Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) گفت: تغییرات را دوست داریم و بحث اصلاح خوب است و باید تغییرات رو به پیشرفت باشد اما دموکراسی قاعده خودش را دارد و من منتخب هست و اختیارمان را باید از انتخاب کنندگان بگیریم.

به گزارش «تابناک» جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نشست با خبرنگاران در مورد نشست عمومی امروز کانون‌های وکلای دادگستری و نظام تصمیم گیری در این نهاد و در پاسخ به تابناک گفت: ما تغییرات را همیشه دوست داریم و چیز خوبی است اما باید تغییرات رو به پیشرفت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نمی‌توانیم به صورت دیکتاتوری تصمیم بگیریم و در نهاد وکالت دموکراسی حاکم است و رویه موجود هم همین را نشان می‌دهد اما در مرکز وکلای قوه قضائیه دستور حاکم است و کندی در فرایند مدیریتی ما نشان از این دارد که در طول تاریخ به این نتیجه رسیدیم که این فرایند لازمه اجرای عدالت است و اتفاقا این شیوه شیرینی قضیه را نشان می دهد.

کوشا در پاسخ به سوال دیگر «تابناک» درباره اهمیت تجمیع آمار کشور درباره نهاد وکالت وکالت گفت: ما واخد آماری در اتحادیه راه‌اندازی کردیم و من نامه‌نگاری با کانون‌ها انجام دادم که نرخ عدم تمدید پروانه وکلا اعلام شود.اما مشکلی که وجود دارد این است که زمان تمدید پروانه های کانون ها یکسان نیست مثلا برخی یکساله یا سه ساله هستند و یا زمان سالانه تمدیدروانه در کانون ها متفاوت است لذا تجمیع آمار آنها تا حدی امکانپذیر نیست اما واحد آمار قوه قضاییه می تواند در این زمینه آمار خوبی ارائه دهد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) با انتقاد از معاونت حقوقی قوه قضائیه و این‌که آزمون وکالت با شرایط موجود امکان برگزاری ندارد خاطرنشان کرد که نهاد موازی ناقض استقلال کانون وکلا است.

 جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نشست با خبرنگاران در مورد نشست عمومی امروز کانون‌های وکلای دادگستری گفت: ما براساس اساسنامه دو نوع هیئت عمومی داریم یکی از این هیئت‌های عمومی، هیئت عمومی عادی است که سالی دو بار تشکیل می‌شود و به مسائل نهاد وکالت طبق روال می‌پردازد ولی در بعضی موارد نیز به صورت فوق‌العاده جلساتی داریم که اگر تعدادی از روسای کانون‌های وکلا درخواست کنند این جلسه تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به نتایج جلسه امروز هیئت عمومی گفت: یکی از موضوعات جلسه امروز این بود که با توجه به آیین‌نامه اجرایی ۱۴۰۰ که اعلام کرده بودیم قابلیت اجرا ندارد آیا همچنان این رویکرد وجود دارد یا خیر. در این جلسه اکثریت کانون‌های وکلا (بالغ بر ۹۰ درصد یعنی ۲۴ کانون) رای دادند که هم‌چنان این آیین‌نامه قابلیت اجرا ندارد زیرا موادی در این آیین‌نامه وجود دارد که برخلاف قانون است و استقلال کانون‌های وکلا را نقض می‌کند.

رئیس اسکودا ادامه داد: دستور دوم جلسه امروز این بود که برای برون‌رفت از این قضیه باتوجه به این که به بن‌بست رسیدیم باید چه کنیم که تصمیم گرفته شد هیئت مذاکره‌کننده‌ای تشکیل شود و پیشنهادات کانون‌ها را به قوه قضائیه اعلام کند یعنی مواردی که از آیین‌نامه موافقیم اجرا شود و بقیه موارد تعلیق شود. اسامی هیئت مذاکره‌کننده نیز به زودی اعلام می‌شود.

کوشا با اشاره به آزمون وکالت ۱۴۰۰ گفت: آزمون ۱۴۰۰ قرار بود در ۲۰ اسفند برگزار شود اما مانع‌تراشی معاونت حقوقی و تحمیل آن به سازمان سنجش یعنی تحمیل کلمه آیین‌نامه که برای ما بازتاب غیرقانونی دارد در آگهی آزمون باعث توقف آزمون شد. معاونت حقوقی ۸۰ هزار داوطلب را گروگان گرفته و گفته اگر این کلمه درج نشود نمی‌توان آزمون را برگزار کرد متاسفانه سازمان سنجش هم از ما حرف شنوی ندارد و این نهاد از معاونت حقوقی پیروی می‌کند پس ما در این قضیه به بن‌بست رسیدیم و به نظر می‌رسد در ۲۰ اسفند نتوانیم آزمون را برگزار کنیم مگر هیئت مذاکره‌کننده با معاونت حقوقی به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: خواهش من این است که قوه قضائیه به کارهای خودش بپردازد و کم‌تر در مواردی که زیر مجموعه آن نیستند مثل نهاد وکالت دخالت کند. نکته آخر نیز این است که ما از مراجع عظام نقلید می‌خواهیم به ما کمک کنند و نهاد وکالت را از منظر فقهی و شرعی مساعدت کنند.

