترنتی

انجمن تجارت الکترونیک تهران، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری نه تنها تصمیمی خلاف قانون است که آثار زیان‌بار را نیز به‌همراه خواهد داشت. - اخبار اقتصادی -

به خبرگزاری تسنیم انجمن تجارت الکترونیک تهران، با صدور بیانیه دریافت مالیات ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی،  اعلام کرد:

چندی پیش سازمان امور مالیاتی کشور در اقدامی مغایر با قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین علی‌رغم بخشنامه صادره سال 1399 سازمان امور مالیاتی مبنی بر “معافیت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هوشمند جابجایی مسافر از مالیات بر ارزش افزوده”، متأسفانه اقدام به مطالبه مالیات ستانی از کاربران تاکسی‌های اینترنتی نموده است ‌که خوشبختانه با واکنش منطقی تعداد قابل توجهی از نمایندگان مبنی بر مخالفت با این اقدام مغایر قانون همراه شد.

انجمن تجارت الکترونیک تهران ضمن قدردانی از جناب آقای میرتاج‌الدینی و سایر نمایندگان مخالف، تاکید می‌کند اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری نه تنها تصمیمی خلاف قانون است که آثار زیان‌بار فراوانی برای کاربران را نیز به‌همراه خواهد داشت.

تاکسی‌های اینترنتی هم اینک زیرساخت بخش قابل توجهی از سفرهای درون‌شهری در سراسر کشور را تأمین می‌کنند و طبعا، هر شکلی از افزایش دستوری تعرفه‌های این بخش، آثار تورمی غیرقابل جبرانی را برای مردم به‌همراه خواهد داشت.

علاوه بر آن، سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی از بخش‌های مهم اقتصاد دیجیتال به شمار می‌آیند و ایجاد هزینه‌های سربارِ غیرکارشناسی برای کاربران این گروه از استارتاپ‌ها، بدنه‌ی اکوسیستم دیجیتال را نیز نحیف‌تر می‌سازد.

انجمن تجارت الکترونیک تهران از وزیر محترم اقتصاد تقاضامند است تا با عنایت به مشکلات عدیده‌ی این طرح که پیش‌تر عنوان شد، تدابیر لازم را جهت رفع این مساله در نظر گرفته و جلوی بروز مشکلات مختلف حاصل از این تصمیم را بگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۵۹ درصدی تجارت خارجی استان سمنان
  • آمادگی استان قزوین برای سرمایه گذاری‌های خارجی
  • مخالفت با مالیات ارزش افزوده تاکسی‌های اینترنتی
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • تجارت خارجی استان سمنان ۵۹ درصد رشد داشت
  • تجارت ایران و هند با رشد ۵ درصدی به ۳۷۷ میلیون دلار رسید
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