Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@20:19:53 GMT

پای لنگ مدیریت شهری و چاله چوله های شهر اهواز

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۲۱۵۳

پای لنگ مدیریت شهری و چاله چوله های شهر اهواز

دست اندازها و خرابی آسفالت خیابان های اهواز در طول دهه های متمادی، چنان آزار دهنده و لاعلاج مانده که هر شهرداری در بدو پذیرفتن مسئولیت مدیریت شهر، به عنوان نخستین گام، اعلام عزم مبارزه با این غول مشکلات شهری را می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، اهواز شهر عجیب و غریبی است و خیلی از شاخصه هایش با دیگر شهرها فرق می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نه امکاناتش شبیه به سایر کلانشهرهای کشور است و نه شکل و شمایل بزرگ شدنش، این شهر در سیر تکامل در سایه غفلت مدیریت شهری شبیه به روستایی مهجور، بزرگ و شلوغ شده است.

دست اندازهای غیر منتظره و چاله هایی که سالهاست درست نمی شوند، از ویژگی های بارز خیابان های اصلی اهواز است که مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است. دست اندازها و خرابی آسفالت خیابان های این شهر در طول دهه های متمادی، چنان آزاردهنده و لاعلاج مانده که هر شهرداری در بدو پذیرفتن مسئولیت مدیریت شهر، به عنوان نخستین گام، اعلام عزم مبارزه با این غول مشکلات شهری را می کند.

طی سال‌های اخیر همواره مدیران شهری با شعار نهضت آسفالت تلاش خود را برای بهبود وضعیت آسفالت معابر و خیابان در حد حرف بسیار انجام داده‌اند اما همچنان بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های اهواز با مشکل داشتن آسفالت مناسب مواجه هستند.

شعار نهضت آسفالت از شورای چهارم شهر اهواز تا به امروز نقل شهرداری چی ها در این دهه است اما همچنان نه تنها در موضوع آسفالت بلکه در بسیاری از حوزه ها همچنان در فقر به سر می برد.

وضعیت بد شهری که هر روز چهره شهر را زشت تر می کند روایتی از مدیریت ناصحیح شهری است که همواره مانند زخمی کهنه، صدای شهروندان به خصوص رانندگان خودروها را در آورده است اما در کنار همه کمبود‌ها و معضلات شهری همچنان به عنوان یک معضل اساسی خودنمایی می کند.

لازم نیست حتما ماشین داشته باشید، بلکه سوار تاکسی یا سواری نیز باشید کاملا متوجه پستی بلندی و چاله های عمیق خیابانهای شهر اهواز خواهید شد.

این معضل صرفا مربوط به فصل سرما و گرما هم نیست، گرچه ممکن است مدغی باشند گرمای بیش از حد، آسفالتهای خیابانها خراب کرده، اما لازم است یادآوری کنیم در تمام فصول سال  این چاله ها در اکثر خیابان ها وجود دارد.

بسیاری از شهروندان اهوازی در گفتگو با خبرنگار رهیاب می گویند: واقعا مدیران شهرداری در این شهر زندگی نمی کنند که با این موارد مواجه نمی شوند؟ در شهرداری یک نفر مسئول نیست که در شهر بچرخد و چاله ها را ببیند و گزارش بدهند تا سریع رفع کنند؟ این همه شغل درست می کنند، این هم یکی، حداقل یکی سر کار می رود و خیلی از مردم با این چاله ها و خسارتهایش سر کار نمی روند!مگر مردم سر گنج نشستند که باید دائم خسارت های وارد شده به ماشین های خود را به خاطر سهل انگاری مسئولان بدهند. تو رو خدا به فکر مردم باشید.

نارضایتی مردم از آسفالت شهر به صورت خودجوش در تاکسی‌ها، معابر عمومی و دیگر مکانها بروز کرده و رانندگان تاکسی نیز از این موضوع برای درد و دل با مسافران استفاده می‌کنند و در این بین سخن از بی کفایتی مدیران شهری به میان می آید.

با توجه به اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که یک شهر را متمایز می‌کند و تأثیر زیادی بر منظر شهری دارد، آسفالت یکدست و مناسب خیابانها است اما امروزه به هر کوی و برزن اهواز که می‌روی آسفالت‌های چهل تکه و وصله شده‌ای را می‌بینی که سالهاست آه و ناله مردم را در آورده است، این زخم‌ها در کوچه پس کوچه‌ها و نقاطی که کمتر در دید عموم یا مسئولان است بیش از دیگر نقاط خودنمایی می کند.

مهندسان راهسازی مهم ترین قسمت راه بعد از طراحی و محاسبات فنی را زیرسازی آن می دانند و اساسا واژه راه را به معنای زیرسازی و نه آسفالت روی آن به کار می برند. اما معمولا شهرداری اهواز آن مقداری را که در معرض دید عموم است به عنوان راه تلقی می کند و تنها به ترمیم ظاهری آسفالت بسنده می کند.

چاله‌ها و پستی بلندی‌های خیابان‌های مرکز خورستان! علاوه بر آنکه آسیبهایی را متوجه عابران پیاده می‌کنند، منشأ بسیاری از حوادث رانندگی هم هستند و علاوه بر خسارات جانی، هزینه‌های زیادی را روی دست صاحبان خودروها می‌گذارند.

حفاری‌های وقت و بی وقت شرکت‌های خدمات رسان را می‌توان از دیگر عوامل تخریب آسفالت خیابانها عنوان کرد.

در این بین از همه بدتر اقدامات آبفای خورستان است که دراین یک سال بسیاری از محله های اهواز را شخم زده و رها کرده است و نه تنها تردد خودروها بلکه عابران را با مشکل مواجه کرده است.

به 200 نقطه شهر اهواز مجوز حفاری داده شده است

سید محسن موسوی زاده عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز در گفت و گو با خبرنگار رهیاب درباره وضعیت آسفالت اظهارکرد: طغیان و بالازدگی فاضلاب شهری، تمام زیر ساخت های آسفالت را خراب کرده است.

موسوی زاده گفت: از 2300 کیلومتر خطوط تحت الارضی فاضلاب؛ 1000 کیلومتر آن فرسوده است که طی انعقاد یک قرارداد با مسئولین آبفا مجوز حفاری، اصلاح شبکه و ترمیم نوار حفاری داده شده است و اکنون 200 نقطه در سطح شهر در حال انجام عملیات است.

عضو شورای شهر اهواز یاد آور شد: لازم به ذکر است شرکت آبفا تخصص حفاری و اصلاح شبکه فاضلاب را بر عهده دارد و کارهای پیمانکاری را شورای شهر انجام می‌دهد و هزینه آن را شرکت آبفا تقبل می کند.

وی افزود: البته ورود قیر به بازار بورس باعث شده است که پالایشگاه ها دیگر به صورت قرضی در بحث خرید قیر با ما همکاری نکنند و همچنین قیمت آن از تنی 800 تومان به 10میلیون تومان رسیده است. در آمد شهرداری از هزینه های مردم است و به صورت مستمر نقدینگی ندارد اگر این اتفاقات رخ نمی داد در کمتر از 6ماه در دوره پنجم بالغ بر 1میلیون و 500 هزار متر مکعب آسفالت اجرا می کردیم.

البته نبود بودجه و امکانات همیشه بهترین بهانه برای پاسخگو نبودن مسئولان است؛ هرچند این گفته مسئولان قانع کننده نیست و نمی‌توان تأیید کرد که این نابسامانی‌ها بابت نبودن بودجه است. زیرا هنر یک مدیر استفاده بهینه از حداقل امکانات و درآمد زایی و خلق پول است.

تعامل مثبت بین مجموعه آبفا و شهرداری 

محمد مهدی مطیعی عضو شورای شهر اهواز نیز در گفت و گو با خبرنگار این رسانه به برگزاری جلسه با محمدرضا کرمی نژاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اشاره کرد و گفت: پیش از این دیدار ترمیم و بازسازی آسفالت پس از انجام پروژه های عمرانی در قرارداد پیمانکار لحاظ نشده بود اما در حال حاضر با تعامل مثبتی که بین مجموعه آبفا و شهرداری شکل گرفته است؛ هر مکانی که آسفالت آن شکافته و برش داده شود ترمیم آن بر عهده پیمانکار شهرداری یا آب و فاضلاب است.

مجوز حفاری جدید صادر نخواهد شد

در حالیکه برخی از اعضای شورا نوید دیدار ترمیم و بازسازی آسفالت پس از انجام پروژه های عمرانی توسط شرکت آبفا را به مردم می دهند، سیاوش محمودی تکمیل نشدن نوارحفاری و لکه گیری سطح شهر را زمینه ساز بروز مشکلات متعدد در تردد شهروندان، وضعیت محیطی از حیث گرد و خاک و نارضایتی مردم دانست و عنوان کرد: در صورتی که شرکت آبفا و سایر دستگاه‌هایی که اقدام به حفاری معابر می‌کنند پس از اتمام کار معابر را به حالت اولیه باز نگردانند؛ مجوز حفاری جدید نخواهند گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه شهروندان دیگر تاب و تحمل این وضعیت را ندارند، ادامه داد:مشکلی برای صدور مجوز نداریم و دستگاه‌ها به هر میزانی که بخواهند مشروط به ترمیم حفاری های قبلی مجوز حفاری جدید خواهد گرفت.

محمودی با تأکید بر اینکه آبفا باید اقدامات خوب خود را با ترمیم و آسفالت نوارهای حفاری به کام مردم شیرین کند؛ گفت: نوارهای حفاری شده باید آسفالت شود تا شهروندان دیگر با گرد وخاک و چاله‌های حفاری روبه‌رو نشوند.

شهرداری متولی اصلی آسفالت است

در حالی که شهرداری متولی اصلی آسفالت است، اما مسوولان شهرداری نیز همواره توپ را به زمین شرکن ها می اندازند، به نظر می‌رسد با توجه به اینکه رسیدگی به آسفالت معابر و کوچه‌ها یکی از مطالبات جدی مردم مطرح است باید راهکاری اساسی برای آن اندیشیده شود نه تنها به شعار و وعده اکتفا شود.