رئیس اسکودا هم‌چنین گفت: در ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی، چون عضو IBM (اتحادیه بین‌المللی کانون‌های وکلا) هستیم می‌توانیم با آن‌ها مکاتبه کنیم و اگر ناچار شویم از آن‌ها کمک می‌گیریم البته امیدوارم با درایت قوه قضائیه ناچار نشویم از آن‌ها کمک بخواهیم و این مسئله به صورت داخلی حل شود در مورد تجمعات نیز می‌توانیم به صورت قانونی از وزارت کشور مجوز تجمع در مقابل قوه قضائیه یا مراکز دیگر را بگیریم البته امیدوارم به آن مرحله نرسیم و مشکلات با تدبیر حل شود.

وی در مورد آزمون‌های وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: ما در هفته استقلال نهاد وکالت هستیم و نمی‌توانیم در این هفته جشن بگیریم در صورتی که کلاماتی را در آگهی آزمون بیاوریم که ناقض استقلال کانون وکلا باشد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) با انتقاد از معاونت حقوقی قوه قضائیه و این‌که آزمون وکالت با شرایط موجود امکان برگزاری ندارد خاطرنشان کرد که نهاد موازی ناقض استقلال کانون وکلا است. ما در نهاد وکالت یک نظام شفاف داریم و ممکن است عقب بیوفتیم و کارآموز جذب نکنیم اما این موضوع خیلی بهتر است تا استقلال نهاد وکالت را نقض کنیم. آیا افزایش کمی وکیل مهم است یا افزایش کیفی وکیل ؟ آیندگان در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد؟ خط قرمز ما در بحث وکالت استقلال است. وکیلی که مستقل نباشد وکیل نیست.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین سقوط جنگنده اف 5 دنباس اسکودا وکالت دموکراسی مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین سقوط جنگنده اف 5 دنباس رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری هیئت مذاکره کننده استقلال کانون معاونت حقوقی نهاد وکالت قوه قضائیه آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۳۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل / موضع قوه‌قضاییه درباره محتواهای خلاف قانون پلتفرم‌های داخلی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: درخواست عفو بابک زنجانی از سوی دادگستری استان تهران مطرح و با تائید رئیس قوه قضاییه و موافقت رهبر انقلاب حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، اصغر جهانگیر در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تشکر از سخنگویان پیشین عدلیه اظهار کرد: آقایان میرمحمد صادقی، الهام و مرحوم کریمی راد، جمشیدی، حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای، اسماعیلی، خداییان و ستایشی مراتب تقدیر و تشکر خود را ابراز می‌کنم.

وی افزود: یکی از جنبه‌هایی که اعطای این مسئولیت خیر به بنده را سپرد ناشی از این نگاه راهبردی رئیس قوه قضاییه در اهمیت به مقوله پیشگیری از وقوع جرم و ضرورت حذف زمینه‌های ایجاد جرم، قبل از وقوع آن با همکاری مردم و به ویژه از طریق کمک رسانه‌ها به عنوان رکن جدید حاکمیتی در دنیای جدید مورد توجه قرار دادند، بوده است که برای ما تعیین کننده است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: قوه قضاییه به عنوان کانون پیگیری و تحقق عدالت و احقاق حقوق مردم و حل و فصل دعاوی و رفع تظلمات و مبارزه با مظاهر فساد و پیشگیری از وقوع جرم و نظارت بر حسن اجرای قوانین براساس قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی و سایر قوانین، وظایف سنگینی دارد که به ما سپرده شده است. تبیین این وظیفه سنگین و شناساندن حجم عظیم این وظایف مستلزم اطلاع‌رسانی دقیق و پاسخ‌گویی به افکار عمومی برای استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی در کنار دستگاه قضایی است.

جهانگیر با تبریک روز کارگر و روز معلم گفت: کارگران به عنوان بازوان اصلی تولید کشور نقش مهمی در حوزه اقتصاد و سازندگی کشور ایفا کرده‌اند و می‌کنند و امسال نیز شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم است این نقش بیش از پیش پر رنگ شده است که باید مورد توجه قرار گیرد، در قوه قضاییه تلاش کنیم تا وسیله تسهیل فعالیت این عزیزان را در حدی که شان آن‌ها رعایت شود را در جامعه فراهم کنیم.

وی با تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: یکی از موضوعاتی که در هفته‌های گذشته با آن در دستگاه قضایی روبه‌رو بودیم و به نوعی می‌تواند سر منشا همه فعالیت‌ها و ماموریت‌ها و سیاست‌ها باشد، بحث نسخه جدید سند تحول و تعالی قوه قضاییه بود که از سوی ریاست قوه قضاییه ابلاغ شد.

تشکیل پرونده با موضوع آزمون وکالت مرکز وکلا در دادسرای کارکنان دولت / ‏‬ موضع قوه قضاییه درباره بعضی محتواهای خلاف قانون پلتفرم‌های داخلی

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: درخواست عفو بابک زنجانی از سوی دادگستری استان تهران مطرح و با تائید رئیس قوه قضاییه و موافقت رهبر انقلاب حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد.

جهانگیر تصریح کرد: در حوزه پیشگیری از جرایم و دعاوی با چالش‌هایی از جمله تزلزل در روابط حقوقی اشخاص روبرو هستیم. ناکافی بودن بعضی از تبعات ارتکاب جرم یا مسائل دیگر که زمینه شکل‌گیری جرایم را ایجاد می‌کرد که تراکم پرونده ها و تعدد شکایات در سیستم قضایی را به دنبال داشت. بحث هوشمندسازی شروط قراردادی و تقویت خدمات دفاتر اسناد رسمی و خدمات حقوقی هوشمند از جمله فرایندهایی است که در سند تحول قضایی پیش‌بینی شده است، در سند تحول به بحث مقابله با فساد و کارآمدی توجه ویژه‌ای شده است. در این سند تلاش شده به نحوی ماموریت‌های لازم پیش‌بینی شود که پیامد نهایی اجرای سند دسترسی به عدالت مورد نظر و رضایت‌مندی مردم باشد.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده آزمون وکالت مرکز وکلا گفت: سازمان سنجش مدعی است ما حفاظت لازم را به عمل آوردیم؛ پرونده‌ای در این خصوص در دادسرای کارکنان دولت تشکیل شده که در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که در بعضی از پلتفرم‌های داخلی محتوای خلاف قوانین، موارد غیراخلاقی، توهین و اتهام وجود دارد و موضع قوه قضاییه در این موضوع چیست؟ گفت: به نظر می‌رسد بحث دسترسی به پلتفرم‌ها کلمه دقیقی نباشد، آنچه مهم است پاسخگویی پلتفرم‌ها است، برخورد با انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی، بر اساس فهرست مصادیق محتوای مجرمانه، مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و دستوراتی که مراجع قضایی و نهادهای مسئول می‌دهد، انجام می‌شود. این مسئله استثناء ندارد و در خصوص پیام رسان‌های داخلی هم به این صورت است، دستگاه قضایی نسبت به این امور بی‌تفاوت نیست، با سرعت و دقت این مسائل را رصد و به تخلفات آشکار و غیرآشکار رسیدگی می‌کند.

آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل

جهانگیر در پاسخ به سوالی درباره احضار برخی چهره‌ها در فضای مجازی درباره به مخاطره انداختن امنیت عمومی هم‌زمان با عملیات وعده صادق گفت: در این رابطه پنج پرونده تشکیل شده است و متهمان احضار و تفهیم اتهام شدند؛ پرونده‌ها در حال تکمیل تحقیقات است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل گفت: پس از گزارش آقای صدیقی پرونده قضایی تشکیل شد، افرادی در ارتباط با این پرونده احضار شدند و تحقیقات مقدماتی به عمل آمد، از مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان ثبت درباره نحوه واگذاری و از شهرداری استعلام انجام شده است. اظهارات سردفتری که این انتقال انجام شده دریافت شده و پرونده در حال تکمیل تحقیقات مقدماتی است.

خبر در حال تکمیل است…

کد خبر 749307

دیگر خبرها

  • مذاکره هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف با فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • سازمان مردم نهاد در حوزه HSE تشکیل شود/ تصمیم‌گیری‌های ما مسئولیتی بین‌نسلی است
  • روسیه تحقیقات درباره گورهای جمعی غزه را خواستار شد
  • بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گورهای دسته جمعی در غزه شد
  • گوترش: تحقیقاتی مستقل درباره گورهای جمعی غزه انجام شود
  • امکان آزادی مشروط بابک زنجانی با تایید رییس قوه قضاییه
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد/ جزئیاتی جدید از پرونده‌های چای دبش و باغ ازگل
  • آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل / موضع قوه‌قضاییه درباره محتواهای خلاف قانون پلتفرم‌های داخلی
  • « از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز