Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به اینکه پرونده فساد کیش توسط عوامل آن در دولت سابق به محافل بین المللی کشیده شده است؛ نباید اجازه داد که چنین پرونده هایی به کرسنت ۲ تبدیل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سال ۱۳۸۰ «حسین موسویان» سفیر وقت ایران در آلمان و مشاور وقت منطقه آزاد کیش، شخصی را به نام «خدایار علم بیگی» به منطقه آزاد معرفی و اعلام می‌کند که این فرد می‌تواند ۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری انجام دهد؛ در همان زمان ۲۰۰ هکتار از اراضی کیش با یک ثمن به علم‌بیگی واگذار می‌شود و این فرد نیز به تعهدات خودش عمل نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در سال ۱۳۸۶ مجددا به قرارداد منعقد شده با علم‌بیگی، الحاقیه‌ای زده می‌شود و متاسفانه برخی مواد قرارداد از بین می‌رود و شرط داوری گذاشته شده و «اتاق بازرگانی بین المللی» بر خلاف مقررات به عنوان داور انتخاب می‌شود؛ پس از مدتی این ۲۰۰ هکتار را به شرکت دیگری به نام «شرکت توسعه گل شرق» واگذار می‌کنند و حدود ۱۰۰ هزار متر مربع از دریا را نیز در اختیارش قرار می‌دهند، ولی در نهایت به آن تعهدات عمل نمی‌کنند.


پرونده‌ای که در آن زمان با پیگیری سازمان بازرسی تشکیل شده بود اخیرا به حکم منجر شده و «حسین موسویان» سفیر وقت ایران در آلمان به ۱۱ ماه حبس و همچنین «حسین قاسمی» مدیرعامل وقت منطقه آزاد کیش، «محمد علی نجفی» معاون وقت منطقه آزاد کیش، «جمشید قنبر مدیر سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش و «کاظم عامری» نماینده منطقه آزاد کیش در انعقاد قراردادها، به تحمل حبس محکوم شدند؛ «خدایار علم بیگی» نیز به لحاظ تبانی در معاملات دولتی به ۳ سال حبس محکوم شده؛ در جریان این پرونده ثابت شد که این واگذاری در اثر تبانی در معاملات دولتی صورت گرفته است.


با توجه به اینکه پرونده فساد کیش توسط عوامل آن در دولت سابق به محافل بین المللی کشیده شده است؛ نباید اجازه داد که چنین پرونده هایی به کرسنت ۲ تبدیل شود. از همین رو لازم است پیش از اینکه پرونده توسط «اتاق بازرگانی بین المللی» بر خلاف مقررات داور شود، پرونده از طریق مجامع بین المللی پیگیری و با متخلفان برخورد قانونی صورت بگیرد.

کرسنت چه بود؟

قرارداد کرسنت قراردادی برای فروش روزانه معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش میدان سلمان است، که در سال ۱۳۸۱ بین شرکت کرسنت پترولیوم امارات و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد که براساس این قرارداد ایران می‌بایست گاز ترش یا فرآوری نشده میدان نفتی سلمان واقع در آب‌های خلیج فارس را به مدت ۲۵ سال به امارات صادر کند.

در این قرارداد قیمت نفت برای محاسبه قیمت گاز در دو دوره ۷ و ۱۸ ساله به ترتیب قیمت ثابت بشکه‌ای ۱۸ و ۴۰ دلار تعیین شده بود.

بعد‌ها این قرارداد به دلیل ثابت ماندن نحوه محاسبه قیمت گاز با نفت ۴۰ دلاری برای ۲۵ سال و همچنین افشاء شدن وجود فساد و تبانی در زمان انعقاد آن اجرایی نشد و کاربه داوری در دادگاه‌های بین المللی کشید و در حال حاضر پرونده فساد و تبانی در دولت قبل افشا شده است و متهمان این پرونده محکوم شده اند و نیاز است که با انجام سیاست هایی، مانع از تکرار پرونده کرسنت و بررسی چنین پرونده های فسادی در دادگاه های بین المللی باشیم.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: منطقه آزاد کیش پرونده فساد بین المللی علم بیگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۲۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ادامه جنگ علیه غزه در ارتش رژیم صهیونیستی تصویب شد

رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی اوایل امروز یکشنبه در جلسه با فرماندهان تیپ‌ها و لشگر‌ها در مقر فرماندهی منطقه جنوبی در بئرشبع «برنامه‌های ادامه جنگ» را تصویب کرده است.

به گزارش ایسنا، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی اوایل روز یکشنبه جلسه‌ای را با شرکت فرماندهان تمامی تیپ‌ها و لشگر‌های فرماندهی منطقه جنوبی ارتش از جمله «یارون فینکلمن» فرمانده کل فرماندهی منطقه جنوبی برگزار و در حضور آن‌ها «برنامه‌ها برای تداوم جنگ را تصویب کرده است.»

طبق گزارش تایمز اسرائیل، این جلسه و تصویب این برنامه‌ها به دنبال افزایش نگرانی‌ها از حمله زمینی قریب الوقوع رژیم صهیونیستی به رفح انجام شدند. در حالی که بیش از یک میلیون فلسطینی در رفح در جنوب غزه پناه گرفته‌اند ارتش رژیم صهیونیستی بار‌ها این منطقه را هدف حملات هوایی قرار داده است.

این در حالی است که شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و دیگر مسئولان نظامی شکست هفتم اکتبر طی هفته‌های آتی و یا پس از صدور نتایج تحقیقات داخلی ارتش در تابستان آتی استعفا کنند.

رسانه‌های صهیونیستی از تردید مقامات سابق بخش امنیتی رژیم صهیونیستی درباره حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب غزه خبر می‌دهند؛ مساله‌ای که نمایانگر بحران استراتژیک در کابینه جنگ این رژیم است.

مقامات سابق سرویس امنیت رژیم صهیونیستی درباره قدرت ارتش اشغالگر در تحقق اهداف خود در هرگونه حمله زمینی به رفح تردید دارند.

وبگاه «اسرائیل نیوز ۲۴» امروز یکشنبه گزارش داد بحث و بررسی‌های موجود در محافل رسانه‌ای و اطلاعاتی عمق چالش‌های رهبری رژیم صهیونیستی در مواجهه با جنبش حماس را نشان می‌دهد.

این وبگاه خبری به نقل از «یوسی کوهن» رئیس سابق سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد) گزارش کرد اطلاع‌رسانی‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره تصمیم حمله زمینی به رفح ممکن است مبالغه‌آمیز باشد.

دیگر خبرها

  • پرونده ب_ز بسته شد؛ حالا نوبت به کرسنت است
  • موعود شمخانی دستگیر شد
  • طرح ادامه جنگ علیه غزه در ارتش رژیم صهیونیستی تصویب شد
  • تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند
  • بازداشت «موعود شمخانی» تأیید شد
  • بازداشت فامیل شمخانی به اتهام رشوه ؟
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • برنا : بازداشت برادرزاده شمخانی
  • بازداشت موعود شمخانی تایید شد
  • مقصر هدر رفت ۳۰ هزار لیتر نفت کوره محکوم شد