البته کیفیت پایین آسفالت معابر شهر اهواز استفاده از مواد نامناسب در آسفالت توسط پیمانکاران شهرداری است. پیمانکارانی که نظارت چندانی بر کار آنها صورت نمی‌گیرد.

با این تفاسیر می‌توان گفت، نگاهی به وضعیت خیابان‌های اهواز نشان می‌دهد، هر چند سال‌ها ست که مدیران شهری با مشکلاتی برای آسفالت کردن خیابان‌های این شهر روبه رو هستند اما هیچگاه برای رفع آن اقدامی مؤثر و دائمی نکرده‌اند.

شبکه اطلاع رسانی رهیاب در راستای رسالت خود تاکنون بارها و بارها پیگیر معضل آسفالت به عنوان مطالبه جدی شهروندان شده است، اما به نظر می‌رسد رفع این مشکل عزم و اراده‌ی آهنین می‌خواهد.

جنگ راکبان خودرو چاله چوله‌های خیابان‌ها 

اخیرا نیز شهردار اهواز در جلسه ای با شهرداران مناطق هشتگانه شهرداری اهواز دستور داده است که آسفالت معابر در اولویت برنامه های شهرداران قرار گیرد اما باید به شهردار جدید اهواز یادآور شد از سال ۹۳ که به نام سال نهضت آسفالت نام گذاری شده بود مردم تا کنون منتظر ایجاد تحولی در خصوص‌‌ رها شدن از شر دست اندازهای خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر هستند اما این وعده فقط در حد حرف ماند تا مردم اهواز همچنان با این اوضاع اسف بار آسفالت خیابان‌ها و دست اندازهای موجود کنار بیایند.

همچنین چندیست هر موضوع قابل بحث در حوزه خدمات شهری اهواز به میان می‌آید با اشاره دادن و دخیل دانستن دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها به سادگی کنار گذاشته می‌شود تا سو‌ء مدیریت ها در مدیریت شهری اهواز کمرنگ جلوه داده شود مصداق این سوء مدیریت‌ها از بحث جمع آوری زباله ها گرفته تا ساماندهی تا پروژه‌های توسعه شهری و …می باشد.

حالا منتظر هستیم که آیا بالاخره شهرداری اهواز نظارت بر پیمانکاران و کیفیت آسفالت‌ها را بیشتر می‌کند یا همچنان مردم و راکبان خودروها در این شهر باید به جنگ چاله چوله‌های خیابان‌ها و معابر بروند؟!

با توجه به اینکه خیلی از نقاط شهری اهوازمشکل آسفالت دارند نمایندگان مجلس می‌توانند با رایزنی از وزارت راه و شهرسازی سهمیه قیر دریافت کنند و ظرفیت شرکت نفت برای نهضت آسفالت استفاده ببرند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: آسفالت خیابان خیابان ها آسفالت معابر نهضت آسفالت مدیریت شهر مجوز حفاری شرکت آبفا شهر اهواز چاله ها کوچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۲۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس

با ورود سامانه بارشی از شب دوشنبه به استان یزد، مناطق مختلف استان شاهد بارش باران بود، بارانی که از شدت یافت و در پی آن بسیار از معابر شهری دچار آبگرفتگی شد.

آبگرفتگی در برخی خیابان‌ها و معابر شهری یزد به حدی بود که برخی خودرو‌ها دچار نقص فنی شدند و حتی رفت و آمد در خیابان‌ها با مشکل مواجه شد و شاهد ایجاد ترافیک شدید بودیم.

باران سیل آسایی که حتی به منازل در برخی محله‌های یزد آسیب وارد کرد و مردم را نگران کرد.

در پی بارش باران مسئولان استان یزد در قالب تیم‌های عملیاتی، میدان دار بودند و با بازدید از معابر و منازل آسیب دیده و تشکیل جلسه برای مدیریت بحران تمهیداتی اندیشیدند.

استاندار یزد امروز به منطقه حسن آباد و خیابان خرمشهر یزد رفت و از نزدیک در جریان مشکلات مردم در پی بارش باران قرار گرفت. 

مهران فاطمی در این بازدید‌ها برای حل مشکل مردم دستور لازم را داد  و از آمادگی کامل استان برای مدیریت بحران با توجه به شرایط آب و هوایی خبر داد.

وی افزود: ۴۹۰ تیم عملیاتی با حضور هزار و ۵۰۰ نیروی جهادی آماده باش هستند و مردم می‌توانند مشکلات مربوط به آبگرفتگی معابر و منازل خود را با شماره تلفن ۱۳۷ در میان بگذارند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ترمیم آسفالت خیابان بنفشه درخواست شهروندان اهوازی شد
  • جمع آوری افزون بر ۲ هزار سرویس نخاله از سطح شهر خرمشهر
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • استمرار عملیات‌های عمرانی و اجرایی شهرداری سمنان
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم
  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس